Diesel moottorin polttoainejärjestelmä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Heips.
Löytyisikö vastausta kysymykseen.
Mitä tapahtuu, jos diesel moottorin polttoaineen paluuputki tukitaan?
Voiko tukkimiselle olla jokin tarkoituksellinne syy?
Mikä osa polttoaineesta kuuluu kiertää paluuputkea pitkin takaisin tankkiin?

Kysyn, koska havaitsin veneen moottorin kannen irroituksessa kyseisen tilanteen, tukkiminen vaikuttaa tarkoitukselliselta koska moottoreita on kaksi ja molemmissa sama juttu...

Kommentit (8)

Lurulude
Seuraa 
Viestejä248
Liittynyt23.3.2007

Paluuputken tukkiminen vaikuttaa vanhemmissa moottoreissa mm. rivipumpun toimintaan. Polttoaine on yleensä ainoa voiteleva aine niissä, sekä hoitaa ison osan jäähdytyksestä. Lisäksi polttoainesuuttimien toiminta häiriintyy, kun ylimääräinen paineistettu tavara ei pääsekkään virtaamaan takaisin tankkiin, jolloin suuttimet saattavat jäädä liian pitkäksi aikaa auki. Tämä taas lisää polttoaineen kulutusta ja päästöjä.

Vierailija

Siirtopumppu tuskin hirveitä paineita kehittää, mutta sen verran kuitenkin että pumppu voinee alkaa vuotamaan herkemmin polttoainetta tiivisteistään.

Tukkiminen tuskin sotkee pumpun korkeapainepuolen toimintaa pahasti, koska korkean ruiskutukseen tarvittavan paineen tuottaa aivan eri osa pumpussa ja siitä eteenpäin paine on aivan eri suuruusluokkaa.

Siirtopumppu on tavallaan ylimitoitettu koska polttoainetta pitää olla jatkuvasti tarpeeksi tarjolla, ettei ilmaa pääse suutinputkille. Ylimääräinen käyttämättä jäänyt polttoaine sitten vain kierrätetään takaisin tankkiin.

Joskus takaisinkierrätystä käytetään lisäksi mm. pitämään suodatin sulana talviaikaan, kierrättämällä lämpöisempi paluupolttoaine takaisin suodattimeen.

Tukkimisen haittapuolena voisin kuvitella olevan ilman kertymisen pumppuun, jos sellaista jostain pääsee järjestelmään, ei se pääse järkevää kautta ulos pumpusta.

Lurulude
Seuraa 
Viestejä248
Liittynyt23.3.2007

Jeps kiitoksia ajatuskatkoksen korjaamisesta tuosta painepuolen toiminnasta. Jos suuttimilla olisi erillinen paluulinja rivipumppuun verrattuna ja se tukittuna, häiriintyisi suuttimien toiminta.

Vierailija

Epäilisin että jos siirto pumppu on vanha kalvo pumppu niin voi sitä painettakin tulla yllättävästi.Ainakin auton peltisen polttoaine tankin se vetää kasaan alipaineella jos korvaus ilmaa ei tule.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
mushler
Siirtopumppu tuskin hirveitä paineita kehittää, mutta sen verran kuitenkin että pumppu voinee alkaa vuotamaan herkemmin polttoainetta tiivisteistään.

Tukkiminen tuskin sotkee pumpun korkeapainepuolen toimintaa pahasti, koska korkean ruiskutukseen tarvittavan paineen tuottaa aivan eri osa pumpussa ja siitä eteenpäin paine on aivan eri suuruusluokkaa.

Siirtopumppu on tavallaan ylimitoitettu koska polttoainetta pitää olla jatkuvasti tarpeeksi tarjolla, ettei ilmaa pääse suutinputkille. Ylimääräinen käyttämättä jäänyt polttoaine sitten vain kierrätetään takaisin tankkiin.


Wanhassa rivipumppusysteemissä paluuputket lähtevät korkeapainepumpusta + suuttimista. Siirtopumppu toimii kuten bensakoneen bensapumppu eikä tarvitse paluuputkea.

Joskus takaisinkierrätystä käytetään lisäksi mm. pitämään suodatin sulana talviaikaan, kierrättämällä lämpöisempi paluupolttoaine takaisin suodattimeen.

Joo. Paluuputkea ei tarvitse viedä tankkiin asti, vaan sen voi haaroittaa tuloputkeen.

Vierailija
simppa
Epäilisin että jos siirto pumppu on vanha kalvo pumppu niin voi sitä painettakin tulla yllättävästi.Ainakin auton peltisen polttoaine tankin se vetää kasaan alipaineella jos korvaus ilmaa ei tule.



Yleensä tuollaiset kalvopumput toimii niinpäin, että kun epäkesko painaa pumppua, niin se imee ja pumpun jousi palautta kalvon ja painaa painetta eteenpäin. Eli alipainetta kyllä syntyy, mutta painetta vain sen verran kun pumpun jousi jaksaa painaa - yleensä ei aivan hirveästi.

Jos pumpun painepuoli on tukossa, jää pumppu tavallaan "pohjaan", eli uutta tavaraa ei imetä pumppuun ennenkuin edelleiset ovat poistuneet paikalta. Tämä mm. mahdollistaa ko. pumpputyypin käyttämisen kaasarikoneissa.

Ja palatakseni dieseleihin - vastaavasti jos puhutaan dieselin jakajapumpusta - monesti niissä ei ole erillistä siirtopumppua lainkaan, esim. Boschin VE-pumpussa on siirtopumppu sisäänrakennettu lamellipumppu.

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005

Aiheeseen ohuesti liittyen sellainen huomio, että joku taulapää saksalainen on päättänyt ruveta säästämään polttoaineletkuja ja esim. ainakin Opeleissa ylimäärä ohjataan takaisin pumpun imupuolelle kudoskumiletkuin. Homma toimii moitteetta, kunnes moottorin lämpötilan johdosta nuo letkut perstoontuvat ja alkavat päästää ilmaa järjestelmään. Ilmahan menee paljon penemmästä aukosta kuin neste, eli vaikka letkut eivät vuoda, niin silti ruiskutusjärjestelmään jää ilmaa.

Muutamaan kertaan on joutunut letkut vaihtamaan, kun käynnistinmoottoria on joutunut sahaamaan oikein urakalla, ennenkuin moottori on suostunut käynnistymään. Jos tankki vielä sattui olemaan hieman vajaatäyttöinen, niin ei käynnistynyt ollenkaan.

En tosin tiedä sitten onko letkujen materiaali parantunut, mutta edellisestä letkujen vaihdosta on jo jonkina aikaa, kun ensimmäiset hajosivat suhteellisen pienen käyttöajan jälkeen.

Joka tapauksessa olisi selkeämpää kun kaikki ylimääräinen polttoaine palaisi suoraan tankkiin takaisin.

Vierailija
David
Aiheeseen ohuesti liittyen sellainen huomio, että joku taulapää saksalainen on päättänyt ruveta säästämään polttoaineletkuja ja esim. ainakin Opeleissa ylimäärä ohjataan takaisin pumpun imupuolelle kudoskumiletkuin. Homma toimii moitteetta, kunnes moottorin lämpötilan johdosta nuo letkut perstoontuvat ja alkavat päästää ilmaa järjestelmään. Ilmahan menee paljon penemmästä aukosta kuin neste, eli vaikka letkut eivät vuoda, niin silti ruiskutusjärjestelmään jää ilmaa.

Muutamaan kertaan on joutunut letkut vaihtamaan, kun käynnistinmoottoria on joutunut sahaamaan oikein urakalla, ennenkuin moottori on suostunut käynnistymään. Jos tankki vielä sattui olemaan hieman vajaatäyttöinen, niin ei käynnistynyt ollenkaan.

En tosin tiedä sitten onko letkujen materiaali parantunut, mutta edellisestä letkujen vaihdosta on jo jonkina aikaa, kun ensimmäiset hajosivat suhteellisen pienen käyttöajan jälkeen.

Joka tapauksessa olisi selkeämpää kun kaikki ylimääräinen polttoaine palaisi suoraan tankkiin takaisin.




Nämä voivat olla kyllä itsestäänselvyyksiä, mutta runoilempa silti:

Letkut kannattaa vaihtaa riittävän usein.
Teettää työtä mutta vie aikaa noin 5-15min nakkisormista riippuen. Osat maksavat noin 1-2€, sitäpaitsi sillä voi jopa edesauttaa käynnistymisen lisäksi pumpun elektroniikan jäähdytystä. Jos ilmaa kertyy pumpun puolelle paljon, voi rikkoontuminen aiheutua osittain jäähdytyksen vajavaisuudesta.

Mikäli sinulla on ongelmia käynnistää auto vajaalla tankilla operaation jälkeen, voit höllätä ruiskun paineputkia ilmaamisen helpottamiseksi.

Mikäli olet vaihtanut esimerkiksi PA-suodattimen ja ilmaa voi olla järjestelmässä enemmän, voit ilmata PA-linjoja moottorin yli tulevien letkujen liittimestä. Liitin näyttää erehdyttävästi polkupyörän renkaan venttiililtä. Muutamien eurojen muovisella pumpulla saa ihmeitä aikaan tuon liittimen kanssa vaikeissa ilmaustilanteissa.

Itselläni ei ole kertaakaan ollut ongelmia pelkkien paluuletkujen vaihdon jälkeisessä ilmaamisessa, heti lähtenyt tulille. Suodatinta vaihtaessa olen ainoastaan kerran joutunut ilmaamaan venttiilin kautta - omaa tyhmyyttäni en täyttäny kunnolla suodatinkuppia polttoaineella kiinnittäessäni sitä takaisin

Uusimmat

Suosituimmat