Seuraa 
Viestejä45973

Suoranainen aerodynamiikan ihanne. Ajaako käytännöllisyys niin reippaasti ohi että kannattaa tehdä tällaisia jättöperiä?

  • ylös 0
  • alas 0

Sivut

Kommentit (33)

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621

Kyllähän noi nykyautot alkavat saada entistä enempi feminiinisempiä piirteitä ja muistuttaa yhä enempi kuplaa. Ehkä viimeinen versio kehityksessä on juuri tuollainen pisaramuoto.

Sen sijaan auton kauneus filosofisessa mielessä on siinä että sen pitää antaa vaikutelma asfalttihirviöstä, että tällä mennään ja lujaa.

Nuo tuollaiset nakkikopit ovat naurettavan näköisiä ja aina kun sellaisen näkee tulee olo että tolla jos vähänkään kovempaa ajaa niin akseliväli on niin lyhyt että se heittää heti poikittain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
DerMack
Seuraa 
Viestejä1839

onhan tuolle katkaistuille perälle ihan joku oma aerodynamiikkaan liittyvä termikin, ei vaan muistu mieleen... ja tuommoinen muoto ei olekaan ihan niin huono kuin voisi äkkiseltään kuvitella, laskeva kattolinja jne...

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670

Hatchback:

http://www.youtube.com/watch?v=KbGgjSBkZ3A

Ei ole lainkaan huono aerodynaamiselta kannalta. Aerodynamiikka kun on sellainen juttu, että sitä on ihmisen yllättävän vaikea arvioida pelkästään muodon perusteella. Sen vuoksi niitä tuulitunneleita tarvitaan, kun edes tietokonesimulaatioilla ei lopullista totuutta vielä selviä.

Hyvään auton aerodynamiikkaa kuuluu ilmanvastuksen vähäisyyden lisäksi mm. myös se, että auto painuu sopivasti tietä vasten, ei ole herkkä sivutuulelle, takaikkuna ei likaannu, jarrut ja moottori saavat tarvitsemansa jäähdytyksen jne.

Toope
Seuraa 
Viestejä28727

Ilmeisesti auton takaosalla ei aerodynamiikan kannalta ole niin suurta merkitystä kuin maalaisjärjellä kuvitellaan?

"Ruotsikin oli pirullinen maa ennen kuin tajusivat tuon monikulttuurin. Peppit ja Lindgrenit ovat niin eilispäivää." Pommit ja etnojengit? Uusi normaaliko?
"Ei ole tärkeää, kuka tai mikä hallitus lopettaa huonon maahanmuuton Suomeen. Pääasia on se, että joku sen lopettaa."
"Minä kun tyhmänä luulin, että median moniarvoisuus olisi arvokasta, eikä valtamedian samanmielisyys?"

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347

Linkkaamasi auton aerodynamiikka käytännöllisyyteen nähden on erikoisen hyvä ja idea on keksitty eräästä kalasta. Mikä mahtaa olla pointtisi?

Everything you know, is about to change.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7573
Toope
Ilmeisesti auton takaosalla ei aerodynamiikan kannalta ole niin suurta merkitystä kuin maalaisjärjellä kuvitellaan?

Ei kun sillä on päin vastoin enemmän merkitystä. Oletko koskaan ollut tasaperäisessä soutuveneessä kun toinen soutaa. Ripeästi soudettaessa veneen perään muodostuu veteen pieni kuoppa + pyörteitä. Siksi suippoperäinen vene on kevyempi soudettava.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä37025
Ertsu
Ei kun sillä on päin vastoin enemmän merkitystä. Oletko koskaan ollut tasaperäisessä soutuveneessä kun toinen soutaa.



Tyypillisessä käytössä auton ajokilometreistä aika pieni osa tulee tilanteesta, jossa auto on osittain vedessä. Siksi ei ole erityisen kannattavaa optimoida auton muotoja sitä ajatellen.

Sinulla on tuulivoimakeskusteluista päätellen aivan oma järkähtämätön näkemys fludidynamiikasta, mutta laitostieteen näkökulmasta neste- ja kaasufaasin rajapinnassa eteneminen on oleellisesti eri asia kuin yhdessä faasissa eteneminen.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Ertsu
Toope
Ilmeisesti auton takaosalla ei aerodynamiikan kannalta ole niin suurta merkitystä kuin maalaisjärjellä kuvitellaan?

Ei kun sillä on päin vastoin enemmän merkitystä. Oletko koskaan ollut tasaperäisessä soutuveneessä kun toinen soutaa. Ripeästi soudettaessa veneen perään muodostuu veteen pieni kuoppa + pyörteitä. Siksi suippoperäinen vene on kevyempi soudettava.
Niin kaasu vain taipuu huomattavasti helpommin virtaukseen kuin neste...

Everything you know, is about to change.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7573
Neutroni
Sinulla on tuulivoimakeskusteluista päätellen aivan oma järkähtämätön näkemys fludidynamiikasta, mutta laitostieteen näkökulmasta neste- ja kaasufaasin rajapinnassa eteneminen on oleellisesti eri asia kuin yhdessä faasissa eteneminen.

Miten "oleellisesti" eri asia ? Veden vastus on vain suurempi kuin ilman. Siksi vedessä kulkeva laite pitää rakentaa virtaviivaisemmaksi kuin ilmassa kulkeva. Muuten sama periaate molemmissa.

Aerodynamiikka on ihmeellistä. Ennenkuin voi parantaa auton tai minkä vaan muun ilmassa liikkuvan esineen aerodynamiikkaa, täytyy tietää tarkkaan mistä sitä voi parantaa.

Tässä linkissä on eritelty eri osa-alueita autosta niiden aiheuttaman vastuksen perusteella.
Auton peräpään muodolla on yllättävän pieni vaikutus kun huomioi mistä pahimmat vastukset aiheutuvat ja mitä niille voisi tehdä.

http://autospeed.com/cms/A_2455/article.html

Muutoinkin tuolla autospeedin sivulla on paljon autoihin liittyvää hyödyllistä ja hyödytöntä tietoa.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177

Jos joskus oletta ajanhet lujaa moottorikelkalla , tietäsittä tuonki
ettäkä höpertäs.

Tarpheksi luijjaa ko aijaa, se ilmanpaine tuntuu painona selässä.
Tämän tietää kaikki jokka on ajanhet yli sattaa kelkalla.
Ja jos selässä on tunne painhesta, niin oletettavasti tuo tunne
ei synny ihan olemattoman asian vuoksi, vaan toellaki ilma painaa selkää. ja jos painaa oikhein kovasti, niin sehän samalla työntää kelkailijjaa ethenpäin,ja kelkailija noijjaa kelkan ohjaustankhon ja työntää samalla voimalla koko kelkkaa ethenpäin, mitä ilma
painaa kelkkailijan selekää.

Tuliko seleväksi, vai pittääkö selevittää tiethellisemmin ? Hä ?

AERODYNAMICS

The Cx of the Beetle, measured in the wind tunnel of the Polytechnic of Stoccarda on the final prototype, measured just 0,385. This datum increased to 0,41 in the mass-production, but in any case it remained an exceptionally low value for the epoch (we were in '38!); you have to think that the aerodynamic Lancia Aprilia hardly reached the 0,47 (0,44 a Fiat127 and 0,41 the first model of the Golf). The datum was also confirmed by the particularly low value of the absorbed power to travel to 100 km/h: only 15 CV. To make a comparison you have to think that a modern Volkswagen Pole first series absorbs 17,2 CV at the same speed. Anyway, you have to notice that the aesthetic modifications introduced in the '67 (squared bumpers and vertical headlights) made the Cd of the Beetle meaningfully worse and in the last models it appeared to be equal to 0,48.


http://www.maggiolinoweb.it/technique.html#cx

Hyvä esimerkki kehityksestä. Hyvällä tasolla olleen auton vastusta lisättiin muotioikuilla.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7573
Aslak
Jos joskus oletta ajanhet lujaa moottorikelkalla , tietäsittä tuonki
ettäkä höpertäs.

Tarpheksi luijjaa ko aijaa, se ilmanpaine tuntuu painona selässä.
Tämän tietää kaikki jokka on ajanhet yli sattaa kelkalla.
Ja jos selässä on tunne painhesta, niin oletettavasti tuo tunne
ei synny ihan olemattoman asian vuoksi, vaan toellaki ilma painaa selkää. ja jos painaa oikhein kovasti, niin sehän samalla työntää kelkailijjaa ethenpäin,ja kelkailija noijjaa kelkan ohjaustankhon ja työntää samalla voimalla koko kelkkaa ethenpäin, mitä ilma
painaa kelkkailijan selekää.

Tuliko seleväksi, vai pittääkö selevittää tiethellisemmin ? Hä ?


Moottoripyörällä on kyllä tullut ajettua jotain 180 km/h ja siinä ilmanvastus painaa kyllä taaksepäin. Olisko moottorikelkan katteella jotain tekemistä tuon eteenpäin työntävän voiman kanssa ? Ainakin avoautossa tukka hulmuaa eteenpäin. Oilskohan se tuulilasi siinä, joka kääntää sen ilmavirran suunnan ? Samoinhan tasaperäinen auto imee kuraa siihen takalasiin.

ID10T
Seuraa 
Viestejä13394

Aerodynamisesti ihanteellinen auto ei sitten muuten olekaan ihanteellinen... Jos ulkomitat pysyvät siedettävissä rajoissa, eli auto kääntyy ahtaissakin paikoissa (kuten parkkihallit), niin sisämitat ovat korin viistojen pintojen takia siedettävät korkeintaan 2 henkilölle ja jos taas sisätilojenkin pitää mukavasti riitää 5 hengelle, niin parkkihalleihin ei ole asiaa ja valmistuskustannukset nousevat korin pinnan laajuuden takia.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7573
ID10T
Aerodynamisesti ihanteellinen auto ei sitten muuten olekaan ihanteellinen... Jos ulkomitat pysyvät siedettävissä rajoissa, eli auto kääntyy ahtaissakin paikoissa (kuten parkkihallit), niin sisämitat ovat korin viistojen pintojen takia siedettävät korkeintaan 2 henkilölle ja jos taas sisätilojenkin pitää mukavasti riitää 5 hengelle, niin parkkihalleihin ei ole asiaa ja valmistuskustannukset nousevat korin pinnan laajuuden takia.

Höpön löpön. Toi perus VW-passat on ihan kelpo kärry, vaikka perä onkin sen verran viisto, että takalasinpyyhintä ei tarvita. Silti mahtuu 5 henkeä ihan hyvin eikä parkkihallissakaan ole ongelmia.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839

kumma juttu että nuo uudet hybridit tuppaavat käyttämään katkaistua Kammbackia, ei tuo puhdas evällinen fastback taidakkaan olla ihan niin ylivoimainen kuiteskaan

http://en.wikipedia.org/wiki/Kammback

As the Kamm tail’s low drag helps improve fuel consumption, it features on hybrid cars designed for maximum economy, for example:

1996-2006 Honda Insight
2004-2008 Toyota Prius
2010- Honda Insight (2nd generation)

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654

Jos tuo ensimmäinen auto on Tatra T77, niin sen ilmanvastuskerroin on 0,212. Tämän mukaan Priusin lukema on 0,25, uuden kuplan 0,38, Hummerin 0,57 ja F1:llä 0,7:stä ylöspäin. Tuo ilmanvastuskerroin ei tietenkään paljasta todellista ilmanvastusta.

We're all mad here.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat