Kuolema

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitä luulet itsellesi tapahtuvan kuolemasi jälkeen?
Ei tieteellinen avaus, enkä odota yksinomaan "tieteellisiä" vastauksiakaan.

Sivut

Kommentit (28)

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477
Liittynyt9.7.2008

Lakkaan olemasta kuoleman jälkeen. Elän toki vielä jonkin aikaa kanssa ihmisten muistoissa, ehkä jossain kirjoituksissa, sekä tekemieni aisoiden kautta. Kehon genetiikkaa ei pidä yllä enää mikään energia, jolloin kehoni hajoaa. Mahdollisesti polttohautaus tuhoaa perimäni noepasti ja täydellisesti, joskin ympäriinsä olen jättänyt hiuksia ja muita soluja/kuona-aineita jotka voivat säilyä pitkään. Siittiöitä en ole ajatellut luovuttaa, mutta jos mieli vaihtuu saatan kuolemani jölkeen tulla vielä isäksikin.

Jurpula
Seuraa 
Viestejä722
Liittynyt1.12.2006

Meikä ainaki poltetaan ja tuhkat roiskitaan mihin laki sallii/kautta mahdolliset elävät sukulaiset kehtaa roiskia...Siinäpä se sit oliki...

You just made the list, buddy.

Vierailija

Vähän off-topiccia mut menköön:

Lakkaan olemasta tietenkin. Aika masentava ajatus, mutta totta. Aika hauskaa, että jotkut tarvitsevat jotain ihme satuja kohdatakseen tuon tosiseikan, vaikka varmaan tajuavat itsekkin että ovat hyvin suurella todennäköisyydella väärässä.

Jos ajattelee montako uskontoa maailmassa on, on aika vaikea vakavissaan uskoa, että juuri se mihin itse uskoo on totta, varsinkin kun yhtäkään uskontoa ei voi perustella faktoilla. Pikemminkin päinvastoin.

Ateismi on vähän kuin sairastuisi johonkin kuolettavaan tautiin, johon olisi hoito, joka parantaisi vaikkapa 0,0001% todennäköisyydellä. Menisitkö hoitoon vai keskittyisitkö jäljellä olevan elämäsi elämiseen täysillä?

Sen sijaan, että uskoisi satuihin kannattaa mielummin olla ajattelematta koko asiaa. En tiedä haluaisinko loppupeleissä edes elää ikuisesti...

Vierailija

Lakkaan vain olemasta. Jotkut vielä - kenties - muistavat minut, mutta lopulta muistotkin haalistuvat ja muutun pelkäksi myytiksi historian usvassa.

Vierailija

Mullaki olis tähän skenaarioon vähän sanottavaa, noin niinku vähä matemaattisin ja fysikaalisin perustein. Perusteet taas kumpuavaisivat siitä logiikasta alias johdonmukaisuudesta alias syy-seurauksesta.

Mutta kun määki osaan olla tarvittaessa vittumainen, niin mää en kerro. Ja syy siihen on tasan siinä, kun katsoo peiliin.

Vierailija

Sen verran ihmeellinen paikka tämä on, että enpä usko yhdenkään ateistin tietävän mitä kuolen jälkeen tapahtuu. Naurattaa vaan lähinnä kun ateistit kuulostaa aivan uskovaisilta.
"Asia on näin, ja jos joku muuta väittää niin on väärässä"

Mulle riittää vastaukseksi tähän kysymykseen, että tässä kaikessa missä olemme/kellumme/kierrämme on muutakin kuin homo sapiens.

Vierailija

Alan mätänemään ja toivottavasti palan tuhkaksi tai mitäpä sillä oikeastaan on väliä. Matojen ruuaksi tai kompostiin. Taivaan isä tai joku muu "jumala" ei tule kyselemään minua, eikä muitakaan ja persettä niille näyttäisinkin.

Game over maa'n, its fucking game over!

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009
ronko7eus
Sen verran ihmeellinen paikka tämä on, että enpä usko yhdenkään ateistin tietävän mitä kuolen jälkeen tapahtuu. Naurattaa vaan lähinnä kun ateistit kuulostaa aivan uskovaisilta.

Sen perusteella, mitä tiede on tästä maailmankaikkeudesta selvittänyt, on tämä "mätäneminen ilman taivaspaikkaa"-hypoteesi oikein hyvä olettamus. Vaikuttaa siltä, että ihmisen tietoisuus on vain hänen aivojensa sähkökemiallista toimintaa. Siksi kuollessa aivotoiminnan romahtaessa on järkevää olettaa, että se oli siinä — tietoisuus, sielu, qi, whatever, you name it, ei jatka olemassaoloaan.
Toki tämän maailman jälkeen voi olla jotakin muutakin luvassa, mutta onko sillä järkeä spekuloida, kun mitään tieteelliskriittistä tarkastelua kestävää näyttöä moisesta ei ole.
Ehkä päädyn taivaaseen tai helvettiin, ehkä limboon, ehkä tuonpuoleinen on silkka aistihavainto pinkistä — ikuisesti pelkkää pinkkiä väriä — ei muuta. Ehkä tuonpuoleisessa soivat 24/7 Rick Astleyn biisien klingoninkieliset sovitukset.
Ja tuo ateistien uskovaisuus: Jos kertoisit olevasi aikeissa hypätä kerrostalon parvekkeelta, niin varmasti ihmiset väittäisivät sinun kuolevan. Kuitenkin ihmisiä on selvinnyt korkeistakin pudotuksista ihmeellisen vähillä vammoilla. Tämäkin väite on kuitenkin järkevä oletus ja sen voi huoletta esittää käytännön faktana.

Vierailija
petsku
ronko7eus

Sen perusteella, mitä tiede on tästä maailmankaikkeudesta selvittänyt, on tämä "mätäneminen ilman taivaspaikkaa"-hypoteesi oikein hyvä olettamus. Vaikuttaa siltä, että ihmisen tietoisuus on vain hänen aivojensa sähkökemiallista toimintaa. Siksi kuollessa aivotoiminnan romahtaessa on järkevää olettaa, että se oli siinä — tietoisuus, sielu, qi, whatever, you name it, ei jatka olemassaoloaan.
Toki tämän maailman jälkeen voi olla jotakin muutakin luvassa, mutta onko sillä järkeä spekuloida, kun mitään tieteelliskriittistä tarkastelua kestävää näyttöä moisesta ei ole.
Ehkä päädyn taivaaseen tai helvettiin, ehkä limboon, ehkä tuonpuoleinen on silkka aistihavainto pinkistä — ikuisesti pelkkää pinkkiä väriä — ei muuta. Ehkä tuonpuoleisessa soivat 24/7 Rick Astleyn biisien klingoninkieliset sovitukset.
Ja tuo ateistien uskovaisuus: Jos kertoisit olevasi aikeissa hypätä kerrostalon parvekkeelta, niin varmasti ihmiset väittäisivät sinun kuolevan. Kuitenkin ihmisiä on selvinnyt korkeistakin pudotuksista ihmeellisen vähillä vammoilla. Tämäkin väite on kuitenkin järkevä oletus ja sen voi huoletta esittää käytännön faktana.

Kai te tiedemiehet voitte kuitenkin laskea sen miten korkealta pitää hypätä asvalttiin ja missä kulmassa että kuolee varmasti, ilman pelkoa siitä että jää henkiin?
Vai väitätkö että ihminen voi jäädä henkiin hypättyään suoraan asvaltille vaikkapa 200 metrin korkeudesta?

Ja juuri siksi en itse spekuloi yhtään mitään mitä tapahtuu kuoleman jälkeen. Sitä ei voi laskea.

Siksi on yhtä järjetöntä väittää että mätänemme vaan pois, kuin että menemme taivahan isän luokse pussailemaan jeesusta.

Tämä topicci oli vain jonkinlainen loukku uskovaisille, että wannabe-tiedemiehet pääsevät pätemään ja taputtelemaan toisiaan selkään.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Joku on sanonut sangen viisaasti, että kuolema on se hetki, jolloin ihminen lakkaa kuolemasta. Matkani maailmankaikkeudessa tämän materiaklöntin seurassa päättyy. Tietoisuuteni, kokemukseni, muistoni ja minuuteni lakkaa olemasta ja kehoni hajoaa ja jatkaa kiertokulkuaan. Jotkut ruumiinosani, kuten luut, voinevat säilyä hyvinkin satoja vuosia, ellen päädy polttohautaukseen.

Muudan uskovainen ystäväni sanoi juuri männäviikolla, että kannattaa pitää suhteet kunnossa yläkertaan, ettei tarvitse pelätä kuolemaa. Tämä on mielestäni hassu uskonnon ja uskonnollisuuden itse itsellensä aiheuttama ongelma. En pelkää kuolemaa enkä kuoleman jälkeistä aikaa, onhan minulla (nykykäsityksen mukaan) noin 14 miljardin vuoden kokemus olemattomuudesta, eikä se ollut erityisen kamalaa. Toki jos oman maailmankuvan mukaan on se mahdollisuus, että joku mielipuoli voi nakata ikuisiksi ajoiksi tuliseen pätsiin, mikäli ei ole kiltisti, onhan se aika pelottava skenaario. Ateistisessa maailmankuvassa sen sijaan on peräti aika lohdullista, ettei kuoleman jälkeen ole odotettavissa enää yhtään mitään.

Toki itse kuolema voi tapahtumana olla ikävä ja peljättävä, jos esim. liiskaantuu hitaasti, putoaa jäihin tai kuolee hitaasti ja tuskallisesti syöpään. Siksi kannattaakin esim. harrastaa sellaisia harrastuksia, joissa voi kuolla äkisti.

Sinänsä vähän ironista, että harras uskovainenkin voi liiskaantua hitaasti, pudota jäihin tai kuolla hitaasti ja tuskallisesti syöpään; hartainkaan usko ei pelasta kuolemaa edeltäviltä tapahtumilta.

Vierailija

Polttavat raatoni, jos kunnioittavat tahtoani muut, muuten mätänen kuin muukin eloperäinen materiaali suolistobakteereideni toimesta. Tietoisuuteni mitä ilmeisimmin lakkaa sinä päivänä kun aivoni lakkaavat toimimasta.

Ei valoa tunnelin päässä, ei enkelikuoroja, ei helvetin kiroja.

Vierailija

Toivon, että kuoltuani herään kaukana tulevaisuudessa jossa minulle selitetään, että juuri kokemani elämä oli vain tietokoneessa simuloitu tekoälykokeilu eikä maapalloa tai galaksiamme edes ole olemassa kuin tietokoneen muistissa. Mutta koska itsetietoisuuden saavuttaneen tekoälyn tappaminen on heidän maailmassa verrattavissa kenen tahansa tappamiseen, minulle annetaan synteettisesti kasvatettu keho jossa voin jatkaa elämääni.

Ja kas, tässä meillä on ajatus kuoleman jälkeisestä elämästä ilman parrakkaita isä-jumalhahmoja, taivaita tai kuolleista nousseita jumalan poikia

Mutta luulenpa, että kun kuolen, lakkaan olemasta.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Liityn taivaallisiin trollausjoukkoihin floodaaman keskustelupalstat täyteen paskaa.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Vierailija
Starman
Mitä luulet itsellesi tapahtuvan kuolemasi jälkeen?
Ei tieteellinen avaus, enkä odota yksinomaan "tieteellisiä" vastauksiakaan.

Odotan olevani minä edelleen. Läpi elämäni olen nähnyt enneunia ja olen lukenut ja kuullut muidenkin niitä nähneen (joita on täysin mahdotonta selittää ateistieteellä), joten varmasti tiedän, että ihminen on enemmän kuin uskoo olevansa ja ihmisessä on jotakin muutakin kuin pelkkää ajallisuutta.

Tämä ei ole mitään toiveajattelua, vaan kylmää faktaa.
En ole muuttunut elämäni aikana joksikin muuksi, vaan olen ollut aina tämä sama olento -- jo siinä on tieteelle täysi mysteeri, johon sillä ei ole muuta vastausta kuin uskonnollinen hokema: Sinä et ole tiedostanut sitä...

Vierailija

Tai sitten elän ikuisuuden omassa maailmassani. Muut kuolevat, minäkin sairastelen, vanhenen, välillä selviän kuin ihmeen kaupallakin kunnes maailmassani kehitetään hoitokeinot yksi kerrallaan kaikkiin fysikaalisiin vaivoihin. Luulen olevani vain onnekas mutta tämä onkin vain minun ikuisuuteni mayassa. Voihan se näinkin olla

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat