Depression ja psykoottisuuden syntymekanismi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Terve kaikille vaikkei näin olisikaan! Itselläni on ollu depressiivistä oireilua oikeastaan jo lapsuudesta asti mutta nyt nuoressa aikuisuudessa mukaan on tullut vaikeita psykoottisia raivokohtauksia. Usein jokin traumaattinen muisto tai epämukava ajatus (vainoharhat) laukaisee minussa mielentilan jossa minusta tulee erittäin aggressiivinen ja menetän tilannetajuni. Kun joudun psykoosiin niin silloin usein huudan ja raivoan mielikuville tai harhoille joskus hakkaan seinää tai nyrkkeilen ilmaa. Fyysisinä oireina kainaloni alkavat hikoamaan kovasti ja lihakseni jännittyvät ja adrenaliini virtaa kehooni.Itsetuhoisuutta, vakavaa masennusta on myös ollut ja erilaisia sosiaalisia pelkoja jotka oireilevat voimakkaasti kehoni kautta. Olen sitä mieltä että minua vaivaa psykoottinen masennus enkä koe olevani voimakkaasti skitsoidinen koska en kuule päässäni ääniä tai näe harhoja.
Tällä hetkellä olen hoidossa. Saan keskusteluapua ja oikeanlaista masennuslääkettä yritetään etsiä. Nyt tais tämän hetkinen lääke tärpätä (tolkuttoman kallis kyl on) ja toivoa ja elämänhalua on jo tullut takaisin. Otin tehtäväkseni että yritän lääkityksen lisäksi yrittää ymmärtää tämän oireilun syntymekanismia jotta saisin tilanteeni paremmin haltuuni.
Masennuksella ja psykoottisuudella taitaa olla geneettinen tausta ja tietysti vaaditaan sitten jokin laukaiseva tekijä. Minä (vaikka uros olenkin) olen ollut lapsesta saakka aika herkkä. Tosin herkkyyteni on sitä voimakkaampaa mitä masentuneempi ja ahdistuneempi ja väsyneempi olen ja voi olla että normaalissa tilassa saatan olla hieman erilainen mutta kun en oikein ole tuntenut itseäni normaaliksi pitkiin aikoihin niin en oikein tiedä. Emotionaalinen sensitiivisyys yhdistettynä koulukiusaamiseen altistaa syrjäytymiselle ja mielenterveysongelmille ja tässä ollaan. Minun masennukseni on erittäin sinnäkäs ollut kaikki nämä vuodet. Onneksi vihdoin löyty älykäs lääkäri joka tietää mitä tekee ja tekee minkä taitaa. Osas ojentaa oikeanlaista lääkettä. Nyt on jo parin päivän käytön jälkeen parempi olo. Seleksiivinen MAO-A estäjä. Onneks mun kroppa metabolisoi kaiken nopeasti niin vaikutukset näkee aina pian. Äly alkaa taas toimia ja muisti alkaa pikkuhiljaa palata...pikkuhiljaa.
Minä mietin että masennuksen pedakoginen syy on se että ihminen on oppinut tai opetettu vihaamaan itseään. Hänelle kehittyy heikko itsearvostus, itseluottamus ja itseviha. Tällöin hänestä tulee muiden mielipiteiden varassa elävä heikkoitsetuntoinen luuseri. Tästä on vaikea nousta omilla eväillä koska niitä ei ole. Oma minuus on hento eikä pääse kehittymään jos ympäristö ei anna tarpeeksi rohkeisevaa ja positiivista vastakaikua. Ihmiset ovat suurimmilta osin kusipäitä ja teilaavat helposti toisen ihmisen reaktiot ja toiminnan jos huomaavat että jollain on heikko itsetunto. Mulkut pääsee pätemään ja tuntee olevansa henkisesti voimakkaampia munapäitä kuin mitä minä jos en jaksa masennukseni takia sanoa omaa mielipidettä tai jos minulla ei samasta syystä sellaista ole. Persoonallisuutta ei masentuneella usein ole. Masentumiseen eli itsevihaan ei tarvita muuta kuin persoonallisuushäiriöinen lähimmäinen tai työ/koulutoveri. Joku josta on vaikea päästä likvidoimatta eroon.
Mutta tosiaan korostan sitä että epäonnistuneen kehityskauden takia ihminen ei opi rakastamaan itseään ja psyyke kääntyy itseään vastaan ja patouttaa vihaa, katkeruutta, kateutta ja muuta höttöä joka purkautuu sitten masennuksena ja äärimmillään psykoottisuutena ja skitsoidisena käyttäytymisenä. Ja jotta voi oppia taas rakastamaan ja arvostamaan itseään niin siihen tarvitaan oikeanlaisen lääkkeen nostovoimaa sekä paljon uusia positiivisia kokemuksia. Ei mitkään kalaöljyt, tyhjänpäiväiset neuvot sosiaalistumisesta ja d- vitamiinit opeta ihmistä rakastamaan itseään - valitettavasti. Kokeiltu on monet konstit mutta näiden konstien tehot ei riitä. Henkilökohtainen mielipiteeni lisäravinteista on että niitä yliarvostetaan ja mainostetaan vain ja ainoastaan kapitalismin nimissä ja kaikkihan tietävä kuinka luotettavaa on kapitalismi. Kapitalismihan pyrkii yhteiseen hyvään eikö? Ja kaikkihan tietää että tutkijat saavat ja luovat juuri sellaisia tutkimustuloksia kuin itse haluavat silloin kun rahaa on luvassa. Garri Kasparovkin syö täysin normaalia ruokaa ja lanttu leikkaa ilman Möllerin tuplaa ja Tolosen tamppoonikapseleita.
Mielenterveysongelmissa on pitkälti kyse geeneistä ja rakkaudesta oikeaan aikaan ja oikealla tavalla. Ei oo mua auttanu liikunta, naaraiden paneminen, ruokavaliot saati paskanjauhaminen tyhmien psykologien kanssa tai uusien ihmisten tapaaminen, kun ei teveitä ihmissuhteita lapsuudessa ollut. Onnellisen ihmisen mieli redusoituu rakkauteen jolloin sieltä emergentoituu rakkautta. Jos ihmisen mieli on masentunut se redusoituu vihaan ja sieltä emergentoituu mielenterveysongelmia. Rakkautta ja anarkiaa! Viha voi olla myös tervettä jos se kohdistuu epäoikeudenmukaisuuteen ja vääryyteen. Weird'Os kuittaa!

