Kokeilu: Aion vetää omega-3-överit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tiede-foorumin ketjujen innoittamana, aion kokeilla omega-3:sten tuntuvaa lisäämistä ja omega-6:sten välttelyä. Haluan tuntea eron elämässäni.

Olen aiemmin ollut melko VHH-dieetillä (viljaa ei juuri lainkaan), juonut joka aamu smoothien (viherkasvi, marjoja, macaa, kookosöljyä) ja syönyt melko paljon lihaa (kanaa ja punaista , esim. lempparini on Pirkan lampaankäristys ja riistakäristys). Avokadoja olen syönyt päivittäin 2-3 ja cashewta 1-2 kourallista (tosi paljon omega-6:sta).

Nyt olen tajunnut, että omega-6:set saa riittää ja pää pitää saada täyteen omega-3:sta.

Kävin ostamassa 10 purkkia John West makrillipurkkia ja aion syödä niitä joka päivä 2. Yhden purkin sisällön paino on 125grammaa. Lisäksi kävin luomukaupasta ostamassa pellavasiemenöljyä, kun tajusin, että hamppuöljyhän ON REILUSTI OMEGA-6-voittoinen, eli huono öljy! Aion laittaa pellavasiemenöljyä päivittäin 3 ruokalusikallista smoothieihini. Syön päivittäin 4 kpl Bioteekin 25mirkogramman pellavasiemenöljy-D-vitamiini-kapseleita.

Nyt on eilinen ja puoli päivää tänään kokeilua takana ja fiilis ehkä jonkin verran tasapainoisempi ja vähemmän stressaantunut, mutta vaikea sanoa yhtään mitään.

Mitä suosituksia tai varoituksia foorumilaisilla olisi antaa tätä kokeilua varten?

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija
Peksa
Nyt on eilinen ja puoli päivää tänään kokeilua takana ja fiilis ehkä jonkin verran tasapainoisempi ja vähemmän stressaantunut, mutta vaikea sanoa yhtään mitään.



Eikö tämä sopisi paremmin tuonne vitsit-osastolle?

Vierailija

No periaatteessa radikaalit muutokset voivat näkyä jo päivässä.

Jos menen McDonaldsiin ja vedän siellä 4 mansikkapirtelöä ja sanon "Hmm.. ehkä hiukan nauseettinen olo ja väsyttää." pitäisikö havainto mielestäsi sivuuttaa täysin merkityksettömänä, jos kyseessä olisi tutkimus?

Vierailija
Peksa
No periaatteessa radikaalit muutokset voivat näkyä jo päivässä.

Jos menen McDonaldsiin ja vedän siellä 4 mansikkapirtelöä ja sanon "Hmm.. ehkä hiukan nauseettinen olo ja väsyttää." pitäisikö havainto mielestäsi sivuuttaa täysin merkityksettömänä, jos kyseessä olisi tutkimus?




Valkuaisaineista, rasvoista ja hiilihydraateista puhuttaessa on kyse yleensä grammoista. Sen sijaan omega-3 rasvahappojen kohdalla kyse on milligrammoista. En kyllä usko, että mikään dietti aiheuttaa omega-3:n yliannostusta, ellei sitten syö hyvin synteettistä sapuskaa. Sen lisäksi olisi kiva tietää, mikä on yliannostus ja mitä siitä sitten seuraisi?

Vierailija

En oikeasti aio hankkia yliannostusta, vaikka käytinkin sanaa "överit". Aion ainoastaan pyrkiä merkittävästi tasoittamaan n-6 : n-3 suhdetta.
Toivon kokevani jotain aidosti havaittavaa etenkin mielen tasaisuudessa ja keskittymiskyvyssä.

Vierailija
Peksa

Kävin ostamassa 10 purkkia John West makrillipurkkia ja aion syödä niitä joka päivä 2.



Huono idea, makrilli on yksi pahiten elohopeaa kerääviä kalalajeja ja elohopean saantisuositukset ylittynevät tuolla syöntimäärällä. Riippuu tietysti hieman mitä makrillilajia tuossa on tarkalleen ottaen käytetty mutta yleisesti ottaen makrilli on erittäin huono valinta.

Kaloista kannattaa enemmin suosia sardiinia johon myrkyt eivät juurikaan keräänny, ja purkkisardiini on huomattavasti makrillia halvempaa.

Peksa

Lisäksi kävin luomukaupasta ostamassa pellavasiemenöljyä, kun tajusin, että hamppuöljyhän ON REILUSTI OMEGA-6-voittoinen, eli huono öljy! Aion laittaa pellavasiemenöljyä päivittäin 3 ruokalusikallista smoothieihini.



Jälleen huono valinta, pellavansiemenöljyn kasvipohjaiset omega3:t ovat täysin ala-arvoisia eläinperäisiin omega3:iin verrattuna ja lähes samaa luokkaa placebon kanssa. Voin laittaa tästä tutkimuksia jos haluat lukea.

Joten: Nyt kipin kapin uudestaan sinne kauppaan, ostat purkkisardiineja ja nestemäisessä muodossa olevaa kalaöljyä (huom: ei kalanmaksaöljyä, koska sen A-vitamiinista voit vetää överit ja pahimmillaan kuolla).

Mikäli budjetti riittää niin voi sitä kalaöljyä tottakai vetää kapseleissa mutta järkevän määrän (5-20 grammaa) saaminen päivässä pillereistä on hankalaa ja kallista. Ja mikäli olet valmis vetämään kuolemalta maistuvaa pellavansiemenöljyä, ruokalusikallinen tai pari kalaöljyä päivässä menee helposti

Nestemäisistä kalaöljyistä kannattanee suosia maustettuja versioita, esim. lidlin sitruunan makuista kalaöljyä on kehuttu ihan juotavaksi. Suomalaisista nettikaupoista löytyy paljon vaihtoehtoja ja varsin edullisesti, jopa. Kun muutan takaisin Suomeen aion myös siirtyä nestemäiseen kalaöljyyn, tällä hetkellä vedän halpoja amerikkalaisia pillereitä joista otan 10+ grammaa kalaöljyä päivässä.

Peksa

Nyt on eilinen ja puoli päivää tänään kokeilua takana ja fiilis ehkä jonkin verran tasapainoisempi ja vähemmän stressaantunut, mutta vaikea sanoa yhtään mitään.



Parissa päivässä huomaamasi efektit ovat placeboa, veliseni.

Vierailija
totinen
Omega kolmoset lisäävät verenvuotoriskiä, siksi yleensä ei suositella yli 2 gramman annoksia päivässä.



Höpsistä.

"Omega-3 fatty acid ethyl esters have well-known triglyceride-lowering properties and were shown >30 years ago to inhibit platelet function. With the recent US Food and Drug Administration (FDA) approval of these agents for treating severe triglyceride elevations, concerns about excess bleeding naturally arise. However, an objective assessment of the evidence for clinically significant bleeding reveals that such concerns are unfounded. As such, the benefits of triglyceride lowering with omega-3 fatty acids more than outweigh any theoretical risks for increased bleeding."

Lähde: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve ... 4906022399

Samaan lopputulokseen päätyviä tutkimuksia on pilvin pimein.

Vierailija
Skeptikko
Peksa

Kävin ostamassa 10 purkkia John West makrillipurkkia ja aion syödä niitä joka päivä 2.



Huono idea, makrilli on yksi pahiten elohopeaa kerääviä kalalajeja ja elohopean saantisuositukset ylittynevät tuolla syöntimäärällä. Riippuu tietysti hieman mitä makrillilajia tuossa on tarkalleen ottaen käytetty mutta yleisesti ottaen makrilli on erittäin huono valinta.

Kaloista kannattaa enemmin suosia sardiinia johon myrkyt eivät juurikaan keräänny, ja purkkisardiini on huomattavasti makrillia halvempaa.

Peksa

Lisäksi kävin luomukaupasta ostamassa pellavasiemenöljyä, kun tajusin, että hamppuöljyhän ON REILUSTI OMEGA-6-voittoinen, eli huono öljy! Aion laittaa pellavasiemenöljyä päivittäin 3 ruokalusikallista smoothieihini.



Jälleen huono valinta, pellavansiemenöljyn kasvipohjaiset omega3:t ovat täysin ala-arvoisia eläinperäisiin omega3:iin verrattuna ja lähes samaa luokkaa placebon kanssa. Voin laittaa tästä tutkimuksia jos haluat lukea.

Joten: Nyt kipin kapin uudestaan sinne kauppaan, ostat purkkisardiineja ja nestemäisessä muodossa olevaa kalaöljyä (huom: ei kalanmaksaöljyä, koska sen A-vitamiinista voit vetää överit ja pahimmillaan kuolla).

Mikäli budjetti riittää niin voi sitä kalaöljyä tottakai vetää kapseleissa mutta järkevän määrän (5-20 grammaa) saaminen päivässä pillereistä on hankalaa ja kallista. Ja mikäli olet valmis vetämään kuolemalta maistuvaa pellavansiemenöljyä, ruokalusikallinen tai pari kalaöljyä päivässä menee helposti

Nestemäisistä kalaöljyistä kannattanee suosia maustettuja versioita, esim. lidlin sitruunan makuista kalaöljyä on kehuttu ihan juotavaksi. Suomalaisista nettikaupoista löytyy paljon vaihtoehtoja ja varsin edullisesti, jopa. Kun muutan takaisin Suomeen aion myös siirtyä nestemäiseen kalaöljyyn, tällä hetkellä vedän halpoja amerikkalaisia pillereitä joista otan 10+ grammaa kalaöljyä päivässä.

Peksa

Nyt on eilinen ja puoli päivää tänään kokeilua takana ja fiilis ehkä jonkin verran tasapainoisempi ja vähemmän stressaantunut, mutta vaikea sanoa yhtään mitään.



Parissa päivässä huomaamasi efektit ovat placeboa, veliseni.



Kiitos erinomaisista vinkeistä, Skeptikko. Huomasin itsekin, että pellavaöljy oli huono ostos, kun luin vähän pidemmälle täällä käytyjä keskusteluja. Kannattaisiko minun kuitenkin käyttää ne pellavaöljyt pois alta, vai pitäsikö heittää muka pois (6vk käyttöaika avaamisesta)? Olen tilannut iHerbistä krilliöljyä, jota on kehuttu hyväksi EPA ja DHA lähteeksi, olikohan se edes hyvä valinta?

Omega-6:sten rajoittamisessa strategiana on vähentää avokadojen, cashewpähkinöiden syöntiä ja vaihtaa punaisessa lihassa luomu naudanliha pakastettuun Uuden-Seelannin lampaanlihaan ja pakastettuun tarhatun saksanhirven lihaan (molemmat Pirkan). Kanaa tulee usein paistettua kookosrasvassa ja kookosrasvaa tulee muutenkin syötyä 2-4 ruokalusikallista päivässä.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
Skeptikko
Ja mikäli olet valmis vetämään kuolemalta maistuvaa pellavansiemenöljyä, ruokalusikallinen tai pari kalaöljyä päivässä menee helposti

Pellavaöljy on tosiaan hyödytöntä jos se on pahanmakuista, koska silloin se on härskiintynyttä ja pilalla.

Jos sitä kuitenkin haluaa, pitää ostaa kaupoista joissa sitä säilytetään viileässä ja siinä on miellyttävä pähkinäinen aromi. Mutta parempi on ostaa kokonaisia pellavansiemeniä ja jauhaa ne pienellä sähkömyllyllä, koska silloin öljy on varmasti tuoretta, ja siemenistä saa vähän kuitujakin samalla (jos niitä haluaa).

Vierailija
Peksa

Kannattaisiko minun kuitenkin käyttää ne pellavaöljyt pois alta, vai pitäsikö heittää muka pois (6vk käyttöaika avaamisesta)?



Jos pystyt vetämään sitä niin tottakai ne kannattaa käyttää.

Kuten Ding Ding totesi, paras (IMHO) tapa nauttia pellavaöljyä on jauhaa itse siemeniä. Kuullostaa ehkä vaikealta mutta kunhan laitat siemenet tehosekoittimeen ja annat surista pari sekuntia. Heittää perään vähän soijamaitoa/kookosvettä/vettä, vaikka jotain vihreää esim. pinaattia ja pakastemarjoja, kaakaota jne niin tuloksena syntyy herkullinen ja terveellinen smoothie.

Itse käytän pellavansiemeniä juuri näin smoothien seassa ja lähinnä pellavansiemenen vitamiinien, hivenaineiden ja kuidun takia.

Peksa

Olen tilannut iHerbistä krilliöljyä, jota on kehuttu hyväksi EPA ja DHA lähteeksi, olikohan se edes hyvä valinta?



Kehuttua tavaraa tuo on mutta myös kallista. Itse en olisi niin vakuuttunut onko krilliöljy hintaansa nähden niin paljon parempaa mitä halvempi kalaöljy.

Mikäli rahaa löytyy niin parin ruokalusikallisen kanssa kalaöljyä voi ottaa myös tuota krilliöljyä pillerin tai pari, varmasti hyvä yhdistelmä. Onko se krilliöljyn korkean hinnan arvoista, sitä en tiedä.

Peksa

Kanaa tulee usein paistettua kookosrasvassa ja kookosrasvaa tulee muutenkin syötyä 2-4 ruokalusikallista päivässä.



Kookosrasvan kanssa kannattaa olla varovainen, sen kemiallinen rakenne alkaa hajota varsin alhaisissa lämpötiloissa. Itse käytän sitä lähinnä kanamunan paistamiseen, en koskaan lihan. Ja kookosöljy on niin hyvää, että sitä vetää raakanakin smoothien seassa.

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
Skeptikko
totinen
Omega kolmoset lisäävät verenvuotoriskiä, siksi yleensä ei suositella yli 2 gramman annoksia päivässä.



Höpsistä.

"Omega-3 fatty acid ethyl esters have well-known triglyceride-lowering properties and were shown >30 years ago to inhibit platelet function. With the recent US Food and Drug Administration (FDA) approval of these agents for treating severe triglyceride elevations, concerns about excess bleeding naturally arise. However, an objective assessment of the evidence for clinically significant bleeding reveals that such concerns are unfounded. As such, the benefits of triglyceride lowering with omega-3 fatty acids more than outweigh any theoretical risks for increased bleeding."

Lähde: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve ... 4906022399

Samaan lopputulokseen päätyviä tutkimuksia on pilvin pimein.


Eli minulla oli suurimpien annosten myötä ruvennut silmämunista katkeilemaan verisuonia, mikä ei ilmeisesti ole kliinisesti merkittävää, mutta melko hurjan näköistä.

Vierailija
totinen

Eli minulla oli suurimpien annosten myötä ruvennut silmämunista katkeilemaan verisuonia, mikä ei ilmeisesti ole kliinisesti merkittävää, mutta melko hurjan näköistä.


Vierailija
Skeptikko
Peksa

Kävin ostamassa 10 purkkia John West makrillipurkkia ja aion syödä niitä joka päivä 2.



Huono idea, makrilli on yksi pahiten elohopeaa kerääviä kalalajeja ja elohopean saantisuositukset ylittynevät tuolla syöntimäärällä. Riippuu tietysti hieman mitä makrillilajia tuossa on tarkalleen ottaen käytetty mutta yleisesti ottaen makrilli on erittäin huono valinta.

Parissa päivässä huomaamasi efektit ovat placeboa, veliseni.




Mistä muuten tiedät, että makrilli on noin riskaabeli? Olisiko linkkiä?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat