Olen 13 kuukautta ollut työharjoittelussa

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Olen ollut erinlaisissa harjoitteluissa 13 kuukautta.

Eli yli vuoden. Minulle ei maksettu palkkaa. En laske ammattiopiston harjoitteluja, koska se oli selvää harjoittelua. Siinä autettiin ja kerrottiin niksejä.

Mutta sen jälkeen olen ollut 13 kuukautta työharjoittelussa.

2 paikkaa oli sellaista, että ne eivät olisi ilman harjoittelua edes toimineet. Eli palkattua väkeä niissä ei ollut kuin "esimiehet"

Onhan noi sossuntukiaiset ehkä 70-luvun mittarilla palkanveroisia. Mutta ei tänä päivänä, voisi nimittää ihan orjatyöksi.

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Olikos se niin että jo päälle 10% työstä tehdään palkatta. Ei kai tässä tarvitse ihmetellä nuorison mielenterveysongemia...

Vierailija

Sinun kannattaisi kokeilla ihan oikeita töitä niin näkisit pärjäätkö niin että saat saman palkan kuin muut etkä saa potkuja.

Työharjoittelusta ei tarvitse maksaa täyttä liksaa.
Usein harkkarit vaatii paljon huomiota osakseen, heille pitää opettaa kaikki kädestä pitäen kun ovat vielä koulutusvaiheessa ja se on pois työvoiman ostajalta (ammoin puhuttiin työnantajista).

Eihän työpaikat enää ole mitään kisälli ja mestariverkostoja missä oppipojat ja tytöt pyörii jaloissa. Toki oppisopimuksella ja työharjoittelussa niin, mutta työvoiman ostajan perusideahan pyörittää bisnestä jonka kuuluu tuottaa voittoa, ei tappiota.

Oppisopimusoppilaista ja muista työharjoittelijoista maksetaan firmalle joka ottaa opetustehtäviä hoidettavakseen.

Tuollainen firma, jossa on vaan esimiehiä ja työt teetetään harjoittelijoilla, silkkaa huijaustahan ne. Törkeääkin.
Usein niissä teetetään jotakin simppeleitä töitä jotka kuka tahansa oppii äkkiä. Se ei ole työharjoittelun idea.

Vierailija
Duski
Olikos se niin että jo päälle 10% työstä tehdään palkatta. Ei kai tässä tarvitse ihmetellä nuorison mielenterveysongemia...

Mitäköhän tuo nyt tarkoittaa?

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Pönni
Sinun kannattaisi kokeilla ihan oikeita töitä niin näkisit pärjäätkö niin että saat saman palkan kuin muut etkä saa potkuja.

Työharjoittelusta ei tarvitse maksaa täyttä liksaa.
Usein harkkarit vaatii paljon huomiota osakseen, heille pitää opettaa kaikki kädestä pitäen kun ovat vielä koulutusvaiheessa ja se on pois työvoiman ostajalta (ammoin puhuttiin työnantajista).

Eihän työpaikat enää ole mitään kisälli ja mestariverkostoja missä oppipojat ja tytöt pyörii jaloissa. Toki oppisopimuksella ja työharjoittelussa niin, mutta työvoiman ostajan perusideahan pyörittää bisnestä jonka kuuluu tuottaa voittoa, ei tappiota.

Oppisopimusoppilaista ja muista työharjoittelijoista maksetaan firmalle joka ottaa opetustehtäviä hoidettavakseen.

Tuollainen firma, jossa on vaan esimiehiä ja työt teetetään harjoittelijoilla, silkkaa huijaustahan ne. Törkeääkin.
Usein niissä teetetään jotakin simppeleitä töitä jotka kuka tahansa oppii äkkiä. Se ei ole työharjoittelun idea.

Ei kukaan ota palkallisia harjoittelijoita, kuin saa työkkäristä ja kuntoutujana ja työharjoittelijana tekijöitä karenssin uhalla.

Vierailija
Pönni
Duski

Mitäköhän tuo nyt tarkoittaa?

Se mitä tuossa lukee? Vai se että 10% työstä tehdään palkatta? Vai sekö jotta nuorison mielenterveysongelmat voisivat johtua ainaisesta rahapulasta, työttömyydestä(huoli tulevasta) sekä jatkuvasta harjoittelupaikkakieputtelusta?

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Joo, aika monella nykyään alkaa työharjoittelusta tuo ura. Jotkut yritykset käyttää näitä ihan siinäkin mielessä että etsii työntekijöitä. Mutta suurinosa ihan sen takia että saa ilmaista työvoimaa.

Moni firma ei käytä ollenkaan työkkärin harjoittelijoita jos ei ole vara palkata työhön.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Kannattaa ennen harjoittelusopimuksen tekoa varmistaa millaiseen paikkaan on menossa. Mikäli harjoittelun jälkeen ei ole toivoa jatkaa palkattuna työntekijänä, kannattaa vielä hetki katsella muita harjoittelupaikkoja.

Itse olen harjoitellut 8 kk ja se saa riittää! Viimesimmät harjoittelut viime vuonna. Niistä 2 kk kunnon palkalla.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

Jos työntekijän saa töihin ilman palkkaa, niin miksi palkkaa pitäisi maksaa.

Ei kai työpaikat ole mitään solidaarisuuden keskuksia.

Heikot sortuu elontiellä, se on nykymaailmaa.

Vierailija
Tuomas_Akvinolainen
Heikot sortuu elontiellä, se on nykymaailmaa.

Toivotaan ette ikinä loukkaa ittees, et vammaudu, et vanhene.
Omituista tuollainen nauraa räkättäminen ylimielisesti.

Ainahan niin on ollut.
Neuvostoliitossa kait kokeiltiin täystyöllisyyttä mutta kapitalismissa on rakenteellinen työttömyys kun mukana on ns. luonnonvalinta. Se voi kyllä osua ihan kehen vaan. Yks äkkijarrutus kovasta ajovauhdista ja loppuelämä pyörätuolissa. Yks liukastuminen jäisellä kadulla ja kallovammasta puhekyvyttömäki ja opettelemaan uudelleen kävely jne.

Olletikin n. 10% väestöstä voi olla jotenkin vaikeasti työllistyviä eikä kellään voittoa tavoittelevalla työvoiman ostajalla ole mitään velvollisuuksia palkata työhön muita kuin niitä jotka he itse valikoivat. Ei yksityisyrittäjiä voida velvoittaa suojatyöpaikkatyöllistämään ketään.

Sitten kun ihminen on kouluttanut itsensä, kun on käynyt työharjoittelut läpi, hän kaiken järjen mukaan voi hakea ihan normaaleja töitä ja saa sitten samaa palkkaa kuin muutkin.

Minä en osaa vastata siihen miks on mahdollista käyttää vajaakuntoisia normaaleina työntekijöinä? Onko se mahdollista? Ainakin minä erityistyövoimaneuvonnan kautta oon oikeutettu 6t:n päivätyöaikaan eikä mun tarvitse mitään tuottavaa sellaisessa tukityöpaikassa tehdä jos niikseen on. Se että jotkut työnatajat ei sitä tajua, se on niitten ongelma.
Nehän on tarkoitettu kuntoutumiseen, siihen että minulla olis virikkeitä yms.

Siloin kun on kyse koululaisesta/opiskelijasta ja menee koulun ohessa työharjoitteluun.. se on työharjoittelua, ei samaa kuin olis normityöntekijänä.

Etkös sinä Tieris ole nyt amitsussa?
Jos sulla ei olis tuota harjoittelupaikkaa niin istuist koululla tai olist työpajassa siellä etkä sais siitä palkkaa. Suomessa ei ole käytäntönä maksaa koulunkäymisestä palkkaa. Maksutonta koulutusta kyllä löytyy ja opintorahaakin saa ja lisäapujakin toimeentuloon. Aika hyvin asia verrattuna muun maailman käytäntöihin. Silti.. suomessa itsemurhatilastot kait on pysyneet samansorrtisina ja masennustautiakin taitaa olla aika tasaisesti samat määrät aina?

Vikaa nuorten mielenterveysongelmiin pitäis seuloa jo ala-asteella koulussa masentuvien keskuudesta.
Osalla on ihan takuulla myös neurologisia ongelmia, on lukihäiriöitä, kommunikointiongelmia, yms.

Ongelmat pitää hoitaa yksityiskohatisesti tapaus kerrallaan eikä roiskaista syytä epämääräisesti vaan työttömyydestä johtuvaksi, tjms. Se voi olla yksittäistapauksessa se viimeinen niitti mutta alunperinkin on ollut jokin syy miks ei ole sijoittunut normityöelämään tai ei vaikka ole itse perustanut yritystä.
Ei maailmasta työ tekemällä lopu!
Ei ikinä!
Ja raha.. miten sekään vois loppua?

Vierailija

Minä olin muutoin n. 20v. kun lähdin mukaan puoluepoliittiseen timintaan. Ay-toimintaan menin jo n.16v.

Olen mielestäni oman osani tehnyt ja ihmettelen nykynuoria jotka vaan kirjoittaa nettiin että on se niin väärin ja piste.

Kotooko teitit pitäis hakee TAXilla johonkin kokoukseen puhumaan epäkohdista ja suunnittelemaan että mitä niille pitäis tehdä?
Palkkaakin siitäkin kai pitäis maksaa vähintään minimipalkka..

Nykyään joskus tuntuu ettei mitään muuta osata kuin ruikuttaa.
Kaikki pitäis kantaa nenän eteen valmiina pullahiirille.

Vierailija

Mitäs hommia olet tehnyt? Onhan sulla jo aika paljon työkokemusta sitten. Että luulis johonkin saman alan paikkaan pääsevän.

tiäremiäs
Olen ollut erinlaisissa harjoitteluissa 13 kuukautta.

2 paikkaa oli sellaista, että ne eivät olisi ilman harjoittelua edes toimineet. Eli palkattua väkeä niissä ei ollut kuin "esimiehet"

Se on totta, että monipaikka käyttää ilmaista työvoimaa työharjoittelijoilla. Eikä monipaikka pyörisikään, jos harjoittelijat otetaan pois. Ilmeisesti saavat jonkinlaista korvausta valtiolta vielä, kun "hyvää hyvyyttään" ottavat töihin.

Saat kai sinä sen 8€ "juoppolisän"?

Vierailija

Perusduuniin saa porukkaa noilla "peitejutuilla", mutta vähänkään ammattitaitoisille maksetaa kyllä jotta pysyvät opiskelun loppuun "firmalaisina". Ja heistä sitten tapellaan - normikarja ketään kiinnosta. Niitä kyllä riittää jonoksi asti, ja nyt ei ole kyse pelkästään "akateemikoista".

Vierailija
Virus
Perusduuniin saa porukkaa noilla "peitejutuilla", mutta vähänkään ammattitaitoisille maksetaa kyllä jotta pysyvät opiskelun loppuun "firmalaisina". Ja heistä sitten tapellaan - normikarja ketään kiinnosta. Niitä kyllä riittää jonoksi asti, ja nyt ei ole kyse pelkästään "akateemikoista".

Toinen ylimielinen. Mistä teitä sikiää? Onko tuo joku muotitrendi?
Ei ihmiset ole mitään karjaa.
Ootteko te niitä "muslimeja" jotka ei kuulemma arvosta länsimaisen oikeusjärjestyksen mukaisesti ihmisiä?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat