Velka

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Tilanne on seuraava. Käytin erään naapurin kanssa kimppakyytiä vuosi sitten töihin mennessä. Tutustuimme työpaikalla joka oli 50km päässä kotoa, ja sattumalta asuimmekin ihan lähekkäin. Jäin hänelle velkaa muistaakseni 15 euroa noista kyydeistä. Työsuhde loppui koska piti mennä armeijaan, ja sovimme että maksan velan joskus ajallaan kun satumme törmäämään vaikka koiraa ulkoiluttaessa. Emme kuitenkaan törmänneet, olin kotona muutenkin hyvin vähän koska olin armeijassa. Kaiken lisäksi muutin armeijan päätteeksi eri kaupunkiin. Siitä on nyt siis noin vuosi. Haluaisin maksaa velkani, se painaa mieltäni. Mutta..

Onko rahan lähettäminen kirjeessä turvallista? Onko todennäköistä että joku haistaa rahan kirjeestä ja panee sen omaan taskuun matkan varrella?

Ja vielä polttavampi kysymys. Kuinka paljon maksan hänelle? 15 euroa? Vuodessa se olisi kuitenkin kasvanut esim pankkitilillä korkoa jonkin verran.. pitäisikö pistää euro tai pari summaan lisää viivästyskorvausta? Mikä olisi kohtuullista? Tuntuu vaan tylyltä antaa se tasan 15 euroa näin pitkän ajan jälkeen.. ties vaikka hän olisi sitä jo moneen kertaan tarvinnut kovasti.. no joo. Mitä mieltä olette..

くそっ!

Kommentit (13)

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Nyt kun jouluhössötys on alkanut, lähetä kaksiosainen joulukortti tavanomaisine toivotuksineen, siihen liitä lappunen, missä kiität yhteisistä matkoista ja sen 15 euroa, tuskin kukaan kaipaa korkoa tuollaiselle velalle.

Tulee hyvä mieli kaikille.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija

Tuossa on se huono puoli että voi tosiaan jäädä vaivaamaan kirjeen perille pääsy jos saaja ei lähetä tässä tapauksessa joulutervehdyksiä omasta puolestaan, josta voisi tietää menikö kirje perille.

Ilmeisesti kaveri asuu alkuperäisellä kotiseudullasi? Kai sielläkin käyt jossakin vaiheessa (ennen Joulua?) ja silloin voit antaa rahan suoraan kouraan hänelle.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Olen
Lähetä kirjattu kirje, jolloin saat kuitin lähetyksen postittamisesta. Vastaanottaja saa kirjeen siis kuittaustaan vastaan.

http://www.posti.fi/kortitjakirjeet/lis ... minen.html

No onpa kiva raahautua postiin kuittaamaan joulukorttia. Varmasti muistaa lähettäjän pitkään.

Ei Suomen postissa juuri posteja huku. Nykyisin ei enää kirjata juuri mitään. Ennen kaikkien yhdistysten ja muiden säännöissä oli, että kokouskutsut lähetetään kirjattuina, nykyisin vaan laitetaan postiin ja luotetaan, että menee perille.

Voihan kuoreen laittaa lähettäjän tiedot, niin saa kortin takasin, jos posti ei jostain syystä voi sitä viedä perille.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Uita 20e seteli partavedessä, ja lähetä se. Ei taatusti rahanhimoinen posti-ihminen huomaa kirjekuoren sisältä sitä. Varsinkin jos laittaa setelin parin kartonginpalan/joulukortin tms. väliin.

Perustilien korot on nyt luokkaa 0.0025 %. Eli verot vähennettynä alle kolme senttiä olisi korkoa tullut vuodessa.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Wiisas
Nyt kun jouluhössötys on alkanut, lähetä kaksiosainen joulukortti tavanomaisine toivotuksineen, siihen liitä lappunen, missä kiität yhteisistä matkoista ja sen 15 euroa, tuskin kukaan kaipaa korkoa tuollaiselle velalle.

Tulee hyvä mieli kaikille.

Jeps. Ehdottomasti! Tyypin nimellä, puhelinnumerolla ja kaupungilla saat tarkan osoitteen finderista jos et niitä muuten tiedä. Voit lähettää kortin myös entiselle työpaikallesi. Jos lähetät kortin duuniin, niin ensiksi saajan nimi, sitten vasta firman nimi ja sitten osoite.

Itse laittaisin tasan 20 e kortin väliin ja tekstiksi käy vaikka "Jouluterveiset täältä Pelkosenniemeltä! Ohessa kyytivelkani. Oikein mukavaa joulun odotusta =). Terv. Ronron"

Mulle mummo lähettää joka joulu ja synttäri rahaa. Aina on turvallisesti tullut perille jopa sataset. Kirjaaminen on turhaa. Mutta muista kirjoittaa nimesi ja osoitteesi pienellä kuoren vasempaan ylä reunaan. Jos vastaanottajaa ei tavoiteta, kuori palautuu sinulle.

Hämmentää.

Vierailija

On kaksi tapaa havaita kirjeen sisällä olevat setelit: läpivalaisu voimakkaan valolähteen avulla tai kirjeen heiluttelu (sisällä liikkuvan kohteen muoto ja koko paljastuu). Kannattaa laittaa kohtuullinen nippu taiteltuja A4:ia (ei pahvia: liian itsestäänselvää) kirjeen sisään ja teipata tai taitella setelit huolella kiinni sisimpään paperiin, etteivät ne pääse liikkumaan kuoren sisällä. Älä ikinä lähetä kolikkoja. Itsellä on näiden varokeinojen avulla kaikki rahalähetykset menneet perille myös ulkomaille.

Vierailija
Wiisas
Olen
Lähetä kirjattu kirje, jolloin saat kuitin lähetyksen postittamisesta. Vastaanottaja saa kirjeen siis kuittaustaan vastaan.

http://www.posti.fi/kortitjakirjeet/lis ... minen.html

No onpa kiva raahautua postiin kuittaamaan joulukorttia. Varmasti muistaa lähettäjän pitkään.

Toki jos posti sijaitsee vaivalloisen matkan päässä, niin kehno vaihtoehto. Luotan siihen, että Ronron kykenee arvioimaan asian sinua paremmin, kun tietänee missä kyseinen henkilö asustaa ja kuinka hankalan matkan päässä posti sijaitsee. Haluan myös muistuttaa sinua, että kyseessä ei ollut pelkkä joulukortti vaan ennen kaikkea sen sisältämä rahasumma.

Vielä itse aiheesta: seteliraha tuskin tavallisessa kirjeessäkään hukkuu matkalla, jos ei kirjeestä läpi kuulla. Kolikoita ei sen sijaan kannata kirjekuoreen tunkea, sillä lajittelukoneet tykkäävät kyttyrää. Näitäkin tapauksia on aika usein.

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005
Wiisas
Ei Suomen postissa juuri posteja huku.

Ainakin hukkui sellainen lippulasku postissa, jonka maksamatta jättäminen mitätöi Rammsteinin ennakkolipputilauksen. Tai sitten eivät lähettäneet sitä ollenkaan. No enivei kuitenkin tilanne on nyt se, että eipä tartte helmikuussa vaivautua Helsinkiin keikalle.

X

Vierailija
Ronron
Tilanne on seuraava. Käytin erään naapurin kanssa kimppakyytiä vuosi sitten töihin mennessä. Tutustuimme työpaikalla joka oli 50km päässä kotoa, ja sattumalta asuimmekin ihan lähekkäin. Jäin hänelle velkaa muistaakseni 15 euroa noista kyydeistä. Työsuhde loppui koska piti mennä armeijaan, ja sovimme että maksan velan joskus ajallaan kun satumme törmäämään vaikka koiraa ulkoiluttaessa. Emme kuitenkaan törmänneet, olin kotona muutenkin hyvin vähän koska olin armeijassa. Kaiken lisäksi muutin armeijan päätteeksi eri kaupunkiin. Siitä on nyt siis noin vuosi. Haluaisin maksaa velkani, se painaa mieltäni. Mutta..

Onko rahan lähettäminen kirjeessä turvallista? Onko todennäköistä että joku haistaa rahan kirjeestä ja panee sen omaan taskuun matkan varrella?

Ja vielä polttavampi kysymys. Kuinka paljon maksan hänelle? 15 euroa? Vuodessa se olisi kuitenkin kasvanut esim pankkitilillä korkoa jonkin verran.. pitäisikö pistää euro tai pari summaan lisää viivästyskorvausta? Mikä olisi kohtuullista? Tuntuu vaan tylyltä antaa se tasan 15 euroa näin pitkän ajan jälkeen.. ties vaikka hän olisi sitä jo moneen kertaan tarvinnut kovasti.. no joo. Mitä mieltä olette..

Toimita kuolinilmoitus itsestäsi lehteen. Naapurisi surun murtamana sepittää vielä laulunkin sinusta.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
Riäpäle
Ronron

Toimita kuolinilmoitus itsestäsi lehteen. Naapurisi surun murtamana sepittää vielä laulunkin sinusta.

Kokeile soittaa tälle numeropalvelun kautta.

Itse olen velkaa Dedmorozille sen tampereen matkan. Olisin maksanutkin osuuteni mutta Neutroni oli paluumatkalla kyydissä ja pääsi unohtumaan.

Uusimmat

Suosituimmat