Kysymys Käsiporakoneesta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mikä osa porakoneen moottorissa synnyttää vinkuvan äänen, jos painaa nappulaa vähäsen niin, että kone pyörii hitaasti tai ei ollenkaan?

En ymmärrä mikä komponentti voi pitää tasavirtamoottorissa ääntä, joka synnyttää vinkunan.

Kommentit (13)

Vierailija

Mikä osa porakoneen moottorissa synnyttää vinkuvan äänen, jos painaa nappulaa vähäsen niin, että kone pyörii hitaasti tai ei ollenkaan?

En ymmärrä mikä komponentti voi pitää tasavirtamoottorissa ääntä, joka synnyttää vinkunan.

Vierailija
Mikä osa porakoneen moottorissa synnyttää vinkuvan äänen, jos painaa nappulaa vähäsen niin, että kone pyörii hitaasti tai ei ollenkaan?
Nopeussäädön komponentit...
jos porassa on oikea nopeussäätö. Triac yleensä..."urisee"

Vierailija
Sahrah
Mikä osa porakoneen moottorissa synnyttää vinkuvan äänen, jos painaa nappulaa vähäsen niin, että kone pyörii hitaasti tai ei ollenkaan?

En ymmärrä mikä komponentti voi pitää tasavirtamoottorissa ääntä, joka synnyttää vinkunan.




Se vinkuu jatkuvasti. Mutta käydessä muut äänet peittävät vingunnan alleen. Syynä taitaa olla suuritaajuinen pätkitty DC-virta. Tyristori vissiin huolehtii tehosta.

Triaki siis...

Nopeat transientit aiheuttavat sähkömekanisia värähtelyjä.

Vierailija
KBolt
Mikä osa porakoneen moottorissa synnyttää vinkuvan äänen, jos painaa nappulaa vähäsen niin, että kone pyörii hitaasti tai ei ollenkaan?
Nopeussäädön komponentit...
jos porassa on oikea nopeussäätö. Triac yleensä..."urisee"



Nopeuden säätö triacia ohjataa tasajännitteellä, miten se voi ulista? En ymmärrä

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Sahrah

Nopeuden säätö triacia ohjataa tasajännitteellä, miten se voi ulista? En ymmärrä



Ulina on akkukoneiden ilmiö. Niissä on PWM-säätö, jossa tehoa säädetään antamalla moottorille jännitettä tietty osa ajasta nopeasti katkoen. Esimerkiksi 10 %:n teholla moottori saa täyden jännitteen 10 % ajasta ja vauhtipyörädiodi oikosulkee sen 90 % ajasta.

PWM-signaali voidaan matemaattisesti jakaa tasajännitekomponenttiin ja harmoniseen sarjaan vaihtojännitteitä. Virrassa, ja siten magneettikentässsä, on äärellisestä induktanssisita johtuen myös nuo vaihtokomponentit, ja ääni tulee siitä kun magneettikenttä saattaaa rautaosia värähtelemään PWM-taajuudella (ja harmonisilla). Akkuporakoneissa taajuus on yleensä muutamia satoja hertsejä, josta seuraa hyvin kuultava ininä.

Verkkokäyttöisissä koneissa on triacilla toimiva vaihekulmasäätö. Se on käytännössä myös PWM-säätö, mutta koska se on sykronoitu verkkotaajuuteen, sen tuottama ääni on matalampi. Korkeammat harmoset voi kyllä kuulla varsinkin pienillä tehoilla.

Paremmissa PWM-käytöissä taajuus on yleensä yli 20 kHz, jolloin ininää ei enää kuule. Se vaatii kuitenkin enemmän komponenteilta ja suunnittelulta, joten halparomu saa inistä.

Edit: typerä virhe korjattu.

Vierailija

Jaa PWM. Olin aina luullut, että se hoituu tasajännitesäädöllä, kun koneissa ei ole muita osia kun yksi triac palikka. Ehkä sen sisälle on ängetty muutakin tavaraa sitten. Tuo selittääkin sen

Suuret kiitokset Neutronille, sain vihdoin mielenrauhan!

R4D4
Seuraa 
Viestejä1566
Liittynyt25.3.2009

Eikös se ole voimansiirto, joka siinä vinkuu? Autoissakin vinkuu vaihdelaatikko, varsinkin peruuttaessa.

EDIT: Minulla ainakin alkoi päässä vinkua, kun luin Neutronin selityksen, joten hän lienee oikeassa.

EDIT2: Koska panostan viestieni laatuun, luin kysymyksen vasta nyt. Asia ymmärretty.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Ertsu
Eiköhän ainakin osa siitä vinkumisesta tule jäähdytyspuhaltimesta, joka pyörii jotain 10 000 RPM, eli saman kuin moottori ?



Puhallin ja voimansiirto voivat myös tuottaa vinkuvaa ääntä. PWM-vinkuminen kuuluu selvänä pienilläkin kierroksilla (myös kara lukittuna), kun muut komponentit eivät vielä tuota mainittavaa ääntä.

Vierailija
PWM-vinkuminen kuuluu selvänä pienilläkin kierroksilla
Ja muulloin se ei vingu ollenkaan (meinaan täydellä kuormalla..). Triac urisee vain pienillä tehoilla.

ja koneen momentti on 10 % nimellisestä
Ei ole. Koneen momentti pyritään pitämään nimenomaan aina samalla tasolla vaikka kierrokset laskee.

Säätövastuksella säädettäessä momentti tippuu murto-osaan. Tämä on yksi syy miksi säätöä ei kannata tehdä säätövastuksella.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
KBolt

ja koneen momentti on 10 % nimellisestä
Ei ole. Koneen momentti pyritään pitämään nimenomaan aina samalla tasolla vaikka kierrokset laskee.



Niin on, kirjoitin nopeammin kuin ajattelin. Moottorin läpi kulkee tosiaan täysi virta ja momentti on nimellinen.

Vierailija

Halusin tehdä akkukoneesta hitaasti pyörittävän sovelluksen, niin että säädin oli lukittu paikoilleen ja akun välissä oli kytkin.
Halppiskone ei jaksanut käynnistyä uudelleen virran takaisinkytkennän jälkeen vaan vaati säätimen painallusta. Kallis ammatti-bosch käynnistyi samassa tilanteessa.

Vierailija

Jos muuten haluaa hitaasti pyörivän sovelluksen helposti, niin mikroissa lautasta pyörittää 230V moottori (ainakin niissä mitä olen availlut). Samoin olen käyttänyt mikron 230V puhallinta kasvikuivurissa. Näppärää....

Kierroksia tosin täytyy säätää sitten tarvittaessa jollain muulla virityksellä...

Uusimmat

Suosituimmat