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija
Weird'Os
Terve kaikille vaikkei näin olisikaan!
..nips..
Kapitalismihan pyrkii yhteiseen hyvään eikö? Ja kaikkihan tietää että tutkijat saavat ja luovat juuri sellaisia tutkimustuloksia kuin itse haluavat silloin kun rahaa on luvassa. Garri Kasparovkin syö täysin normaalia ruokaa ja lanttu leikkaa ilman Möllerin tuplaa ja Tolosen tamppoonikapseleita.
Mielenterveysongelmissa on pitkälti kyse geeneistä ja rakkaudesta oikeaan aikaan ja oikealla tavalla. Ei oo mua auttanu liikunta, naaraiden paneminen, ruokavaliot saati paskanjauhaminen tyhmien psykologien kanssa tai uusien ihmisten tapaaminen, kun ei teveitä ihmissuhteita lapsuudessa ollut. Onnellisen ihmisen mieli redusoituu rakkauteen jolloin sieltä emergentoituu rakkautta. Jos ihmisen mieli on masentunut se redusoituu vihaan ja sieltä emergentoituu mielenterveysongelmia. Rakkautta ja anarkiaa! Viha voi olla myös tervettä jos se kohdistuu epäoikeudenmukaisuuteen ja vääryyteen. Weird'Os kuittaa!

Terveppä terve vaikka niin ei olisikaan!
Olpias huikea vuodatus ja omaksenikin sopisi vaikka naaraita en oo kyl pannu eikä ihan hurjiksi ole agressiot äityneet vaikka puhisen ja pihisen, tukkaani raastan, kiroilen välillä kuin turkkilainen.. ja kykenen kuitenkin hillitsemään itseni yleensä kun on muita ihmisiä läsnä.

Kapitalismista en niin tiedä lisäravinnebisneksen yhteydessä kun oon ittekkin luonnonrohtoihin hurahdellut ja vaikka olis sitten balaseboa ollut niitten vaikutus tahikka liikuntaa/puuhastelua/tjms. oheistuotetta mistä on apu tullut, samapa se. Ei tarvi ostaa mitään jos viittii tai saa luunsa liikkeelle senverran johonkin pöpelikköön että keräilee yrttinsä sieltä. Tietenkin myynnissä on kaikenlaista mitä ilmankin pärjää. Osa on jopa epäterveellistä yksilöllisesti. Ei voi olla mitään ihmeitä.. ne on hellareitten heiniä.

Mutta noihin syihin..
Vaikeaa kait se on rajaa vetää siihen poteeko pelkkää vajetta tai ylimäärää jonkun hormonin osalta vai vaikuttaako mielipaha jonka on aiheuttanut joku?
Hm..
Toisaalta, .. eikö ole loogista että ihminen joka on terve, jolla on hormonit kohdallaan, hän kestää huonoakin kohtelua? Ei määrättömästi mutta terve.. siis tasapainossa oleva on aika elastinen mieleltään.

Varmaan ongelmallista tutkijoille se että kehityspoikkeavuudet on perinnöllisiä ja sitäkautta on vaikeaa hahmottaa että aiheuttaako vanhempien oireilut lapsen oireilua vai onko ongelmien yhteinen nimittäjä joku aisti/hormonipoikkeama?

Voi olla todella vaikea selvitettävä!
Mun lapsuusperhe olis herkkupala tutkijoille mutta valitettavasti minä olen ainoa jolla on avoin ja suopea katsanto omiin neuro-oireiluihini. Ei taida olla tutkijoilla helppoa koittaa selvittää mitään perhejuttuja, sukuvikoja.. Joukossa ei tarvitse olla kuin yksi joka laittaa hantiin ja se on siinä sitten, tutkimukset loppuu ja se siitä.
Meillä on autistisuutta, adhd oireilua ja bibolaarisuutta, myös viitteitä muihin persoonallisuushäiriöihin mutta minä olen jäävi ja nuo on selvinneet "sairastumisten" kautta.

Joillakuillahan voi synnytys laukaista masennuksen, vaihdevuodet myös voi hurauttaa hormonit ihan päin seiniä, murrosikäkin, se ensimmäinen voi ottaa tosi koville joillakin mutta ehkä pohjalla aina on jokin pieni tai isompi poikkeama joko aivojen rakenteessa tai aivosähkö/kemiasysteemissä, hormoneissa?

Olishan se hienoa kun aiheesta tulis jotakin uutta julkaisua..
Ei ole ainakaan mun silmiini osunut..
Altshaimerista on tehty iso tutkimus ja siitä vois löytää paljon mielenkintoista muuta ei taida olla ammattilaisten ulkopuolista, mitään populaarijulkaisuja vielä tarjolla?

Syitä lie vaikka mitä..
Kyllä sellaisestakin voi ajautua masenukseen ja depressioon jos on vaikka joku kipu jatkuvana. Se rajoittaa olemista ja elämistä ja sitäkauttakin voi sit päätyä niin alamaihin ettei paluuta oo.
Kipulääkkeellä tai poistamalla kivun syy muuten asia voi korjaantua.
Voihan olla vaikka joku kasvain joka painaa jonnekkin hermoihin, tulehdus jota ei hevin löydetä.. vaikka mitä.

Oon täällä itte saanut liikuntakykyni takaisin ja nukkunut makoisia yöunia kun kokeilin kortisonia ja siks tuo kipuhommakin akuuttina on mielessä ja tiedän miten sen kautta voi myös sairastua.

Terveet ihmiset joilla ei ole mitään vaivoja..
Mahtaako sellaista kiinnostaa tällaiset asiat?
Ehkä kait vasta sitten jos tykkäävät jostakusta joka sairastuu? Tai.. usein kait hylkäävät ja vasta oman lapsen kohdalla on pakko pysähtyä.. Tosin.. mun kohdalla ei ole kyllä omat vanhemmatkaan pysähtyneet. Silloin kun päädyin neuropolille ja psykiatrisiin testeihin niin äiti ja sisko raivos vuoronperään puhelimessa ja velipoika samaan hyssyyn päätyi suljetulle ja oma lapsikin ensin sai hepulit..
Sitä on niin yksin kyllä saanut kulkea omat polkunsa..

Silloin on ymmärrettävää ettei muilta saa tukea tai ymmärrystä jos on äreä ärripurri joka ei ota mitään vastaan, ei päästä lähelleen jne. Mutta ei mulla ole ollut siitä kiinni.
Kait se on sitä että oon vaan niin vahvan oloinen ettei kukaan usko että murrun? Notkea kuin piiskan siima mieleltä. Kait piiskaileva puheilta yms. ja mahdoton lähimmäinen.

Myöhemmin kun oon saanut asioita selkeämmiksi oon saanut yhteyksiä lähimmäisiin ja se puoli alkaa olla aka hyvällä mallilla.
Juniorien kanssa on aika helppoa puhua.

Vierailija

Jotenkin tuntuu että koko psykologia on ajautunut harhateille. Kyllähän ehkä yksilöstä on kiva löytää syyt mitkä ovat aiheuttaneet hänen nykyiset ongelmansa, mutta kuvittelisin kuitenkin että tärkeintä olisi löytää hoitokeinoja itse ongelmaan eli siihen että alitajunta ohjaa vääränlaiseen käyttäytymiseen.

Tarkoitan tällä siis sitä, että kokemuksemme jäävät mielen perukoille pyörimään, ja alitajunta yrittää pitää meidät turvassa. Alitajunnalle ei ole mitään merkitystä sillä, mitä tietoisesti ajattelemme ja tarvitsemmeko oikeasti sen ohjausta, vaan se yrittää arvioida tilanteita menneiden kokemusten pohjalta. Erityisesti erilaiset pelästymiset ja vaaratilanteet voivat assosioitua tulevaisuudessa aivan vaarattomissa tilanteissa, lamauttaen tai käynnistäen pakorefleksin (eli käytännössä alkaa vältellä tilannetta, eikä vaan keksi syytä miksi) ihmisessä.

Luonnollisesti kun alitajunnan halu pitää meidät turvassa ja tietoinen halumme tehdä jotain joutuvat konfliktiin, siitä seuraa kaikenlaisia ongelmia. Kun elämä ei etene, siitä seuraa epäonnistumisen kokemuksia, ja kierre masennukseen alkaakin olla jo valmis. Alitajunta kun on siitä ikävä vastustaja että se tahtoo yleensä voittaa nämä taistelut (selviytymisvaistot saa etusijan tulevaisuuden unelmilta).

Psychology of Change:
http://www.youtube.com/watch?v=OhXaA4FXa48

Mielestäni tämä videosarja osuu erittäin hyvin kohdalleen, ainakin olen alkanut ymmärtämään omaa käyttäytymistäni. Vielä kun saisin muutettua sitä...

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Weird'Os
Ja jotta voi oppia taas rakastamaan ja arvostamaan itseään niin siihen tarvitaan oikeanlaisen lääkkeen nostovoimaa sekä paljon uusia positiivisia kokemuksia. Ei mitkään kalaöljyt, tyhjänpäiväiset neuvot sosiaalistumisesta ja d- vitamiinit opeta ihmistä rakastamaan itseään - valitettavasti. Kokeiltu on monet konstit mutta näiden konstien tehot ei riitä. Henkilökohtainen mielipiteeni lisäravinteista on että niitä yliarvostetaan ja mainostetaan vain ja ainoastaan kapitalismin nimissä ja kaikkihan tietävä kuinka luotettavaa on kapitalismi. Kapitalismihan pyrkii yhteiseen hyvään eikö? Ja kaikkihan tietää että tutkijat saavat ja luovat juuri sellaisia tutkimustuloksia kuin itse haluavat silloin kun rahaa on luvassa. Garri Kasparovkin syö täysin normaalia ruokaa ja lanttu leikkaa ilman Möllerin tuplaa ja Tolosen tamppoonikapseleita.
Mielenterveysongelmissa on pitkälti kyse geeneistä ja rakkaudesta oikeaan aikaan ja oikealla tavalla. Ei oo mua auttanu liikunta, naaraiden paneminen, ruokavaliot saati paskanjauhaminen tyhmien psykologien kanssa tai uusien ihmisten tapaaminen, kun ei teveitä ihmissuhteita lapsuudessa ollut.

Häränkakkaa sanon minä.

Geenit my ass.. Suurin syy miksi ihmisillä on mielenterveys ongelmia on se että:
A.) EPA ja DHA;n puute sekä todennäköisesti raskauden aikana sekä elämän aikana.
B.) D-vitamiinin puute raskauden aikana sekä elämän aikana.

No siinä onkin suurimmat syyt mielenterveysongelmiin.

D-vitamiini muun muassa vaikuttaa aivoissa yli 180 proteiiniin :

This study set out to investigate targets of vitamin D(3) in a human brain stem cell line. We employed arrays with antibodies directed against more than 600 structural and signalling proteins including phospho-variants. Over 180 proteins responded to vitamin D(3) , such as cyclin-dependent protein-serine kinase 1/2, epidermal growth factor receptor-tyrosine kinase, protein kinase A, protein-serine kinase Bgamma and protein-serine kinase Calpha.

Summarized, our study presents novel targets of vitamin D(3) relevant for apoptosis and cell proliferation, and thus strongly supports a function of vitamin D(3) in the brain that impacts on processes highly relevant for major neurological disorders.

Elikkä tämä tutkimus puoltaa sitä että d-vitamiinilla on erittäin merkittävä vaikutus neurologisissa ongelmissa.

Sitten myöskin vitamin counsilissa sanotaan muun muassa että:

Vitamin D has a significant biochemistry in the brain. Nuclear receptors for vitamin D exist in the brain and vitamin D is involved in the biosynthesis of neurotrophic factors, synthesis of nitric oxide synthase, and increased glutathione levels—all suggesting an important role for vitamin D in brain function. Animal data indicates that tyrosine hydroxylase, the rate-limiting enzyme for all the brain's monoamines, is increased by vitamin D. Rats born to severely vitamin D deficient dams have profound brain abnormalities.

http://www.vitamindcouncil.org/mentalIllness.shtml

Elikkä rottien emojen poikasilla joidenka emon d-vitamiini tasot olivat erittäin alhaiset, niin niillä lapsilla oli syvällisiä poikkeavuuksia aivoissa.

Omega 3 rasvahapot elikkä DHA sekä EPA vaikuttavat muun muassa poikien adhd;hen.

Affective impairment is observed in children and adolescents with attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD). Low levels of long-chain polyunsaturated fatty acids (LC-PUFA), specifically omega-3 (omega-3) fatty acids in blood measures have been linked to a range of behavioural and mood disorders including ADHD.
The results supported the hypothesis of a positive association between eicosapentaenoic acid (EPA) and a cognitive bias in orientation to overt expressions of happiness over both sad and fearful faces as indexed by midline frontal P300 amplitude. Additional exploratory analyses revealed a positive association between levels of docosahexaenoic acid (DHA) and the right temporal N170 amplitude in response to covert expressions of fear. The arachidonic (AA)/DHA ratio was negatively associated with the right temporal N170 amplitude also to covert expressions of fear. These findings indicate that EPA and DHA may be involved in distinct aspects of affect processing in ADHD and have implications for understanding currently inconsistent findings in the literature on EFA supplementation in ADHD and depression.
Linkki

Elikkä omega 3 rasvahappojen alhaiset tasot on linkitetty erilaisiin mieliala- sekä käyttäytymishäiriöihin kuten adhd;hen.

Elikkä jokaisen kyllä kannattaisisi ottaa d-vitamiinia sekä myöskin suositeltavaa olisi että ottaisisi Omega-3 rasvahappoja. Minä ainakin otan ja olen terve kuin pukki.

Itse suosittelisisin että ihmiset ottaisisivat edes sen 50 mikrogrammaa d-vitamiinia. Itelläni lähes kaikki positiiviset vaikutukset tuli kyseisellä annoksella kun otin sitä öljypohjaisena. Ja todettakoon että olen 90 kg, joten kyllä se suurimmalle osalle muillekkin pitäisi silloin piisata.
Epaa ja dhata kantsii varmaanki ottaa sen verran mitä pullon kyljessä tai paketissa sanotaan.
Taino siis olin, koska nytten olen enää 86.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija
Duski
Jotenkin tuntuu että koko psykologia on ajautunut harhateille. Kyllähän ehkä yksilöstä on kiva löytää syyt mitkä ovat aiheuttaneet hänen nykyiset ongelmansa, mutta kuvittelisin kuitenkin että tärkeintä olisi löytää hoitokeinoja itse ongelmaan eli siihen että alitajunta ohjaa vääränlaiseen käyttäytymiseen.

[size=50:1jloyk90]Tarkoitan tällä siis sitä, että kokemuksemme jäävät mielen perukoille pyörimään, ja alitajunta yrittää pitää meidät turvassa. Alitajunnalle ei ole mitään merkitystä sillä, mitä tietoisesti ajattelemme ja tarvitsemmeko oikeasti sen ohjausta, vaan se yrittää arvioida tilanteita menneiden kokemusten pohjalta. Erityisesti erilaiset pelästymiset ja vaaratilanteet voivat assosioitua tulevaisuudessa aivan vaarattomissa tilanteissa, lamauttaen tai käynnistäen pakorefleksin (eli käytännössä alkaa vältellä tilannetta, eikä vaan keksi syytä miksi) ihmisessä.

Luonnollisesti kun alitajunnan halu pitää meidät turvassa ja tietoinen halumme tehdä jotain joutuvat konfliktiin, siitä seuraa kaikenlaisia ongelmia. Kun elämä ei etene, siitä seuraa epäonnistumisen kokemuksia, ja kierre masennukseen alkaakin olla jo valmis. Alitajunta kun on siitä ikävä vastustaja että se tahtoo yleensä voittaa nämä taistelut (selviytymisvaistot saa etusijan tulevaisuuden unelmilta).

Psychology of Change:
http://www.youtube.com/watch?v=OhXaA4FXa48

Mielestäni tämä videosarja osuu erittäin hyvin kohdalleen, ainakin olen alkanut ymmärtämään omaa käyttäytymistäni. Vielä kun saisin muutettua sitä...[/size:1jloyk90]

Haluat siis vanhaa Freudilaista psykoanayysiä? Luotat tonkimisterapiaan? Ja sitten et tykkää että ihmisiä autetaan kemiallisesti ja neurologisesti?

Minulla on täti joka sairastui vakavaan skitsofreniaan joskus 30v:n kieppeillä. Hän on nyt yli 70v. ja sairastanut siis yli 40v. ja alussa hän oli todella huonossa kunnossa. Vasta vajaa 10v. sitten hän sai ensimmäiset sellaiset lääkkeet että lakkasi olemasta ihan zombie. Olletikin väärät lääkkeetkin on voineet olla pahentamassa tilaansa mutta mistään lääkityksestä sairastuminen ei alkanut. Pohjalla ihan selkeästi muorilta peritty aspergeroireisto joka on periytynyt minullekin.

Mikään terapia ei paranna eikä muuta autistisuutta yhtään mihinkään. Se on synnynnäinen ja pysyy. Siihen voi yksilöllisesti liittyä kaikenlaisia yksilöoireiluja. Kahta identtistä autistiakaan kun ei ole.

Tietenkin asiallinen kohtelu ihan kenen tahansa kohdalla edesauttaa hyvinvointia ja yksilöllinen ymmärrys, muiden ymmärrys käyttäytymishäiriöiden syistä voi auttaa paljon.

Kirja: Mies joka luuli vaimoaan hatuksi on oiva kirja avaamaan sitä mitä tarkoitan. On paljon muitakin opuksia.

Ihmisten fyysinen tai henkinen pahoinpitely voi tietenkin aiheuttaa lisävaurioita synnynnäisten lisäksi, sehän on itsestäänselvyys.
Usein poikkeavia kohdellaan julmasti ja siten aiheutetaan paljon vahinkoa.
Herkät ihmiset on aina hauraudessaan vaaravyöhykkeessä ronskimpien vyöryessä joskus kuin muita ei oliskaan..
Vaikea sitten kyllä arvuutella onko ronskiuskin usein vain suoja tai uhriutuneen tarumojen kovettama kuori? Tiijä häntä..

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
Geenit my ass.. Suurin syy miksi ihmisillä on mielenterveys ongelmia on se että:
A.) EPA ja DHA;n puute sekä todennäköisesti raskauden aikana sekä elämän aikana.

D-vitamiini muun muassa vaikuttaa aivoissa yli 180 proteiiniin
..nips..
Elikkä omega 3 rasvahappojen alhaiset tasot on linkitetty erilaisiin mieliala- sekä käyttäytymishäiriöihin kuten adhd;hen.

Elikkä jokaisen kyllä kannattaisisi ottaa d-vitamiinia sekä myöskin suositeltavaa olisi että ottaisisi Omega-3 rasvahappoja. Minä ainakin otan ja olen terve kuin pukki.

Itse suosittelisisin että ihmiset ottaisisivat edes sen 50 mikrogrammaa d-vitamiinia. Itelläni lähes kaikki positiiviset vaikutukset tuli kyseisellä annoksella kun otin sitä öljypohjaisena. Ja todettakoon että olen 90 kg, joten kyllä se suurimmalle osalle muillekkin pitäisi silloin piisata.
Epaa ja dhata kantsii varmaanki ottaa sen verran mitä pullon kyljessä tai paketissa sanotaan.
Taino siis olin, koska nytten olen enää 86.

Voi juma!

Olet nyt ihmeparantunut?
Siis mistä?
Ja mites pitkään tuo hurmostila on jatkunut?
Oot alkanut lähestyä ikää jossa buberteetti alkaa hellittää vaiko..?

Tokikaan ei ole syytä kiistää D-vitamiinin kuin minkään muunkaan vitskun tai hyväksihavaitun ravintoaineen ja terveellisten elämäntapojen vaikutusta myös mielialoihin mutta joku roti tuohon jo uskoonnollisia hurmosmaisuuksia saaneeseen D-vitamiinin ylistelyyn!!!

Ei se mikään jeesuksen ihmeaine ole jolla saa kaiken reilaan hokkuspokkus.
Kyllähän joillekkin uskonto on ooppiumia..
Mutta entäs jos ei oo uskovaista sorttia, entäs jos on krittinen?

lis.
Minäkin siis käytän nykyään D-vitamiinia, kalaöljyä ja muitakin terveysvaikutteisia jutskia, olen lopettanut tupakoinninkin mutta ei mitään dramaattisia ihmeitä ole tapahtunut. Aspergeroireisto on sama kuin syntyessä, monet muutkin pönnimäisyydet on ihan ennallaan.. vaihdevuodet on lisänä entiseen..

Ilahtuilen ja nauran kyllä hyville vitseille kuin ennenkin.. Ei se D-vitamiinista näytä johtuvan mikä on mieliala.
PMS oireilujakin ihan selkeesti on yhä, ties mitä mielialaheilahduksia. Temperamentti on ennallaan.

Xanoreistani en luovu. Ei tulis pieneen mieleenikään vaihtaa niitä johonkin D-vitamiiniin!

Vierailija

Siis. Totesin juuri että tonkimisesta ei ole mitään hyötyä, vaan siitä, että pitää pyrkiä muuttamaan alitajunnan tulkintoja tilanteista. Sitä varten ei tarvitse välttämättä edes tietää miksi alitajunta on "väärässä".

Tottakai on myös mielenterveysongelmia jotka johtuvat aivojen kemiallisen tasanpainon järkkymisestä, oli sitten syynä puutostilat tai geenit tai mikä hyvänsä.

Vierailija
Duski
Siis. Totesin juuri että tonkimisesta ei ole mitään hyötyä, vaan siitä, että pitää pyrkiä muuttamaan alitajunnan tulkintoja tilanteista. Sitä varten ei tarvitse välttämättä edes tietää miksi alitajunta on "väärässä".

Taisin jotenkin sit tulkita väärin..
Alitajunta? Onko sellaista? Jos onkin vain muisti. Tajuaa mitä tajuaa. Hm.. kohta on Arkkis paikalla ehdollistumisreaktiosta puhumassa.. ok. Ehdollistumisessa voi tapahtua sellaista että ikävän kokemuksen yhteydessä on joku haju, maku, ääniä, jne. ja ne assoioituvat negativiseen kokemukseen.

Tuohon perustuu se miten makupaloilla voidaan kouluttaa tai paremminkin kesyttää ihan keitä vaan, delffiinejä, koiria, ihmisiä.. Eihän sekään ole mikään sattumanvarainen juttu että tolkun emännät leipoo herkkuja vierasvaraksi. Ihmiset rakentaa sosioekonomisia verkostojaan, kutsuu ystäviä kylään ja haluavat varmistaa että ystävälle koituu mielihyvää ja poikkeavat uudelleen.

Sellaisia epämääräisiä pelkoja ja inhoja pitää kyllä työstää ja poisoppia vaikka just joku haju tai maku johon liittyy ikävä kokemus.
Se kait kävis niin että luotais mahdollisimman mukavat puitteet joissa ei ole mitään negatiivista ja kohdataan se pelko, maku tai haju, mikä nyt sit onkin jäänyt "kummittelemaan"..
Vanhan ehdollistuman päälle uusi ja vahvempi. Parempi ja voimakkaampi joka peittää vanhan.

Edellyttää tietenkin sitä ettei se vanha enää ole voimassa ja vaikuta.
Useinhan on niin että on ongelmia perheen sisäisissä suhteissa ja sieltä tulee paljon ikävää ja niitä ei oikein voi poistaa jos on pakko olla kontaktissa. On ihmisiä jotka kuuluis hoitoon mutta heitä ei saada ja terrorisoivat muita kunnes kuolevat.
Ittelläni ei enää ole moista ngelmaa kun omat vanhemmat alkaa keikkua haudan partaalla niin että puhaltamalla kohta sinne kupsahtavat mutta on mun elämä ollut melkoista ajolähtöä niitten kanssa. Välillä oon muuttanut satoja km. saadakseni olla niiltä rauhassa.
Ja välillä on käynyt että sutta pakkoon juostessa on tullut karhu vastaan. *pim*

Sitten vaan pitää kuvitella että on Tarzan ja asuu viidakossa.

Tottakai on myös mielenterveysongelmia jotka johtuvat aivojen kemiallisen tasanpainon järkkymisestä, oli sitten syynä puutostilat tai geenit tai mikä hyvänsä.

Nii-i.

Vierailija
Arkkis
Vatkain
Hyvä kirjoitus. Mainitsemistasi masennuksen syistä olen eri mieltä, mutta muuten olen samaa mieltä kanssasi.

Syntymekanismeista viimeisin tieto löytyy tätä kautta, Obamankin neuvonantajan ohjaamana:

psykologia-aivot-ja-aistit-f12/miten-aivot-voivat-synnyttaa-tietoisuuden-t13269-1464.html

Muuten kyllä mielenkiintoista mutta kun en minä ymmärrä tästä enklannista mithää. Voisitko referoida lyhyensti sen mitä tässä tekstissä suurinpiirtein käsitellään?

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
Weird'Os
Ja jotta voi oppia taas rakastamaan ja arvostamaan itseään niin siihen tarvitaan oikeanlaisen lääkkeen nostovoimaa sekä paljon uusia positiivisia kokemuksia. Ei mitkään kalaöljyt, tyhjänpäiväiset neuvot sosiaalistumisesta ja d- vitamiinit opeta ihmistä rakastamaan itseään - valitettavasti. Kokeiltu on monet konstit mutta näiden konstien tehot ei riitä. Henkilökohtainen mielipiteeni lisäravinteista on että niitä yliarvostetaan ja mainostetaan vain ja ainoastaan kapitalismin nimissä ja kaikkihan tietävä kuinka luotettavaa on kapitalismi. Kapitalismihan pyrkii yhteiseen hyvään eikö? Ja kaikkihan tietää että tutkijat saavat ja luovat juuri sellaisia tutkimustuloksia kuin itse haluavat silloin kun rahaa on luvassa. Garri Kasparovkin syö täysin normaalia ruokaa ja lanttu leikkaa ilman Möllerin tuplaa ja Tolosen tamppoonikapseleita.
Mielenterveysongelmissa on pitkälti kyse geeneistä ja rakkaudesta oikeaan aikaan ja oikealla tavalla. Ei oo mua auttanu liikunta, naaraiden paneminen, ruokavaliot saati paskanjauhaminen tyhmien psykologien kanssa tai uusien ihmisten tapaaminen, kun ei teveitä ihmissuhteita lapsuudessa ollut.

Häränkakkaa sanon minä.

Minä olen syönyt kolme kuukautta Möllerin kalanmaksaöljyä ilman positiivisia vaikutuksia. Söin jo lapsenakin. Verenpainetta se on tosin liiaksi alentanut sekä heikentänyt raajojen verenkiertoa siten että koko ajan palelee ja kylmä hiki virtaa käsistä, jaloista ja kainaloista.

Olen opiskelija ja minulla on pari ulkomaalaista kämppistä tässä 3 hengen solussa. He tulevat etelä- Euroopasta suhteellisen köyhistä oloista eikä heillä ole tietoakaan rasvahapoista. Nämä kaverit eivät pahemmin mieti ravintonsa terveellisyyttä ( toinen vetää vaan suklaamuroja ja vehnäleipää salamilla ja toinen syö pääsääntöisesti munakkaita ja paljon maitotuotteita) eivätkä ikinä syö hedelmiä saatikka vihanneksia ja ovat suurimmanosan ajasta hyväntuulisia ja kaikesta kiinnostuneita ihmisiä toisin kuin minä joka syön erittäin terveellisesti ja huolehdin hyvien rasvahappojen ja d- vitamiinin saannista ja mökötän silti lähes koko ajan.
Ja geeneistä sen verran että minun kaksi veljeäni ovat samasta perheestä kuin minä ja toisella samanlainen koulukiusaamisen tausta eikä hänellä ole mitää depressiota koskaan ollut. Tyhjästäkö minun masennukseni muka olisi tullut. My ass! Mun perseessäni olevat geenit sen on pohjimmiltaan aiheuttanu. Mun shrinkkilääkäri sano että 90% hoitoa saavista on persoonallisuudeltaan jollakin tapaa vaativia ihmisiä joiden on vaikea sopeutua tilanteisiiin jos asiat eivät mene oman mielen mukaan. Persoonallisuuden kehitykseen vaikuttaa kyllä aika paljon geenit. Eli painu sinä TERÄS NALLE PUH takasin hunajapurkkiin!

Ja niistä tutkimuksista joissa on tutkittu omegojen puutetta niin kai aivosi kykenevät käsittämään sen että vähäisiä määriä löytyy myös masentumattomilta mutta vain ja ainoastaan sellaisia tutkimuksia julkaistaan, mainostetaan ja korostetaan joissa masentuneilta löytyy vähäisiä määriä. Olen nähnyt myös tutkimuksia joissa kalaöljyhoidoilla ei ole ollut mitään vaikutusta. Ja mistä me voimme tietää miten pahasti tutkittavat ovat olleet masentuneita ja mitä muuta he ovat saaneet tai tehneet kalaöljyn lisäksi. Monia asioita jätetään näissä tutkimuksissa myös sanomatta. Millaisissa olosuhteissa kokeet on suoritettu. Onko potilailla yhteys muihin ihmisiin? Saavatko he harrastaa liikuntaa? pelata pelejä? kuunella musiikkia jne. vai ovatko he tutkimuksen ajan omissa oloissaan vai mitä? Ja muista etä ympäristötekijöitä muuttamalla voidaan vaukuttaa potilaiden kuvaan omasta tilastaan. Haastattelijan positiivisuus/ negatiiivisuus, ympäristön virikkeisyys ja ulkonäkö, valaistus jne jne. On liikaa muuttujia joita tutkijat voivat kontrolloida ja muutta potilaiden ympäristössä ilman että näitä asioita mainitaan millään tavalla tutkimuksissa. Jätättääkö pää vai jäkättääkö pää?

Vierailija
Donna
Oliskohan tästä jotain apua:

http://www.epshp.fi/psy/dep-alue/depres ... oohjelma32

Tässä lisää aiheesta:

http://www.epshp.fi/psy/dep-alue/

Kiitos Donna. Tämä pätkä oli ehkä paras jonka luin aiheesta.

Välittäjäaineet

"Farmakologiset havainnot muodostivat taustan depression jonka mukaan aivojen monoamiinivälittäjaaineiden, (scrotoniini, dopamiini, adrenaliini ja noradrenaliini) puutos tietyissä radastoissa olisi masennuksen syy tai sairastamiselle altistava tekijä. Hypoteesin pohjana oli tieto, että reserpiini aiheuttaa depressiota ja vähentää monoamiinivälittäjäaineita. Tutkimus on osoittanut, että noamiinihypoteesi ei täysin selitä depression etiologiaa eikä biologisen hoidon vaikutusmekanismeja.

Jo 1960 luvulla todettiin, että serotoniinin aineenvaihduntatuotteen (5-HIAA) pitoisuus on selkäydinnesteessä depressiopotilailla keskimäärin pienempi kuin vertailuryhmässä. Samanlaisia ilmiöitä on todettu myös homovanilliinihapon (HVA) ja 3-metoksi-4-hydroksifenyyliglykolipitoisuuksissa (MHPG). Sittemmin ruotsalaisen Marie Åsbergin tutkimuksissa on todettu, että pieni 5-HIAA-pitoisuus olisi paremminkin sairastumisalttiutta edustava biologinen indikaattori. Jo 1970- ja 1980-luvuilla on osoitettu yhtäpitävästi, että selkäydinnesteen vähäiseen 5-HIAA-pitoisuuteen liittyy lisääntyneen itsemurhan tai muun itsetuhokäyttäytymisen riski eikä vain depressiopotilailla vaan myös muissa psykiatrisissa diagnoosiluokissa. Tutkijoista mainittakoon Asbergin lisäksi Brown sekä suomalaisista Virkkunen ja Linnoila. Kolmasosalla depressiopotilaista esiintyy serotoniiniaineenvaihdunnan häiriöitä. Serotoniinin on arveltu olevan mukana laajasti aggressiivisuuden, ahdistuneisuuden ja impulsiivisuuden säätelyssä. "

Nyt kun olen syönyt tätä selektiivistä MAO-A estäjää joka vaikuttaa serotoniinin, dopamiinin sekä norandrenaliinin määriin aivoissa nostavasti niin olen huomannut muutoksia parempaan näinkin lyhyessä ajassa kuin kolmessa päivässä. Energiaa on enemmän.

Vierailija
Vatkain
Onko masennuksen ja bipolarian takana samat tekijät? Ei vissiinkään?

Minähän en tiijä mutta johtopäättelynä vois aprikoida että maanisen ihmisen maniavaihe voi olla niin uuvuttava ja stressaava että se ajaa depikseen. Unettomat tai muutaman tunnin yöunet maniavaiheessa uuvuttaa ja saattaa aiheuttaa psykoosinkin.

Sitten: Joskus maaninen törsää rahaa, ottaa lainaa ja törsää lisää. Jokuhan voi diggailla shoppailua ihan hulluna ja sitten kun mania on ohi karu totuus paljastuu.. no money, no honey.. kurja olo.. liian vähän unta liikaa draivia..

Kait siellä samat kemiat pohjana on mutta mekansimi miten häiriö syntyy, se on erilainen.

Mulla on tuttavapiirissä parikin maniavaiheita elävää, tai.. toisella on niiiiin jumalaton meno päällä yleensä etä hän ei kertakaikkiaan ehdi noteerata millaisia yksilöitä hänen ympärillään on. Molemmat on melkoisia narsiteja mutta se mikä heissä on vinkeetä, eivät ole mitenkään tahallisen pahnantahtoisia sinäällään, eivät sen enempää kuin me kaikki pahantuulisina ja silloin kun ilkeilyttää.

Se on tahatonta!
Jotenkin viatonta, tavallaan hiukan lapsenomaistakin.
Tuon vauhtihirmun matkassa kun joskus kuljin.. hää vei ja mie vikisin, en ehtinyt sanoa vittistä en vottista kun ovikello soi ja kohta mentiin niin että apilannuput korvissa suhisi, .. kerran sitten kypsähdin kun jyräsi minun nuuskamuikkuisuuttani liiaksi, sanoin että anteeksi nyt vaan mutta olet kyllä hirveä ihminen.
Hänellä ihan loksahti leuat kun oli ihan kuvitellut olevansa hyvinkin altruistinen.
Yökylään jäin.. luonaan kun riitti sitä "talkoo"työtä niin että yösyönnä ehti silmät hetkeksi ummistaa ja kukonlaulunaikaan kiehui jo puuro ja kahvi ja taas mentiin puolijuoksua että tontti tömisi..
Nytjo naurattaa..
Hän kuitenkin aamulla alkoi puhua siitä.
Ei ole siis mikään pesunkestävä sosiopaatti, itsekäs kyllä mutta ei pahuuttaan laisin. Hän sanoi ettei kukaan ikinä milloinkaan ole hänelle sanonut kuin minä sanoin.
Minä perustelin sanomiseni ja siitäkin huolimatta hän on ottanut usein yhteyttä.. minä vaan en syty niin villistä viilettämisestä. Vaikka oon osapäivä pikkumyy niin nuskamuikkuspuoli saa usein voiton.

Minä tunnen ja tiedän rajani.
Jos mun pitäis maanisesti painaltaa niin takuulla iskis vastavuoroisesti depis joka vois olla kohtalokas. Yksi hilkulla käynti on riittänyt mulle. Ei tarvi testata rajoja siltäosin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat