Raamatun nk. totuusarvo nykyaikana?

Seuraa 
Viestejä443
Liittynyt16.3.2005

On tiettyjä asioita jotka ovat päivitettävissä nykyaikaan jopa Vanhasta Testamentista. Muun muassa Kymmenen Käskyä, mutta on paljon sellaistakin jotka selkeästi ajatteleva suomalainen havaitsee että 'aika' on ajanut niiden ohi?

Raamatussa on sellaisia lausuntoja jotka ovat keskenään ristiriidassa mutta asiayhteydessään hyvinkin sopivia. Siksi on vaarallista esitää tuomitsevia kommentteja vedoten Raamatun yksittäiseen jakeeseen. Parempi olisi kun koko anekdootti otettaisiin selkeästi vertailuun ko. asian tiimoilta?

Olen omaa Raamattuani ja Katekismusta tutkinut vuosien varrella hyvinkin tarkasti. Olen niistä myös ottanut oppiakin? Mieleeni muistuu nyt kuitenkin lause joka itsepitaisesti pyrkii tietoisuuteeni ja toivon että joku etsisi lukijoistani ko. lauseen paikan ja kommentoisi minullekin sen millaisia mielikuvia se herättää: Lause kuuluu:
"Älä anna väärää todistusta lähimmäisestäsi."

JK. Minulla on tietokoneohjelma, josta voi tarvittaessa etsiä Raamatun paikan muutaman avainsanan perusteella. Taidanpa käydä tutkimaan ko. ohjelmaa tarkemmin tämänkin asian ympäriltä.

K.K.

Elämä on ainaista opiskelua kehdosta kuolemaan - ehkä kuoleman jälkeenkin on opiskelua - kuka sen tietää?

Kommentit (1)

Vierailija
K.K.
On tiettyjä asioita jotka ovat päivitettävissä nykyaikaan jopa Vanhasta Testamentista. Muun muassa Kymmenen Käskyä, mutta on paljon sellaistakin jotka selkeästi ajatteleva suomalainen havaitsee että 'aika' on ajanut niiden ohi?

Kymmenen käskyä on myös tätä sarjaa. Etenkin alkupään käskyt ovat hölmöjä. Monien muidenkin kelpoisuudesta moraalisiksi ohjenuoriksi voi olla montaa mieltä.

Tuo kaipaamasi kohta on 2. Moos. 20:16

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet ... 6326552974

Tuosta ympäriltä löytyvät muutkin käskyt - kannattaa lukea ajatuksella ja miettiä ovatko nuo kovin fiksuja.

Uusimmat

Suosituimmat