Miksei peruskouluissa ole enään kuria?

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Sveitsiläiset ihmetteli että ei ole kuria suomen koulussa ja pisa-tuloksissa maailman paras maa.

Sveitsissä kätellään opettajaa ja uskotaan sitä. Myöskin löysäilyä ei suvaita vaan kännykkät pidetään taskuissa eikä niillä pelata tunnilla. Myös häirikkötapaukset on tarkkailluluokalla.

suomessa olen kuullut, että opettajat sanoo että koulun tarkoitus ei ole enään kasvattaa, vaan tarhassa ja kotona kasvatetaan lapset.

Ilmeisesti sveitsissä jonkin verran on kasvatusvastuuta ihan virallisesti peruskouluissa. Suomessa opetussuunnitelmat ei sisällä kasvatusta.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija
tiäremiäs
Sveitsiläiset ihmetteli että ei ole kuria suomen koulussa ja pisa-tuloksissa maailman paras maa.

Sveitsissä kätellään opettajaa ja uskotaan sitä. Myöskin löysäilyä ei suvaita vaan kännykkät pidetään taskuissa eikä niillä pelata tunnilla. Myös häirikkötapaukset on tarkkailluluokalla.

suomessa olen kuullut, että opettajat sanoo että koulun tarkoitus ei ole enään kasvattaa, vaan tarhassa ja kotona kasvatetaan lapset.

Ilmeisesti sveitsissä jonkin verran on kasvatusvastuuta ihan virallisesti peruskouluissa. Suomessa opetussuunnitelmat ei sisällä kasvatusta.

Ei näköjään ollut tarpeeksi kuria ennenkään, ainakaan niin paljoa että olisi äidinkielen opetus mennyt perille. Lainauksessa on yksi virke lähes oikein, muissa 1 - n kpl virheitä.

- b

Vierailija

Ai perkele!! voisko barbara.. enää saivarrella yhtään enempää? Taidettiin välitunnilla lyödä liikaa turpaan!

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
tiäremiäs

Nykypenskat ei kestä, että joku sanoo mitä tehdään. Sama jatkuu intti-ikään asti joillakin läpi elämän.

Everything you know, is about to change.

Naksuttaja
Seuraa 
Viestejä1324
Liittynyt1.11.2008
tiäremiäs
...

No kun kaikenlaiset svedupetteri-kukkahattusedät ovat päässeet pätemään. Gezeliuksen methodus informandi varoitteli jostain käsittämättömästä "liiallisesta kurista"; piti olla kaikenlaista lempeää kohtelua, ystävällistä vs. pelokasta ilmapiiriä. Suffelia penskoille jo vuodesta 1683.

"Hetkinen, voinko kirjoittaa tuon muistiin?" Arthur kysyi innoissaan ja etsi kynää taskustaan.
"Se on saatavilla lentoasemalla", vanhus sanoi. "Tätä on siellä telinekaupalla."
(Adams: Enimmäkseen harmiton)

R4D4
Seuraa 
Viestejä1566
Liittynyt25.3.2009
Teekkari
Nykypenskat ei kestä, että joku sanoo mitä tehdään. Sama jatkuu intti-ikään asti joillakin läpi elämän.

Totta. Ja se johtuu siitä, että kukaan ei kotona välttämättä koskaan ole sanonut, mitä tehdään. On myös niitä tapauksia, joille sanotaan kaikki fyysisen uhkauksen kera. Lopputulos on koulun kannalta sama.

Olen toisaalta joskus ajatellut, että meneillään on hyvinkin mielenkiintoinen koe. Sen nyt tietää, mitä nyrkin alla kasvaneista lapsista tulee, mutta nuo kurittomassa pumpulissa kasvaneet lapset saattavat kehittyä hyvinkin mielenkiintoisiksi ja luoviksi aikuisiksi. Kukaan ei ehkä pysty sanomaan heille mitä pitää tehdä, eivätkä he pysty käymään armeijaa tai ottamaan ylipäätään mitään suoria käskyjä vastaan, mutta mitä sitten?

Ei tuosta välttämättä tarvitse mitään pahaa kehkeytyä. Osa ehkä sekoaa ja istuu häkissä koko elämänsä, mutta osasta voi tulla suorastaan loistavia aikuisia. Auktoriteettien kunnioittaminen on toisinaan aivan yliarvostettua.

Vierailija
tiäremiäs

Monien olen kuullut sanovan, että kuri on heikko Suomen kouluissa. Tiedä sitten onko se miten totta. Joskus olisi mielenkiintoista mennä itse katsomaan, että mitä siellä oikeasti tapahtuu.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
Moukale
Teekkari

Totta. Ja se johtuu siitä, että kukaan ei kotona välttämättä koskaan ole sanonut, mitä tehdään. On myös niitä tapauksia, joille sanotaan kaikki fyysisen uhkauksen kera. Lopputulos on koulun kannalta sama.

Olen toisaalta joskus ajatellut, että meneillään on hyvinkin mielenkiintoinen koe. Sen nyt tietää, mitä nyrkin alla kasvaneista lapsista tulee, mutta nuo kurittomassa pumpulissa kasvaneet lapset saattavat kehittyä hyvinkin mielenkiintoisiksi ja luoviksi aikuisiksi. Kukaan ei ehkä pysty sanomaan heille mitä pitää tehdä, eivätkä he pysty käymään armeijaa tai ottamaan ylipäätään mitään suoria käskyjä vastaan, mutta mitä sitten?

Ei tuosta välttämättä tarvitse mitään pahaa kehkeytyä. Osa ehkä sekoaa ja istuu häkissä koko elämänsä, mutta osasta voi tulla suorastaan loistavia aikuisia. Auktoriteettien kunnioittaminen on toisinaan aivan yliarvostettua.

Eipä välttämättä, vaan osalla ihmisistä on taipumus ottaa joukko hallintaan ja siitä seuraa sitten ongelmia.

Everything you know, is about to change.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Miesopettajista on puute... mutta ei pelkkä miehisyys riitä pitämään oppilaslössiä kasassa.

Onkohan opettajakoulutukseen oikeanlaiset valintakokeet? Lukioissa korkeimpia arvosanoja saaneet lienevät etusijalla, mutta mitenhän sitten oikeat ihmiskäsittelyn taidot... mitataankohan niitä miten? Stereotypio laudaatturin väestähän on tasoa "hiljainen hiiri", ja poikkeukset vahvistavat säännön.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
anomalia

Monien olen kuullut sanovan, että kuri on heikko Suomen kouluissa. Tiedä sitten onko se miten totta. Joskus olisi mielenkiintoista mennä itse katsomaan, että mitä siellä oikeasti tapahtuu.

Koulut ovat osa julkista tilaa, saa niihin mennä. Tosin on hyvä selittää aika selkeästi missä aikeissa liikkuu, jotta ei turhaan epäillä. Ettet ole epäilyttävä setä koulussa hiippailemassa

Minun kokokemukseni mukaan opettajat ja muu koulun henkilökunta pitää niin hyvin järjestystä kuin vanhempien kiihkolta pystyvät. Ihan siinä rajoilla mennään. Useasti vuodessa valitetaan opettajan käytöksestä eteenpäin. Eikä nämä ole mitään natsi-opettajia. Eikä ainakaan minun tiedossa ole, että samasta opettajasta olisi useampi valitus. Tai oli yksi opettaja, mutta ei toimi siksi opettaja enää. On kuitenkin useampi valitus samoilta vanhemmilta eri opettajista.

Minusta mitään suuria ongelmia ei laajasti ole, Vantaan koulussa jotain ihmeellistä kyllä. Tänään oli uutisissa, että toinen löi toiseta nenän poskelle.

Oppimistulokset ovat hyviä, se miksi lapset eivät viihdy koulussa on sitten pohdittava, tuskin johtuu liian vähäisestä kurista.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Kurittomuus ja idiotismi personoituvat tiettyihin henkilöihin, ja tämä taas vaikuttaa koko yhteisön moraaliin.

Jokaiseen kouluun tulisi saada vartija sekä vanhoja kyyliä vaientamaan hankalat tapaukset.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Kävin koulua, jonne oli kuskattu luokallinen inkeriläisiä ja niillä oli oma venäläinen opettaja. Sattui sitten niin, että opettaja oli hommannut tämän venäläisen sijaiseksi tunnin ajaksi. Kesti alle 5 minuuttia, kun opettaja juoksi naama punaisena luokasta ulos kurittomuutemme vuoksi.
Tätä kurittomuutta edustivat:
1. Naurahdus oman vastauksensa päälle
2. Ei noussut seisomaan vastatessaan
3. Yleisilme oli kaiketi velttoa
jne.

Mutta tuossa ohjelmassa oli kyseessä tuollainen maaseutukoulu ja pienet ryhmät. Ehkä kannattasi ottaa vähän laajempi vertailupohja.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Vierailija

Minä kun oon elänyt ne "kymmenen elämää" jo, niin yhdessä niistä on viimeisin koulumuisto n.6v:n takaa kun olin yhden kirkonkylän keskuskolun toinen siistijöistä.
Siellä oli mielestäni hiukan liian lepsu kuri, mutta se tais edesauttaa lasten oppimista?
Siistijöille se teetti lisähommia ja minä meluherkkänä "erityisoppilassiisitijänä" jouduin turvautumaan kuulosuojaimiin ja väsähdin hulinaan. Lapset näytti siellä viihtyvän ja voivan hyvin.

Erityisoppilaita suhahteli joskus noituen ohi. Ei siellä mitään erityistä rauhattomuutta silti ollut, pikku kahinoita oppilaiden kesken.. sellaista mielestäni aivan normaalia mikä kuuluu lasten olemiseen.
Muistan omatkin kouluaikani ja silloin oli opettajia joiden innokuus jumitti vain kurissa.
Silti oli levottomia oppilaita, silti se järjestys ei säilynyt aina ja oppimistuloksetkin oli ihan toista kuin nykyään.

Kotiolot kiinnostaa enemmän.. Liikunnanpuutteesta raittiissa ilmassa ennemmin olisin huolissani ja siitä että nukkuuks penskat kunnon yöunet, syökö ravintorikasta ruokaa, dokaako vanhemmat, saavatko kotona johdonmukaista ohjausta, rakkautta, jne.

Kun lapsi on levoton, syytä ei tarvitse aina etsiä koulusta.
Suomen opettajaopetus on korkealuokkaista mutta kodit on niitä "pyhiä" ydinperheitä joissa saa vanhemmat toilailla melki mitä vaan eikä kukaan oikein voi puuttua ennekuin usein on liian myöhäistä. Niistä kodeista sitten tulee lapsia joilla on suurin syrjäytymisriski..

Korkeasuhdanteiden aika, hyvinvoinnin vaikutus on näyttänyt että väliinputoojia on ja kaikkia oppilaita ei missään nimessä pidä laittaa ongelmakäyttäytyjien kanssa mihinkään kurimukseen.
Erityisopetusta pitää lisätä ja kouluavustajia.
Jotkut lapset tarvitsee paljon yksinkertaisemman ja selkeämmän struktuurin kuin toiset.

Kotien taholta sitä kaikenkirjavaa vaihtelua tulee.
Vanhemmat on niitä joilta puuttuu ammatilinen osaaminen.
Ei se pahitteeksi olis opiskella nykyaikaista pedakogiikkaa mutta pääasia on että sitä on koulussa ja opettajat voi nykyään kohdata oppilaat arvokkaina oppijoina eikä kurmuutettavina alamaisina.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat