Miksi pomon pitää tienata duunaria enemmän ?

Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

En voi olla taas ihmettelemättä Ilta-Sanomien otsikointia:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... snl-161109

"Finnairin lentäjät tienaavat jopa pomojaan enemmän"

Mitä kummallista tuossa on. Olen itse ollut rakennustyömaalla ja tienannut pomoani enemmän, vaikka en kuulunut edes parhaiten palkattuihin. Rakennuksilla 1970 luvulla urakkakirvesmiehet tienasivat varmaan 50 % enemmän kuin rakennusmestari enkä näe siinä mitään kummallista.

Sitten on tämä luettelo lentäjien kontra pomojen palkoista:

Poimintoja Finnairin lentäjien ansiotuloista 2008

# 309 422 Utriainen Jukka Pekka, Järvenpää
# 303 522 Toppari Tapani, Hyvinkää

# 235 790 Ilvesmäki Kalle Pekka, Helsinki
# 207 730 Pänkäläinen Mauri Kullervo, Tuusula
# 206 094 Arve-Inkinen Kirsi Sylvia, Espoo
# 194 037 Rintala Seppo, Nurmijärvi
# 188 507 Kröger Petri Ensio, Tuusula
# 186 832 Asell Jari Johannes, Tuusula
# 184 573 Jaskari Matti Pekka, Järvenpää
# 166 419 Puro Pasi, Vantaa
# 140 111 Rintala Morthern Kristian, Tuusula
# 137 830 Ravander Kai Kristian, Järvenpää
# 110 140 Koskenranta Pasi Kalervo, Järvenpää

# Poimintoja Finnairin johtajien ansiotuloista 2008

# 1 091 993 Hienonen Jukka, toimitusjohtaja
# 422 014 Heinonen Lasse, talousjohtaja, varatoimitusjohtaja
# 416 009 Vikkula Kaisa, lomaliikenteen ja matkap. johtaja
# 392 976 Perho Mika, kaupallisen ryhmän johtaja
# 374 284 Komulainen Anssi, henkilöstöjohtaja
# 366 575 Haglund Christer, viestintäjohtaja
# 337 389 Sievänen Veikko, lentotoimintaryhmän johtaja
# 235 218 Iho Ville, resurssienhallinnan johtaja
# 155 488 Riihimäki Timo, asiakaspalvelutoimintojen johtaja

En ymmärrä, miksi pomojen pitää vetää tuollaisia ansioita ja ilman, että kukaan nostaa meteliä. Lentäjän työ on sentään vaativaa ja vastuullista. Vai perustuvatko nuo pomojen palkat siihen, että he saavat määrätä itse palkkansa ?

Noita pomojakin on Finnskillä varmaan satoja ja he imevät varmaan 50 % koko palkkasummasta. Tarvitaanko tuollaisia kaikenmaailman jonninjoutavia pomoja aikuisten oikeasti ?
Jukka Hienonenkin on tienannut vuonna 2008 yli miljoonan ja kehtaa vielä vaatia alamaisiltaan palkanalennuksia.

Sivut

Kommentit (130)

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008

Eiköhän se ole ihan jokaisen oma asia mitä saa palkaksi ja mitä sillä tekee. Siihen nähden en ymmärrä miksi mistään palkka-asioista pitäisi nostaa haloo.

Everything you know, is about to change.

Vierailija

Jotain feodaaliajan mitälie fossiilista "ajattelua".. tai paremminkin primitiivistä reagointia laumahirarkisesti niin että jotkut kuvittelee että lukemalla esmes kirjoja pääsis ikäänkuin automaattisesti pomottamaan muita - vaikka käytännössä on niin että työnjohtajan duuni on organisoida töitä, ei nissään nimessä leikkiä jotain hidalgoa joka voi kyykyttää.

Vastuusta maksetaan ja lentäjien kohdalla on suuri vastuu tasan sillä joka kuskaa ihmisiä taivaalla.

Vastuuta on tietenkin lennonjärjestelijöillä ja ohjaajilla lennonjohtotorneissaan mutta se että osaa tehdä muitten vuorolistat ja organisoida, sen nyt osaa vaikka kuka. Arkista puuhaa jota kukin tekee jatkuvasti.
Ei siinä ainakaan isompaa vastuuta ole.

Vaarallistakin on nousta ilmaan lentokoneella.
Ja niinkin on että harvoista on ees lentäjiksi. Ihmisillä kait on aika yleistä korkeanpaikankammot ja vaikka mikä. Korvat nasahtaa lukkoon monella matkustajalla. Työkseen lentävän täytyy sopeutua aikaeroihin jne.

Rahaahan se vaan on ja kulutukseen se menee kiertoon.
Lapsellista ajatella että aina pitäis olla sama kankea porrastus joka hommassa niin että pomoilusta sais aina enemmän.

Pikkunilkkejä kyllä riittäis vaikka miten mutta kuka niitä tarvii?
Ei kukaan!
Omaa surkeeta egoonsa ne vaan haluu pönkittää ja päästä kukkoilemaan.. turhaa sakkia.

Vierailija
Pönni
Jotain feodaaliajan mitälie fossiilista "ajattelua".. tai paremminkin primitiivistä reagointia laumahirarkisesti niin että jotkut kuvittelee että lukemalla esmes kirjoja pääsis ikäänkuin automaattisesti pomottamaan muita - vaikka käytännössä on niin että työnjohtajan duuni on organisoida töitä, ei nissään nimessä leikkiä jotain hidalgoa joka voi kyykyttää.

Vastuusta maksetaan ja lentäjien kohdalla on suuri vastuu tasan sillä joka kuskaa ihmisiä taivaalla.

Vastuuta on tietenkin lennonjärjestelijöillä ja ohjaajilla lennonjohtotorneissaan mutta se että osaa tehdä muitten vuorolistat ja organisoida, sen nyt osaa vaikka kuka. Arkista puuhaa jota kukin tekee jatkuvasti.
Ei siinä ainakaan isompaa vastuuta ole.




Pönni ymmärtää suorastaan hämmästyttävän kirkkaasti liikkeenjohdon tehtävät, vastuut ja keskeiset osaamisalueet!
Jospa sieltä Finnairilta löytyisi Pönnillekin jokin managerin paikka, tuollainen likkeenjohdon ymmärrys on saatava hyötykäyttöön!

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Teekkari
Eiköhän se ole ihan jokaisen oma asia mitä saa palkaksi ja mitä sillä tekee.

No ei. Palkka-asioista sovitaan yleensä työsopimuksen yhteydessä. Myös työehtosopimukset määrittelevät palkkojen tasoa. Vain joillain ylemmillä toimihenkilöillä on mahdollisuus päättää omasta palkastaan.

Siihen nähden en ymmärrä miksi mistään palkka-asioista pitäisi nostaa haloo.

Palkka-asiat ovat kaikkein yleisin työriitojen aihe. Vain Finnairin lentäjät olisivat suostuneet palkanalennukseen.

Vierailija

Kyllähän ainakin kaupallisella puolella suorittavaa työtä tekevällä pitäisi olla mahdollisuus tienata pomoaan enemmän. Lähes kaikissa firmoissa joissa itse olen ollut töissä on parhaat myyntineuvottelijat tienanneet enemmän kuin esimiehensä.

Myyjähän sen tuottavan työn tekee ja pomo hoitaa hallinnolliset ja muuta asiat, että myyntineuvottelija voi keskittyä rauhassa oleelliseen, eli rahan tuomiseen firmalle.

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008
Miksi pomon pitää tienata duunaria enemmän ?



En tiedä luokitteleeko Ertsu myös luovaa työtä tekevät tekniikan alan ammattilaiset pomoiksi jos he ovat korkeintaan tiimin esimiehiä mutta useimmiten kuitenkin itsenäisiä yritysten kilpailukykyä ylläpitäviä ammattilaisia.

Mielestäni, yhteisön kulttuurievoluutio näivettyisi jos henkisen pääoman kartuttamisesta ja uusien toimintamallien työstämisestä ei annettaisi parempaa korvausta. Tuotekehityspuolella ymmärrän insinöörille maksettavan paremman palkan.

Valtaosassa yrityksistä tai julkisissa virastoissa kuitenkin rutiinien hoitaminen vie luonnollisesti suuremman osan voimavaroista kuin uusien toimintamallien kehittäminen ja riskaabeli kokeileminen. Näissä olisi mielenkiintoista kokeilla minkälaisia seuraamuksia uskottavalla palkkatasa-arvon toteuttamisella olisi johtoportaasta suorittavan tason työntekijään nähden.

Yksittäinen työyhteisö saattaisi toimia jos kaikille maksettaisiin jokseenkin samanlaista palkkaa, kuitenkaan tämä ei mielestäni toimisi siinä vaiheessa kun ruvetaan vertaamaan saman koulutuksen saaneiden keskinäisiä palkkaeroissa naapurivirastossa/yrityksessä. Näkökulmani mukaan ennemminkin kyse on palkkatasa-arvosta koulutusryhmän sisällä.

Nähdäkseni parempi saavutettavissa oleva elintaso on eräs merkittävimpiä motivaaton lähteitä sietää hikisesti tilapäistä niukkuutta opiskeluaikana matkalla kohti pidempää titteliä. Olisi äärimmäisen epätasa-arvoista jos yht´äkkiä jo työelämään päässeillä insinööri Antilla olisi pienempi palkka kuin insinööri Maijalla vaikka heillä molemmilla on yhtä pitkät tittelit. Kysyn vaan rakas Ertsu minne miespuolinen insinööri sitten tittelinsä sitten voisi panna? Maija varmaan leveilisi titteli tanassa Antille.

-

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
baal1984

En tiedä luokitteleeko Ertsu myös luovaa työtä tekevät tekniikan alan ammattilaiset pomoiksi jos he ovat korkeintaan tiimin esimiehiä mutta useimmiten kuitenkin itsenäisiä yritysten kilpailukykyä ylläpitäviä ammattilaisia.

Luokittelen pomoiksi kaikki esimiesasemassa olevat. Pomoilla on siis aina alaisia (alamaisia).

Nähdäkseni parempi saavutettavissa oleva elintaso on eräs merkittävimpiä motivaaton lähteitä sietää hikisesti tilapäistä niukkuutta opiskeluaikana matkalla kohti pidempää titteliä.

Miten valmistat ruokaa pitkästä tittelistä ? Olisiko mitään reseptiä ? En suoraan sanoen ymmärrä tuota suomalaisten tittelinkipeyttä. Eräs DI kertoi, että se on saksalainen keksintö. Saksalaiset ovat siis vielä enemmän tittelinkipeitä kuin suomalaiset.

Olisi äärimmäisen epätasa-arvoista jos yht´äkkiä jo työelämään päässeillä insinööri Antilla olisi pienempi palkka kuin insinööri Maijalla vaikka heillä molemmilla on yhtä pitkät tittelit. Kysyn vaan rakas Ertsu minne miespuolinen insinööri sitten tittelinsä sitten voisi panna? Maija varmaan leveilisi titteli tanassa Antille.

Laittakaa se titteli mikroon kypsymään ja syökää perunoiden kanssa.
Onneksi liikennelentäjät eivät lennä millään titteleillä vaan koulutuksella ja osaamisella. Liikennelentäjän koulutus on vähintään yhtä pitkä kuin jonkun "titteli-insinöörin". Heidän vastuullaan on aina satojen ihmisten henki. Siksi he ansaitsevat paremman liksan kuin kaikenmaailman pomot.

Vierailija
Ertsu

Laittakaa se titteli mikroon kypsymään ja syökää perunoiden kanssa.
Onneksi liikennelentäjät eivät lennä millään titteleillä vaan koulutuksella ja osaamisella. Liikennelentäjän koulutus on vähintään yhtä pitkä kuin jonkun "titteli-insinöörin". Heidän vastuullaan on aina satojen ihmisten henki. Siksi he ansaitsevat paremman liksan kuin kaikenmaailman pomot.



Eli tuo DI ei etene urallaan koulutuksella ja osaamisella vaan joidenkin muiden mystisten apujen avulla?

En ymmärrä vertausta DI vs. liikelentäjä, ei niitä voi verrata keskenään. Kummassakin on omat vastuunsa ja kumpikin on oman alansa ammattilainen ja palkkansa ansainnut. Harva insinöörikään tekee töitään sillä tittelillä. Rakennesuunnittelija tuskin tarvitsee mitään ylimääräistä pönkitystä egolleen suunnitellessaan siltoja tai kantavia rakenteita. Vastuut ovat kovat siinäkin ja vastuun kannosta saadaan kunnon korvaus. Tällaisessa firmassa oleva pomo on vastuussa ylläpitämään standardeja ja tasoa yhtiössään ja ansaitsee vielä suuremman palkan tai muun insentiivin pitääkseen menestystä yllä. Sinulla ei taida olla mitään henkilökohtaista kokemusta johtotehtävistä esim. teknisellä alalla?

FYI:
Lentäjän ura aukeaa suorittamalla PPL (50-60 lentotuntia) jonka saa käteen jenkeissä reilussa kuukaudessa (jopa hyväksytysti).
Tähän päälle ATPL kouluopetuksena pari kuukautta.
Tästä jatketaan CPL:llä (20-30 lentotuntia), jolla pääsee matkustajakoneen oikealle penkille VFR olosuhteissa. Sitten IFR mittarilentokurssi 50-60 tuntia ja vielä päälle MEP ja MCC. Koko paketin perämieheksi vääntää reilussa vuodessa, riippuen innosta. Sen jälkeen pääsee jo töihin ja tienaamaan. Kapteenin penkille vaaditaan >1000 lentotuntia ja lisäkursseja. Kokonaisuus on vaativa mutta mikään yli-ihminen ei tarvitse olla. Matemaattisesti lahjakas normaalikuntoinen ihminen selviää kyllä ao. haasteesta. Mutta kuten sanottu lentjät ovat palkkansa ansainneet siinä missä parjaamasi DI:t ja johtajatkin.

Vierailija

Onko se Ertsu katsonut liikaa terhipanulaa kun se noin seitkytnostalgiseksi heittäytyy?
Yksi looginen fipa: Lentokapteeni on pomo koneessa, ei renki. Vähänkuin sanoisi laivan kapua kansimieheksi: Heittäis putkaan.

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
Ertsu
Onneksi liikennelentäjät eivät lennä millään titteleillä vaan koulutuksella ja osaamisella. Liikennelentäjän koulutus on vähintään yhtä pitkä kuin jonkun "titteli-insinöörin". Heidän vastuullaan on aina satojen ihmisten henki. Siksi he ansaitsevat paremman liksan kuin kaikenmaailman pomot.



Ansaitsevako siinä tapauksessa Viking Linen kapteenit vielä isomman liksan? Ja bussikuskit korkeamman kuin taksikuskit? Entä tarvitseeko vaikkapa suomalaisia työllistävän teknologia- tai IT-firman omia rahojansa riskeerannut toimitusjohtaja sitten juurikaan palkkaa, kun ei kerran ole ihmishengistä vastuussa?

Vai millä kaavalla se palkka pitäisi sitten laskea, kun selkeästikään et tue markkinatalouden "kysyntä & tarjonta" -periaatetta?

Ovatkohan muuten nämä (http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politii ... 62259.html) tyypit myös haluamassa lentäjiksi siksi, koska a) he haluavat ottaa vastuuta monipäisestä ihmisjoukosta, vai b) he ovat tietoisia lentäjien ylisuurista palkoista.

Juttu nyt tässä maailmassa vain menee niin, että rutiininomaisista töistä (kuten lentäjät), joille on päteviä tekijäkandidaatteja enemmän kuin on tarvetta, tulisi maksaa vähemmän palkkaa kuin erikoistaitoja ja -osaamista vaativien johtotehtävien tekijöille (jotka usein saavatkin potkut hyvin nopeasti, ellei homma luista). Enkä nyt puhu mistään riviesimiehistä, vaan kilpailuilla markkinoilla toimivien firmojen johtoryhmän jäsenistä.

hyrrä
Seuraa 
Viestejä834
Liittynyt25.3.2007

Laitetaan nyt tähän säikeeseen:

Hiukan yli vuosi sitten lentäjät vaativat palkkoihinsa neljänneksen (!) korotusta. En muista saivatko.

Uutinen

Kysymys: Miksi Finnairin lentäjien palkat ovat niin paljon korkeammat (vai ovatko?) kuin muilla lentoyhtiöillä? Julkisuudessa on liikkunut jopa 150 000 euron keskipalkkoja Finnairilla vuodessa, samassa ajassa FinnCommin kapteenien vuosiansiot olisivat olleet n 53 000 euroa. Mikä tekee eron?

Vierailija

Finnair on ns. lirissä kuten erittäin monet muutkin perinteiset lentoyhtiöt. Ennen nämä yhtiöt olivat suojatyöpaikkoja, sillä niitä varjeltiin kilpailulta kansallisen edun nimissä. Näin siis vaikka yhtiöt eivät olisi olleetkaan valtion suorassa omistuksessa. Maailma on muuttunut ja kilpailu on vapautunut. Asiakkaiden kannalta tämä on erinomainen asia, lentolippujen hinnat ovat laskivat kun halpalentoyhtiöitä tuli markkinoille.

Perinteisille lentoyhtiöille kilpailun vapautuminen on merkinnyt vaikeuksia. Niiden toimintatavat, rakenteet ja henkilöstökustannukset ovat peräisin monopoliajoilta eivätkä ne ole kilpailukykyisiä nykymaailmassa. Euroopastahan on jo hävinnyt mm. KLM, Swissair, Sabena (Such A Bloody Experience, Never Again) ja käytännössä myös Alitalia (Always Late In Take-offs, Always Late in Arrivals) ja monet muut ovat jo täysin maitohapoilla mukaan luettuna SAS. Finnair on toistaiseksi onnistunut sinnittelemään varsin hyvin, sillä yhtiön johto (huom. eivät lentäjät) ymmärsi aikoinaan Kauko-Idän reittien potentiaalin. Lisäksi konsernissa on muilla alueilla kuin varsinaisessa lentotoiminnassa vuosien aikana tehty onnistuneita sopeuttamistoimenpiteitä.

Joka tapauksessa Finnairinkin tulos on painunut tappiolle ja tulevaisuuskaan ei näytä valoisalta. Nyt pieni avainryhmä yrittää säilyttää monopoliaikana saavuttamansa edut. Loppujen lopuksihan tuossa lakossa ei edes ole kyse palkoista, vaan siitä kuka saa lentää Finnairin omistamia koneita, vaikka ne olisi vuokrattu muiden yhtiöiden käyttöön. Aika ihmeellinen vaatimus, että ammattiliitto voisi asiasta päättää (tai sillä on veto-oikeus) kuten aiemmissa työehtosopimuksissa on sovittu.
Tätä mallia kun jatketaan niin Finnair kyllä ajautuu ennen pitkää jonkin suuren lentoyhtiön osaksi äärimmäisessä tapauksessa vaikka konkurssin kautta kuten monelle lentoyhtiölle on jo tapahtunut. Sen jälkeen saattaakin tulla mielenkiintoisia työehtosopimusneuvotteluja.

Tässä muuten mielenkiintoinen kommentti Finnairin tilanteesta:

http://esaimaa.fi/Mielipide---Paakirjoi ... 7982945/66

Kovapalkkaiset lentäjät ovat tottuneet vuosien varrella huippuetuihin, joista yhtiö toivoo heidän nyt jonkin verran tinkivän. Lentäjien palkat nakertavat lähes kolmanneksen Finnairin henkilöstömenoista.

Hmm... Finnairilla on jotain 600-700 lentäjää ja konsernin henkilöstö jotain 8000-9000.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
Ertsu
Teekkari
Eiköhän se ole ihan jokaisen oma asia mitä saa palkaksi ja mitä sillä tekee.

No ei. Palkka-asioista sovitaan yleensä työsopimuksen yhteydessä. Myös työehtosopimukset määrittelevät palkkojen tasoa. Vain joillain ylemmillä toimihenkilöillä on mahdollisuus päättää omasta palkastaan.
Paskapuhetta, kaikilla on vapaus valita mihin kouluttautuu ja mitä palkkaa saa. Eihän se suuri palkka tietenkään mikään itsetarkoitus ole, mutta valinta on vapaa. Jos ei kouluttautumalla pääse johtoon, perustaa yrityksen ja nostaa sen kärkeen.

Everything you know, is about to change.

Vierailija
hyrrä
Laitetaan nyt tähän säikeeseen:

Hiukan yli vuosi sitten lentäjät vaativat palkkoihinsa neljänneksen (!) korotusta. En muista saivatko.

Uutinen

Kysymys: Miksi Finnairin lentäjien palkat ovat niin paljon korkeammat (vai ovatko?) kuin muilla lentoyhtiöillä? Julkisuudessa on liikkunut jopa 150 000 euron keskipalkkoja Finnairilla vuodessa, samassa ajassa FinnCommin kapteenien vuosiansiot olisivat olleet n 53 000 euroa. Mikä tekee eron?




Lue tuo viestiäsi myöhempi viestini. Siinä kerroin taustoista. Tarkkaa tietoa Finnairin lentäjien keskipalkasta on vaikea saada, mutta kyllä se sadan tonnin paremmalla puolella on. Paras palkka oli siis aloitusviestin mukaan yli 300 000 euroa, toki useimmat hankkivat vähemmän. Finnairin lentäjien joiden määrä konsernin henkilöstöstä on alle 10 %, osuus henkilöstökustannuksista on noin kolmannes. Historiallisista syistä palkat ovat parempia Finnairilla kuin halpalentoyhtiöillä jotka maksavat markkinapalkkoja. No, pian Finnairkin on historiaa...

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... snl-161109

Kovapalkkaiset lentäjät ovat tottuneet vuosien varrella huippuetuihin, joista yhtiö toivoo heidän nyt jonkin verran tinkivän. Lentäjien palkat nakertavat lähes kolmanneksen Finnairin henkilöstömenoista.

http://esaimaa.fi/Mielipide---Paakirjoi ... 7982945/66

Vierailija
hyrrä

Kysymys: Miksi Finnairin lentäjien palkat ovat niin paljon korkeammat (vai ovatko?) kuin muilla lentoyhtiöillä? Julkisuudessa on liikkunut jopa 150 000 euron keskipalkkoja Finnairilla vuodessa, samassa ajassa FinnCommin kapteenien vuosiansiot olisivat olleet n 53 000 euroa. Mikä tekee eron?



FinnComm hoitaa pääasiassa syöttöliikennettä kotimaassa ja lähiympäristössä, Finnair lentää kaukomaihin. Jälkimmäiseen vaaditaan enemmän kokemusta.

Jenkeissä liikelentäjän keskiansio isoissa yhtiöissä on noin 85 000 euroa vuosi. Suhteessa jenkkilän elinkustannuksiin mielestäni aika samaa tasoa siis kuin suomessa, etenkin kun otetaan huomioon, että liikelentäjän ammatti melko tavanomainen ammatti jenkeissä eikä niin yliarvostettu statukseltaan kuin esim. suomessa. Norjassa liikelentäjien palkat ovat samaa tasoa kuin suomessa, ruotsissa hieman alhaisemmat.

Täytyy lisäksi muistaa, että kouluttautuminen liikelentäjäksi on kallista oppillaalle ja läheskään kaikki eivät edes saa töitä. Siinä joutuu silloin ottamaan tietoisen ja melko suuren riskin jos alalle aikoo. Täytyy olla jokin suunnitelma jos töitä ei löydykään ja lainaa on 50k-70k euroa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat