Moottoritie ja kaukovalot...

Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005
Tuulilasi (Kirjoitettu 24.3.2005)
Moottoritiellä voi kohdatessa käyttää kaukovaloja, mutta tietyt pelisäännöt on hyvä pitää mielessä.
Vaikka moottoritie on yksi tie, sitä eivät koske samanlaiset valosäännöt kuin niitä tieosuuksia, millä kaistoja ei ole erotettu toisistaan leveällä keskialueella. Laki ei siis kiellä käyttämästä moottoritiellä kohtaamistilanteessa kaukovaloja, mutta toisaalta vastaantulijaa ei myöskään saa häikäistä.

Älä tuijota valoja

Moottoritien kaistat ovat niin etäällä toisistaan, että normaalit – tämä ei tarkoita raskaan kaluston kattovaloja – ja oikein säädetyt kaukovalot eivät häikäise vastaantulijaa ainakaan silloin, jos autot ajavat omiin suuntiinsa oikeanpuoleisilla kaistoilla.

Mikäli vastaantulevan liikenteen kaistalla lähestyvän auton kaukovalot häikäisevät, on syytä miettiä, onko
tuulilasi niin likainen, että se aiheuttaa heijastuksia, jotka itse asiassa ärsyttävät enemmän kuin vastaantulijan käyttämät kaukovalot
oma katse suunnattu väärin: katse pitää pitää vastaantulijan valojen sijasta suunnattuna tiehen
omissa asenteissa vikaa

Pitkillä ulkokaarteessa ja suorilla

Kaukovaloja käyttö moottoritiellä ei ole aivan niin yksiselitteistä kuin tavallisilla tieosuuksilla, sillä tien luonne vaikuttaa ”konetiellä” siihen, onko pitkiä soveliasta käyttää.

Mikäli autot lähestyvät toisiaan jostakin syystä ohituskaistoilla, niiden sivuttaissuuntainen etäisyys on sellainen, ettei kaukovalojen käyttö ole suotavaa. Normaali tilanne kuitenkin on, että kaukovaloja käyttävä auto on oikeanpuoleisella kaistalla. Mikäli vastaan tullaan kahta rinnan, on syytä miettiä, olisiko korrektia vaihtaa lähivaloille.

Kun autot kohtaavat suoralla tieosuudella tai kaukovaloja käyttävä ajaa ulkokaarretta, kaukovalot eivät häikäise. Kun oma ajolinja on sisäkaarteen puolella, valot suuntautuvat suoraan vastaantulevan liikenteen puolelle, joten kaukovalot on vaihdettava lyhyille siinä vaiheessa, kun valokeilat kohtaavat.

Kun autot ajavat samaan suuntaan, kaukovalot on moottoritiellä vaihdettava lyhyille samojen periaatteiden mukaan kuin muillakin tieosuuksilla: pitkät pois siinä vaiheessa, kun omat valot alkavat pyyhkiä edellä ajavan rekisterikilpeä. Mikäli takana tulevan valot häiritsevät, on syytä miettiä, onko häiriö poistettavissa teknisin keinoin (taustapeilin himmennysasento), vai onko häiriö edes todellinen.

Pekka Virtanen


http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/pitk ... toritiella
http://www.aamulehti.fi/teema/autot/jutut/50547.shtml
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/riittaako-valo

Jännä homma, että asian pitäisi olla välittynyt jo vähän hitaammallakin yhteydellä jo joka torppaan, mutta tuli todistettua taas tuolla Lahden moottoritiellä ajellessa, että jos yrittää ajaa yöllä pitkät päällä, niin kaikki vastaantulijat vilkuttelee valoja sen merkiksi, niinkuin se olisi suurtakin syntiä. Kaistojen väliä on vissiin 20 metriä ja puskaa ja muuta näköestettäkin on, niin mikä helvetin pakko se on tuijotella niitä vastaantulijoitten kaukovaloja sitten??? En ymmärrä, enkä viitsisi pimeässä vetää puolikkailla jotain hirveä tms päin 120 markkaa lasissa... Valoja ja silmän näkökykyä tutkivan professori Kåre Rumarin mielestä puolikkailla saisi ajaa vain ~70 km/h ja laissakin taitaa lukea, että auto on saatava pysähtymään valojen näyttämällä matkalla, mutta harva kuitenkaan sitä vauhtia köröttelee. Kuopiossa onneksi koko motari on valaistu, niin ei tarvitse leikkiä noitten kaukovalojen kanssa, ellei niitä katu/tievaloja sitten säästösyistä sammuteta yöksi.

Kumpi tapa on raadin mielestä oikein ja miksi.
Äänestyksessä on siis kyse ulkokaarteesta ja suorasta tiestä, jossa kaistojen/autojen väliä sivusuunnassa se ~20 metriä.

X

Sivut

Kommentit (28)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Tuulilasissa ja autokoulussa neuvotaan myös, että kaukovalot voi räppäistä vastaantulijan silmille jo ennen kuin se on mennyt ohi, koska "ne eivät enää häikäise niin lähellä".
Kannattaisi varmaan joskus kokeilla. Mikään ei vituta niin paljon kuin se, että satawattiseppo lyö silmille keulantäyden halogeeneja 20 metrin päässä.

Vierailija

Käyttäkää lippalakkia ajaessanne. Pieni pään nyökkäys estää häikäistymisen. Kriittisessä paikassa jalka jarrulle varalta jos häikäisyn vuoksi tulee ylläri.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
tietää
Käyttäkää lippalakkia ajaessanne. Pieni pään nyökkäys estää häikäistymisen. Kriittisessä paikassa jalka jarrulle varalta jos häikäisyn vuoksi tulee ylläri.

Mää kai käytän yleensä aurinkolaseja pimeällä ajaessa. Ihan vaan varulta jos sattuu häikäsemään.

Hämmentää.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008

Huristelen yleensä pitkät päällä moottoritiellä. Niissä nopeuksissa on syytä nähdä eteensä. Enkä räpsyttele, enkä häikäisty, jos joku tulee samoin vastaan.

Suoralla joskus pistän lyhyet, kun noita turhan nipottajia ajelee vastaan, samoin tietenkin aina, jos kaarre kääntää valot päin vastaantulijaa.

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005

Yleensä pitkät päällä huristelen itsekin motarilla. Nyt piti ihan alkaa mietiskellä asiaa, kun (harvoin siellä päin käydessä) viimeksi ajaessa kyytiläinen alkoi valittaa, että kun pitäs noita valoja aina vaihdella, niin ihan alkoi ihmetyttää että miksi??

Autokoulussa muistaakseni opettiin silloin muinoin joskus, että ajaessa pitäisi tuijotella sitä oman kaistan oikealla puolella olevaa reunaviivaa jostain 100-200 metrin päästä, josko sieltä jotain hirveä tai muuta olisi tunkemassa eteen. Jos tätä sääntöä noudattaa myös motarilla, niin leveän keskialueen toisella puolella lähestyvän kaukovaloista häikäistyäkseen pitäisi päätäkin kääntää jo niin paljon, että se olisi varmaan jo joku onnettomuusriski sinällään. Plus tietysti se, että ne vastaantulijan puolikkaat eivät valaise sitä omaa kaistaa yhtään, joten sokkona vedetään parikolmesataa metriä siellä motarilla sitten 120kmh++?

X

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005
Denzil Dexter
Tuulilasissa ja autokoulussa neuvotaan myös, että kaukovalot voi räppäistä vastaantulijan silmille jo ennen kuin se on mennyt ohi, koska "ne eivät enää häikäise niin lähellä".
Kannattaisi varmaan joskus kokeilla. Mikään ei vituta niin paljon kuin se, että satawattiseppo lyö silmille keulantäyden halogeeneja 20 metrin päässä.

Eli tykkäät mieluummin tuijotella niitä vastaantulijan valoja, etkä katso tietä minne olet ajamassa?

X

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Devil
Denzil Dexter
Tuulilasissa ja autokoulussa neuvotaan myös, että kaukovalot voi räppäistä vastaantulijan silmille jo ennen kuin se on mennyt ohi, koska "ne eivät enää häikäise niin lähellä".
Kannattaisi varmaan joskus kokeilla. Mikään ei vituta niin paljon kuin se, että satawattiseppo lyö silmille keulantäyden halogeeneja 20 metrin päässä.

Eli tykkäät mieluummin tuijotella niitä vastaantulijan valoja, etkä katso tietä minne olet ajamassa?



Et ole ilmeisesti kokeillut? Kokeile vaikka salamavalolla: sillä ei ole mitään merkitystä, tuleeko valo suoraan edestä vai 10 asteen kulmassa etuviistosta.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Olen ajanut joka arkipäivä em. moottoritietä eessuntaas n. 10v ajan. Käytän pitkien valojen suhteen ns. maalaisjärkeä. Pääasiassa käytän pitkiä valoja, mikäli on todennäköistä, etteivät ne häikäise vastaantulijaa. Jos keskipientareen puskat ovat kovin matalia ja tie esimerkiksi kaartuu oikealle, on hyvinkin odotettavissa, että valot häikäisevät vastaantulijaa, joten vaihdan lyhyille. Vastaavasti tien kaartuessa vasemmalle en vaivaudu vaihtamaan vaihda valoja, koska valokiila ei osoita vastaantulijaa kohti.

En muista, että kukaan olisi koskaan vilkutellut valoja ko. tieosuudella.

googeli
Eikö moottoriteille ole vedetty katuvaloja ollenkaan jos siellä pitkät päällä joutuu huristelemaan?



Esim. Helsinki-Heinola-välillä katuvaloja ei todellakaan ole koko matkalta, pääasiassa taajamien lähistöllä ja ramppien kohdalla.

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005
Denzil Dexter
Devil
Denzil Dexter
Tuulilasissa ja autokoulussa neuvotaan myös, että kaukovalot voi räppäistä vastaantulijan silmille jo ennen kuin se on mennyt ohi, koska "ne eivät enää häikäise niin lähellä".
Kannattaisi varmaan joskus kokeilla. Mikään ei vituta niin paljon kuin se, että satawattiseppo lyö silmille keulantäyden halogeeneja 20 metrin päässä.

Eli tykkäät mieluummin tuijotella niitä vastaantulijan valoja, etkä katso tietä minne olet ajamassa?



Et ole ilmeisesti kokeillut? Kokeile vaikka salamavalolla: sillä ei ole mitään merkitystä, tuleeko valo suoraan edestä vai 10 asteen kulmassa etuviistosta.

Kyllä noitakin näkee silloin tällöin, mutta en vissiin osaa siitä sitten häikäistyä oikein.

Mutta jos noista mielestään häikäistyy, niin siihenkin on lääke. Jos ei ole perustavaa laatua olevaa silmävikaa, niin voi tehdä jopa niinkin nerokkaan liikkeen, että laittaa hyvissä ajoin valmiiksi jo toisen silmän kiinni, niin säilyy pimeänäkö ainakin toisessa silmässä, kun toisella katselee sitä omaa reunaviivaa. Myytinmurtajissakin hyväksi havaittu vanha merirosvojen kikka(tm).

Kannattaa myös uusia pyyhkijänsulat ajoissa ja käyttää sellaista lasinpesunestettä, josta ei jää kalvoa lasiin.

X

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
sinnipirtti
kohtuullisesti valaistulla tiellä ei tule käyttää kaukovaloja.

Niitä kannattaa kuitenkin käyttää aina, kun ei ole vastaantulijoita. Kun polttimo simahtaa, niin se on yleensä se lähivalojen lanka. Kaukovalojen käyttö säästää lähivalojen hehkulankaa.

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005

Itse olen ollut siinä luulossa, että eniten ajovalojen hehkulankoja säästää se, että käynnistettäessä pitää valot pois kokonaan, tai jos on automaattivalot, niin sitten kääntää parkit päälle. Omista autoista valot on yleensä kärähtäneet juuri käynnistyksen aikana tai heti sen jälkeen(, ennenkuin aloin noudattaa tuota sääntöä).

btw mikähän idea siinäkin on, että nykyautoista ei voi vaihtaa polttimoita ilman, että pitää koko keula purkaa osiksi??? Nytkin uusimman ostoksen myyjä sanoi, että joo tuot vaan tänne sen ni homma hoituu näpsäkästi, ei maksa ku 50 ekee + polttimot...

X

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Halogeenipolttimot palavat nopeasti, jos ne eivät pääse lämpenemään tarpeeksi kuumaksi. Tämän vuoksi himmennettäviä halogeeneja tulee välillä polttaa täysteholla, jotta halogeenit pääsivät toimimaan ja höyrystynyt metalli palautuisi takaisin hehkulankaan.

Vierailija

Top gear ohjelmassa oli rellu meganen valoista esimerkkinä. Sen polttimon vaihtoon meni kokeneelta asentajalta 46 minsaa ja pyörä piti irroittaa. Huollot olisivat kynineet työstä 60 - 320 £ + alv. Edustaja perusteli kolaritestiluokituksella ja VW saman luokituksen saaneen vaihtoon menee minsa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat