Mitä aika on?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitä aika on?.Aika on yksi ulottuvuus olen kuullut.Minun mielestäni aika on liikettä.Jos liike lakkaa aikakin pysähtyy.Siis ihan atomitasolla elektronien liikekkin täytyy pysähtyä että aika pysähtyisi.

Sivut

Kommentit (415)

Vierailija

Niin...siis aikaa mitataan liikkeellä.
Lähiavaruus laajenee kiihtyvällä vauhdilla jne.
Kari Enqvist on kai hommaillut AIKA paljon tämän aika-käsitteen piirissä.

Vierailija

Pekka ja Pätkä elokuvasta:Pekka oli sellissä ja sanoi Pätkälle:Kaikki on suhteellista.Täältä katsottuna sinä olet kaltereiden takana enkä minä

Vierailija

Ihan hullukurinen ajatus tuli kerran mieleen.Jos olemme liikkeessä suhteessa toisiin niin aika kuluu eri tavalla.Eli siis jos laittaisimme jalkaan semmoiset kengät jossa olisi edestakaisin suurella nopeudella värähtelevä pohja niin vanhenemmeko me eri nopeudella

Vierailija
rkerane
Voiko aika olla jotain materiaa.Itse kävin vaan keskikoulun ja sähköalan ja olen tähtiharrastaja.

Olemme parasta aikaa.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005
Ataraksia
Olemme parasta aikaa.

Tämä on hyvä!

Olet ehkä humalassa rkerane. Olet ehkä väärässä.

Miksi liike ei voisi olla aikaa?

Miksi liike ylipäätään, tai jalkaa, liittyisi aikaan.

Aika on olla oikeassa. On aika nauraa, ja aika itkeä.

On aika olla, ja päinvastoin.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vierailija

Aika on käsite maailman hahmottamiseen ja asioiden vertailuun. Voi katsella vaikka käsittämättömän kauan (kaukana olleen) sitten sammuneen tähden loistoa, josta vain sen valo näkyy. Kun sen tulo loppuu, ei selviä koskaan miten kaukana se oli.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

Aika ei ole käsite.

Huomasitko?

Se meni.

Käsite jäi.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vierailija

ajan täytyy olla jollain tavalla sidoksissa valonnopeuteen.Kaikki on selvitettävissä ihan suomen kielellä.Áika tai valon nopeus muuttuu jos aika onkin materiaa

Vierailija

Vastaus Vaarille.Sinulla on ihmistuntemusta.Olen vähän humalassa mutta ajatukset ovat selvinpäinkin samat.Aika on yksi ulottuvuuksista joihin me voida tällä hetkellä vaikuttaa.Olen itsekin (vähän uskovainen)sitä mieltä että joku loi tämän meidän murheen alhon

Vierailija

Mitä lämpö on? Onko lämpö aikaa?

On kaksi ulottuvuutta: Nykyisyys ja menneisyys. Nykyisyys on tämä hetki, juuri tämä hetki. Menneisyys on sitten kaikkea muuta. Tulevaisuus taasen on vain mielissämme oleva ajatus. Näin minä luulen.

tli
Seuraa 
Viestejä1057
Liittynyt11.11.2005

Aristoteles jo kauan sitten tutkaili aikaa ja liikettä. Hän totesi: "Aika mittaa liikettä ja liike mittaa aikaa". Joten oikeilla jäljillä varmaankin ollaan. Jos liike pysähtyy, niin myös aika pysähtyy.

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008
rkerane
Ihan hullukurinen ajatus tuli kerran mieleen.Jos olemme liikkeessä suhteessa toisiin niin aika kuluu eri tavalla.Eli siis jos laittaisimme jalkaan semmoiset kengät jossa olisi edestakaisin suurella nopeudella värähtelevä pohja niin vanhenemmeko me eri nopeudella

Ei se mitään. Kuvitelmat siitä, että pukeutumisella voisi vaikuttaa ikääntymiseen ovat aivan yleisiä.

Hakulauseelle "aika on rahaa" Google löytää noin 75000 osumaa, kun taas "aika on suhteellista" antaa 106000 osumaa. "aika on jotain"-haulla pamahtaa 202000 osumaa, joten vallitseva käsitys jää selvästi epämääräiseksi. Näyttää myös siltä, että ajan olemassaolokaan ei ole varmaa: "aika ei ole" päihittää hakutuloksissa niukasti lauseen "aika on".

We're all mad here.

Vierailija

Mitä aika on?
Tarkasti mitattua suuretta, suhteessa johonkin?
"Yhteisen ajan" voi määritellä, mutta edes nykyisen määrittelyn mukaan se ei ole muuta kuin määritelmä, jota myös on viime aikoina viilattu.
Aikakin on suhteellista, jopa se mitä me noudatamme

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat