Golfpallon näkönen auto

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onkos kukaan katsonut noita Myytinmurajien uusimpia jaksoja netistä? Jaksossa S07E14 oli ovela myytti testattavana. Eli joku väitti, että likainen auto kuluttaisi vähemmän polttoainetta kuin puhdas, koska se lika muodostaisi siihen auton pinnalle golfpallomaisen efektin. No, tuo ei ollut totta, mutta koska kyse oli golfpallo efektista, niin nämä tekivät sitten tietenkin auton pinnasta golfpallon näkösen. Laittovat auton korin päälle savesta kerroksen ja tekivät siihen sellasia puolipallon muotosia monttuja. Ja kyllä, toi alensi polttoaineen kulutusta selvästikin. Tosta löytyy pikkusen juttua aiheesta ja siellä on jokin videokin, joka tosin ei toimi ainakaan mulla.

http://www.autoblog.com/2009/10/22/myth ... pling-mpg/

Kommentit (5)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
von Munchausen
No, tuo ei ollut totta, mutta koska kyse oli golfpallo efektista, niin nämä tekivät sitten tietenkin auton pinnasta golfpallon näkösen. Laittovat auton korin päälle savesta kerroksen ja tekivät siihen sellasia puolipallon muotosia monttuja. Ja kyllä, toi alensi polttoaineen kulutusta selvästikin.



Kuopista ei ole hyötyä lähes laminaarisen virtauksen alueella vaan ne pitäisi sijoittaa sinne, missä virtaus alkaa irrota pinnasta. Riippuu tietysti autosta, mutta jonnekin puolenvälin taakse niitä kannattaisi alkaa rakentaa (tai epäjatkuvuuskohtiin).

Vierailija

En ymmärrä asiasta järin paljoa, mutta tuo kuulostaa ihan järkevältä. Tuskin noista montuista nokalla mitään iloa on. Tuosta löytyy pikkunen kuva siitä autosta ja ne pisti tosiaan koko auton täyteen noita munttuja. En tiedä saisiko ne vielä paremman tuloksen tekemällä tollai kun sä sanoit. Nyt se ero polttoaineen kulutuksessa oli muistaakseni jotain 10% luokkaa. Suurin piirtein muuten sama ero kuin puhtaalla ja likaisellakin autolla.

http://blogs.thecarconnection.com/marty ... ord-taurus

Vierailija

Niistä on hyötyä vain alueella missä kohtauskulma virtaukseen alkaa muuttua negatiiviseksi, kuten pallon paksuimmassa kohdassa. Pallo pyörii joten siinä se on koko alueella.

MLT
Seuraa 
Viestejä571
Liittynyt18.9.2009

Toisin tietysti voitaisiin todeta, että golfpallo lentää tyypillisesti sellaisella Reynoldsin luvulla, jolla tarkoituksella trubulenttiseksi saatettu virtaus antaa pienimmän vastuksen.

Auton etuosassa niistä koloista tuskin on hyötyä, puolestavälistä taaksepäin ehkä jos aerodynamiikka on muuten huono.

MLT

Uusimmat

Suosituimmat