D-vitamiinipäiväkirja (testiketju)

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tämäntapaisen ketjun perustamista ehdotettiin jo useaan otteeseen toisessa ketjussa. Sain idean, että D-vitamiinin syöjät voisivat pitää päiväkirjaa ensi toukokuuhun saakka, siis talvikauden ajan ja raportoida infektioiden sairastamisestaan. Tähän voisi kirjoittaa kaikki, jotka syövät jotain d-vitamiinivalmistetta. Lopuksi kokemuksista voisi piirtää jonkinlaisen graafin, jossa kuvataan, mikä on korrelaatio d-vitamiinin syömisen ja sairastamisen kanssa.

Huom. Tämä ei tietenkään ole mikään oikea tieteellinen koe, vaan kirjoittajat toimivat täysin omalla vastuulla ja kyseessä on lähinnä mielenkiintoista vertailua.

Raportoida voisi vaikkapa kerran kuukaudessa, miten on mennyt ja kaikki flunssan, influenssojen ja muiden infektiotautien oireet on ilmoitettava. Jos ei muista aivan päivälleen, milloin aloitti d-vitamiinivalmisteen ottamisen, voi laittaa suurinpiirtein arvion tai ensimmäisen viestin päivän aloituspäivämääräksi. Jos on mittauttanut d-vitamiiniarvonsa, voi laittaa sen. Vielä parempi tästä päiväkirjasta tulisi, jos lopuksi kaikki kävisi mittaamassa d-vitamiiniarvonsa , mutta taitaa olla kallista lystiä.

Aloitan:

Väläys
Aloittanut: 24/10/2009
Merkki: Bioteekin Teho D-plus
Annos: 50 mikrogrammaa/vrk
Perusterve, työikäinen
Terveydentila nyt: Terve

Aloitin kyllä jo yli 10 päivää sitten, mutta söin silloin 25 mikrogrammaa, joten aloituspäiväni olkoot tämä päivä.

Sivut

Kommentit (1126)

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Ding Ding
Aloittanut nykyisellä annostuksella: maaliskuussa 2009
Merkki: NOW softgels / Life Extension capsules
Annos: 125 mikrogrammaa/vrk
Perusterve, työikäinen
Terveydentila nyt: Terve, eikä mitään sairauksia aloittamisen jälkeen 7 viime kuukauden aikana.

Ennen D-vitamiinin käytän aloittamista minulla oli 2-3 flunssaa vuosittain. 20-40 mcg/vrk annoksen käytön aikana noin kolmen vuoden aikana n. 1 flunssa/vuosi.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005
väläys
Kerropas nyt Neonomide, mitä merkkiä käytät, Ding Ding myös ja Charlize.

Neonomide
Nykyinen annos mennyt noin puoli vuotta, tosin kesällä tURKIN aurinko aiheutti taon - nyt jo pari kuukautta 125-175 µh päivässä.
Merkit VItamin D Max 125 µg ja Carlson öljynappia, annos á 50 µg.
Sairauksina Crohnin tauti ja ruoka-aineallergioita.
Flunssataudit ovat vältelleet minua kuin ruttoa Deen aloittamisen jälkeen

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

EI TILKOO
Aloittanut: 15/07/2009
Merkki: Tolonen D25
Annos: 50µg/vrk
Annos nostettu: 01/10/2009
Merkki: Healthy Origins D3 5000IU (125µg)
Annos: 125 mikrogrammaa/vrk
Perusterve, työikäinen
Aiemmin kohonnut verenpaine, nyt normaalitasot.

Lelson
Seuraa 
Viestejä102
Liittynyt8.5.2009

Lelson
Aloittanut nykyisellä annostuksella maaliskuussa 2009
Merkki: Now Foods & Carlson Labs
Annos: 100-150 µg/vrk
Perusterve, työikäinen
Terveydentila nyt: ok

2-3 flunssaa tänä aikana. Viimeisestä aikaa n. 4kk. Ruoka-aineallergioita on iso kasa, mutta ne ovat jostakin syystä nyt kadonneet kaikki Kiitos D3!

Vierailija

Jesh, loppukeväästä asti olen napsinut sellaiset 50-80 mikrogrammaa päivässä, lähinnä viime aikoina sitä 50/d. Talveksi pitänee nostaa. Terveysvaikutuksia on vaikea arvioida kun on nyt ollut vähän muitakin juttuja, mutta eipä ainakaan ole mikään huonommaksi muuttunut eikä tauteja ole ollut. Katellaan ny vielä.

Jos tässä huonosti käy ja henki lähtee, niin vainoan kummituksena Neoa siitä ikuisuuteen asti.

Vierailija

Konteksti
Aloittanut: 29.9.2009
Merkki: Healthy Origins Vitamin D3 5000 IU Softgels
Annos: 145 µg / vrk (joinain päivinä 135 riippuen siitä muistaako ottaa Calcichew-D3:t, jotka kohta loppuvat ja siirtynen D-vitamiinittomiin versioihin)
Perusterve, työikäinen

Ennen ko. aloituspäivää annostus ollut 10-20 µg / vrk.

Pientä flunssaa yritti viime viikolla tulla, mutta meni pienellä tukkoisuudella ohi. Lähipiirissä flunssaa, joten altistumista ainakin on ollut. Toisaalta vasta reilut kolmisen viikkoa takana kunnon annostuksella.

Vierailija

Osallistun myos tahan. En muista tarkkaa paivaa, mutta noin kuukauden olen syonyt Bioteekin d-vitamiinislisaa 50mikroa/pv.

Soin ihan normaaliravintoa, ja elan kai ihan normaalia keskivertoelamaa elintavoiltani. Olin flunssakierteessa, kaytannossa olin ollut flunssassa n. 1,5kk. Olen opettaja isossa koulussa (mahdollisessa homekoulussa kaiken lisaksi), eli alttius saada mika tahansa tartunta on aikamoinen. Vasymys oli kaytannossa kroonista, jokaisen paivan paatteeksi ryomin toista kotiin nukkumaan paikkarit ja aamuisin en meinannut saada itseani ylos. Ei intoa tehda mitaan kotona iltaisin, saati harrastaa mitaan.

Nyt olen alkanut huomata eron paivittaisessa jaksamisessani. Ei mitaan dramaattista tosin, mutta viime viikolla oli jopa erittain hyva olo muutamana paivana. Keskittymiskyky ja muisti tuntuivat toimivan vaivattomammin, osittain kai siksi, etten koe olevani niin vasynyt. Ihan huippua! Nukun noin 7h yossa, ja aamuisin koen olevani levannyt, toisin kuin viela elo-syyskuussa. Jaa mitahan muuta... no, toiveikkaaana ja mielenkiinnolla seuraan, onko vaikutusta erittain rasvoittuvaan ihooni (olin lukevinani ja ymmartavinani jotain d-vitamiinin hormonaalisesta ominaisuudesta), silla olen yli 30v ja rasvoittuminen alkoi pahentua noin 5v sitten eli aikuisialla.

Vierailija

Keväästä asti syönyt d-vitamiinia, tuossa elokuun alussa nostin 125 mikroon päivä.

Merkki: Now Foods D3 5000 IU Softgels
Annos: 125 µg / vrk
Perusterve, työikäinen

Ei ole itsellä ollut flunssaa, molemmat poikani on ollu vähän räkätaudissa pitkin syksyä, saavat 10-20 mikroa päivässä (molemmat n. 14 kiloisia) d-tippoja niitä D3 mallisia. Vaimo syönyt 125 mikroa kanssa päivässä heinäkuun lopusta ja terve kanssa ollut.

Vierailija

En syö D-vitamiinilisiä, enkä mitään muitakaan pillereitä.
Perusterve, työtä vieroksuva.
Flunssa viimeksi 88-vuonna.

Vierailija

fenomenologi:

Perusterve, työtä vieroksuva.

Mietin, kuinka usein tätä kannattaisi päivittää. Varmaan se kerran kuussa jokainen voisi olla OK, tai sitten niin, että ilmoittaa silloin, jos on sairastunut infektiotautiin tai lopettanut d-vitamiinin syömisen.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Onko tällaista D-vitamiiniaiheista interventiotutkimusta tehty muualla? Koehenkilöt ottaisivat 100-200 mcg:n annoksia D:tä ja heidän terveyttään seurataan vuoden ympäri.

Koska D-vitamiinin ja flunssien yhteyden tutkiminen on täysin turvallista ja melkein ilmaista, ja koska potentiaalinen hyöty on kansanterveydellisesti valtava, ihmettelen kovasti miksi maailman pohjoisimman maan terveysviranomaiset eivät ole interventiotutkimusta jo teettäneet, vaikka D-vitamiinin immuniteettia vahvistavasta tehosta on paljon erilaista tutkimusnäyttöä.

Kanadassakin paikallinen kansanterveyslaitos taitaa vain tutkia sikainfluenssaan sairastuneiden D-vitamiinitasoja, mutta ei D:n ennaltaehkäisevää vaikutusta.

Vierailija

Helmikuusta lähtien 100-150ug
Napit Vitamin D Max 125ug ja Carlsonin 50ug
Kesällä ja "syksyllä" (paikkakunta Espanja) en ottanut joka päivä
Terve, nuori ja pienehkö ruho
Flunssia en ole onnistunut välttämään, mm. paria viikkoa kestänyt räkätauti maisemaa vaihdettuani

Vierailija

Kiitos ketjusta Väläys!

Charlize
Aloittanut: 9/10/2009
Merkki: Bioteekin Teho D-plus
Annos: 125 µg/vrk (25 µg Lykoa ja 100 µg tavallista)
Perusterve, työikäinen

Aloitushetkellä flunssa, joka loppui ekan annospäivän jälkeen
Tuo merkki vaihtuu pian, kunhan saan tilattua iherbilta näitä...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat