Poliisilta armeijalle

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Voiko poliisi antaa armeijalle tietoja henkilöstä?

Kommentit (15)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
pakut
Voiko poliisi antaa armeijalle tietoja henkilöstä?

Tietenkin. Jos tehtävän luonne varusmiesaikana tai RUK:ssa tai sen jälkeen edellyttää, niin armeijalla on täysi oikeus saada asianomaisen henkilön rikosrekisteriote (jne.) käyttöönsä. Myös suojelupoliisilta.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Täytyykö myös armeijan ilmoittaa siitä asianomaiselle? Työnantaja joutuu ilmoittamaan työnhakijalle tai -tekijälle, jos aikoo kysyä häntä koskevia asioita poliisilta tai suojelupoliisilta.

http://www.tyosuojelu.fi/fi/tietosuoja

Työnantajan on kerättävä henkilötiedot ensi sijassa työntekijältä itseltään, koska näin työntekijä saa parhaiten selville, mitä tietoja hänestä kerätään. Jos työnantaja kerää tietoja muualta, on hänen hankittava siihen työntekijän suostumus. Suostumusta ei edellytetä, kun viranomainen luovuttaa tietoja työnantajalle tämän laissa säädetyn tehtävän suorittamiseksi tai kun työnantaja hankkii henkilöluottotietoja tai rikosrekisteritietoja työntekijän luotettavuuden selvittämiseksi.

Henkilötietolain 20 §:n 4 momentissa säädetään siitä, milloin henkilöluottotietoja saa luovuttaa ja rikosrekisterilaissa ja asetuksessa säädetään siitä, mihin tarkoituksiin ja keille rikosrekisteritietoja voidaan luovuttaa.

Jos työnantaja hankkii tietoja työntekijän luotettavuuden selvittämiseksi, työnantajan tulee ennen tietojen hankkimista kertoa työntekijälle aikomuksestaan hankkia tällaisia tietoja. Muualta kuin työntekijältä itseltään kerätyistä tiedoista ja niiden sisällöstä työnantajan on kerrottava työntekijälle itselleen, ennen kuin tietoja käytetään työntekijää koskevaan päätöksentekoon.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Moses Leone
Täytyykö myös armeijan ilmoittaa siitä asianomaiselle? Työnantaja joutuu ilmoittamaan työnhakijalle tai -tekijälle, jos aikoo kysyä häntä koskevia asioita poliisilta tai suojelupoliisilta.

http://www.tyosuojelu.fi/fi/tietosuoja

Työnantajan on kerättävä henkilötiedot ensi sijassa työntekijältä itseltään, koska näin työntekijä saa parhaiten selville, mitä tietoja hänestä kerätään. Jos työnantaja kerää tietoja muualta, on hänen hankittava siihen työntekijän suostumus. Suostumusta ei edellytetä, kun viranomainen luovuttaa tietoja työnantajalle tämän laissa säädetyn tehtävän suorittamiseksi tai kun työnantaja hankkii henkilöluottotietoja tai rikosrekisteritietoja työntekijän luotettavuuden selvittämiseksi.

Henkilötietolain 20 §:n 4 momentissa säädetään siitä, milloin henkilöluottotietoja saa luovuttaa ja rikosrekisterilaissa ja asetuksessa säädetään siitä, mihin tarkoituksiin ja keille rikosrekisteritietoja voidaan luovuttaa.

Jos työnantaja hankkii tietoja työntekijän luotettavuuden selvittämiseksi, työnantajan tulee ennen tietojen hankkimista kertoa työntekijälle aikomuksestaan hankkia tällaisia tietoja. Muualta kuin työntekijältä itseltään kerätyistä tiedoista ja niiden sisällöstä työnantajan on kerrottava työntekijälle itselleen, ennen kuin tietoja käytetään työntekijää koskevaan päätöksentekoon.

En usko, että koskee varusmiehiä. Varusmies ei ole "työsuhteessa" puolustusvoimiin.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Rikosrekisteriin armeijalla on ainakin pääsy, kuten myös poliisien merkintöihin, jotka eivät näy rikosrekisteristä.

Vierailija

Puolustusvoimien tiloissa tai alueilla työskentelevistä tehdään turvallisuusselvitys, jolla pyritään estämään ominaisuuksiltaan sopimattomia henkilöitä aiheuttamasta vahinkoa valtion turvallisuudelle tai omaisuudelle. Esimerkiksi huume-, väkivalta- tai omaisuusrikoksesta tuomittuja ja poliittisiin tai ideologisiin ääriliikeisiin kuuluvia ei Puolustusvoimien alueille todennäköisesti päästetä. Itse selvitys on ote valtionhallinnon rekistereihin kerätystä tiedosta ja sen toteuttaa käytännössä Pääesikunnan tutkintaosasto, jolla on pääsy esimerkiksi Poliisin rekistereihin. Turvallisuusselvitys voidaan tehdä vain selvitettävän henkilön omalla suostumuksella. Jos kieltää selvityksen tekemisen itsestään, siihen suhtauduttaneen kuten jos henkilöllä olisi kielteisiä merkintöjä rekistereissä.

Varusmiehistä turvallisuusselvitys tehdään vain poikkeustapauksissa. Esimerkiksi huumeiden käyttörikoksesta tuomittua ei kouluteta sotilaspoliisiksi.

Vierailija
Suggestion
Puolustusvoimien tiloissa tai alueilla työskentelevistä tehdään turvallisuusselvitys, jolla pyritään estämään ominaisuuksiltaan sopimattomia henkilöitä aiheuttamasta vahinkoa valtion turvallisuudelle tai omaisuudelle.

Eipä mulle tehty mitään selvitystä, vaikka olin viikkokausia töissä Puolustusvoimien tutkimuskeskuksessa (huippusalaisessa) myrkkykaasulaboratoriossa --yksityisen palveluksessa.

Vierailija

Eipä mulle tehty mitään selvitystä, vaikka olin viikkokausia töissä Puolustusvoimien tutkimuskeskuksessa (huippusalaisessa) myrkkykaasulaboratoriossa --yksityisen palveluksessa.[/quote]

Suomen Puolustusvoimilla ei ole tutkimuskeskusta eikä myrkkykaasulaboratoriota. Minkähän maan laboratoriossa olit?

Vierailija
Suggestion
Eipä mulle tehty mitään selvitystä, vaikka olin viikkokausia töissä Puolustusvoimien tutkimuskeskuksessa (huippusalaisessa) myrkkykaasulaboratoriossa --yksityisen palveluksessa.

Suomen Puolustusvoimilla ei ole tutkimuskeskusta eikä myrkkykaasulaboratoriota. Minkähän maan laboratoriossa olit?

Hyst, se on salainen, Ylöjärvellä, Outokumpu OY:n entisen kaivoksen alueella, avolouhoksen vierellä,...

Siellä kehitettiin hermokaasuja.. tai ainakin niihin jotakin neutraloivaa...

R4D4
Seuraa 
Viestejä1566
Liittynyt25.3.2009

Riippuu vähän alueesta, millä työskentelee. Ei Suomen puolustusvoimat niin kovin jännittävä instituutio ole.

Turvallisuusselvitys tehdään yhdessä jos toisessakin ammatissa, siinä ei sinänsä ole mitään erikoista. Harva tavis pääsee laajan turvallisuusselvityksen kohteeksi. Lähes aina kyseessä on suppea versio, joka käytännössä vastaa päiväkodin työntekijöille tehtävää selvitystä.

Vierailija

Btw alkoi kiinnostaa, voiko perusmuotoisen turvallisuusselvityksen teettää firmaa varten itsestään esimerkiksi erityisten aineiden kuten lääkejohdannaisten, radioaktiivisten materiaalien yms. kauppaa varten?

Vierailija
Vatkain
Mulle ei tehty selvitystä kun olin palkattuna työntekijänä varuskunta-alueella.

Minulla on aika vahva käsitys, että turvallisuusselvitys tehdään nykyään kaikille siivoojista ja puutarhatyöntekijöistä alkaen. Onkohan työskentelystäsi jo kotvan aikaa?

Tällainen on selvityslomake:
http://www.mil.fi/varusmies/hakemukset/ ... lvitys.pdf

PV:n alueella työskentelee muuten avovankejakin. TET-jaksolaisille ei selvitystä kai tehdä, mutta esimerkiksi työharjoittelijoille kyllä.

Tutkimuskeskusta Puolustusvoimilla ei ole. Ylöjärvellä on kyllä osa Puolustusvoimien Teknillisestä Tutkimuslaitoksesta, joka tutkii informaatiosodankäyntiä, räjähteitä ja aseita sekä suojelutekniikkaa. Viimeksi mainittuun kuuluu myös suojautuminen biologisilta ja kemiallisilta aseilta.

Vierailija
Suggestion
Tutkimuskeskusta Puolustusvoimilla ei ole. Ylöjärvellä on kyllä osa Puolustusvoimien Teknillisestä Tutkimuslaitoksesta, joka tutkii informaatiosodankäyntiä, räjähteitä ja aseita sekä suojelutekniikkaa. Viimeksi mainittuun kuuluu myös suojautuminen biologisilta ja kemiallisilta aseilta.

Se juuri. Olin siellä tekemässä myrkkykaasulaboratoriota, hitsausta, laipotusta, haponkestävää, lyijymattoa, paineistusta, mittauksia, ...

Vierailija
Bushmaster
Btw alkoi kiinnostaa, voiko perusmuotoisen turvallisuusselvityksen teettää firmaa varten itsestään esimerkiksi erityisten aineiden kuten lääkejohdannaisten, radioaktiivisten materiaalien yms. kauppaa varten?

Ainakin käytäessä kansainvälistä kauppaa vaarallisilla aineilla, tulee firmalla olla yhteisöturvallisuustodistus (FSC), jonka myöntää Suojelupoliisi, maamme turvallisuusviranomainen (DSA, Designated Security Authority). Kai kotimaassakin vaaditaan tiettyä osoitettua luotettavuutta, ennen lupa tuollaiseen kaupankäyntiin heltiää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Suggestion
Vatkain
Mulle ei tehty selvitystä kun olin palkattuna työntekijänä varuskunta-alueella.

Minulla on aika vahva käsitys, että turvallisuusselvitys tehdään nykyään kaikille siivoojista ja puutarhatyöntekijöistä alkaen. Onkohan työskentelystäsi jo kotvan aikaa?

Viimeksi olin vuoden 2006 alussa.

Hämmentää.

Uusimmat

Suosituimmat