Sikalentsun seuranta

Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008

Elikkä siis kaikki lentsuiset kertomaan taudin etenemisestä. Eroaako normilentsusta.

Taustoja: Serkkupojan koululla oli todettu sikalentsu. Serkulle nousi kuume käsittääkseni viime perjantaina. Hän on myös oksentanut, mutta hänelle se on kuumeen kanssa yleistä. Vietin hautajaisten merkeissä koko viikonlopun enemmän tai vähemmän suvun kesken ja tuon nimenomaisen serkuksen.

Viime maananti-iltana sitten sain mittariin 38,3 astetta celsiusta. Tiistaiaamuna ja koko päivänä ei mitään ja suht normi olo. Vaimolle nousi kuume tiistai-iltana ja kovasti yskittää ja tuntuu painetta keuhkoputkissa. Nyt myös minulla nostaa taas kuumetta ja keuhkoista asti lähtee yskä. Minulle harvoin tulee yskää kausilentsuissa. Sairastin aikoinaan keuhkoputken tulehdusta ja tunne on suurinpiirtein sama. Päätäkin särkee, mutta niin tekee joka lentsussa.

Melko todennäköistä, että tauti on juuri sitä itseään - leviten nopeammin ja herkemmin kuin kausilentsut. Ja se on nyt lähes kaikilla lähipiirissä. Luultavasti siis sama taudinaiheuttaja liikkeellä.

Everything you know, is about to change.

Kommentit (15)

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005

Luulen, että olen jo sairastanut sikainfluenssan. Tämä tosin tapahtui jo kesällä, kun ei vielä ollut tarkkaa tietoa itse taudin oireista. Aluksi luulin vain ärhäkäksi normaaliflunssaksi.

Kuume nousi todella äkkiä ja todella korkealle, ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin mennä peiton alle värisemään buranan kera. Oli myös paha olo ja oksetti. Aamulla olo oli kuitenkin jo selkeästi parempi, eli pahimmat hetket kestivät vain muutamia tunteja. Palautuminen tosin sitten kestikin yli viikon: nuhaa, pientä "sumuisuutta" päässä, yskimistä & limaa oli pitkään.

Luulen siis sairastaneeni H1N1-viruksen siksi, koska sittemmin taudin sairastaneiden kertomukset jotakuinkin täsmäävät omiin kokemuksiini. Lisäksi matkustan paljon, ja taudin puhkeamista edeltäneellä viikolla olin kokouksessa, jossa oli flunssaisia monista eri maista kotoisin olevia ihmisiä, joista eräs oli juuri matkustanut mm. USA:ssa, jossa tauti oli akuutti jo tällöin.

En päättänyt mennä diagnosoitavaksi, koska kukaan läheisistäni (pl. kollegat) ei sairastunut ko. tautiin.

Vierailija
Olbe
Luulen, että olen jo sairastanut sikainfluenssan. Tämä tosin tapahtui jo kesällä, kun ei vielä ollut tarkkaa tietoa itse taudin oireista. Aluksi luulin vain ärhäkäksi normaaliflunssaksi.

Kuume nousi todella äkkiä ja todella korkealle, ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin mennä peiton alle värisemään buranan kera. Oli myös paha olo ja oksetti. Aamulla olo oli kuitenkin jo selkeästi parempi, eli pahimmat hetket kestivät vain muutamia tunteja. Palautuminen tosin sitten kestikin yli viikon: nuhaa, pientä "sumuisuutta" päässä, yskimistä & limaa oli pitkään.

Luulen siis sairastaneeni H1N1-viruksen siksi, koska sittemmin taudin sairastaneiden kertomukset jotakuinkin täsmäävät omiin kokemuksiini. Lisäksi matkustan paljon, ja taudin puhkeamista edeltäneellä viikolla olin kokouksessa, jossa oli flunssaisia monista eri maista kotoisin olevia ihmisiä, joista eräs oli juuri matkustanut mm. USA:ssa, jossa tauti oli akuutti jo tällöin.

En päättänyt mennä diagnosoitavaksi, koska kukaan läheisistäni (pl. kollegat) ei sairastunut ko. tautiin.

Samat kävi meikäläinenkin + 1,5 viikkoa kestävä hierveä hedari. Kuume nousi nopeasti reilusti yli 38', mutta vain muutaman tunnin ajaksi. Viikko piti kuitenkin viettää petissä, lähinnä päänsäryn, mutta myös lihassärkyjen vuoksi..

Hain kuitenkin rokotteen, vaan epäilen kyllä jotta turhaan.. Rokotteesta ei tullun ainakaan mitään oireita, päättelin että josko oli hankittuna taudista vastustuskyky rokotetta vastaan.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Pitäs olla tuossa äänestyksessä, että mielipidettään voi muuttaa myöhemmin. Jos nyt äänestää "ei" ja huomenna iskee...

Hämmentää.

Vierailija

Lievää päänsärkyä. ( FLunssamainen olo.. tai flunssa..)
Keuhkoissa limaa liikenteessä. Ja lievää nipistelyä.
Aivastelen useamman kerran päivässä.
Hieman lämpöä eilen.

Juon lämmintä hunaja vettä ja mummun marjamehuja lepäilen hieman tavallista enemmän. Levitän kerran päivässä otsonoitua
oliiviöljyä imusolmuke alueille ja juon aamuin ja illoin lasillisen otsonoitua vettä.

Kielsin juuri H1N1 rokotteen antamisen lapsilleni. Ylilääkärimme ei sitä ota eikä sairaanhoitaja perheenäiti jonka tytär sairastui autismiin "turvallisen" lasten MPR-rokotteen seurauksena.

Minulla on perinteisen hyvä ja positiivinen olo vaikka fysiikka ei aivan iskussa ole.

Vierailija
edewit
Levitän kerran päivässä otsonoitua
oliiviöljyä imusolmuke alueille ja juon aamuin ja illoin lasillisen otsonoitua vettä.

edewit
Kielsin juuri H1N1 rokotteen antamisen lapsilleni. Ylilääkärimme ei sitä ota eikä sairaanhoitaja perheenäiti jonka tytär sairastui autismiin "turvallisen" lasten MPR-rokotteen seurauksena.

No, tuo eka lainaus selittääkin tästä kaiken muun paitsi disinformaation

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005

Pitäs olla myös eos -vaihtoehto. Äänestän sitä.
Jotain jomotusta ja kolotusta ja vähän nekun vuotamista ja yskimistä ja vähän pientä lämpöäkin on ja kurkkua karhentaa, mut ei oikein täytä sorvin äärestä kotiinjääntikriteereitä, että vois jäädä kotiin pelaamaan pelaamattomat pelit pois poikkeen...

X

Vierailija

Hyvin inhimillistä on vieroksua tuntematonta ja asioita joista ei tiedä mitään.

Nämä perus inhimilliset "tuntemattoman pelkotilat" ilmenevät
useimmiten rasismina ja muukalaisvihana tai yksinkertaisesti kielletään itseltä ajatukset joita on vaikeaa tai ahdistavaa ajatella.

Hyvä englanninkielinen luento siitä että olemme ihmsinä joko tajunnan tai alitajunnan ihmisiä.
Käsittääkseni suurin osa meistä on alitajunnan ihmisiä jotka turvautuvat turvallisiin rutiineihin ja sulkevat vaikeasti käsiteltävät asiat kokonaan pois.

The Master of Make-believe
http://www.youtube.com/watch?v=XsywCTSB8YA

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

2 vkoa sitten keskiviikkona tultiin laivalta(koko reissu ahvenanmaineen 3 päivää).Yhtään flunssaisen näköistä ihmistä en havainnut reissussa(en kyllä tarkkaillutkaan).Reissusta tulon jälkeen jäätiin nukkumaan yksi yö vanhempieni lattialla(parvekkeen ovi vetää vietävästi).Ja tuona lattialla nukuttuna yönä alkoi ihan älytön röhä,keuhkoputket tukossa,poskionteloissa painetta,ja seuraavana päivänä alkoi kova yskä.
En ole yleensä vedolle arka,kausiflunssat on osuneet kohdalle keskimäärin kerran viiteen kuuteen vuoteen ja kunnon yskää en ole kokenut koskaan ennen yli 30-vuotisella "urallani".Päivän yskimisen jälkeen lähti ääni.Mutta kuume ei noussut kertaakaan mitattaessa yli 37,8.Pahinta limaisuutta ja poskien kipua(sitä myöten päänsärkyä)kesti 2-2,5 päivää,mutta vetämätön olo ja kurkkua kuivaava ärsytys jatkui varmaan viikon.
En usko että oli tautina "sitä itteään",mutta hyvin outoa,kun en yleensä sairastele "ikinä",eikä vedolle herkänkään ihmisen(mitä en ole)pitäisi ärtyä kuitenkaan samana yönä kun vedole altistuu.

Toki toivon,että se nyt olis ollut sit siinä,mutta ainakaan kertaakaan en saanut kii kunnon kuumetta,että epäilen.

Vaan se täytyy sanoa että on laivoilla sikana porukkaa.En kauheasti ole risteilyillä tykännyt hypätä,ja edellisestä kerrasta oli jo aikaa.Mutta yllättävän paljon porukkaa arkiviikolla(vaikka oli syyslomatkin jossain päin suomea),että jos olis altistuakseen,niin paikkoja oli.

Vierailija

Ihmisten suhtautuminen tähän sikainfluennssarokotukseen menee yli ymmärryksen. Rokotuksen mahdollisia sivuvaikutuksia lietsotaan hysteerisesti:rationaalisuudsta tässä yhteydessä ei ole tietoakaan. Mutta niinhän se on että voimakkaat tuntee(tässä tapauksessa kai pelko) ja kykenemättömyys ymmärtää todennäköisyyksiä(kuoleminen rokotuksen sivuvaikutuksiin ja kuoleminen sikainfluenssan jäkitautiin) saa ihmiset toimimaan irrationaalisesti(oman edun vastaisesti). Ihan sama oli viime vuonna kouluampumisien yhteydessä, kun paniikki oli pahimmilaan. Esim . vanhemmat estivät lastan kouluun tulon, jos pienikin huhu oli liikkeellä. Kuitenkin samat vanhemmat antavat lastensa lähteä kouluun jäisellä kelillä pyörällä ilman kypärää. Se ei pelota tai huoleta yhtään!

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14017
Liittynyt23.6.2005

Noin 1-3 flunssaa ollut yleensä joka talvi, vaikka olen pyörinyt ihmisten eli tartuttajien seurassa koko ikäni syönyt immuniteettia heikentäviä solunsalpaajia jo viisi vuotta. Lisäravinnetroppini ja ruokavalioni on varsin "mielenkiintoinen", mutta flunssia nekään eivät ennen viime syksyä selättäneet.

Viimeinen flunssaa etäisesti muistuttavakaan oireeni viime loppusyksyn "vitaminoinnin" alkamisen jälkeen oli kova hedari yhden illan ja heikotus aamulla, joka meni iltaan mennessä pois. "Tartuttajilla" oli molemmilla viikon päivät kestävä megalentsu, joka vei sängyn pohjalle ja johti toisella krooniseen poskiontelotulehdukseen ja katastrofiin lauluharrastuksen suhteen koko lopputalveksi.

Sen jälkeen minusta tuli uskovainen. A big one.

OzziXX
Olbe
[size=85:1yssx6e2]Luulen, että olen jo sairastanut sikainfluenssan. Tämä tosin tapahtui jo kesällä, kun ei vielä ollut tarkkaa tietoa itse taudin oireista. Aluksi luulin vain ärhäkäksi normaaliflunssaksi.

En päättänyt mennä diagnosoitavaksi, koska kukaan läheisistäni (pl. kollegat) ei sairastunut ko. tautiin.[/size:1yssx6e2]

[size=85:1yssx6e2]Samat kävi meikäläinenkin + 1,5 viikkoa kestävä hierveä hedari. Kuume nousi nopeasti reilusti yli 38', mutta vain muutaman tunnin ajaksi. Viikko piti kuitenkin viettää petissä, lähinnä päänsäryn, mutta myös lihassärkyjen vuoksi..[/size:1yssx6e2]

Itselläni samankaltainen lentsu viime vuoden alkusyksystä. Kamala hedari ja korkea kuume, menivät ohi parissa päivässä ja sitten melkein pari viikkoa epämääräistä köhää, lämpöilyä ja rahinaa. Taudin alku oli erittäin raju, mutta sammui lähes yhtä nopeasti.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Sikainfluenssarokotekeskustelun "virtahepo olohuoneessa" on THL:n rokoteosaston tänä vuona rokotevalmistajilta saama arviolta kuuden miljoonan euron rahoitus, joka on moninkertainen valtion budjetista tulevaan rahoitukseen verrattuna. Suurin osa tulee Pandemrix-rokotteen valmistajalta, (GSK GlaxoSmithKline) jolta rokote on tilattu ilman tarjouskilpailua.

http://www.rokotusinfo.fi/rokotteet/sikainfluenssa_html

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

elokuun lopulla taisi tulla sairasteltua possunuha. kaikki oireet pahoinvointia ja oksentelua lukuunottamatta täsmäävät iltapaskan uutisointiin oireista. en käynyt lääkärissä, koska sieltä on vuosien varrella tullut enemmän haittaa matkaan kuin apua mihinkään

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija

Kaverilla on tällähetkellä ja saattaa olla meikälläki, samassa reissussa oltiin viikonloppuna. Perus lihassärky, kova kuume, yskiminen jne.

Itellä on tällähetkellä vähä dizzy olo, käyny semmosia särkyjuttuja mutta menneet ohi, tiiä lievätkö lumeoireita (koska kaverillaki tauti on). Lämpö vain ei meinaa nousta... Tiiä oisko tämä joku peruslentsu, ainaki vielä.

Rokotteen oisin ottanu mutta voi olla jo turhan myöhästä. Torniossa jo niin paljon tapauksia, jos tämä ei oo vielä sikalunssaa niin viikoista kiinni ja son meikäläki.
Hah pakko sanoa että vähä myöhässä tuli rokotteet... Lapissa jo aika toivoton tilanne :I

Vierailija

Jotain pientä on päällä. Lievää köhää, imusolmukkeet hiukkasen turvonneet, silloin tällöin aivastuttaa, mutta nenä ei vuoda. Kuumetta ei ole. Jos keuhkoista ei tulisi silloin tällöin ysköksiä, pitäisin itseäni terveenä. Ai niin, pari päivää sitten iski yhtäkkiä hemmetinmoinen ripuli, joka meni kyllä ohi yhtä nopeasti kuin oli tullutkin.

Pidän todennäköisenä, että minulla ei ole kumpaakaan liikkeellä olevista oikeista influenssaviruksista, mutta seurataan tilannetta.

Vierailija
Mandix
Rokotteen oisin ottanu mutta voi olla jo turhan myöhästä. Torniossa jo niin paljon tapauksia, jos tämä ei oo vielä sikalunssaa niin viikoista kiinni ja son meikäläki.
Hah pakko sanoa että vähä myöhässä tuli rokotteet... Lapissa jo aika toivoton tilanne :I

Tämä on pitkälti kiinni rokotteiden valmistusmenetelmästä. Nykyisellä kananmunamenetelmällä rokotteiden valmistukseen menee kuukausia. Nopeampiakin menetelmiä on kehitetty, näitä ovat mm. hyönteisten toukkien käyttö ja kudosviljelmät, jolla molemmilla rokotteiden valmistusaika lyhenee huomattavasti, jopa päiviin. Noita uusia menetelmiä ei ole kuitenkaan vielä tuotantokäytössä. Yhdysvalloissa Novartiksella on suunnitteilla rokotteita kudosviljelmissä tuottava laitos ja sen arvioidaan olevan tuotantokäytössä joskus 2011-12.

Uusimmat

Suosituimmat