Ihminen monikanavaäänen käsittelijänä

Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Monikanavaäänen prosessointi, prosessorina aivot... äänimaailman tulkitsemiseen vaativat kognitiivinen prosessit...

Kuten jo yhä suurempi osa väestöstä, olen kotiteatterin onnellinen omistaja. Kotiteatterin yksi merkityksellinen tekijä on monikanavaäänen toteutus ympäri huonetta sijaitsevilla äänilähteillä. Surround sound...

Olen havainnut että on huomattavasti haastavampaa ottaa vastaa ääntä surround soundina kuin perinteiseen tapaan esim. television yhteydessä olevista kaiuttimista. Tai puhelimessa puhuessa. Kotiteatteria käyttäessä jatkuvasti täytyy tarkkailla, mistä suunnasta ääni kuuluu...

Löytyykö tutkimuksia siitä, kuinka vaativa tehtävä aivoille oikeastaan onkaan jatkuva surround soundin seuranta?

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Kommentit (2)

ID10T
Seuraa 
Viestejä1673
Liittynyt3.10.2007

Uskoakseni surround -äänen seuranta on "prosessitasolla" verrattavissa liikenteen seuraamiseen autolla ajettaessa, eli ei se kovinkaan kummoista taida normaalioloissa olla. Ruuhka-aikana ajaminen tai jonkun viidakossa äänitetyn soudtrackin seuranta saattaa toki jonkiasteisen ylivuodon aiheuttaa...

Vierailija
Olen havainnut että on huomattavasti haastavampaa ottaa vastaa ääntä surround soundina kuin perinteiseen tapaan esim. television yhteydessä olevista kaiuttimista. Tai puhelimessa puhuessa. Kotiteatteria käyttäessä jatkuvasti täytyy tarkkailla, mistä suunnasta ääni kuuluu...
Laita silmät kiinni ja kuuntele....toimii hyvin jos on kunnolliset laitteet.
Suurin virhe tässä asiassa on juuri se mitä viimeisessä lauseessa kirjoitat: "täytyy tarkkailla..".
Ei, ei missään nimessä pidä yrittää tarkkailla/ennustaa mistä se ääni seuraavaksi tulee. Ääni tulee kyllä.

Suurin yllätys on yleensä laitteiden heikko laatu. Vain kunnon laitteilla ääni on lähellä luonnollista.
Joidenkin tuhansien laitteet eivät kykene tuottamaan kunnon tilavaikutelmaa.

Uusimmat

Suosituimmat