Mikä on sielu?

Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Oikeastaan tämä kuuluisi lääketieteen ja psykologian alle, mutta toisaalta ei. Poistakoot modet koko ketjun, jos katsovat ettei tällainen kuulu tieteen pariin.

Mikä on sielu?

Uskovaisilta kuulee monesti termin "sielu". Mutta mikä ihme se oikein on? Onko kyseessä samantyyppinen juttu kuin jumalatkin, eli kyseessä olisi mielikuvituksen tuote johon pitää vain sokeasti uskoa tai ei saa Henkalta miljoonaa?

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Sivut

Kommentit (41)

Vierailija

Sielu on tehtävä, ei esine. Sielu kuitenkin koostuu materiasta, joka muistuttaa muovailuvahaa. Muovailuvahasta voi siksi muotoilla sielun. Sielunvihollisen tehtävä on tuhota sielu. Hän ei ole toistaiseksi onnistunut kovin hyvin. Sielunvihollisen voisi symbolisesti rinnastaa siivoojaan, joka yrittää lakaista sielun maton alle.

Sielu voi olla joko hyvä tai paha. Sielua voi muotoilla, jolloin hyvästä voi tulla paha ja toisinpäin. Sielu voi myös tuhoutua prosessissa, jolloin se muuttuu köntiksi normaalia muovailuvahaa. Muovailuvahaa voi ostaa lapsille kaupasta.

(lähde: Hikipedia)

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Myös eläimillä on tietoisuus mutta onko esim. aivokuolleella potilaalla sielua jos kerran sillä ei ole tietoisuutta?

creep
Seuraa 
Viestejä292
Liittynyt10.9.2009

Tietoisuus tuskin liittyy ainakaan kristittyjen sielukäsitykseen, jos hedelmöittyneellä munasolullakin sellainen jo on. Sielu lienee jokin konkreettisempi käsite ihmisen persoonasta, eli siten hyvin pitkälti pelkkä abstraktio.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Jos nyt jonkinlainen sielu olisi olemassa niin oma tulkintani olisi että se olisi se "näkökulma" pelkästään. Sielu sinänsä ei välttämättä osaa matematiikkaa eikä ajatellakaan, sillä ei ole tunteita ym, ne tulee kaikki aivoista. Mutta sielu toisi nuo aivojen prosessit kokemukseksi, näkökulmaksi, että juuri minä olen minä ja erillään muista ihmisistä ja maailmasta. Eipä sitä pysty tieteellisesti oikein selittämään mitä tarkoitan koska se ei kuulukaan tieteen piiriin. Objektiivisesti asiaa ei voi tarkastella koska sielu nimenomaan olisi se subjekti joka aiheuttaisi subjektiivisen kokemuksen joka ei heijastuisi objektiiviseen maailman millään tavalla. Jos tuo edes tarkoittaa mitään.

くそっ!

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Jossain kireäpipoisissa, fundamentalistisissa lestadiolaispiireissä olen jopa kuullut sellaisen näkemyksen, että on vieläpä erikseen henki ja sielu, joista ainoastaan henki on ikuinen, ja sielu ilmeisesti sitten kuolevainen. Perusteluna käytettiin Raamatun alkulehtien mainintaa siintä, kun Jumala puhalsi Aadamiin elämän hengen, ei siis sielua.

Wanhassa virressäkin lauletaan "Joutukaa sielut, on aikanne kallis". Makes perfect sense.

Vierailija

Itse koen, että tietoisuus ja sielu ovat synonyymejä... en ole uskontoihin juurikaan tosin perehtynyt... tietoisuutta ei voi todistaa olevan... sen voi ainoastaan kokea.

Huomioitavan arvoinen seikkahan on, että tietoisuus voi muuttua... muutajana on kokemus.

Kokijana toimit sinä, mutta sinä olet ainoastaan looginen päätelmä... et sielu, et tietoisuus...

Ei tietoisuudella ole loogisia rajoja, sinulla on, ja näin ollen olet tietoisuuden rajoitin, varsin häilyvä sellainen... sinä astut bussiin, mutta kun bussi pysähtyy ulos astelee joku muu.

Kyllä koomapotilaskin voi pelata ping pong peliä, ja palata siitä kertomaan herättyään... ja jos ei palaa... miten päättelet, että joku muu kuin sinä olisit ylipäätää tietoinen, Voimmehan me muut olla vaikka cyberbotteja hauskuuttamassa sinua...

T:pikkusielu

Vierailija

Sielu on osa Luojaa ihmisessä, ihmisen "korkeampi Itse".
Atman on osa Brahmania hindulaisuudessa, pneuma on osa "taivaallista Tulta" stoalaisuudessa ja osa "the Onea" uusplatonilaisuudessa jne.

Vierailija
Mikä on sielu?

Jos sieluton on se joka ei välitä muista, niin sitten sielu on se empatia ja muu huomioonottavan ihana ja rakastava sekä uhrautuva samaistuminen.

Vierailija

Olen joskus kuullut, että sielun painoa mitattiin. Eli kun ihminen kuoli, sen paino putosi hiukan. En tiedä ollenkaan mistä on kyse ja onko tämä pelkkä huuhaata, olisi kivaa kuulla asiasta, jos jollakin on tietoa..

Itse uskon, että sielu on tietoisuus ja sillä on myös joku sähköinen varaus tai jotain sinne päin, uskon että sielu ns. jatkaa matkaa kun ruumis kuolee. Sielulla on mielestäni paljon enemmän merkitystä kuin ruumiilla.

Uskon tuohon, vaikka en ole perinteisellä tavalla uskovainen..

Vierailija

Mind (järkisielu)...monia nimityksiä löytyy. Tietoisuus ei ole kehon sisällä, vaan keho on tietoisuuden sisällä.
MindBody nollakentässä? hmmmmm.. valo-olento....huh! varokaa kummituksia... ei niitä ole olemassa...valot kuitenkin päälle varmuuden vuoksi, ettei pelota...

Vierailija
vihertaapero
Myös eläimillä on tietoisuus mutta onko esim. aivokuolleella potilaalla sielua jos kerran sillä ei ole tietoisuutta?

ainakin minun "sielu" sanan merkitykseen kuuluu se, että myös koomapotilailla on sielu, koska joskus kun potilas herää, hän ymmärtää edelleen olevansa sama henkilö kuin ennen koomaa. Tosin sielu on uskonnollinen, epätarkka käsite, mutta jos sitä halutaan nyt määritellä, niin tulee seuraavaa:

Sielu on siis tietoisuus (persoona) tai sen mahdollisuus yhdistettynä säilyneeseen henkilökohtaiseen muistiin.
tai ainakin itse luulen niin.

-Muisti on se, joka aiheuttaa jatkuvuuden minäkokemukseen, ts. muisti erottaa minän kaikesta muista ja luo minälle jatkuvan historian. Ilman muistia minuutta ei olisi.

-Tietoisuus on se, joka aiheuttaa "tapahtumisen tunteen" ja toisaalta antaa mahdollisuuden vaikuttaa ympäristöön epämekaanisesti.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
kaffekuppi
vihertaapero

ainakin minun "sielu" sanan merkitykseen kuuluu se, että myös koomapotilailla on sielu, koska joskus kun potilas herää, hän ymmärtää edelleen olevansa sama henkilö kuin ennen koomaa. Tosin sielu on uskonnollinen, epätarkka käsite, mutta jos sitä halutaan nyt määritellä, niin tulee seuraavaa:

Sielu on siis tietoisuus (persoona) tai sen mahdollisuus yhdistettynä säilyneeseen henkilökohtaiseen muistiin.

-Muisti on se, joka aiheuttaa jatkuvuuden minäkokemukseen, ts. muisti erottaa minän kaikesta muista ja luo minälle jatkuvan historian. Ilman muistia minuutta ei olisi.

-Tietoisuus on se, joka aiheuttaa "tapahtumisen tunteen" ja toisaalta antaa mahdollisuuden vaikuttaa ympäristöön epämekaanisesti.

Toisinsanoen voidaan todeta, että myös eläimillä on sielu ja että tätä sielua on melkoisen hankala esim. myydä ns. paholaiselle?

Pulma tässä on, etten oikein ymmärrä mitä uskovaiset tarkoittavat sielulla. Kuulemma eläimillä ei sielua voi olla, ainoastaan ihmisillä. Ja että se olisi kuulemma jotensakin korvaamaton ja ainutlaatuinen ja joka tapauksessa mystinen sillä täsmällistä&yksiselitteistä määrettä tälle sielulle ei oikein voi nähtävästi antaa.

Vierailija
vihertaapero
kaffekuppi
vihertaapero

Toisinsanoen voidaan todeta, että myös eläimillä on sielu ja että tätä sielua on melkoisen hankala esim. myydä ns. paholaiselle?

Pulma tässä on, etten oikein ymmärrä mitä uskovaiset tarkoittavat sielulla. Kuulemma eläimillä ei sielua voi olla, ainoastaan ihmisillä. Ja että se olisi kuulemma jotensakin korvaamaton ja ainutlaatuinen ja joka tapauksessa mystinen sillä täsmällistä&yksiselitteistä määrettä tälle sielulle ei oikein voi nähtävästi antaa.

Olisikohan se niin, että ihmisessä sielu on tullut tietoiseksi itsestään ja näin ihmiskunnalla on eriytynyt sieluolemuksellisuus eikä rymäsielua ole enää sellaisenaan, niin kuin on eläimillä.

surreal
Seuraa 
Viestejä978
Liittynyt10.11.2007

'Man in the world belongs to the knowledge of the world; but man as conscious of his duty in the world is not phenomenon but noumenon; and he is not not a thing but a person.
I (the subject) am a person, not merely conscious of myself, but also as object of intuition in space and time, and so as belonging to the world.
There is in me a reality which, different from me in the causal relation of efficacity (nexus effectivus), acts on me (agit, facit, operatur). This reality, which is free, that is, independent of the natural law in space and time, directs me interiorly (justifies or condemns me); and I, man, am myself this reality...
There is in man an active but supersensible principle which, independent of Nature and of natural causality, determines phenomena and is called freedom.'

-Immanuel Kantin jälkeensä jättämistä muistiinpanoista (julkaistu nimellä Opus Postumum), englanninkielinen käännös

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat