Unen tarve

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Tästä on varmasti ollut keskustelua mutta en löytänyt haulla.

Ihmettelen sitä että jos kerta ihmisen ei ole hyvä nukkua liian pitkään, kuten 12 tuntia yössä, niin miksi esim. minä haluaisin nukkua niin pitkään ja nukunkin jos ei ole pakottavaa tarvetta herätä aikaisemmin. Yleensä vajaa 11 tuntia on ollut se aika jonka jälkeen herään ja tuntuu siltä että jaksan nousta ylös. Siihen saakka saatan nukkua sikeästi, tai jos herään välillä niin tuntuu kuoleman väsyneeltä ja kaikki minun kehossa käskee jatkamaan nukkumista. Ilmeisesti kuitenkaan ei ole hyvä nukkua niin pitkään. Mistä johtuu tämä ristiriita? Miksi tekee mieli nukkua niin paljon jos se ei ole terveellistä? Johtuuko se jostain sairaudesta tai auringonvalon puutteesta? Miksi pelkkä huono elämäntyyli aiheuttaisi tuollaista? Eikös evolutiivisesti ajatellen olisi loogista että ihmisen tekisi mieli nukkua sen ajan mikä olisi ihanteellista ja heräisi tämän jälkeen virkeänä?

くそっ!

Kommentit (2)

Vierailija

Unen tarpeeseen vaikuttaa niin moni asia ettei mitään yleistä määrää etenkään eri vuodenaikoina voi millään määritellä.

Elintavat liittyvät siihen kuinka paljon nukkuu.
Pimeä vuodenaika liittyy siihen ja sen kautta melatoniinin eritys joka sekin on aina yksilöllistä.

Ihmisen psyykkinen tilanne vaikuttaa tarpeeseen nukkua. Myös kykyyn nukkua. Ja sekin on hyvin yksilöllistä. Joku nukkuu masentuneena vuorokauden ympäriinsä, joku pätkissä aamuyön heräilemisineen.
Ahdistuneena ihminen ei usein pysty nukkumaan kovin paljoa ja taas osa nukkuu silloinkin vaikka kuinka paljon.

Nukkumiseen voi paeta omaa tilannettaan ja arkea jos se muuten on mahdollista.

Se kuinka paljon ihminen liikkuu vaikuttaa useimmilla unen laatuun ja nukkumiseen.

Samoinb erilaiset stressitekijät vaikkei niitä suoraan tiedostaisikaan.

Lääkkeet ja ravintokin vaikuttaa omalta osaltaan.

Ja lisäksi se silkka yksilöllisyys. Joku tarvitsee ehdottomasti sen 8-9 tuntia ollakseen vireessä, joku pärjää ihan hyvin jatkuvasti 6 tunnin unilla.

Ihmisen nukkuminen on paljon kiinni myös kulloisestakin aivokemiasta ja psyykkisistä tekijöistä.

Loogistahan on että ihminen nukkuu juuri sen aikaa kun unta tarvitsee, mutta nyky yhteiskunta kaikkine siihen liittyvine erilaisine asioineen voi sekoittaa ja sekoittaakin hyvin paljon luonnollista rytmiä.

Lisäksi ihmisen sisäinen kello ei kulje samassa ajassa kuin ulkoa rakennettu vuorokausirytmi ja sekin sekottaa sitä luonnonmukaista nukkumista.

Eli asiaan on varmaan tuhansia erilaisia vastauksia ja vaikuttajia. Ei mitään yhtä ainoaa joka selittäisi kaiken etenkään yleisesti, helpommin ehkä yksilön kohdalla jos asiaa tutkitaan kunnolla.

Ancient

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

Toi unen tarpeen vaihtelu omassa elämässä on aika jännää.Tosi isoja eroja vuosien ajanjaksoissa katsottuna.Itse olen aina "pärjännyt" tosi vähällä unella,mutta se ei tarkoita optimaalista unen määrää.
Esimerkiksi nyt on juuri tässä syksy-loppusyksy aikana taittunut mun entinen "perioodi" joka kesti noin 4 vuotta.Eli nukuin noin 4-5,5 tuntia yössä,ja olin aina ihan virkeä.Jos menin yöllä yhden jälkeen nukkumaan,niin heräsin ilman herätystä viimeistään puolen seitsemän aikaan,virkeänä.
Ennen armeija ikää olin ihan samanlainen,ala-asteella terkkarikin kiinnitti huomiota kerrottuihin unimääriin.Armeijassa en myöskään "sopeutunut",vaan heräsin aamuherätykseen,ja rankankin harjoituspäivän jälkeen olin hereillä yö kahteen -kolmeen.
Armeijan jälkeen oli joku kolmen neljän vuoden jakso,kun tarvitsin ihan 8-10 tuntiakin,ja kykenin niin halutessani nukahtamaan lähes aina(tämä ei onnistunut ennen,eikä nykyään).Tuolloin armeijan jälkeen kuvittelin,että se oli joku "korvaava jakso" jolla kuitattiin armeijan rasituksia ja valvomista.
Mutta kyllä se paluu entiseen oli taas tuossa 2005 korvilla,ja nukuin luonnostani 3-5 tuntia,ja tarpeen tullen kykenin tekemään esimerkiksi 2 peräkkäistä aamuvuoroa,tai yövuoroa nukkumatta siinä välissä,ja jatkaen siitä normaalilla nukkumisellani kun oli seuraavan nukumisen aika(ei siis mitään palauttavia väliunia).
Nyt on taas alkanut mennä pisempiä unia viimesen 3 kuukauden aikana eka kerran vuosiin.Sänkyyn jopa ennen puoltayötä(yleensä vähän jälkeen),vaimo linja-autoon 06.50 ja takaisin nukkumaan 11.00 asti..No,ei tuokaan niin kauhea määrä vielä ole,mutta puoli vuotta sitten en olisi kuvitellutkaan nukkuvani uudestaan kerran herättyäni.
Ja toisekseen unen tarpeen lisääntymisen huomaa illan tarmokkuuden vähenemisenä,keskittymiskyvyn heikkenemisenä.Vähäunisina jaksoina olen pystynyt tekeen keskittymistä vaativia asioita helposti yhdeltä istumalta aamu neljään,viiteen.Nyt tuntuum,että sitä tarttuu helposti kirjaan,ja vaikka lötköttelee sen kanssa runnin pari ja nukahtaa.

Sääs nähä,koska tulee,ja tuleeko koskaan,seuraava vireämpi jakso.Kolmen kympin iän ohitin viimeisen vireän jakson loppupuoliskolla.
No,kyllä minä nyt edelleen tarpeen/pakon vaatiessa hyrrään 3 tunnin unilla pitkäänkin,mutta se ei onnistu enää niin automaattisesti ja itsestään selvästi asiaan huomiota kiinnittämättä.

Uusimmat

Suosituimmat