Yliääninopeus ja rengasilmiö

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Iltaa!

Suoraan asiaan ilman esileikkejä. Mistä tulee tämä näkyvä osio kyseisessä tapahtumassa? Saako ääniaallot ilman kosteuden värähtelemään tarpeeksi nopeasti vai mitä tuo utuinen valkoinen on kyseisellä hetkellä?
Ilmiön syntymisen ymmärtää, mutta en sitä mistä näkyvä osio ilmiöstä aiheutuu.

Kommentit (8)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Yliäänennopeudella tai lähisoonisella nopeudella nopeudella lentävä lentokone aiheuttaa voimakkaan ns. shokkiaallon, jossa on voimakas paine- ja alipainepiikki (tai useampia). Voimakas alipaine saa ilmankosteuden väliaikaisesti tiivistymään vesipisaroiksi, jotka näkyvät sumuna. Välittömästi paineaallon jälkeen pisarat haihtuvat takaisin näkymättömäksi vesihöyryksi.

Vierailija

Keula synnyttää tiivistysaallon ja perä harvennusaallon.

Tästä paine-erosta tulee se pamauskin. Pitkän koneen pamaus on erilainen kuin lyhyen koneen.

Pohjimmiltaan tiivistys- ja harvennusaalto johtuu siitä, että konvektioyhtälö on epälineaarinen. u*du/dx johtaa siihen, että edessä menevät molekyylit hidastuu, jolloin takana tulevat saa ne kiinni. Vähän kuin autojono ajaisi tervaan, tai aalto tulisi matalaan rantaan. Takana tulevat ajaa etummaisten tontille ja PAM.

Vierailija
Heksu
Yliäänennopeudella tai lähisoonisella nopeudella nopeudella lentävä lentokone aiheuttaa voimakkaan ns. shokkiaallon, jossa on voimakas paine- ja alipainepiikki (tai useampia). Voimakas alipaine saa ilmankosteuden väliaikaisesti tiivistymään vesipisaroiksi, jotka näkyvät sumuna. Välittömästi paineaallon jälkeen pisarat haihtuvat takaisin näkymättömäksi vesihöyryksi.

Ylipaine tiivistää. Alipaine höyrystää.

Vierailija

Ok, kiitti!

Eli vesihöyryn tiivistyminen oli syynä. Nopea ratkaisu ja jäljillä ajatukseni olivatkin, mutta en keksinyt mikä sen aiheuttaisi.

Vierailija

Moottorin hiukkaspäästöillä on myös osuutta pilven syntymisessä paineenlaskun kanssa. Taitaa muutenkin olla moottorin päästöjä valtaosin.
Se pysyy paikoillaan kun kun koneen tuottama äänenopeus vastaa ilmavirtaa.

Vierailija
tietää
Moottorin hiukkaspäästöillä on myös osuutta pilven syntymisessä paineenlaskun kanssa. Taitaa muutenkin olla moottorin päästöjä valtaosin.
Se pysyy paikoillaan kun kun koneen tuottama äänenopeus vastaa ilmavirtaa.

Ei ole. Moottorin päästöt ovat siellä koneen takana.

Kyseessä on shokkiaallon painevaikutus ilman kastepisteeseen. Se on riippuvainen myös ilman suhteellisesta kosteudesta ja lämpötilasta. Aina ei tuollainen näkyvä kartio esiinny.

Tuossa kuvassa muuten näkyy pieni kartio myös ohjaamon kohdalla. Mahtaisiko pilotti tupakoida?

Vierailija

Tuossa tilanteessa virtausten suunnat voivat olla jättöpuolella päinvastaisia. Vertaa 2-T moottorin tehoputki.

Lentokoneista katoaa ohjattavuus, ellei siiven nuolikulma ole sopiva.

Kuskin ei tarvitse röökata koska tuossa näyttää yltävän sumua koko siiven matkalle.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
lotkapottilopotti
Ylipaine tiivistää. Alipaine höyrystää.



Toki, mutta kyse onkin adiabaattisesta prosessista. Paineen laskiessa äkisti voidaan olettaa, ettei energiaa ehdi siirtyä mistään mihinkään, jolloin lämpötila laskee (P*V / T ~= vakio) ja vesihöyry tiivistyy.

Uusimmat

Suosituimmat