Urantia-kirjan ja nykyinen yhteiskunnallinen näkemys

Seuraa 
Viestejä736
Liittynyt10.4.2009

Urantia-kirjan ja nykyinen yhteiskunnallinen näkemys

Naksuttaja kirjoitti:
Samoin voisin täyttää Yhteiskunta - osion kansakoulun historialla.

Jos olet alan asiantuntija, voisimme keskustella asiasta omassa ketjussa! Maapallon yhteiskuntien kehitys ja valtiollinen kehitys on kirjassa paljon laajemmin valaistu kuin missään "kansakoulun historiassa"

U-kiran erään väitteen mukaan, kirjan tehtävä on koordinoida uskonnot ja tieteet planeetallamme paljon laajemmilla tiedoilla kun mitä ihmiskunnalla on aikaisemmin ollut. Kyseessä on siis runsaasti aivan uutta tietomateriaalia, jota olisi hyvin tärkeätä analysoida!

Hyvin moderneja kannanottoja ovat esim.
- uuden oppiminen kehdosta hautaan

Page-800, PAPER 71
DEVELOPMENT OF THE STATE
THE state is a useful evolution of civilization; it represents society's
net gain from the ravages and sufferings of war. Even statecraft is merely th
accumulated technique for adjusting the competitive contest of force between
the struggling tribes and nations.

Page-806
The evolution of statehood entails progress from level to level, as
follows:
1. The creation of a threefold government of executive, legislative, and
judicial branches.
2. The freedom of social, political, and religious activities.
3. The abolition of all forms of slavery and human bondage.
4. The ability of the citizenry to control the levying of taxes.
5. The establishment of universal education--learning extended from the
cradle to the grave.
6. The proper adjustment between local and national governments.
7. The fostering of science and the conquest of disease.
8. The due recognition of sex equality and the co-ordinated functioning
of men and women in the home, school, and church, with specialized service of
women in industry and government.
9. The elimination of toiling slavery by machine invention and the
subsequent mastery of the machine age.
10. The conquest of dialects--the triumph of a universal language.
11. The ending of war--international adjudication of national and racial
differences by continental courts of nations presided over by a supreme
planetary tribunal automatically recruited from the periodically retiring
heads of the continental courts. The continental courts are authoritative; the
world court is advisory--moral.
12. The world-wide vogue of the pursuit of wisdom--the exaltation of
philosophy. The evolution of a world religion, which will presage the entrance
of the planet upon the earlier phases of settlement in light and life.
These are the prerequisites of progressive government and the earmarks of
ideal statehood. Urantia is far from the realization of these exalted ideals,
but the civilized races have made a beginning--mankind is on the march toward
higher evolutionary destinies.

Sivut

Kommentit (21)

Naksuttaja
Seuraa 
Viestejä1324
Liittynyt1.11.2008

Se on vähän tulkinnallinen kysymys, että missä määrin elinikäinen oppiminen on moderni ajatus. (Esim. Senecan mukaan ihminen ei ole koskaan liian vanha oppimaan.) Aikuiskoulutusta on aina tarvittu.

Googleen jos laitat hakutermiksi history of lifelong learning, huomaat tämän.

En ole varsinaisesti kansakouluhistorian asiantuntija (en ole julkaissut mitään historiaan liittyvääkään), mutta joitain asioita on mahdoton ymmärtää, jos ei tunne historiaa. Kansakouluhistoria on ammattiini liittyvä ja sitä tukeva harrastus.

En näillä näkymin ole avaamassa keskustelua aiheesta, koska en äkkisiltään keksi mitään spesifiä teemaa. Noh, Cygnaeuksesta voisi keksiä jotain. Kattellaan jos innostun.

"Hetkinen, voinko kirjoittaa tuon muistiin?" Arthur kysyi innoissaan ja etsi kynää taskustaan.
"Se on saatavilla lentoasemalla", vanhus sanoi. "Tätä on siellä telinekaupalla."
(Adams: Enimmäkseen harmiton)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Sekin näkemys on jo hieman nostanut päätään, että kun eläkkeelle jäädään niin ihmisen ei olle enää pakko oppia mitään. Saa hyvällä omatunnolla vetää lonkkaa 24/7/365(+1.) Samalla noussee vanhuuden ja kokeneisuuden arvostus sinällään. Ainakin toivoisin niin.

Hämmentää.

Naksuttaja
Seuraa 
Viestejä1324
Liittynyt1.11.2008
Vatkain
Sekin näkemys on jo hieman nostanut päätään, että kun eläkkeelle jäädään niin ihmisen ei olle enää pakko oppia mitään. Saa hyvällä omatunnolla vetää lonkkaa 24/7/365(+1.) Samalla noussee vanhuuden ja kokeneisuuden arvostus sinällään. Ainakin toivoisin niin.

Niin. Tähän liittyy sellainen ironinen piirre, että school - sanan etymologia vie kreikan skhole - sanaan, joka viittaa vapaa-aikaan. Koulutus on perinteisesti jotain, mitä tehdään kun ei tarvitse tehdä töitä.

Tässä on mielestäni jotain sellaista, jota ei sopisi unohtaa.

"Hetkinen, voinko kirjoittaa tuon muistiin?" Arthur kysyi innoissaan ja etsi kynää taskustaan.
"Se on saatavilla lentoasemalla", vanhus sanoi. "Tätä on siellä telinekaupalla."
(Adams: Enimmäkseen harmiton)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Tää urantia-juttu on sikäli hassu, että ainakaan minä en ikinä ole törmännyt siihen missään muualla kuin tällä palstalla.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Aweb
Tää urantia-juttu on sikäli hassu, että ainakaan minä en ikinä ole törmännyt siihen missään muualla kuin tällä palstalla.

Ihanaa, en ole ainut.

Minä olen ihmetellyt, pitäisikö siihen jotenkin perehtyä, kun herättää niin paljon kiihkoa. Pystyykö siitä keskustelemaan rauhallisesti ja niin, että meikäläinen voisi ymmärtää, mistä on kyse? Sitä on varmaan selitetty muualla, mutta hyppään kaikki ylipitkät kiihkokirjoitukset yli lukematta.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Aweb

Mä olen. Kirjastossa on kun lähtee scifihyllyltä pois niin kulmittain hylly, jossa on U-kirja reunimmaisena. Siinä olen sen nähnyt. Aina. Se ei oo koskaan lainassa.

Hämmentää.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
HSTal

U-kiran erään väitteen mukaan, kirjan tehtävä on koordinoida uskonnot ja tieteet planeetallamme paljon laajemmilla tiedoilla kun mitä ihmiskunnalla on aikaisemmin ollut.

Kuulostaa raamattuun sisälletyltä väitteeltä.

Ymmärrätkö - kun tätä keskusteluasi banneista puhistessasi epäilemättä lueskelet - että raamatun linkittäminen tieteelliseen keskusteluun (jonka aihe on jokin muu kuin uskonto tai raamattu), tekee ko. kommentista uskonnollisen kommentin. Ei siis tieteellisen eikä edes viihteellisen vaan uskonnollisen. Sillä on siis ihan oma lokeronsa ja sille osoitettu paikkansa.

Ja sama koskee urantiaasi. Vaikka keskustelun aihe olisikin tähtitiede, urantian linkittäminen siihen ei tee urantiasta tähtitiedettä vaan urantia on edelleen puhtaasti uskonnollinen lähde. SIITÄKIN huolimatta, että sinä uskot sen olevan jotain muuta.

Tästä johtuen palstamme moderaattoreilla on täysi oikeus - ja velvollisuus - poistaa tai siirtää uskonnolliset viestisi tieteellisten viestien joukosta. Ja kun jatkat näiden uskonnollisten viestiesi tunkemista niille sopimattomiin paikkoihin - lukuisista varoituksista huolimatta - heillä on myös täysi oikeus - ja velvollisuus - poistaa keskustelusta sinut.

Ja ajatuksesi oikeustaisteluista kokemasi erittäin asiallisen kohtelun vuoksi ovat todella naurettavia.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Ehkä tämäkin kannattaisi lukita vuorokaudeksi.

En ymmärrä edellisen viestin tarvetta, ei ainakaan lisännyt minun tietoa asiasta.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Wiisas
Ehkä tämäkin kannattaisi lukita vuorokaudeksi.

En ymmärrä edellisen viestin tarvetta, ei ainakaan lisännyt minun tietoa asiasta.

Eipä sitä sinulle oltu kirjoitettukaan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
Wiisas
Minä olen ihmetellyt, pitäisikö siihen jotenkin perehtyä, kun herättää niin paljon kiihkoa. Pystyykö siitä keskustelemaan rauhallisesti ja niin, että meikäläinen voisi ymmärtää, mistä on kyse? Sitä on varmaan selitetty muualla, mutta hyppään kaikki ylipitkät kiihkokirjoitukset yli lukematta.

Urantiaan on koottu epämääräinen sekoitus 50-luvun tiedettä ja kristinuskon pohjalta keksittyjä uskonnollisia tarinoita, jonka mukaan jumalat ovat jotain avaruusolentoja. Uskonnollisten kirjojen tapaan nuo "tieteelliset" osuudet on kirjoitettu niin, että niissä ei esitetä mitään perusteltavissa olevia väitteitä, joten siltä osin se on arvoton.

Joskus olen yrittänyt keskustella tieteellisen kriittiseen tapaan Urantian näennäistieteellisestä osasta, mutta se kaatuu aina siihen, että kirjan näennäistieteellisille termeille ei edes ole mitään järjellistä määritelmää. Mitä eloisia elektroneja ja muita siellä piti olla. Fysiikassa ei ole määritelty suuretta "eloisuus" ja Urantiauskovaiset eivät pysty selittämään mitä tieteellisesti mitattavissa olevaa asiaa sillä tarkoitetaan. Uskovat luonnollisesti yrittävät semanttisilla kikkailuilla saada esitetyt väitteet näyttämään myöhemmin havaituilta tieteellisiltä tuloksilta.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Tämä jo selvensi jotain perusasioita, kiitos Neutroni. Onko sitten niin, että ihmiset jotka uskovat Urantia-kirjaan, eivät kuulu mihinkään kirkkokuntaan? Että tämä sinällään vastaa uskontoa. Vai onko se jonkun uskonnon haara / lahko? Ja erottako katukuvassa jotenkin Urantia-uskovaiset, onko heillä jokin ulkoinen merkki, vaate, parta tai joku. Mitä nämä Jumalat opettavat, onko se Raamattuun vastaavaa tekstiä muuten.

Selvennös: Kysymykseni voi vaikuttaa lapsellisilta jopa pilkalta, mutta olen kyllä ihan tosissani. Muista uskonnoista / uskomuksista / uskomattomuudesta löytyy paljon tietoa ja eri tavalla uskovia tuntee, mutta kukaan lähipiiristäni ei ikinä ole puhunut tästä.

Vierailija
Neutroni
Joskus olen yrittänyt keskustella tieteellisen kriittiseen tapaan Urantian näennäistieteellisestä osasta, mutta se kaatuu aina siihen, että kirjan näennäistieteellisille termeille ei edes ole mitään järjellistä määritelmää. Mitä eloisia

Miten voi olla tieteellistä keskustelua, jos tai kun on jo etukäteen päättänyt, että kyseinen kirja on näennäintiedettä

asdf
Seuraa 
Viestejä11064
Liittynyt16.3.2005
Wiisas
Selvennös: Kysymykseni voi vaikuttaa lapsellisilta jopa pilkalta, mutta olen kyllä ihan tosissani. Muista uskonnoista / uskomuksista / uskomattomuudesta löytyy paljon tietoa ja eri tavalla uskovia tuntee, mutta kukaan lähipiiristäni ei ikinä ole puhunut tästä.

Urantia on kristillisten ihmisten kirjoittama kirja, jonka väitetään syntyneen jollain telepatialla, eli ulkoavaruuden olennot ovat antaneet tiedot kirjan kirjoittamista varten. Oikeat kirjoittajat ovat kristittyjä ja kirjassa kerrotaankin esim. Jeesuksesta.

Kirjaan uskovat eivät pidä sen sanoja itsessään uskontona, vaan jonkinlaisena viestinä avaruusolioilta, jotka kuitenkin kaikkivoipaisuudessaan ja kaikkitietävyydessään kelpaisivat jumaliksi uskontoon kuin uskontoon.

Uskovaisen fanaattisuudella kirjaan myös suhtaudutaan, esim. vääntämällä kirjan sanat vastaamaan todellisuutta tai, yllättävän usein, vääntämällä todellisuus vastaamaan kirjaa. Kirja siis on erehtymätön ja tosi, ja jos se ei vastaa todellisuutta, sen pahempi todellisuudelle.

Kyse on siis täysin siitä, mistä muillakin fanaatikoilla, olkoon heidän uskontonsa jokin oikea uskonto tai vaikka poliittinen suuntaus. Avainsana on fanatismi.

Urantialaisilla ei ole tietääkseni mitään tunnusmerkkejä ja he ovat kai yleensä kaikissa muissa asioissa ihan normaaleja ihmisiä. Tämä vain sattuu olemaan heidän Akilleen kantapäänsä.

Näin ainakin itse olen asian ymmärtänyt. Käsityksessäni saattaa olla moniakin virheitä, mutta ehkä niihin saadaan korjaus.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
mensaani
Neutroni
Joskus olen yrittänyt keskustella tieteellisen kriittiseen tapaan Urantian näennäistieteellisestä osasta, mutta se kaatuu aina siihen, että kirjan näennäistieteellisille termeille ei edes ole mitään järjellistä määritelmää. Mitä eloisia

Miten voi olla tieteellistä keskustelua, jos tai kun on jo etukäteen päättänyt, että kyseinen kirja on näennäintiedettä

Ymmärsin, että Neutroni oli havainnut kirjan "tieteelliset" osiot näennäistieteelliseksi niitä luettuaan.

Vierailija
asdf
Urantialaisilla ei ole tietääkseni mitään tunnusmerkkejä ja he ovat kai yleensä kaikissa muissa asioissa ihan normaaleja ihmisiä. Tämä vain sattuu olemaan heidän Akilleen kantapäänsä.

Aivan. Esimerkiksi minä olen monissa asioissa aika normaali, mutta jos normaaliuden naamion takana olisin piilouriantialainen, niin kukaan ei tietäisi siitä mitään.

Monissa muissa keskusteluissa on käynyt vääjäämättä ilmi, että ihmiset voivat vakavissaan uskoa melkein mihin tahansa. Siinäkin suhteessa uriantialaiset ovat aika tavallisia keskihörhöjä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat