"Tärkeimmät" vitamiini- ja muut lisät?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tervehdys uudelta kirjoittajalta!

Seurasin pitkiä ketjuja mm. D-vitamiinista ja EPA:sta, nyt on tullut mieleen kysyä, että mikä olisi sitten sellainen "tärkein" lisäravinteiden merkki ja annostus teidän mielestänne? Jos luontaistuotekauppiaalta kysyy niin tietysti se sanoo, että tuhat purkkia ainakin erilaisia. Kuitenkin olen lukenut paljon esim. juuri D-vitamiinin ja E-EPAn terveyshyödyistä, joten...

Olenko kovasti hakoteillä, jos totean, että perusterveen kolmekymppisen kannattaisi ottaa ravinteina vuorokaudessa vaikkapa:
* 1-2x Multitabs tyyppinen, yleisesti ottaen kaikkia vitamiineja sisältävä valmiste peruslisäravinteeksi (ei-niin kovin-monipuolista ruokavaliota vastaan).
* 1000mg C-vitamiinia
* 200mikrogrammaa D-vitamiinia
* 200mg E-vitamiinia
* 2000mg E-EPAa
* 1000mg Kalsiumia

E-EPA ja mieluusti myös D-vitamiini öljykapseleissa paremman imeytymisen vuoksi ja itse asiassa kaikkia noita siis "yhdellä kertaa" (luin, että eri vitamiinit tehostavat toistensa imeytymistä, etenkin rasvaliukoisiin vitamiineihin tepsii siis). Mieluiten varmaan kalaöljypohjaista jos löytyy, mutta lienee tyytyminen oliiviöljypohjaisiin jos ja kun noita ei ole?

Eikö tuossa tulisi ns. tärkeimmät? Vai jääkö mielestänne jotain puuttumaan vai onko jotain liikaa? Luultavasti iHerbs.com kautta tilaamaan sitten vaan vai...?

(Kaikille jotka aloittavat "et tarvitse lisäravinteita kun monipuolisesta ravinnosta"...joo, en viitsi edes vastata, on selvää, että suositukset eivät ole kohdallaan ja ainakaan meikäläisen ruokavalio ei ole eikä tule kohdalleen joten jättäkää tämä väittely samantien kiitos.)

Kommentit (3)

Vierailija

Osta spiruliinaa "monivitamiiniksi".

Syö D-vitamiinia 125µg/vrk, jos olet aikuinen.

Osta kalsium sitraattina, jos et syö lainkaan maitotuottei eli et esim. juustoakaan.

Kalaöljynä paras on möller tai Lysi EI E-Epa.

Vehnänalkioöljy on paras ja ainoa luonnollinen E-vitamiinivalmiste lisäravinteena, mitä olen löytänyt.

Osta luonnollista C-vitamiiniavalmistetta eli esim.

A.Vogel Vitamin-C
Acerola Sweet
Xylisweet Acerola

Kaikkia yllämainittuja saat kaikkein halvimmillaan suurimmista Citymarketeista, paitsi et D-vitamiinia.

Ja lisäksi Bekavit B on hyvä luonnollinen B-vitamiinivalmiste sekä magnesium sitraattina.

Vierailija
MsHorton
Osta spiruliinaa "monivitamiiniksi".

Miksi?

Osta kalsium sitraattina

Miksi?

Kalaöljynä paras on möller tai Lysi EI E-Epa.

Ai miksi, nimenomaan E-EPA on suositeltu, koostumus parempi kuin sekalainen kalaöljy.

Vehnänalkioöljy on paras ja ainoa luonnollinen E-vitamiinivalmiste lisäravinteena, mitä olen löytänyt.

Miksi pitäisi olla luonnollinen E-vitamiinivalmiste?

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
newbie___
MsHorton
Osta spiruliinaa "monivitamiiniksi".

Miksi?

Ravinteista saa ehkä moni- ja tasapuolisemmin ravinteita kuin monivitamiinipillereistä

newbie___

Osta kalsium sitraattina

Miksi?

En tiedä. Ainakin magnesiumsitraattia on kehuttu hyvin imeytyväksi valmisteeksi.

newbie___
Kalaöljynä paras on möller tai Lysi EI E-Epa.

Ai miksi, nimenomaan E-EPA on suositeltu, koostumus parempi kuin sekalainen kalaöljy.

Siitä puuttuu elintärkeää DHA:a, kaikki eivät voi muuntaa EPA:a DHA:ksi. EPA on hyväksi lähinnä aivoille, mutta muu kroppa tarvitsee DHA:ta.

newbie___
Vehnänalkioöljy on paras ja ainoa luonnollinen E-vitamiinivalmiste lisäravinteena, mitä olen löytänyt.

Miksi pitäisi olla luonnollinen E-vitamiinivalmiste?

E-vitamiini on nimitys ryhmälle samankaltaisia molekyylejä, joista keinotekoisesti valmistetaan vain yhtä. Vehnänalkioöljyssä nämä ovat tasapuolisesti edustettuna.

Uusimmat

Suosituimmat