Tomaatin maun muuttuminen keitettäessä?

Seuraa 
Viestejä1641
Liittynyt16.11.2005

Tomaatin makuhan muuttuu keittoajan mukaan. 10min keitetty ei ole kovin maittava, mutta pidemmällä ajalla maku muuttu taas paremmaksi. Mistä tämä johtuu kemiallisesti tjs?

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Kiinnostava havainto. Tehdessäni häränhäntäkeittoa (tai -pataa, mene tiedä) lisään tomaatit loppupuolella ja keitän niitä vartin. En tiennytkään että ajalla on merkitystä, mutta nyt tarkemmin ajatellen mikrossa hetken ajan päräytetty tomaatti (palvikinkun ja juuston kera) ei taida olla yhtä hyvänmakuinen kuin tuo vartin kihissyt.

Sellaista olen kuullut että vain kuumennetusta tomaatista ihmisen elimistö saa jonkin tietyn ainesosan paremmin hyödynnettäväksi. Mikäköhän aine mahtaa olla kyseessä?

Vierailija
Tehdessäni häränhäntäkeittoa...
Mistä saat häränhäntiä ? Paljonko maksaapi nykyään ?
Muistaakseni kyseinen tuote poistui kaupoista pitkän aikaa sitten (siis purkkikeitto..).

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
KBolt

Eikös häntä ole sitä mistä tehdään osso bucoa? Lihakaupoista olen itse ostanut ja varmaan paremmat tavalliset kaupatkin voivat tilata lihantoimittajiltaan niitä. Naudanliha maksaa tänä päivänä mansikoita, mutta tuo häntä taitaa kyllä olla halvimmasta päästä ruhonosia.

Vierailija
Neutroni
KBolt

Eikös häntä ole sitä mistä tehdään osso bucoa? Lihakaupoista olen itse ostanut ja varmaan paremmat tavalliset kaupatkin voivat tilata lihantoimittajiltaan niitä. Naudanliha maksaa tänä päivänä mansikoita, mutta tuo häntä taitaa kyllä olla halvimmasta päästä ruhonosia.

Osso bucco on pohjetta elikkäs potkaa.

Häntä oli kiellettyä silloin liki pari kymmentä vuotta sitten kun sitä hullua lehmää pelättiin. Sittemmin on oikeat lääkkeet löytyny ja hulluus on helpottanut.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
iileskotti

No ei se sitten ole häntää, mutta mitä luultavimmin kaupoissa, joissa paloitellaan naudan ruhoja, on myös niitä häntiä.

Vierailija
Neutroni
iileskotti

No ei se sitten ole häntää, mutta mitä luultavimmin kaupoissa, joissa paloitellaan naudan ruhoja, on myös niitä häntiä.

Se niissä on käsittääkseni yhteistä, että molemmissa on mukana paitsi luuta, niin myös luuydintä. Osso Bucco on muistaakseni poikkisahaus pohkeesta. Vastaavanlaisia ruokia on monia eri kulttuureissa, jossain ruokaohjelmassa näin kun Saksassa jossain ikuisen vanhan ravintolan ruokalistalla oli samankaltainen ruoka sianpotkasta.

Mitähän tuollainen potka mahtaa maksaa, nyt heräs itelläkin kiinnostus kokeilla. Ei pitäis olla mikään vaikea ruokalaji, kun kypsytetään uunissa pienellä lämmöllä hyvällä ajalla.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006

Häränhäntää:

Osso Buccoa:

Oikein valmistettuina tosi herkkuja.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Qadesha
Kiinnostava havainto. Tehdessäni häränhäntäkeittoa (tai -pataa, mene tiedä) lisään tomaatit loppupuolella ja keitän niitä vartin. En tiennytkään että ajalla on merkitystä, mutta nyt tarkemmin ajatellen mikrossa hetken ajan päräytetty tomaatti (palvikinkun ja juuston kera) ei taida olla yhtä hyvänmakuinen kuin tuo vartin kihissyt.

Sellaista olen kuullut että vain kuumennetusta tomaatista ihmisen elimistö saa jonkin tietyn ainesosan paremmin hyödynnettäväksi. Mikäköhän aine mahtaa olla kyseessä?

Vartti ei ole tomaatin hauduttamisessa vielä mitään. Maku syvenee kunnolla vasta kun tomaattia on haudutettu tunti tai yli.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
KBolt
Muistaakseni kyseinen tuote poistui kaupoista pitkän aikaa sitten (siis purkkikeitto..).

Nämä on ihan lihaosastolla sellaisia hännänpätkiä jotka ainakin Prismassa maksavat jotain 7 - 8 € kieppeillä kilo. Muistelisin että hyllyn laidassa olevassa hintalapussa luki nimenomaan härkä, mutta tiedä sitten siitä naudan sukupuolesta... Taitaa se häntä olla olevinaan aina härkää.

Itsekin jouduin olemaan jokusen vuoden ilman, kun nämä pätkät katosivat joka paikasta, tai ainakin niistä kaupoista joissa me lähinnä pyörimme.

(Paistan hännänpätkät kevyesti molemmin puolin pannulla, heitän kiehumaan ja sekaan lihaliemikuutio, iso sipuli (punainenkin käy), palsternakkaa, selleriä, kenties muitakin rehuja, valkopippuria ja sitten ne tomaatit vartiksi ennen valmistumista. Minä kun en niin kasviksista kauheammin tykkää niin periaatteessa voin vetää ne hännät vaikka sellaisenaankin kyllä.)

Vierailija

Osso bucoa lienen syönyt kerran pari kun ex tapasi hakea kauppahallista eineet siihen. Se ydin varsinkin oli ihan halvatun hyvää.

Joissakin ruoissa tomaatti mielestäni pilaa kaiken. Rossosta sai todella hyvää kanaruokaa, oliko nimeltään Penne pollo, ja sitten joku alkoi tunkea siihen tomaattia ja se siitä... Tomaatti on hyvää jossain ruoissa mutta EI kaikissa. Tuntia tuskin sitä keittelisin, koska en halua sitä kovin soseeksi noissa lihapataruoissani.

Vierailija
Qadesha
KBolt

Nämä on ihan lihaosastolla sellaisia hännänpätkiä jotka ainakin Prismassa maksavat jotain 7 - 8 € kieppeillä kilo. Muistelisin että hyllyn laidassa olevassa hintalapussa luki nimenomaan härkä, mutta tiedä sitten siitä naudan sukupuolesta... Taitaa se häntä olla olevinaan aina härkää.

Itsekin jouduin olemaan jokusen vuoden ilman, kun nämä pätkät katosivat joka paikasta, tai ainakin niistä kaupoista joissa me lähinnä pyörimme.

(Paistan hännänpätkät kevyesti molemmin puolin pannulla, heitän kiehumaan ja sekaan lihaliemikuutio, iso sipuli (punainenkin käy), palsternakkaa, selleriä, kenties muitakin rehuja, valkopippuria ja sitten ne tomaatit vartiksi ennen valmistumista. Minä kun en niin kasviksista kauheammin tykkää niin periaatteessa voin vetää ne hännät vaikka sellaisenaankin kyllä.)

Tätä täytyy valmistaa. Nälkä tuli

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Yhdessä kaupassa lihatiskin hinnoittelijalla oli varmaan ollut liikaa aikaa, kun hintalapussa luki siinä viivakoodin päällä ensin Häränhäntä ja sitten pienemmälllä fontilla "Häntä pannaan toiseen korvaan". Repesin.

Häränhäntä on varmaankin sitten hyvin riippunutta lihaa? /vanha

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Unohtui mainita että siihen häränhäntäsoppaan kuuluu vielä muutama laakerinlehti sekaan. En tiedä paljonko ne makuun varsinaisesti vaikuttavat, mutta itse olen aina käyttänyt (jos eivät ole loppu). Ja suolaa sitten tietenkin maun mukaan (itse lisään vasta annokseen).

Laakerinlehdillä pitäisi olla myös jonkinlainen huumevaikutus? Tiedä sitten kuinka monta niitä pitäisi vetää että sen kokisi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Laakerinlehti

Tuo ei kyllä moisesta maininnut mitään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat