Yleisön aliarviominen

Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Niin, laittakaapa mielipidettä kumpi on viisastelupiireissä vakavampaa, yleisön yli- vai aliarvioiminen.

Tänään heitin parin tunnin demon opiskelupaikkani henkilökunnalle. Ajattelin että ne edes jotain ymmärtäisivät aiheestani, ja mitä vielä, nollat taulussa toljotti...

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Kommentit (8)

Vierailija

Puhujan pitää tietää yleisöstään jotain. Esim sen, että osaavatko he suomea tai matematiikan kieltä.

Näin se vaan on. On viisasta pitää erikseen peruskurssi ja jatkokurssi.

Vierailija

Kumpikaan vaihtoehdoista ei ole hyvä, mutta rautalangasta väännettäessä asia menee ainakin perille, mikäli vaan mielenkiinto pysyy kohtalaisena.

Vierailija

Virhe tapahtui tässä:

"Ajattelin että ne edes jotain ymmärtäisivät aiheestani,"

Ei pidä ajatella, vaan ottaa selvää asioista !!!!!!!!!!!

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

!!!!!!

!!!!!!!!!!!!!!!

!!!!!!!!!!!!!!!!

Kaiken opin A ja O

Vierailija

Jos olisin yleisössä, harmistuisin eniten jos yleisöä aliarvioitaisiin. Eli en siis ole kiinnostunut kuulemaan 3-vuotiaiden tasolla oleville ihmisille tarkoitettuja rautalankamalliluentoja jos vähääkään tiedän itse aiheesta jo valmiiksi jotain.

Yliarviointi on tietenkin sekin harmillista, mutta ei siitä loukkaantua viitsisi että luennoitsija olettaa että yleisö on tasokasta ja tietää jostakin jotain. Ainahan se imartelee kun luullaan että tietää. Sitten pitää vaan salaa petrata ja hankkia sitä tietämystä...

Tai avoimesti kysyä. Ei se niin kauheaa ole.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
Qadesha
Jos olisin yleisössä, harmistuisin eniten jos yleisöä aliarvioitaisiin.

Yliarviointi on tietenkin sekin harmillista, - - -
Tai avoimesti kysyä. Ei se niin kauheaa ole.

Presiis. Luulisi luennoitsijankin ilahtuvan kun joku tuppisuisina muljottavista normisuomalaisista kuuntelijoista kerrankin saa suunsa auki, vaikka kysymys sitten olisikin vaikka "mikä se X oikein on?"

Jos menen vierailuluennolle, jonka aihe kiinnostaa, yritän jo valmiiksi keksiä jotain kysyttävää (ja ottaa ylös kysyttäviä aiheita luennon kestäessä) että jos luennoitsija sattuu kysymään maagiset sanat "Oliko jollakulla jotain kysyttävää?" ainakin yksi käsi nousisi pystyyn. Jos luennoitsija ei aliarvoio kuulijoitaan, ei kuulijoidenkaan pitäisi aliarvioida luennoitsijan kiinnostusta aiheeseen.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Hyvä että jätät kysymyksesi niille varattuun vaiheeseen. Mä otan vielä joskus otan hernepyssyn mukaan tilaisuuksiini ja vaiennan jokaisen joka kysyy "aiotko sä kertoa vielä asiasta X" juuri siinä vaiheessa kun olen aloittamassa sisällysluettelon läpikäymisen.

Mun ihana avoimuus näkyy myös mun shoussa... Yleisön lähtee helposti mukaan, mutta vain siten että ne protestoi aihetta mistä ei tajua pätkääkään.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

Uusimmat

Suosituimmat