Omega 3:sta ei influenssassa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko tästä jo keskusteltu/mikä on tämän palstan tieto tai mielipide asiasta? (Inluenssa + omega 3 -haku ei ainakaan tuottanut tulosta)

http://www.lakartidningen.se/07engine.p ... leId=12663

Huolestuttaa. Omega 3 saattaa siis lisätä inluenssan aiheuttamaa tulehdusta keuhkoissa. Ja itse otan e-epaa 500 tai 1000 mg päivässä ja annan 3-vuotiaallekin teelusikallisen Lysiä melkein joka päivä.

Kommentit (14)

Vierailija

Kissaemo kirjoitti: "Huolestuttaa. Omega 3 saattaa siis lisätä inluenssan aiheuttamaa tulehdusta keuhkoissa. Ja itse otan e-epaa 500 tai 1000 mg päivässä ja annan 3-vuotiaallekin teelusikallisen Lysiä melkein joka päivä."

(Ihme, että Neonomide ei ole vielä vastannut.)

Miksi olet lähtenyt "leikkiin" omaehtoisesti? Neo on täällä yllyttänyt porukkaa yliannostuksiin jo pitkän aikaa. Kysymys ei ole siitä, etteikö D-vitamiinisuosituksia per/annos tarvitsisi lisätä nykyisestä, vaan siitä, että tarvitaan uutta tutkimustietoa mikä on oikea uusi suositusmäärä?

Omin päin näitä määriä ei pidä lähteä lisäilemään.

Vierailija
Tarkkailija
Kissaemo kirjoitti: "Huolestuttaa. Omega 3 saattaa siis lisätä inluenssan aiheuttamaa tulehdusta keuhkoissa. Ja itse otan e-epaa 500 tai 1000 mg päivässä ja annan 3-vuotiaallekin teelusikallisen Lysiä melkein joka päivä."

(Ihme, että Neonomide ei ole vielä vastannut.)

Miksi olet lähtenyt "leikkiin" omaehtoisesti? Neo on täällä yllyttänyt porukkaa yliannostuksiin jo pitkän aikaa. Kysymys ei ole siitä, etteikö D-vitamiinisuosituksia per/annos tarvitsisi lisätä nykyisestä, vaan siitä, että tarvitaan uutta tutkimustietoa mikä on oikea uusi suositusmäärä?

Omin päin näitä määriä ei pidä lähteä lisäilemään.

Eikö se Neo ole juuri laittanut niitä linkkejä tutkimuksiin, joissa koehenkilöt ovat saaneet pitkäkestoisesti yli 300mikrogrammaan ilman sivuoireita? On ihmisen oma valinta mihin uskoo. Lääkäreihinkin uskominen voi monesti viedä hautaan, vaikka monesti pelastaakin.

Jos olet tyhmä ja pelaat varman päälle, usko lääkäreitä. Jos olet fiksu, ota selvää itse asioista ja esim. D-vitamiini tapauksessa tsekkaa Neon linkit ja sitten tsekkaa kaikista suurimman D-vitamiini-kriitikon linkit ja luo synteesi päässäsi.

Vierailija

Ööö... puhuin omegoista, en ikuisuuskymys d:stä..

Ja tietääkseni 500-1000 mg e-epaa ei ole mikään yltiömäisen iso annos, vaan ihan suositeltu määrä, jos ottaa huomioon kalaöljyn kaikki muut edut, joista on puhuttu/tiedetty jo vuosia.

Vierailija
Kissaemo
Ja tietääkseni 500-1000 mg e-epaa ei ole mikään yltiömäisen iso annos, vaan ihan suositeltu määrä, jos ottaa huomioon kalaöljyn kaikki muut edut, joista on puhuttu/tiedetty jo vuosia.

Kuka suosittelee?

E-epa ei ole, muuta kuin Tolosen mukaan hyvä kalaöljy.

Onneksi et anna sitä lapsellesi.

Syökää kalaa pari kertaa viikossa, niin saatte hyvät rasvahapot oikeassa suhteessa, mutta EI kassilohta eli kasvatettua Norjan lohta.

Mutta jos kala ei maistu, niin lysi, möller jne... ovat hyvä vaihtoehto, joissa on myös DHA mukana. Tosin kaikki asiantuntijat eivät suosittele Omegoita purkista tai pullosta lainkaan.

Itse otan möllerin mustikkaa pullosta pari kertaa viikossa ja kalaa pari kertaa viikossa.

""""Etyyliesterit (synteettiset rasvahapot) tuotetaan käsittelemällä kalaöljyä etanolilla (teollisuusalkoholilla) ja muodostamalla siten synteettinen substraatti. Tyhjiössä sekoitus kuumasuodatetaan ja saatava kondensaatti on tiivistettyäomega-3-etyyliesteriliuosta. Omega-3-rasvahappopitoisuus riippuu suodatusprosessin muuttujista, mutta yleensä lopputulos omega-3:nsuhteen on 50-70-prosenttista.

Etyyliesterimuotoiset omega-3-ravintolisät yleistyvät kustannussyistä: niiden valmistaminen on triglyseridivalmisteiden tuottamista halvempaa. Jotkut valmistajat käyttävät etyyliestereitä, koska niillä on paljon korkeampi kiehumispiste ja ne ovat triglyseridejä helpommin käsiteltäviä. Mutta mitkä ovat etyyliesterien terveyshyödyt verrattuna luonnollisiin triglyserideihin?

Tiede ja teollisuus käyvät kysymyksestä jatkuvaa kädenvääntöä. Eräät tutkimukset ovat osoittaneet etyyliestereistä saatavan triglyserideihin verrattavaa hyötyä. Toiset tutkimukset osoittavat, että etyyliesterit ovat omega-3-muodoista huonoiten elimistön hyväksikäytettävissä, kun niitä verrataan vapaisiin rasvahappoihin ja/tai kalaan kokonaisena. Jälkimmäistä näkemystä tukee käsitys ihmisen fysiologiasta: ihmisen elimistö käsittelee etyyliesterit maksassa, jossa niiden etanoli metaboloituu. Elimistön on sen jälkeen rakennettava uudelleen jäljelle jääneet vapaat rasvahapot triglyserideiksi. Prosessia pidetään tehottomampana verrattuna siihen,että rasvahapot saataisiin suoraan luonnollisessa triglyseridimuodossa.Triglyseridit näyttävät siis tulevan rasvahapoista tehokkaimmin elimistön käyttöön.

Useissa etyyliestereillä tehdyissä eläinkokeissa on nähty myrkyllisen etanolin vapautuminen maksaan ja haimaan, mikä voi aiheuttaa sisäelinvaurioita.

Vaikka luonnollisissa kalaöljyissä on joissakin tapauksissa puolet etyyliesteröidyn kalaöljyn omega-3-pitoisuudesta, ne kuitenkin imeytyvät kehoon 2-3 kertaa paremmin. Siksi luonnolliset kalaöljyt ovat edelleen omega-3-lisien huipulla.""""

http://www.harmonia.fi/terveys/yritys/t ... nteettista

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14017
Liittynyt23.6.2005

Miksi huonontaa elimistönsä PUFA-suhdetta yhden pahaisen possunuhan vuoksi ?

En näe siinä oikein järkeä. Ottakaa D-vitamiininne ja huolehtikaa samalla A-vitamiinista, ei tämä sen monimutkaisempaa ole.

Itselläni menee noin 1300 mg kalaöljyä, tosin vaihdellen merkkiä jonkin verran. Enkä takuulla lopeta.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Mistä mahtanee johtua se, että sikainfluenssa on riehunut kalaa syövän Norjan kansan keskuudessa ihan samal`viisii kuin muissakin maissa? Kuolleitakin on (toistaiseksi) jopa enemmän kuin Suomessa.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

640mg / 2 tablettia menee päivässä. kasvissyöjänä ei voi syödä kalaa, joten iherbin pillereistä. ei edelleenkään pelota se pikku nuha, jonka ilmeisesti olen jo sairastanutkin. omegoista on enemmän hyötyä kuin haittaa, vaikka pikku nuha tulisi päälle vielä seitsemän kertaa. eihä se kivaa o, mut ei siihe kuolekkaa.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Mä en oikein ymmärrä: ensin valitetaan, että d-vitamiinista on joka ketjussa, sitten siitä aletaan itse puhua, vaikka kysyjä kysyy ihan jotain muuta?!

Osoittaa ehkä juuri sitä tasoa miten tarkasti toisten jutut luetaan. Mutta kärkkäästi kyllä otetaan kantaa.

Vierailija
Kulaushaikara
Mä en oikein ymmärrä: ensin valitetaan, että d-vitamiinista on joka ketjussa, sitten siitä aletaan itse puhua, vaikka kysyjä kysyy ihan jotain muuta?!

Osoittaa ehkä juuri sitä tasoa miten tarkasti toisten jutut luetaan. Mutta kärkkäästi kyllä otetaan kantaa.

Niin... Itse nyt joka tapauksessa aion vähän rajoittaa kalaöljylisän nauttimista. Ehkäpä vain yksi 500-millinen e-epa vaikka 4/vko...

Ja noi tarjouksesta hamstraamani Tolosen e-epat aion nyt joka tapauksessa syödä pois. Mutta dha:tako siis siltikin saatava myös lisistä, vaikka Tolonen juuri väittää, että elimistä valmistaa dha:nsa epasta..??

Mene ja tiedä.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14017
Liittynyt23.6.2005

EPA:aa syntyy myös DHA:sta ja tästä pistin linkkiä tuonne aiheen ketjuun.

Jonkin verran DHA:ta on yleensä tarpeellista, paitsi jos ottaa kalaöljyä neurologisiin/psykiatrisiin vaivoihin.

GLA on myös hyvä lisä, tosin lähde on vielä vähän kysymysmerkki sitä sisältävien valmisteiden linolihapon merkittävän määrän vuoksi.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Uusimmat

Suosituimmat