Väärin luetut otsikot (lukihäiriöt)

Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Eli tähän ketjuun voisi sitten laittaa niitä äkikseltään vilkaistuna hieman erilaiselta näyttäneitä palstan keskustelujen otsikoita ja mikseipä vastaavanlaisia erehdyksiä muualtakin. Itse melko usein tulen lukeneeksi väärin nopeasti otsikoita vilkaistessa ja lähemmässä tarkastelussa melko härskiltäkin näyttänyt otsikko saattaakin olla ihan asiallinen. Tuohon alle laitan esimerkin eli ensiksi se väärinluettu otsikko ja sitten sen jälkeen todellisuudessa esiintynyt.

Miesten historiaa = Metsien historiaa

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Sivut

Kommentit (794)

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005

Liittyy kognitiivisessa psykologiassa binding-ongelmana tunnettuun, no, ongelmaan.

Eri aivoalueet käsittelevät erityyppistä informaatiota, kuten erinäisten rajaviivojen orientaatiota, värejä jne. Nämä eri piirteet 'sidotaan' yhteen vasta tarkaavaisuuden välityksellä. Ellei tarkkaavaisuutta kohdenneta kunnolla, leijailevat piirteet irrallisina havaintokentässä ja toisinaan niitä saatetaan yhdistää väärin.

Tuloksena usein juuri hieman väärin luettuja lauseita.

OjH
Seuraa 
Viestejä259
Liittynyt1.12.2008
Juoni
Liittyy kognitiivisessa psykologiassa binding-ongelmana tunnettuun, no, ongelmaan...

Tätäkin voi sanoa lukihäiriöksi, vastaa ihan eri asiaan kuin mitä ketjun avaaja kysyy. Vähän väärä paikka yrittää päteä, vitsipalstalla kun ollaan.

Eija-Riitta Korhola kosi mua = Eija-Riitta Korhola koski mua

Vierailija

Thaimaassa Khon Kaen;in lentoasemalla oli odotushallissa
kyltti "ONLY FOR MONKEES".
Toisella kertaa katsoessani siinä kyllä luki "ONLY FOR MONKS".
Meikäläisellä kyllä oli hauskaa. Ja on vieläkin kun muistelen reissua.

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005
OjH
Juoni
Liittyy kognitiivisessa psykologiassa binding-ongelmana tunnettuun, no, ongelmaan...

Tätäkin voi sanoa lukihäiriöksi, vastaa ihan eri asiaan kuin mitä ketjun avaaja kysyy. Vähän väärä paikka yrittää päteä, vitsipalstalla kun ollaan.

Ehkä olisi kannattanut lukea aloitus kunnolla.

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005
OjH
Juoni

Itseasiassa vasta nyt luin aloituksen kunnolla ja kyllähän ensimmäinen postaukseni itseasiassa aloitusviestissä kuvattuun ilmiöön liittyi.

En tosin raportoinut omista kokemuksistani asian suhteen, mutta kuitenkin...

Vierailija

Pikkupoikana kuuntelin lastenlaulua "Saku sammakko kosiomatkallaan..."

Koska en osannut mieltää oikein (en tuntenut sanaa) "kosio"
kuulin ihan oikeasti laulun näin:
"Saku sammakko kusi jo matkallaan..."

Vierailija

Kiinalaiset joukot
ylittivät yllättäen
Pohjois-Korean rajan!

Äkkiä luettuna:
Kiimaiset jouko
ylittivät yllättäen
Pohjois-Korean rajan!

Kanga
Seuraa 
Viestejä1327
Liittynyt26.4.2009

Uusi elämä Jeesus kusessa = Uusi elämä Jeesuksessa

Oli joku babtistilehdykkä, jonka aseettomana palveleva oli tuonut tuvan pöydälle. Useampikin luki otsikon aluksi väärin

Riso abundat in ore stultorum

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat