Kynttilän etäisyys katosta

Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005

Tiedän, että tämä asia riippuu hyvin pitkälti kynttilästä, mutta kysyn silti, millainen etäisyys pitäisi kynttilän ja katon välillä olla, jotta katto ei ala mustumaan kynttilästä.

Löytyi oikein hyvän näköinen kynttelikkö, joka on nyt ripustettu roikkumaan puisesta katosta. Etäisyyttä on tällä hetkellä noin 50 cm eikä sitä alemmaksi halua laskea, koska sitten näyttää hölmöltä. Kynttilöiden on oltava ohuita ja pitkiä. En edes tiedä saako sellaisia savuttomina. Eikä ne savuttomatkaan lämmöttömiä ole, eli saavat hiillostaa kattoa.

Tietysti tuossa voi olla jonkin sortin palovaarakin, mutta ei nyt puututa siihen. Pieni leiskunta vain piristää elämää (varmaan).

Kommentit (11)

Vierailija

-Hommaa vaikkapa pala vaneria

-Sytytä yksi kynttilöistä

-Pidä kynttilää 50 cm päässä vanerista

-Katso mitä tapahtuu

T: uusavuton

asdf
Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005

Toi tarkottaisi sitä, että pitäisi itse tehdä jotain sen sijaan, että istuu löysästi tuolilla ja kyselee muilta netissä.

No, kyllä aion tuota koittaakin. Samaa materiaalia ei tosin ole testausta varten käytössä, mitä katossa on. Palstalla on ajoittain välähtänyt äly siinä määrin, että ajattelin täältäkin kysyä, ettei kaikki jää pelkän empiirisen tutkimuksen varaan.

Joku voisi väittää, että kannattaa tutkia materiaalien paloherkkyyttä ja mitata kynttilän liekin lämpö ja sen aiheuttama lämpö puolen metrin päässä, mutta missä sen jälkeen on kaikki hauskuus ja jännitys?

Olenkos nyt vielä sen verran tylsä, että totean, että aion tehdä senkin, ellen helposti saa luotettavalta tuntuvaa informaatiota, jossa kerrotaan, ettei syytä huoleen? Olen.

Vierailija

Osta LED-kynttilä...

50cm etäisyys on aivan liian pieni oikealle liekille. Lisäksi on palovaara kuten sanoitkin.

Toinen vaihtoehto : tee kynttilälälle "katos". Neljä (mielummin kolme) ohutta "tolppaa" ja tolppien päähän joko lasilevy tai pelti.
Paras on tietysti yhdellä tolpalla. Kynttilän pidikkeeseen juotettu ohut tanko jonka päässä on pala peltiä "sateenvarjona".

Eipä mustu katto...

asdf
Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005
KBolt

Toinen vaihtoehto : tee kynttilälälle "katos". Neljä (mielummin kolme) ohutta "tolppaa" ja tolppien päähän joko lasilevy tai pelti.
Paras on tietysti yhdellä tolpalla. Kynttilän pidikkeeseen juotettu ohut tanko jonka päässä on pala peltiä "sateenvarjona".

Eipä mustu katto...

...ja näyttää helvetin rumalta. Yksi vaihtoehto on tietysti, että pitää sitä pelkästään koristeena, eikä tuikkaa tulta niihin kynttilöihin.

Vierailija

50cm. liekki <---> puukatto? EI!

Minä, joka en oo vieläkään seniili, oon ehtinyt "rapatessa roiskuttaa" ja kaks kertaa on ollut sitä jännitystä ja leiskuntaa kynttilähommissa.

Nykyään mulla on kolminkertainen triplavarmistus kyntteleissä ja nätissä kattokynttiläkruunussani on ledvalot, joskaan en niistä tykkää ja rautakynttelikössä roikuskeleepi helmikoristekranssia.
Talikynttilää (en käytä kuin Havin tai muita takuvarmoja) polttelen sitten kynttelikköön ripustetussa metallisessa lyhdyssä, jossa on lasit.

Haltexkatto ja puutalo = oltava erityisen varovainen.

Vaaksa vaaraa on virsta väärää.
Siis n. 15cm klappia ja entropia saa vallan!
Eikä tarkoita että liekki vois olla 15cm:n päässä puukatosta. 50cm:kin vaikuttaa liian lyhyeltä etäisyydeltä.

Ilmavirta.. ja lapset huushollissa.. kaikenlainen elämä ja liike huushollissa voi olla kohtalokasta. Avotuli on aina vaarallinen. Kuumuus, onhan saunassakin pakollista laittaa asbestia tjms. kiukaan taakse ja kattoon ettei pala sauna ja samalla ihmiset.

Niihin palokaasuihinhan ihmiset ja kotieläimet ensin tuupertuu ja palovammat on vasta II:sena.

Niin että mitäkö minä oon sählännyt?
Ekan kerran, onneks betonitalossa, "unohdin" kynttilän pöydälle lepattamaan tuuletusikkunan olessa auki, verho oli heilahtanut.. Havahduin siihen kun huone oli liekkien vallassa.

Se oli jotain niin sanoinkuvaamatonta!
Herään yhä välillä siihen ääneen. Luulin silloin että telkasta on loppunut ohjelma ja se siellä "suhisee".
HERRAJJUMALA! Kaksion toinen huone oli ilmiliekeissä!

