Seuraa 
Viestejä45973

Eikö aika oikeastaan ole matka jos ajattelee? Eli aikaa ei ole olemassa ehkä miten me ajatellaan, mutta se on vaa illuusio?

• ylös 0
  • alas 0

Kommentit (18)

Piha6
Matkahan se on, oikein aikamatka. Eilen olin sillä matkalla eri "paikassa" kuin tänään.

hienoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ei se nyt ihan niin ole että t=s

s=vt±½at², jossa v=alkunopeus...joten matka on verrannollinen aikaan.

KBolt
Ei se nyt ihan niin ole että t=s

s=vt±½at², jossa v=alkunopeus...joten matka on verrannollinen aikaan.

Eli aika on suhteellinen mutta matka on konkreettinen?

Aika on matka

Mitäs älytöntä tähänkin nyt sit sanois?

Sanotaanko, että jos pistät sinne ajan sekaan sen jonkun pisteen, niin sit se matkaa siellä.

Ajassa ei voi olla matkaamatta siis, jos on jotain mitä siis on ajassa "vierailulla".

Aika voisi olla matkan osasten liike, tai elokuva matkasta?

Kieltämättä ihan hauska kysymyksen asettelu sulla, harmi vaan ettei oo mitään sanottavaa.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Piha6
Matkahan se on, oikein aikamatka. Eilen olin sillä matkalla eri "paikassa" kuin tänään.

Jaa, mää kai olin sekunti sitten.

Hämmentää.

Piha6
Seuraa 
Viestejä1039
Vatkain
Piha6

Jaa, mää kai olin sekunti sitten.

Hm, sekunti sitten olit vielä aika lähellä "nykyhetkeä", kokemuksellisesti lähes siinä "paikassa". Vuorokauden siirtymä on jo kaukana, vain muisto menneestä nykyhetkestä, "paikasta" ajassa.

KBolt
Metri on matka jonka valo kulkee tyhjiössä ajassa 1/299 792 458 s

Miten pitkään ajalla menee ku se menee metrin?

nuubi
KBolt

..rkele....älä yritä puhuttaa

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621

Jep, aika on matka kun tarkastellaan neliuloitteisesti.

Maapallo liikkuu auringon ympäri 30 kilometriä sekunnissa, aurinko taas linnunrataa ympäri 270 kilsaa sekunnissa. Linnunrata taas 700 kilometriä sekunnissa neitsyen superjoukkoa kohden joka liikkuu sagittariuksen suurta attraktoria kohden toiset 700 kilometriä sekunnissa.

13.7 miljardin valovuoden päässä tarkasteltuna joka on kaukaisin etäisyys millä voitaisiin itseämme tarkastella niin liikkuisimme tähän nähden valonnopeutta. Valonnopeus on maksimi jopa ajan liikkeelle.

Piha6
Seuraa 
Viestejä1039
nuubi
KBolt

Se ei mene X,Y, tai Z akselin "suuntaan", se on "toisenlainen" ulottuvuus.

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Piha6
nuubi
KBolt

Se ei mene X,Y, tai Z akselin "suuntaan", se on "toisenlainen" ulottuvuus.

Aika on yleensä teorioissa skalaarisuure. Siis sillä on suuruus muttei suuntaa, toisin kuin paikkadimensioilla, jotka voidaan esittää vektorisuureina.

Vierailija

Jos absoluuttinen aika on absoluuttinen matka, niin kauan kuvan kartion kärjestä kestää ympyrän keskelle, jos kuljetaan valon nopeutta?

Yksinkertaistettuna: kauan ympyrän säteellä, (jolla on siis vain pituus) kestää saavuttaa ympyrän keskipiste, kun kuljetaan suorinta mahdollista reittiä?
http://dl.dropbox.com/u/3618034/hmm.jpg

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat