Jääkaapin hyötysuhde ?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Millä hyötysuhteella jääkaapit toimivat ? Hyötysuhteella tarkoitan kuinka paljon energiaa menee ruuan viilentämiseen.

Esimerkiksi kuinka sähköä kuluu mäyräkoiran (siis oluesta kysymys ) viilentämiseen huoneenlämmöstä jääkaappi kylmäksi. Eli kannattaako ne viilentää parvekkeella ennen jääkaappiin laittoa ?

Kommentit (15)

Vierailija

0.5 kWh päivässä taitaa olla aika hyvä keskiarvo heittää arvioksi kulutukselle.

Kalja on pääasiallisesti vettä ja massa on tunnettu, joten siitähän laskee paljonko energiaa vaaditaan sen jäähdyttämiseen tietyn astemäärän verran.

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009

Hyötysuhteen teoreettinen maksimi riippuu lämpötilaerosta. Tässä mitä Wikipedia osaa asiasta kertoa. Kysymäsi asia on itseasiassa lämpömäärä, jonka siirtämiseen jääkaapin pitää tehdä työtä — kuluttaa energiaa. Hyötysuhteesta riippuu tehokkuus.
Jos haluat energiaa säästää, niin pidä mäyris loitolla jääkaapista. Jos sen parvekkeella jäähdytät jääkaapin lämpötilaan, niin jääkaapin ei tarvitse tehdä muuta työtä pitääkseen oluesi kylmänä, kuin paikata lämpöhäviöt.
Se, jäähtyykö olut nopeammin parvekkeella vaiko jääkaapissa, riippuu ainoastaan lämpötilaerosta( ei näsäviisastella mistään lämpösäteilystä tms.): Kummassa on kylmempi, on olut nopeammin valmista nautittavaksi. Parvekkeen lämpötilan voi olettaa vakioksi, mutta jääkaapin sisältö saattaa lämmetä mäyriksen luovuttaman lämmön vuoksi ja lämpötilaero kutistua.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
Tuuskaaja
Nuukuuksissani olen yleensä ulkona jäähdyttänyt, mikäli olen muistanut...
taitaa ulko-oven aikaisusta johtuva sisäilman lämpöhukka olla suurempi kuin se mitä säästyy

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
Maximus
Millä hyötysuhteella jääkaapit toimivat ? Hyötysuhteella tarkoitan kuinka paljon energiaa menee ruuan viilentämiseen.

Esimerkiksi kuinka sähköä kuluu mäyräkoiran (siis oluesta kysymys ) viilentämiseen huoneenlämmöstä jääkaappi kylmäksi. Eli kannattaako ne viilentää parvekkeella ennen jääkaappiin laittoa ?

Kysymys on lämpötilaerosta, sekä jääkaapin ominaisuuksista.
Mekityksellistä on kuinka kylmänä kaappi pidetään, sekä mm.
siitä millainen jääkaappi on ominaisuuksiltaan ja kuinka paljon sitä auotaan.

PS: Kannattaa muistaa, että oluen ihanteellinen nauttimislämpötila ei ole parhaimmillaan otettuna suoraan ( liian kylmästä ) jääkaapista.
Se voi olla hyvän tuntuista kurkulle, mtta ei tuo esiin oluen oikeaa makua.
Tämä tulkoon tiedoksi kaikelle kansalle.

Vierailija
Saw
Tuuskaaja
taitaa ulko-oven aikaisusta johtuva sisäilman lämpöhukka olla suurempi kuin se mitä säästyy

Tuota oven avausta mietin itsekin, mutta luulen, että kuitenkin voitolle vielä jää jos ulos laittaa jäähtymään.

Vie samalla kun menee ulos?

Vierailija
Tuuskaaja
Saw
Tuuskaaja

Tuota oven avausta mietin itsekin, mutta luulen, että kuitenkin voitolle vielä jää jos ulos laittaa jäähtymään.

Vie samalla kun menee ulos?

Vaan kuinkas käy jääkaappiin siirretylle lämmölle?

Kesällä varmaan olisi hyvä jos voisi esiviilentää juomansa jossain, mutta talvella jääkaapin hyötysuhde lämmityslaitteena lienee varmaankin samaa luokkaa kuin muillakin sähkölaitteilla, energia kun ei tunnetusti katoa mihinkään.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005

Pikaisen laskelman perusteella näyttäisi, että huoneenlämpöisen mäyriksen jäähdyttäminen jääkaappilämpötilaan vaatii nettona 0,1 kWh. Siihen kun otetaan huomioon jääkaapin tms. hyötysuhde, niin saadaan tarvittava jäähdytysenergia.

Vanha jäärä

Vierailija

Kandee pitää partsilla isohkossa sangossa vettä joka jäähdyttää pullot nopeasti ja jäitä lisäten vielä nopeammin. Kylmälaukussa jäiden hyöty maksimoituu.

Pakastinlokerossa kannattaa pitää kylmäkalleja täytteenä ja siirtää niitä kaapin puolelle tarvittaessa tilaa lokerossa. Niillä balansoi lämpötilaa.

Ilmalla jäähdytellen puhallin on hyvä boosteri.

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
Maximus

Jääkaapin tai yleisemmin lämpöpumpun "hyötysuhteen" määrittely on paljon keskustelua aiheuttanut kysymys.
Jääkaappi siirtää mäyräkoirasta lämpöä asuntoon noin kolme wattisekuntia (joulea) kuluttamaansa wattisekuntia kohti.
Jos ulkona on niin kylmä että olut jäähtyy siellä, niin on ehdottomasti edullisempaa ottaa oluessa oleva lämpöenergia talteen jääkaapin avulla. Oluesta saadaan noin 0.1 kWh. Sähköä kuluu noin 0,03 kWh. Yhteensä lämpöä saadaan 0,13 kWh.

Vierailija

Mäyris lämmittää j-kaappia ja voi nostaa lämpöä sen verran että joku ruoka pilaantuu nopeammin. Siksi hyötysuhdeajattelu voi olla haitallista. Jäällä sitä ongelmaa voi vähentää tai luopua mm. maitotuotteista.

Vierailija

Itselläni on platoninen suhde jääkaappiani kohtaan, sanottakoon sitä vaikka symbiooskisi; hän tarjoaa kylmyyttä ja minä maksan laskut. Hyvin on pelannnu näin jo pidemmän aikaa.

Vierailija
Muikku Muunala
Itselläni on platoninen suhde jääkaappiani kohtaan, sanottakoon sitä vaikka symbiooskisi; hän tarjoaa kylmyyttä ja minä maksan laskut. Hyvin on pelannnu näin jo pidemmän aikaa.

Puhutko nyt todella jääkaapista?

Vierailija
Electric shadow
Muikku Muunala

Puhutko nyt todella jääkaapista?

Juu. Sieltä ei saa kaulinta päähän vaikka ryypäisinki kavereiden kanssa. En tosin (tulevalle)vaimolleni ole paljastanut tätä arvostusta jäätävyyden hyötysuhteista.

T: Sika

P.S. *köh köh, nöf nöf, joo joo* palataanpa sit taas aiheeseen. pahoittelut sivuraiteilusta.

Vierailija
Jorma
Jos ulkona on niin kylmä että olut jäähtyy siellä, niin on ehdottomasti edullisempaa ottaa oluessa oleva lämpöenergia talteen jääkaapin avulla. Oluesta saadaan noin 0.1 kWh. Sähköä kuluu noin 0,03 kWh. Yhteensä lämpöä saadaan 0,13 kWh.

Olutta ei käytännössä kannata jäähdyttää parvekkeella koskaan. Lisäksi laskelmiin pitäisi ottaa oven aukaisun aiheuttama lämmön hukka. Vaikka ei itse maksaisikaan talon lämmitystä säästö on luokkaa 0.3 senttiä mäyräkoira.

Lämmityskauden ulkopuolella olut kannattaa jäähdyttää kellarissa jos sellainen on.

Uusimmat

Suosituimmat