Onneks asuin maantasalla, onneks oli molemmin puolin naapurit kotona, onneks mulla on voimakas ja kantava ääni, onneks oli kivitalo!
Irtaimisto ehti palaa osin poroksi ja todella lyhyessä ajassa.
Se oli yks leimaus jota en huomannut kun istuin viereisen huoneen pöydän ääressä - ja arvatkaas mitä tein?
Maalasin taulua keskittyneenä, Tulenlieskoja..

Magiaako, noituuttako, olenko kirottu ja riivattu?

Ehei.. lipitin viiniä!

4/5 tulipaloistakin taitaa johtua päihtymyksestä?
1/5 jostain huumaantumisjutuista?

Seuraava läheltäpiti tapahtuikin sitten ikivanhan pukartanon kellarissa kun minä kätevikkö kynttilöitä meinasin tehdä..

Sitä ihmettelen että kaltaistani ihmistä, jolla on jo virallinen diagnoosikin neurologisesta vammastaan, ei ohjata tukiasuntoon, edes sellaiseen missä olis sprinklerit katossa ja muuten paloturvallisuus ym. turvallisuus huomioitu?

Pari kertaa oon tälläkin nykyisessä puutaloasunnossani unohtanut "hellan päälle" ja kerran kynttilän palamaan kun oon lähtenyt ulos. Toinen hellakerta.. matkalla toisen kyydissä kun hän hoputti lähtöä sanoin että mulla tais jäädä levy päälle? "Eikä mitä" sanoi se kuski ja painoi kaasua. Koko kyläreissun istuin kylmä rinki ahterissa ja niinhän se oli paistinpannu levyllä ja kuumana!

Kynttilä onneksi oli Havi ja se oli maljassa jossa on pikkukiviä ja se oli palanut nätisti loppuun.

Vastikään kyllä näin miten halppisöljykynttilä roihuaa n.30cm.kork. ja n.5cm.halk. liekinloimotuksella, siis se öljy.

Takkaan oli laitettu tuikkuja.
Onneks oli takassa!
Vaikuttiko veto? Kenties.
Erään ystävättäreni palomieselämänkumpani on kylläkin sanonut että savusukeltajana ihmisten etsiminen palavasta rakennuksesta usein johtuu huolimattomasta, typerästä tulenkäsittelystä.

Tuli, hyvä trenki ja huono isäntä.

Vierailija
asdf
KBolt

Eipä mustu katto...

...ja näyttää helvetin rumalta. Yksi vaihtoehto on tietysti, että pitää sitä pelkästään koristeena, eikä tuikkaa tulta niihin kynttilöihin.

No eikä näytä. Tuollaisia jalkoja on ollut olemassa jo ainakin 101.27 vuotta ihan käytössä ja niin nättejä ovat että.

Älä ollenkaan lähde tuolle linjalle etteikö silmää miellytä

Vierailija

Ainahan kynttilöistä nokea lähtee joten jos haluat, ettei katto, seinät ja ikkunat nokeennu lainkaan niin kynttelikkö ulos palamaan. Tosin vähäisellä polttamisella nokea tuskin huomaa paitsi katosta kynttilöiden yläpuolelta.

Vierailija

Testiä kehiin. Tekee levystä katon korvikkeen ja asentaa kynttelikön sen alle. Sillä selviää nokeentuminen. Kädelläkin testaa kuumuuden. Katto ei syty niin herkästi kuin muut koska kynttilä polttaa hapen pois kaasusta joka jää katon pintaan, mutta hiiltyä se ei saa.

Esimerkkinä syttymisen vaikeudesta tein kerran kaasu retkikeittimen päälle astian puulle, saadakseni kahden polttoaineen edun. Havaitsin tekeväni tervaa, jonka pesu keittimestä oli työlästä.

Vierailija

Vetäse ekaks nitarilla kattoon kiinni pari kerrosta alumiinifoliota ja testaa kuinka savu nousee. Jos folio ei kuumene eikä mustene niin ok. Nokeentumisen voi testata sormella pyyhkäsemällä. Muutaman kynttiläkerran jälkeen voi sit folion poistaa.

En muuten ota vastuuta jos sulta talo palaa.

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005

Entinen tyttöystävä tykkäsi polttaa tuikkukynttilöitä koko talven. Sitä nokea on sitten ihan joka paikassa. Ja ihan helvetisti.

Same shit, different day...

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Se kynttilähän on sitten melkein katossa kiinni jos 50 cm etäisyydellä siitä roikkuu, siis jos se on pitkä se kynttilä eli liekki olisi sillöin jotai 40 cm päässä katosta joka on jo ehkö liian vähä. Meillä tuikkukynttilöitä poltetaan 67 cm korkeudessa ja kattossa ei ole ainuttakaan nokihiukkasta roikkumassa. Kyl uskon että siitä viisitoista senttiä voisi supistaa, kun tuikkukynttilät on nii pienii, tosin meillä sitten se näyttäisisi typerältä kun se olisi niin korkealla.

Ja meil on puukatto.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Uusimmat

Suosituimmat