Kissan viisaus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ylivelkaannuin ja ajauduin henk.koht. konkurssiin joskus viime talvena. Hitsaushommat vain loppuivat etelä-suommessa ja that's it. Kaikki on jo ulosmitattu, ja velkaa jäi paljon. Nyt on sitten meneillään jossakin instassi joku velkajärjestelyn puinti, mutta ei oo kuulunut mitään.

Varmaan paljolti siksi, että olen ikäänkuin en olisikaan olemassa tässä yhteiskunnassa. 410 euroa kuukaudessa, ja soskusta loput. Olisin kyllä työllistynyt hiljattain jälleen koodaushommien pariin, mutta jotkut työkkärin määrärahat olivat loppu, eikä sieltäkään ole sitten sen koomin mitään kuulunut.

Liittyy aiheeseen sen vuoksi, että nyt me ollaan Iirin kanssa päivät läpeensä kavereita. Meillä on omat arkirutiinit. Koska mulla ei oo oikein ihmisystäviä, niin puhun Iirille paljon hyvin lapsenomaisella äänellä, koska ollessani DJ:nä EiPuhuKoskaan, niin silloin harvoin, kun oli pakko sanoa jotain paskaa siihen mikrofoniin, niin ääneni oli kuulemma basso-voittoinen, siis möreä.

Mutta eny way. Iiri on alkanut ymmärtää jokellukseni tarkoitusta. Aivan selvästi hoksaa, mitä milloinkin yritän viestittää. Iiri vastaa heti omalla tavallaan, kun painotan sille, että tuolla vapaassa luonnosa pitää sitten muistaa olla varovainen kaikesta huolimatta, ja pitää tulla kotiin hyvissä ajoin.

Se on kommunikointia tasolla, joka on vierasta ihmiseslle. Pidän pientä yläikkunaa iltaisin ja öisin raollaan, josta Iiri tämän tästäkin käy minua tervehtimässä. Piipahdukseen liittyy omat rituaalit, tervehtiminen, merkitseminen, hiukan ottaa murkinaa, levähtää hetki, ja jatkaa sitten taas ilta/yö ulkoiluaan oman maun mukaan (koska ylläikkuna on raollaan, josta pääsee kulkemaan.)

Huooh...kyllä tulee taas pitkästi tekstiä. Esimerkkejä olisi sata. Minkälaisia kissa-persoonia palstalaisilla on? Tai onko tiedossa tai kokemuksessa jotain spesiaalisia pointteja, jotka liittyvät näihin viisaisiin olentoihin?

Sivut

Kommentit (164)

Vierailija

Minulla on 9-vuotias leikattu maatiaisuros. Erittäin omapäinen ja temperamenttinen, on muunmuassa purrut kaksi ihmistä antibioottikuurille. Veri vaan suihkusi ranteesta, muistavatpahan seuraavalla kerralla. Muutenin aikamoinen kaveri, levittelee ruokansa lattialle jos ei satu siitä tykkäämään. Kusee lattiakaivoon jos hiekka on liian likaista tai ei vain satu huvittamaan hiekkaa käyttää. Vihaa kaikkia muita kissoja ja koiria myös. Ihmisrakas niin halutessaan ja jos naama ei miellytä tai kiusataan niin raatelee.

En ole ikinä kovinkaan paljoa uskonut että esim. kissa pystyisi hallitsemaan monimutkaisempia tunteita, kuten kostoa. Joskus kuitenkin tuntuu että tuo karvainen piru kyllä kostaa... Jos tekee sille jotakin mistä se ei tykkää, niin häipyy loukkaantuneena ja saattaa kyttäillä parikinpäivää ja sitten yht'äkkiä iskee juuri heikolla hetkellä, esim kun on tulossa suihkusta, kantaa jotain tai ei ylipäätään vaan huomaa sen lähestymistä. Joittenkin ihmisten kanssa se ei myös tule toimeen vaikka näkisi hyvinkin harvoin. Parikertaa olen yrittänyt syöttää lääkepillereitä palasina ja onnistuminen on ihan nolla. Se piilottaa lääkkeen jonnekin kielen alle tai poskeen ja karkaa sitten sylkemään pillerit jonnekin piiloon...

Niin tuo kolli muuten painaa 9 kg, eikä se edes ole hirveän läski eli tuo hyökkäily ja pureminen vastaa varmaan pientä ilvestä ja perkele että sattuu. Kyllä kissan kanssa aina toimeentulee, suurinosa ihmisistä onkin sitten aivan perseestä.

Vierailija

Minä otin helmikuussa itselleni ja lapsille iloksi upean pienen mustan tyttökissan, ja olin niin mahdottoman iloinen kun saatiin aikuinen kissa, joka osaa käydä laatikolla ja tiesi jopa olla menemättä pöydille. Kahden viikon kuluttua sen meilletulosta osoittautui että kissa oli tiine. Ilmankos se annettiikin pois, kun paikkaan jäi kuitenkin vielä kahdeksan kissaa.

Säädetyn ajan kuluttua pennut syntyivät, ja koska niitä oli vain kaksi, annoin tyhmä söpöyden häikäistämänä lapsille lupauksen että pidämme ne molemmat. Nyt kun pennut, tyttö ja poika, ovat puolivuotiaita, on meno melkoinen. Viherkasveja ei tarvitse enää hoitaa, kun kissat ovat jo hoidelleet ne. Pintoja ei tarvitse enää sen kummemmin siivota niille kertyneistä tavaroista, kun kissat vippaavat ne tassulla alas. Kännykät ja avaimet tulee pidettyä tallessa, muutoin ne saattavat mystisesti kadota ja löytyä ihan mistä vaan. Suuriakin pehmoleluja ne kuljettavat ylpeinä saalistustaidoistaan.

Erikoisin minusta on tämän emokissan ja 7-vuotiaan tyttäreni suhde. Kun herättelen lasta aamuisin, huomaa kissa että eihän tuosta tule paskaakaan ja loikkaa kerrossänkyyn vähän jeesimään. Se puskee ja kehrää, jolloin tyttö herää paljon iloisempana, tai herää edes ylipäänsä. Kun lapsi tulee aamupalalle, kissa loikkaa viereen istumaan. Kun lapsi tekee läksyjä, kissa istuu pöydälle katsomaan ja asettaa välillä tassun kirjalle, kuin pyytäen silittämään. Kun lapsi lukee kirjaa, kissa asettuu jalkopäähän nukkumaan.

Poikakissan, Ankeron, on poikani ominut painikaverikseen. Se on leikkauksen jälkeen kasvanut jo reilusti emoaan isommaksi siinä missä siskolikka on sitä vielä kovasti pienempi, ja se alistuu leppoisasti kaikenmoiseen pyörittelyyn ja lattianpyyhkimiseen. Jos sitä hermostuttaa, se asettaa tassun ihmisen huulille ja katsoo silmiin. Siitä osaa tarkkaavainen ihminen lukea että tässä minä ole vielä kiva, mutta arvaas mitä täällä tassun sisällä piilee...

Tyttökissa Saima on taas niin hieno ja arvokas ettei paremmasta väliä. Se viihtyy kaapin päällä näyttäen upealta, ja kun se saalistaa lelujaan, näkee miten menestyvä hiirestäjä siitä tulisi, jos sitä voisi päästää ulos. Joskus myöhään iltaisin siihen iskee hellyydenpuuska, ja se kiipeää rinnnalleni kun katson televisiota ja kudon, ja käpertyy siihen, yleensä pitäen kuitenkin lankakerää samalla silmällä.

Vaikka hiekkalaatikoiden siistinä pitäminen onkin suhteellisen työlästä (kakat tulee heti matolle, jos ei kunto miellytä), niin eipä näissä silti ole yhtään ylimääräistä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Peksu
Minulla on 9-vuotias leikattu maatiaisuros. Erittäin omapäinen ja temperamenttinen, on muunmuassa purrut kaksi ihmistä antibioottikuurille. Veri vaan suihkusi ranteesta, muistavatpahan seuraavalla kerralla.

Uittu mikä asenne! Meikän rotikka raatelee kahelta tyypiltä ranteet auki ni jo ollaan vinkumassa että "tappajapeto!!! lopetettavaksi!!!" Mutta kun kissa on jäänyt opettamatta niin se on vaan söpö ja temperamenttinen. Paskan marjat sanon minä. Nirri pois tommosilta sekopääelukoilta ja niitten omistajille eläintenpitokielto! Mitä eroo on siinä mikä eläin ihmisen raatelee? Tosi fiksua ja vastuullista eläimen pitoa...

Hämmentää.

Vierailija

Ja se, mikä Iirissä on ollut viimeaikoina hämmästyttävää, niin se on huomannut, että minulla ei ole enää varaa syödä niin hyvin, kuin ennen. Olen työttömyyden myötä joutunut tinkimään paljon omasta ruokabudjetistani.

Mutta Iiri syö yhtä hyvin kuin ennenkin, ellei jopa paremminkin! Investoin nimittäin melkoisen määrän euroja per kuukausi kaikkein kalleimpiin kissanruokiin, mitä kaupan hyllyltä löytyy.

Ruokakunta. Me muodostamme Iirin kanssa ruokakunnan. Iiri tuo minulla saalista, vasta tapettuja tuoreita hiiriä ja myyriä. Sen lisäravinteen Iiri kelpuuttaa melkein nenäni eteen, että syö siitä, niin vahvistut ja voit paremmin.

Tottakai kehun Iirin saalistustaitoja, jonka jokellan sille omalla tavalla. Joudun ikään kuin nauttimaan annetun saaliin, koska muutoin Iiri loukkaantuu. Pidän siis huoli illuusiosta, ja toimitan saaliit salaa biojätteisiin.

Vastaavanlainen käyttäytyminen on harvinaista eläinkunnassa. Pitää huoli kaverista! Se on kiitos ja vastalahja sille kulinaarisuudelle, jossa Iiri elää.

Vierailija
Vatkain
Peksu
Minulla on 9-vuotias leikattu maatiaisuros. Erittäin omapäinen ja temperamenttinen, on muunmuassa purrut kaksi ihmistä antibioottikuurille. Veri vaan suihkusi ranteesta, muistavatpahan seuraavalla kerralla.

Uittu mikä asenne! Meikän rotikka raatelee kahelta tyypiltä ranteet auki ni jo ollaan vinkumassa että "tappajapeto!!! lopetettavaksi!!!" Mutta kun kissa on jäänyt opettamatta niin se on vaan söpö ja temperamenttinen. Paskan marjat sanon minä. Nirri pois tommosilta sekopääelukoilta ja niitten omistajille eläintenpitokielto! Mitä eroo on siinä mikä eläin ihmisen raatelee? Tosi fiksua ja vastuullista eläimen pitoa...

Haista paska eläkä ulise siellä. Vitustako sinä minun kissastani tai minusta sen enempää tiedät? Etkä kyllä taida paljosta muustakaan? Että jakele vaan niitä eläintenpitokieltojasi itsellesi ja hommaa köysi. Taitaa sitäpaitsi olla hieman eroa jossakin rotikassa ja kissassa? Vai väitätkö, että jos kumpikin on täysin "kouluttamaton" niin ovat yhtä vaarallisia?

Kummallakin kertaa on paikalla ollut toinen kissa ja kumpikin henkilö on tasantarkkaan tiennyt, että ei pidä silloin mennä kissaa syliin ottamaan, vaan ohjata toinen kissa pois. Eivätpähän vain näin tehneet. Ja kumpikaan ei suinkaan ole ollut "tuntematon" ihminen, toinen mm. on kissan toinen omistaja, entinen avokkini.

Niin, että kouluta vaan rotikkaasi. Minun kissani on koulutettu ja tietää kyllä mikä on sallittua ja mikä ei. Poikkeustapauksessa eläin voi käyttäytyä vaistojensa mukaisesti ja silloin ihmisen on usein syy.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Peksu
Haista paska eläkä ulise siellä. Vitustako sinä minun kissastani tai minusta sen enempää tiedät? Etkä kyllä taida paljosta muustakaan? Että jakele vaan niitä eläintenpitokieltojasi itsellesi ja hommaa köysi. Taitaa sitäpaitsi olla hieman eroa jossakin rotikassa ja kissassa? Vai väitätkö, että jos kumpikin on täysin "kouluttamaton" niin ovat yhtä vaarallisia?

Kummallakin kertaa on paikalla ollut toinen kissa ja kumpikin henkilö on tasantarkkaan tiennyt, että ei pidä silloin mennä kissaa syliin ottamaan, vaan ohjata toinen kissa pois. Eivätpähän vain näin tehneet. Ja kumpikaan ei suinkaan ole ollut "tuntematon" ihminen, toinen mm. on kissan toinen omistaja, entinen avokkini.

Niin, että kouluta vaan rotikkaasi. Minun kissani on koulutettu ja tietää kyllä mikä on sallittua ja mikä ei. Poikkeustapauksessa eläin voi käyttäytyä vaistojensa mukaisesti ja silloin ihmisen on usein syy.

Sen verran tiedän että on vastuutonta pitää eläintä, joka puree ihmisiä antibioottikuureille. En väitä etteikö kouluttamaton rotikka olisi vaarallisempi kuin kouluttamaton kissa, mutta tuo vaan on vastuutonta hommaa. Sairaammaksi homman tekee, että toinen uhri oli tuttu... Kissasi ei tiedä mikä on sallittua ja mikä ei jos se puree ihmisiä niin että veri lentää. Mee ittees ja opettele pitämään elukoita. On eläimen omistajan vastuulla hallita lemmikkinsä niin ettei se pääse toteuttamaan "vaistonvaraista käytöstään" ihmisiä vahingoittamalla. Ei ole kissasi syy että se puree, syy on sinun joka et kykene hallitsemaan tilanteita tai opettamaan kissaasi tavoille.

Hämmentää.

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005

Musta 12v leikkaamaton narttu. Vaihdevuodet ovat luultavasti alkaneet (kiimoja ei ole ollut vähään aikaan). Ollut minulla hoidossa 9 vuotta.

Fiksu kissa, osaa puhua. Kun tulen kotiin, riippuen siitä sanonko "Päivää" vai "Terve", vastaa "Mäyvää" tai "Urrrve". Ymmärtää vuodenajat, keväällä kun lumet ovat sulaneet rupeaa pyytämään kävelylle (hihnassa). Syksyn tullen ei juurikaan kiinnosta.

Tykkää pitää minua makuualustanaan. Ja hyvä niin. Kankkusessa sohvalla maatessa, mikään ei rauhoita niin kuin vatsan päällä kehräävä kissa...

Same shit, different day...

Vierailija

Kissat ja koirat eroaa siinä, että koira on laumaeläin, kissat taas saattavat olla hyvinkin ärhäköitä reviiriään puolustaessaan. Toisin sanoen, kahden, erityisesti vieraan kissan kohdatessa ei kannata ihmisen mennä paljoa silittelemään, tulokset voi olla hyvin arvaamattomia.

Koirienkin kanssa on periaatteessa sama tilanne, mutta koirat saavat yleensä hyvin nopeasti sovittua arvoasteikkonsa ilman että toisen tarvitsee kokonaan poistua alueelta.

Ensin tosiaan ihmettelin itsekin juttua raatelevasta kissasta, mutta aina eläimiä käsitellessä pitää ihmisenkin pitää järki mukana, eikä vain olettaa että kissat / koirat on mukavia. Eräällä ystävälläni oli kerran kissa, joka oli erittäin mukava ja periaatteessa vaikutti tykkäävät vaikka millaisesta pyörittelystä. Koska kissa oli yleensä aina sisällä, se saattoi olla hyvin säikky kun sitä käytettiin ulkona (hihnassa).

Kerran se säikähti, siltä katosi kaikki normaalijärki päästä, ilme oli aivan totaalisen panikoitunut. Kissa lukitsi itsensä noin metrin korkeudelle pihapihlajaan (hihnakin esti karkaamasta ylemmäs). Kissa katsoi meitä sellaisella ilmeellä että ruumiita tulee jos lähestytte. Ystäväni totesi vain että "Jooh, se on hanskan paikka" ja otti sisältä PAKSUN hanskan (sisällä ehkä vielä lisää kerroksia). Kun ystäväni vei sitten hanskan tarpeeksi lähelle, kissa hyökkäsi sen kimppuun, ja ilmeestä päätellen puri niin kovaa mitä irti lähtee. Näin kissa oli helppo viedä takaisin sisälle, missä se rauhoittui melkein välittömästi. Kaveri vaan totesi että kyllähän se koskee vähän hanskan läpikin...

Joten, ihan normaalin, rauhallisenkin kissan käyttäytyminen voi joissakin olosuhteissa olla arvaamatonta (jos ei kiinnitä tilanteeseen huomiota). Sama pätee myös koirille; kaikki vastuu ei ole aina omistajalla, eläinten kanssa pitää kaikkien aina käyttää tilanneälyä.

Vierailija

Oli mummo ja sillä kissa. Sitä tavallista siihen asti kunnes mummo tuli kotiin ja kaapin päällä vaaninut kissa hyökkäsi ja upotti kaikki kyntensä mummon päänahkaan. Mummo taisteli itsensä irti ja sai kissan laatikkoon ja vei lopetettavaksi.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Duski
Joten, ihan normaalin, rauhallisenkin kissan käyttäytyminen voi joissakin olosuhteissa olla arvaamatonta (jos ei kiinnitä tilanteeseen huomiota). Sama pätee myös koirille; kaikki vastuu ei ole aina omistajalla, eläinten kanssa pitää kaikkien aina käyttää tilanneälyä.

Väärin. Kaikki vastuu eläimestä on aina omistajalla. Juuri eläinten arvaamattoman luonteen vuoksi ihmisen tulee varautua ja oppia käsittelemään ja hallitsemaan eläintään. Ihmisellä tulee aina olla "hanska" valmiina kun ollaan eläinten kanssa tekemisissä. Se on vastuullista eläimen pitoa. Tuosta tilanneälystä olet oikeassa. Sitä pitää olla, mutta lemmikkien käytös on aina omistajan vastuulla.

Hämmentää.

Vierailija

Ei jumalauta, millaisia asioita päässä pyörii. Iiri -nimen johdin jostain latinasta, jossa irix tarkoittaa silmänterää. Käytän kuitenkin helpommin lausuttavaa illu -kutsumanimeä. illu, illukka, mitä sille illukalle kuuluu, tuliko illukka jo kotiin, ...

Mutta siis tarkemmin, ja mitenkään tämän ketjun kontekstiin liittymättömästi, niin illu on melkein samanlainen sana, kuin pillu. Pillusta puolestaan ajatus lähti liihottamaan sinne tänne, kunnes koitti valaistus - pillu!

Kotva on ehtinyt vierähtämään, kun sellaisen vekottimen on viimoiksi livenä nähnyt. Mutta pointti on siis se, että mies voi elää tasapainoista ja mieltä ravitsevaa elämää myös ilman pillua. Tokkopa tuo pelikään enää niin hyvin toimisi. Ainakin partnerin pitäisi tehdä töitä hartiavoimin, jotta se mulkku siihen jotenkin reagoisi.

Vierailija

Puhetta ymmärtä kissa ja pillu mainittu samalla sivulla. Täytyi tarkistaa että en ole eksynyt hevoshullujen foorumille. Miten tämä ketju liittyy aihealueeseen millään tavalla? Ellei lasketa yksinäisen miehen orastavaa skitsofreniaa?

Vierailija

Hmm...uit kuin ahven katiskaan. Yhtä lailla miehen ongelmat liittyvät psykologiaan, kuin kissankin aivoitukset. Koska lausuin asian pahennuksen negaationa, ja sinä puolestaan pahennuksena, kerroit itsestäsi.

Nyt Hybrid, psykologia on myös logiikkaa, joka luotaa sinuuttasi, koska väärää vastausta ei ole olemassa. Se siitä.

el6
Seuraa 
Viestejä1457
Liittynyt12.2.2007
_jone_
Hmm...uit kuin ahven katiskaan. Yhtä lailla miehen ongelmat liittyvät psykologiaan, kuin kissankin aivoitukset. Koska lausuin asian pahennuksen negaationa, ja sinä puolestaan pahennuksena, kerroit itsestäsi.

Nyt Hybrid, psykologia on myös logiikkaa, joka luotaa sinuuttasi, koska väärää vastausta ei ole olemassa. Se siitä.

_jone_ on tullut takaisin, hienoa ja teretulemast.
Mä oon aina tykännyt sun jutuistasi, sellaista mukavaa sanailua ja asiaakin joukossa mukana.

Joo, mä tiedän että täällä on nikkejä jotka eivät välttämättä riemusta kilju kun näkevät sinun palanneen. Nakkaa paskat niille ja jatka kirjoittelua.

Elkku

.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat