Rokotteen hyödyt, haitat ja suoja sen saaneiden kertomana

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kyse siis Sikainfluenssa rokotteesta.

Asia kiinnostanee ilmeisen monia. Itse en vielä ole saanut (tosin tuurilla lauantaina tai viikko siitä saan jos otan), mutta ajattelin aloitaa tällaisen ketjun.

Edit: Hyödyt toki selviä tyyliin "en sairastunut" samoin suoja.

Haitat siis lähinnä rokotteen mahdollisesti aiheuttamat sivuvaikutukset kenties jättäen pois normaalin rokotuskohdan kipeytymisen tai päivän parin lämmönnousun.

Ancient

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Otin maanantaina possupiikin, eikä ole mitään haittoja ilmennyt.

Tuttu 29-vuotias astmaatikko kävi piikillä samaan aikaan. Hän sai seuraavana yönä kuumetta, lihaskipuja ja kröhän, mutta on tyytyväinen jos sillä selviää. Hänen astmansa on niin vaikea, että hengenlähdön uhka on todellinen.

Mukula sairastui possuun eilen (lääkäri varmisti dgn:n). On kuumetta ja aikamoista yskää ja voipuneisuutta. Ei pahoinvointia, ei nuhaa, ei lihaskipuja. Yleisterve urheilija on hän, mutta lääkäri määräsi viikoksi petiin. Kaupassakaan ei saa käydä, koska osa riskiryhmäläisitä on vielä rokottamatta. Kolme opiskelutoveritarta on jo tarjoutunut kauppaorjiksi ja helliksi hoitajiksi

Vierailija

Jännä lukea jatkuvasti uutisia sikainfluenssasta Suomessa. Täällä Brasiliassa ainakin tuntuu kohu laantuneen ko. epidemian suhteen. Ihmiset elävät normaalia elämää eikä paljoa edes kuule koko asiasta.

Vierailija
Vpää
Jännä lukea jatkuvasti uutisia sikainfluenssasta Suomessa. Täällä Brasiliassa ainakin tuntuu kohu laantuneen ko. epidemian suhteen. Ihmiset elävät normaalia elämää eikä paljoa edes kuule koko asiasta.

Täällä Hyssälälandiassa taasen nykyään juntataan paniikkinappula tukevasti pohjaan aina kun pienikin sauma siihen tarjoutuu.

Vierailija
Vpää

Siellä eteläisellä pallonpuoliskollahan se influenssakausi meni jo touko-elokuussa. Suomessa se on vasta alkamassa. Ei sikainfluenssa eroa tuon kausivaihtelun puolesta juurikaan normaalista influenssasta.

Vierailija

Rokotuspaikat vaihtelevat kunnittain. Useimmiten ne annetaan terveyskeskuksissa, niiden normaaleina akioloaikoina.

Vierailija

No, en ole ollut varma haluanko edes ottaa rokotetta huolimatta siitä että kuulun riskiryhmiin.

Tänään se päätös kuitenkin tehtiin puolestani toistaiseksi, koska minulla ei ole mahdollisuuttakaan jonotella 3-5 tuntia lumisateessa ulkona, kuten useissa kaupungeissa on riskiryhmien rokotukset organisoitu.

Riskiryhmien? Heillähän siihen järjen mukaan kaikkein parhaat edellytykset on.
Terveemmät ja päättäjät luonnollisesti rokotellaan lämpimässä ilman jonoja...

Edelleen valuu alaspäin usko päättäjien kyvykkyyteen tämänkin asian kunnollisessa hoitamisessa.

No, en vielä ainakaan sitten kirjoittele omia kokemuksiani rokotteen vaikutuksista, katsellaan josko sitten myöhemmässä vaiheessa.

Tässä vaiheessa säilytän kuitenkin edelleen luottoni siihen vähemmän panikoivaan tiedotukseen että vaan n. joka kymmenes sairastuu ja yleisesti ottaen tauti on lievempi kuin normaali kausi influenssa lukuun ottamatta pientä painottumista eri ikäryhmiin vaikeammissa muodoissa.

Ancient

Vierailija

Ällistyttäviä uutisia on näkynyt lehdissä valtavista rokotusjonoista.
Rokotuslogistiikkaa ei ilmeisesti ole useissa kunnissa mietitty yhtään.

Kun maanantaina, ensimmäisenä riskiryhmäläiset rokotuspäivänä meni terkkariin 14.55, tarkistettiin ensi Kelakortista, että minulla on siellä asianmukaiset koodit. Piikkitädin luo odotin viitisen minuuttia. Rokotukseen oikeuttavat dg:t tarkistttiin vielä potilastiedoistani ja sitten vaan hihoja käärimään: possupiikki vasemaan ja kausipiikki oikeaan käsivarteen. Pihamaalla olin 15.10. Mitään jälkioireita ei tullut.

Mukula tosian sairastui siten että maanantai-iltana tuli kurja ja viluinen olo. Yöllä nousi kuume ja aamulla lääkäri totesi possutaudin. Tamifluta ei terveelle nuorelle miehelle aloitettu, mutta koska hällä kaikki flunssat tuppaavat keuhkoputkiin, aloitettiin astmalääkitys, sekä hoitavaa että avaavaa inhalaattoria sekä uusi reseptiyskänlääke. Kundilla ei siis ole astmaa, mutta lääkkeet sairastamisen ajaksi lievittämään oireita ja ennaltaehkäisemään bronkiittia.

Kuumetta oli max. 39 atetta ja päänsärkyä, jotka molemmat lievittyivat ibuprofreenilla. Perjantai oli ensimmäinen kuumeeton päivä, joten aluantaina sai jo hissuksiin ulkoilla. Luennoille pääsee maanantaina, mutta kaikkea pulssia kohottavaa liikuntaa pitää välttää ainakin viikon ajan.
Näin nujertui tämä sika..

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Meillä aikoi riskiryhmien rokotukset. Jotkut menivät jonoon (tekivät jonon) jo puolitoista tuntia ennen rokotusten lakamista. Sen pituinen ajallisesti jono oli lähes koko rokotusajan. Loppua kohdin se lyheni. Eli ihan turhaan sinne ryntää heti alkuun ja jopa etukäteen.

Jonotin itse lapsen rokotuksen vuoksi tuon puolitoista tuntia. Odotimme, että aamun kiihkoilijat olivat menneet ja lähdimme vasta päivällä. Pääosan jonotus oli sisällä terveyskeskuksen odotustilassa numerolapun kanssa. Ei ollut minusta paha. Ihmiset oli niin hyväntuulisia kuin odottaessa voi olla. Kakarat höpötti keskenään. Kun sairaana jonottaa tuon saman päivystävälle lääkärille on tunne ihan erilainen. Nyt kaikki oli suunnilleen terveitä - mikä siinä oli istuskellessa.

Nyt on lapsen rokotuskohta kipeä, ei kestänyt rutistaa aamuhalia.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija

Mistähän meille siunaantuukin näitä idiootteja päättäjiksi?

Massarokotus fiaskosta ei ole otettu mitään oppia. Tämän viikon lauantain riskiryhmien rokotuksia pyritään tehostamaan, sitä mietitään parhaillaan päättävissä ryhmissä kuinka asiassa toimitaan.

Lähtökohtana on tällä hetkellä että jonojen hallintaa pyritään parantamaan vapaaehtoisvoimin.

Kuten joku yleisönosastolla totesi, annetaan valvojille pamput ja kp?

Kysymyksen kai pitäisi olla siitä kuinka sairaita ihmisiä ei seisoteta jonoissa ulkona kylmässä tuntikausia ja lopuksi vielä lyödä ovea nenän edestä kiinni kun on muutaman tunnin koittanut jaksaa odotella. Ja kaikillahan ei ole edes mahdollisuutta mennä noihin jonoihin vaikka haluaisikin.

Asian voisi varmasti organisoida huomattavasti paremmin monellakin eri tavalla, mutta kun meillä päättäjiksi tahtovat valikoitua ne kansakunnan kyvyttömimmät yksilöt usein joilla ei reaalielämästä enää ole juurikaan tietoa jos on koskaan ollutkaan, ei ilmeisesti kannata muuta odottaakaan.

Ancient

Vierailija

Monet inisevät rokotteen haitoista... saattaa mennä käsi kipeeksi ja vähän tulla flunssaa. Okei, mutta rokotteen mahdolliset sivuvaikutukset ovat aika pieniä verrattuna siihen, minkälainen sikainfluenssa voi olla.

Itse olen sairastanut sikainfluenssaa jo viikon. Kuume ollut usean päivän yli 39 astetta, pienikin kävely tällöin pyörryttää. Sen vielä sietää hyvin, mutta tautiin kuuluvat vatsavaivat ja pahoinvointi ovat todella inhottavia
Pari kaveria sairastaa myös. Heilläkin oireet ovat olleet yllättävän rajuja.

Ois ollu kiva ehtiä saamaan se rokote, mutta ei voi mitään. Tulee se immuniteetti näinkin...

Vierailija

Taudista saa paremman immuniteetin, eikä kaikki sairasta sitä vakavana. Tällainen arvio annettiin kesällä:

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/67452-h ... ietamataan

Viruksen tulee saamaan 60 prosenttia, josta puolet tai enemmän tulee sairastamaan sen tietämättään, ylilääkäri Timo Aronen Helsingin influenssaterveysasemalta arvioi STT:n videohaastattelussa.

Näin ennustettuna siis ainakin kolmannes eli miljoona
suomalaisista tulisi sairastamaan sikainfluenssan tietämättään.

Haluaisin kuulla arvion, kuinka monta oireetonta immuniteetin omaavaa on kymmeniätuhansia ministeriön arvioimia sairastuneita kohden.

http://www.ksml.fi/uutiset/sikainfluens ... iin/499967

Vierailija

Esc:

Itse olen sairastanut sikainfluenssaa jo viikon.

Saanko udella mitä kaikkia oireita siihen kuuluu?
Onko sinulla ollut paineen tunnetta rinnassa tai kurkussa taikka rintakipuja?
Itselläni oli muutaman päivän sellaisia oireita ja pahoinvointia myös oli.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Itsellä on lupaavat oireet. Kurkku kipeä, yskittää, yöllä noussut kuume (minulle korkea 38 C) ja mikä pahinta, sellainen tunne lihaksissa, kuin olisi vedetty narun päässä Pariisi-Dakar-ralli pariin kertaan edes takaisin. Lapsillakin on kurkku kipeä (niin kuin minulle eilen). Katsotaan nyt muutama päivä, miten rokotettu vaimo pärjäilee. Kyllä se vielä tivolin pukkaa, jos minä olen tällainen ja lapset sairastuvat kunnolla. Tässä olisi oikein voimasanan paikka, mutta säästetään modejen hermoja.

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007

Otin rokotteen viikko sitten, ei mitään kummempia seurauksia. Pistokohta oli arka kolmen päivän ajan. Muita oireita, kuumetta tms, ei ollut. Rokotettavaksi pääsin noin tunnin jonotuksella, järjestelyt ansaitsivat kiitoksen. Usein haukun julkista terveyshuoltoa aivan syystä, mutta tämä oli hyvin hoidettu ja ansaitsee kiitoksen. Valittajat lienevät näitä, jotka yleensä kehuvat julkista palvelua ja nyt ensimmäistä kertaa joutuvat itse kokemaan jotakin pientä.

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat