Marjoja talvella?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ostaisitko? Olen tälläinen maanviljelyä vanhempieni jälkeen jatkava kloppi. Ja tässä pallotellut mielessäni "tuotetta" kehittääkseni selaista ideaa, että alkais noita marjoja (nykyään mansikka, vadelma ja mustikka) pakastamaan ja talvellakin kauppaamaan. Tämä on sellainen oma unelma itsensä työllistämisestä jollain millä olisi ihan oikeasti hyvät vaikutukset asiakkaille.

Ja tärkein kysymys olisi, että jos haluaisit marjoja niin missä muodossa niitä tahtoisit? Kokonaisina, hillona, kuivattuna vai jotain muuta mielessä?

Sivut

Kommentit (25)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Voi olla paha kilpailla noilla yleisimmillä marjoilla, kun suuret toimijat tuovat niitä ulkomailta.

Laita saskatoonia ja tee siitä pemmikaania; säilyy ja on hyvää

Jokainen varmaan haluaisi marjat kokonaisina, mutta ne vaan pyrkivät vetistymään pakastettaessa. Itse voisin ostaa kuivattuina, jolloin niitä voisi paiskata murojen tai jugurtin sekaan. Hillona voisi myös ostaa jotain harvinaisempia marjoja, mutta mansikoissa ja vadelmissa euron hilloämpäri vie voiton, koska se on niin ylivoimaisen halpaa.

Vierailija

Minä ostaisin kyllä kotimaisia marjoja, joko kuivattuina tai sitten ihan sellaisinaan pakastettuina, jos omat pakastevarastot sattuisivat hupenemaan talven aikana.

Maksaisin mielelläni enemmän kotimaisista marjoista, kun kaupan ulkomaisista. Kaupastakin ostan aina kotimaista, jos sitä vain on tarjolla.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Denzil Dexter
Voi olla paha kilpailla noilla yleisimmillä marjoilla, kun suuret toimijat tuovat niitä ulkomailta.

Ulkomaista pakastevadelmaa ei voi käyttää ilman kuumentamista. Se on yksi syy kotimaisen pakastevadelman tarpeeseen. Ja silloin haluaisin marjat mahdollisimman kokonaisina ja irtonaisina, hyvin pakastettuina.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija

Alarikille: Ideasi on hyvä, mutta lähdet mukaan kovin kilpailluille markkinoille, joten sinun pitäisi käsittääkseni erikoistua. Luomutuotteilla (esimerkiksi) olisi kova kysyntä, mutta se saattaa olla sinun eli tuottajan kannalta liian korkea kynnys(?)
Uskoisin, että kuluttajat haluavat marjansa 50/50 pakastemarjoina ja hilloina, eli molemmilla on kysyntää.
Suora tilaltamyynti olisi myös etu, mutta se edellyttäisi tilasi sijaintia suhteellisen väkirikkaalla seudulla, tai sitten lyhyehkön matkan päässä joltakin valtatieltä.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
-j-

Maksaisin mielelläni enemmän kotimaisista marjoista, kun kaupan ulkomaisista. Kaupastakin ostan aina kotimaista, jos sitä vain on tarjolla.

Niin minäkin, mutta on enemmän kuin todennäköistä, ettei kotimaisen pienviljelijän tuotteita löydy suurten ketjujen pakastealtaista. Tietysti niitä voisi myydä suoramyynnilläkin, tai pienten kauppojen kautta.

Ja Wiisas, hyvä huomio.

Vierailija

Itsellä on kyllä ihan hyvät kokemukset tosta kokonaisen pakastamisesta, mielestäni jopa parhaimmillaan marjat kun perkaamisen jälkeen pakastaa sellaisinaan ilman mitään. Jos ne vaan saa tuoreena pakastettua niin ne eivät ole millään tavoin vettyneitä. Toi tuoreena pakastaminen vois olla yksi "aseista".

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
Alarik
Ostaisitko? Olen tälläinen maanviljelyä vanhempieni jälkeen jatkava kloppi. Ja tässä pallotellut mielessäni "tuotetta" kehittääkseni selaista ideaa, että alkais noita marjoja (nykyään mansikka, vadelma ja mustikka) pakastamaan ja talvellakin kauppaamaan. Tämä on sellainen oma unelma itsensä työllistämisestä jollain millä olisi ihan oikeasti hyvät vaikutukset asiakkaille.

Ja tärkein kysymys olisi, että jos haluaisit marjoja niin missä muodossa niitä tahtoisit? Kokonaisina, hillona, kuivattuna vai jotain muuta mielessä?

Hienoa, että jatkat maanviljelyä ja siinä sivussa mietit "tuotekehitystä"!

Itse voisin kuvitella ostavani kotimaisia marjoja myös talvella - joskin saattaisin ajatella, että lähiruoan hohtoa ei tuotteissa ole samalla tavalla, jos marjat on jo kertaalleen pakastettu. Jos niihin on lisätty sokeria, niin en ostaisi. But that's just me.

Vierailija

Niin, en minäkään ostaisi sokeroituja marjoja.
Luomumarjat olisi vielä enemmän pop, jos sellaisia on tarjolla, niin niitä ostan, hinnasta viis.

Tosin normiolosuhteissa pyrin keräämään marjani itse, joko villimarjoja tai luomuja. Mutta jos varastot loppuu talven aikana, niin sitten tosiaan ostankin marjoja.

Suoramyynti tilalta voisi olla hyvä idea, tosin pakastemarjojen kanssa varmaan vähän ongelmallista. Kuivattujen marjojen kanssa toimisi paremmin.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Kannattaa myös miettiä muut kuin me kotona marjoja käyttävät. Maalla toimii myös paljon pieniä pitopalvelu- ja maatilamatkailuyrityksiä. Jos pääsee tällaisten toimittajaksi, on perusmyynti varmaa. Verkostoituminen kannattaa niin taajamissa kuin maaseudulla.

Suuretkin kaupat ottavat valikoimiin esim. paikallista hunajaa, kun tuottaja itse vie tuotteet ja täyttää hyllyt. Paikallisuus on taas arvona noussut ilmastonmuutos-keskustelun myötä.

(tämä ei liity kyllä mitenkään enää terveyteen)

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija

Jos marjoja on paljon, niin tietenkin niistä kannattaa jalostaa eriliaisia tuotteita. Varmasti niin hilloille, mehuille, kuivatuille kuin pakastetuillekin marjoille on kysyntää. Ne ovat maukkaita, terveellisiä ja "kiven heiton päästä" saatavilla! Kannattaa ottaa yhteyttä esim. leipomoihin sekä lähikauppoihin ja hyödyntää myös internetin mahdollisuuksia perustamalla oma sivusto tuotteiden esittelyä ja tilauksia varten. Itselläni on suunnitelmissa aikanaan perustaa sivusto, jossa mainostettaisiin suomalaisia ekologisesti tuotettuja käyttö- ja elintarvikkeita - ellei joku ehdi tehdä toimivaa konseptia ensin. Moiseen linkittyminen helpottaisi niin asiakkaiden valintaa, kuin tuottajien myyntiä.
Kun ihmiset alkavat tajuamaan globalisaation aiheuttamat karut seuraukset, kotimaisten tuotteiden kysyntä nousee varmasti entisestään.
Toivotan onnea elinkeinollesi!

Vierailija

Hianoo kun joku uskaltaa jäädä landelle ja tuottaa pienimuotoisesti. Se mahdollistaa siihen että voi erikoistua ja vastata vähempään kysyntään.

Erikoistuminen lienee se järkevin juttu?

Viinitilojakin suomesta löytyy jo, mites marjat siinä muodossa? Vai oisko kate paras juurikin tuoreena pakastaessa? Se vaatii aika isot pakkasresurssit. Viinintekoon ei tarvita samassa mittakaavassa energiaa ja viini säilyy, se vaan paranee kuta vanhempaa se on.

Yhdet tuttuni harrastaa kotiviinintekoa. Eikä ole kyse siis mistään kiljun kanssa läträämisestä. Kerran tekivät mustaherukkaviiniä ja se olikin lopulta niin maukasta nektaria. Marjoja oli sinä vuonna paljon. Liköörimäistä se oli. Mutta..
Siinä olis mun idea.

Herukoista saa jo ihan perusviinejä/liköörejä mutta voihan sit pikkuhiljaa kokeilla jotain uutta jos bisnes lähtee rullaamaan.

Osan marjoista vois kuivata mutta heti kun on useampi artikkeli tuotevalikoimissa se teettää lisäduunia. Kuivaaminen ehkä kannattais ohessa?

Markkinoinnistahan se paljolti sitten riippuu ettei uurastuksesi hedelmät jää nurkkiin lojumaan.

Myyntipaikkoja:

Maatilatori Helsingissä, lasipalatsi.

Googlettamalla löytyy muitakin

Vierailija

Kyllähän kotimaisia laadukkaita marjoja tulisi ostettua pakastettuna, kuivattuna, jauheena, hillona, jne., melkein missä muodossa tahansa. Olettaen, että niitä marjoja ei itsellä olisi jo pakastin täynnä ja niitä saisi kohtuulliseen hintaan.

Eri asia sitten on kuinka helppoa ja järkevää pientuottajan on alkaa itse tuollaista hommaa tekemään.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006
Alarik
Olen tälläinen maanviljelyä vanhempieni jälkeen jatkava kloppi.
Alarik
on sellainen oma unelma itsensä työllistämisestä

Jos olet vielä pitkäjännitteinen kloppi, niin unohda marjat ja varaa pelloista 10 ha joulukuusiviljelmälle. Hehtaarille n. 1000 tainta. Ensimmäiset 1000 markkinoille jo 7-8 vuoden kuluttua. Aina uusi taimi myydyn paikalle.

Nykyhinnoilla 1000 kuusta tuo tukkumyynnillä 20-25000 euroa. Kuluja on taimista n. 200 euroa/ha, lannoitteista jonkin verran.
Kesäisin taimikon hoitoa, nurmen leikkausta ja isompien taimien muotoilua.
Jos vielä hoitaa vähittäismyynnin itse, niin tulot voi tuplata.
Lopun ajan vuodesta voi sitten leikkiä oloneuvosta.

Pönnin sanoin: "Markkinoinnistahan se paljolti sitten riippuu ettei uurastuksesi hedelmät jää nurkkiin lojumaan."

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Ostaisin marjoja pakastettuna. Ostaisin mielelläni myös sokeroimatonta täysmehua. Ne on juuttaan kalliita kaupoissa, olisi kiva jos niitä saisi halvemmalla. Mehuiksi kun tekee niin voi vaikka käyttää ne kakkoslaadun marjat. Mehumarjoissa ei ole niin justiinsa...

Ostaisin nimen omaan metsämarjoja (mustikka, jne.) en puutarhamarjoja (viinimarjat, jne.)

Haluaisin myös marjani marjoina, en sekoituksina. Esmes kaupasta ei tahdo löytyä lakkatuotteita millään. Kaikissa on jatkeena jotain toista marjaa tai jopa hedelmää. Mansikka-vadelmasekoitukset myös jurppii.

Hämmentää.

Vierailija

Kotimaiset marjat on kivoja ja niitä pitäis jokaisella nyt olla pakastimet pullollaan. Mustikat ja puolukat poimittiin itse ja mansikat ostettiin.

Kaupastahan niitä myös saa, mutta miten tämä aihe tälle palstalle liittyy?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat