Häkäpönttö ja Atkinson

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Vaivannut jo kotvasen mieltä tuo atkinsonin moottoriperiaatteen käyttö.
Voisiko sellaista soveltaa häkäpönttöautossa?

Tuli asia mieleen, kun jossain luki, että uusi Prius käyttää tätä moottoritekniikkaa. Ilmeisesti hyvä hyötysuhde mutta voima/iskutilavuus ei niin hyvä.

Taas jostain muistelen lukeneeni, että häkäpönttökäytössä nelitahtimoottori ei periaatteiltaan olisi paras mahdollinen. Olisiko liittynyt asiaan jotenkin häkäkaasun palonopeus...

Kommentit (2)

Vierailija

Käytännön moottorissa Atkinson toteutetaan siten, että imuventiiliä pidetään auki pidempään jolloin mäntä pukkaa osan ilmasta takaisin ja moottori käyttäytyy kuin sen sylinteritilavuus olisi pienempi. Vastaavasti moottorin kantta on laskettu jotta puristussuhde pysyy sopivana.

Työtahdissa sitten on koko tilavuus käytössä, jolloin saadaan pitempi paisutusaika ja suurempi hyötysuhde.

Häkäpönttöön tätä ei kannattane soveltaa, koska häkä itsessään jo puolittaa moottorin tehon, ja jos moottorista vielä sovelletaan Atkinson, niin se heikkenee entisestään.

Vierailija

Atkinsonista tuli mieleen agison vai kuka olikaan tuo Herra, hänellä oli mielenkiintoisia viestejä paljon täällä häntä ei ole näkyny pitkää aikaa, mihin hän on kadonnut?

Uusimmat

Suosituimmat