Miniläppäri vs pöytäkone

Seuraa 
Viestejä1057
Liittynyt11.11.2005

Minulla olisi tällainen aika konkreettinen kysymys. Saatan nimittäin jokseenkin lähitulevaisuudessa tarvita kannettavaa tietokonetta, jonka mukana olisi tarkoitus viedä joitain analyysiohjelmistoja ja aineistoja toiselle paikkakunnalle ja esitellä siellä näiden aineistojen käsittelyä niillä analyysityökaluilla, kuten SAS ja R.

Markkinoilla näyttäisi tällä hetkellä olevan kohtuuhintaisia (alle 300 euroa) miniläppäreitä, joiden keskusmuisti on 1 giga, levytila jotain 160 gigaa ja kellotaajuus siinä 2 gigahertzin tienoilla. Käyttöjärjestelmänä näyttää yleensä olevan windows xp.

Voisinko siis luottavaisin mielin ostaa tuollaisen miniläppärin ja ajatella, että sillä voi tehdä samat operaatiot kuin vastaavat ominaisuudet omaavalla pöytäkoneella? Minulla sattuu olemaan suurin piirtein vastaavilla ominaisuuksilla varustettu pöytäkone ja kaikki tarvitsemani hommat sujuvat sillä juohevasti.

Minun täytyisi siis ladata miniläppärille nuo analyysityökalut, SAS ja R. Aineistohan sopiikin sinne ilman muuta ja sitten täytyisi miniläppärillä pyöritellä noita ohjelmia yhtä sujuvasti kuin pöytäkoneella.

Sivut

Kommentit (23)

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Kyllä noilla miniläppäreilläkin SAS sekä R toimivat... MUTTA näytön resoluutio on todella pieni, ja se tulee huomioida. Yleinen miniläppäriresoluutio on 1024x600 px!

Suosittelen normaalia 15,4'' läppäriä vähintään. Niissä resoluutio on 1280x800 px, ja ulkoisen näytön/videotykin reso voi olla suurempikin.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

tli
Seuraa 
Viestejä1057
Liittynyt11.11.2005

Jep, kiitos vinkistä. En vain yleensä haluaisi ostaa suuria kapasiteetteja asioihin, joiden olen huomannut toimivan aivan hyvin pienemmilläkin kapasiteeteilla. Niitä isompia kapasiteetteja tarvitaan kait enemmänkin noihin erilaisiin peliohjelmiin, joita en käytä.

Tuo resoluutio on kuitenkin selvästi huomioonotettava asia.

Vierailija

Kannattaa myös huomioida se, että noissa miniläppäreissä ei ole CD-asemaa, jos sellaiselle on käyttöä. Toki voi hankkia ulkoisen aseman tai käyttää muistitikkuja.

Miniläppärien ergonomia on myös melkoisen huono, ellet omaa pianistin sormia. Työkäyttöön en hankkisi sellaista tuon ja resoluution puutteen vuoksi. Jos pieni koko ja kannettavuus ovat tärkeitä, niin joku 12" läppäri on ihan hyvä vaihtoehto. Niiden näytölle mahtuu sentään vähän enemmän tavaraa eikä näppiskään ole ihan minikokoinen.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
tli
Näin on. Muutaman kerran olen joutunut pitämään esitelmiä 1024x768 resoluutioisella videotykillä (=vanha vehje salissa) ja graafien näyttö on mennyt turhaksi pelleilyksi. Täytyy siis huomioida sekä tietokoneen että videotykin laatu.

Kannattaa katsella koneiden tarkoista tiedoista, millaisiin resoluutioihin ulkoisen näytön liitäntä pystyy. Uusimmat videotykit pystyy jopa HD 1920 × 1080 -resoluutioon, mutta ne on vielä harvinaisia. Itse valmistelen esitykseni 1280x1024 -tykkejä ajatellen.

Miniläppäreiden kaikki osat on "virransäästötavaraa". Esim. kovalevyn kirjoitusnopeudet ovat murto-osa pöytäkoneen SATA 3.0gb -levyjen nopeudesta. Ohjelmien käynnistys ja vastaavat tehtävät ovat hitaammat minillä.

Vierailija

Atom prosessorin 2 GHz ei ole ihan sama asia kuin pöytäkoneen täysmittaisen prosessorin 2 GHz. Kyseessä on kuitenkin aika paljon yksinkertaisempi laite.

Paljon hitaampi tuntuu olevan 1,7 GHz atomi kuin 1,7 GHz Athloni esimerkiksi. Tökkii jo nettisivuja käyttäessä siinä missä jälkimmäinen toimii ihan sujuvasti.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Prosessoria voisi verrata auton moottoriin: MHZ-lukemat ovat moottorin kierros luku, ja todellinen teho sitten vastaa auton hevosvoimia.

Sama kierroluku eri vehkeessä ei mitenkään kerro todellisesta tehosta.

Vierailija

Hommaa toki läppäri, jos joudut liikkumaan sen kanssa paljon. Itse kallistuisin kyllä normaalikokoisen läppärin suuntaan; kovin kompakteissa miniläppäreissä esiintynee todennäköisemmin teknisiä ongelmia.

Vierailija
Veikko
Paljon hitaampi tuntuu olevan 1,7 GHz atomi kuin 1,7 GHz Athloni esimerkiksi. Tökkii jo nettisivuja käyttäessä siinä missä jälkimmäinen toimii ihan sujuvasti.

Pistää mainokset estolle, niin toimii ne nettisivut järkevillä nopeuksilla hitaammallakin koneella

Vierailija
tli
Jep, kiitos vinkistä. En vain yleensä haluaisi ostaa suuria kapasiteetteja asioihin, joiden olen huomannut toimivan aivan hyvin pienemmilläkin kapasiteeteilla. Niitä isompia kapasiteetteja tarvitaan kait enemmänkin noihin erilaisiin peliohjelmiin, joita en käytä.

Alemman hintaluokan kannettavat eivät ole mitään pelaamiseen tarkoitettuja tehomyllyjä, vaikka ns. normaalikokoisia olisivatkin.

Ja mitä miniläppäräiden resoluutioon tulee, niin vähän veikkaan että isommalla resoluutiolla et paljon mitään tee. Kuva-alaa on kuitenkin niin vähän verrattuna normaaliruutuun.

Tosin siinä on se ongelma, että jos sisältö on suunniteltu pikseleissä mitaten, niin kaikki ei välttämättä mahdu ruutuun. Toisaalta, jos kokoa lähdetään kompensoimaan, olipa kompensointimenetelmänä sitten skaalaus tai resoluution kasvattaminen, niin lopputulos saattaa olla lukukelvoton kun teksti kutistuu näkymättömiin.

Itsellä ei ole kokemusta siitä miten todella pienet näytöt toimivat koneessa, mutta näin yleisesti ottaen olen kuitenkin tullut siihen tulokseen että isompi on parempi. Isommalla näytöllä voi käyttää isompaa resoluutiota, ilman että joutuu tihrustamaan tekstiä suurennuslasin kanssa.

Vierailija
babun
paras hinta/teho -suhdehan noilla 15-tuumaisilla läppäreillä on. 400-500 eurolla saa jo hyvin tehokkaan myllyn.

Mutta toisaalta akku ei kestä kuin ~2 tuntia, kun miniläppäri jauhaa vähintään 5-6 tuntia. Siinä isommassa läppärissä on säästetty käyttämällä tavallisia osia joilla virrankulutus on aika huono tehoon nähden.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Menin ja tilasin Asus T91 -miniläppärin. Ei välttämättä ihan järkihankinta, mutta käännettävä multitouch-kosketusnäyttö vaan vaikuttti niin vängältä että se vei voiton suorituskyvystä ja levytilasta, jotka tuossa koneessa ovat aika onnettomia.

En minä sillä mitään töitä aio tehdä, aion käyttää sitä kepeään sänky- ja sohvasurffailuun sekä sähköpostien lukemiseen matkoilla. Ehkä saan ModPlug Trackerinkin pyörimään siinä, mutta näytön tarkkuus asettaa rajoituksia käytettävyydelle.

Vierailija
sinnipirtti
Meillä on acer ja hp:n mini-läppärit kummatkin toimivat akulla sen 2-2.5 tuntia. Eli alle puolet luvatusta.

Minulla on Asus ja se toimii sen minkä lupaa. Ilman langatonta verkkoa menee melkein 7 tuntia ja verkon kanssa noin 5:20.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat