Akvedukti/vesijohto napajäätiköltä Afrikkaan?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sehän on jo kertaalleen roomalaisten toimesta rakennettu -Brittein saarilta
Egyptiin asti- tai jotain. Kun kerran jossain on pulaa vedestä ja jossain sitä taas on liian paljon, rakennetaan vesijohto paikasta a paikkaan b. Tuleeko tulva? Tuleeko vettä? Ei, kyllä!

Sivut

Kommentit (17)

Zäp
Seuraa 
Viestejä2299
Liittynyt19.10.2009
hen66a
Sehän on jo kertaalleen roomalaisten toimesta rakennettu -Brittein saarilta
Egyptiin asti- tai jotain. Kun kerran jossain on pulaa vedestä ja jossain sitä taas on liian paljon, rakennetaan vesijohto paikasta a paikkaan b. Tuleeko tulva? Tuleeko vettä? Ei, kyllä!



Joo, ja vesi valuu kätevästi omalla painollaan kun pohjoinen on kartassakin etelää ylempänä...

Vierailija

Napajäätikölle pitäisi silloin rakentaa jonkinlainen sulattamo, ja jättimäinen allas mihin sulanut vesi kerättäisiin ja pumpattaisiin eteenpäin.

Akvedukti ei tule kysymykseenkään, koska se on teknisesti mahdotonta toteuttaa toimivasti tuollaisella matkalla. Akveduktit sopivat veden kuljetukseen ylhäältä alas, ja suhteellisen lyhyitä matkoja. Akveduktin yläpää tulisi olla usean kymmenen kilometrin korkeudessa (tms), ja tällaisia korkeuksia 1. antarktikselta ei löydy luonnostaan 2. ihmisen teknologia ei riitä rakentamaan 3. ihmiskunnan käytettävät varat ei riitä rakentamaan jne. Niin korkealla sitä paitsi vesi jäätyisi lähes samantein ellei sitä lämmitettäisi. Huomioon täytyy ottaa myös hygieniset asiat.

Entä vesijohto sitten? Näin massiivisten siirtolinjojen rakentaminen niin pitkiä matkoja kaatuu moneen eri seikkaan: putki pitää olla paineistettu, ja paineen tuottaminen, korottaminen ja ylläpitäminen vie paljon energiaa. Lisäksi putki kulkisi paikoin niin syvällä, että sen ylläpitokustannukset nousisi pilviin. Sen rakentaminen maksaa maltaita, ja sen ylläpito saman verran, joten vesikuution hinnaksi muodostuisi niin iso summa, että halvemmaksi tulisi kuskata vettä Suomesta Afrikkaan jumbojetillä 1,5 litran pullo kerrallaan.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Zäp
Joo, ja vesi valuu kätevästi omalla painollaan kun pohjoinen on kartassakin etelää ylempänä...



Aivan, etelänapamantereelta homma ei onnistukaan, koska se on afrikan alapuolella. Ilmeisesti ajatuksena oli nimenomaan jään (=makea vesi) hyödyntäminen. Millä vesi saadaan alunpitäen liikkeelle, sitähän pitää olla jonkun louhimassa ja sulattamassa, ennenkuin se alkaa valumaan ränniä pitkin?

Mutta Afrikkahan on veden ympäröimä, tokko siellä niin kova vesipula on? Voisi kuvitella, että juomaveden valmistaminen osmoottisesti merivedestä tulisi halvemmaksi kuin akveduktin rakentaminen.

Vierailija

Pystyykö nykytekniikalla tehdä niin tarkkaa hommaa? Esimerkiksi kallistuskulmaa, en muista mitä se oli, jokin tosi pieni aste määrä kilometrin matkalta. Ei nykyään riitä kärsivällisyys sellasen tekemisee.

Vierailija

Just. Afrikkaan vaan vettä. Pääsevätpähän sitten lisääntymään tehokkaammin ja täyttämään maan.

Kuolkoot nälkään tai steriloikoon itsensä. Niin ja btv, eikö sitä vettä kannattaisi ennemmin pumpata vaikka Kongojoesta?

Rakennetaan jättimäisiä kiiloja Suezille ja lohkaistaan manner irti muista. Sitten vaan toivotaan, että uppoaa veden alle. Saman voisi tehdä esim. Intialle ja Bangladeshille. Mahtaisikohan se lähteä manner kiiloilla lohkeamaan vaikkapa Himalajan juurelta kiilaamalla?

juakola
Seuraa 
Viestejä2323
Liittynyt10.11.2009
Sahrah
Pystyykö nykytekniikalla tehdä niin tarkkaa hommaa? Esimerkiksi kallistuskulmaa, en muista mitä se oli, jokin tosi pieni aste määrä kilometrin matkalta. Ei nykyään riitä kärsivällisyys sellasen tekemisee.



Ainakin sadevesiputkessa minimikaltevuus on 2promillea mikä tarkoittaa että kilometrin matkalla lasku olisi 2 metriä. 1000 kilometrin matkalla laskua tulisi 2 km.

On olemassa 10:n tyyppisiä ihmisiä: Niitä, jotka ajattelevat binäärisesti ja niitä, jotka eivät.

H
Seuraa 
Viestejä2622
Liittynyt16.3.2005
Juho Akola
Ainakin sadevesiputkessa minimikaltevuus on 2promillea mikä tarkoittaa että kilometrin matkalla lasku olisi 2 metriä. 1000 kilometrin matkalla laskua tulisi 2 km.

Muistan lukeneeni jostain antiikin insinööritaitoja käsitteleveästä kirjasta, että minimi kaltevuus oli kymmenesosa tuosta eli 0.2 m kilometrillä. Siis 2 km 10000 km matkalla. Grönlannin jääkentän paksuus huomioiden tämähän alkaa näyttää ihan toteuttamiskelpoiselta.

juakola
Seuraa 
Viestejä2323
Liittynyt10.11.2009
H

Muistan lukeneeni jostain antiikin insinööritaitoja käsitteleveästä kirjasta, että minimi kaltevuus oli kymmenesosa tuosta eli 0.2 m kilometrillä. Siis 2 km 10000 km matkalla. Grönlannin jääkentän paksuus huomioiden tämähän alkaa näyttää ihan toteuttamiskelpoiselta.



Ainakin juuri tekemässäni harjoitustyössä sadevesiputken minimikaltevuuden oli oltava ehdottomasti vähintään 2 promillea, mielellään enemmän. Osa tuosta kaltevuudesta tietysti perustuu sille, että sadevesiputkistossa liikkuu myös kaikenlaista ryönää mikä täytyy saada liikkeelle.

Kuitenkin, kaltevuus määrää ratkaisevasti myös putkeen saatavaan virtausnopeuteen. Jos kallistus on minimaalinen, on virtausnopeus sen mukainen ja siksi putkikooksi tulee aivan jumalaton niillä volyymeillä, mitä Grönlannista (tai Antarktikselta) kannattaisi pois kuljettaa. Veikkaan että hanke kosahtaisi viimeistään tähän.

On olemassa 10:n tyyppisiä ihmisiä: Niitä, jotka ajattelevat binäärisesti ja niitä, jotka eivät.

Vierailija

Muokkaa jäästä laivanmallisen onton himskatin ison kimpaleen ja perämoottorit siihen. Eristelevyä päälle kans.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Voi hyvä isä. No,eihän tuota voine ihmetellä, jos oppi-isänänne
on "tieteiskirjailija" Risto Isomäki, joka ratkaisee ilmaston lämpenemisen lennättämällä leijoja pohjoisnavalla !

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
Liittynyt6.5.2009

Vai napa-alueilta putki Afrikkaan

Kaksi tunnelia kyllä kannattaisi rakentaa: Yksi El Alameinista Qattaran painanteeseen Saharassa ja toinen Välimereltä Tel Avivin nurkilta Kuolleeseenmereen. Halkaisija useita metrejä ja putken päähän turbiineja.

Saataisiin merenrantatontteja ja sähköä

Too many protest singers, not enough protest songs...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat