Matematiikan yliarvostus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minusta nykyään matemaattisia lahjoja korostetaan ihan liiakseen. On kaikenmaailman Pisa-tutkimuksia ja muita matemaattisen lahjakkuuden mittareita. Pitkän matikan lukio-opinnot käsittävät(mukaan lukien syventävät kurssit) 19% suoritettavien kurssien määrästä. Kurssien sisältö on turhan abstraktia. Käytännön elämässä tuskin koskaan tulee sellaista tilannetta vastaan, missä tarvitsisi soveltaa matematiikan taitoja. Peruslaskutoimitukset ja prosenttilaskenta on asia erikseen. Pöyristyttävää on myös se, kuinka jatkopaikkojen opinto-oppaissa pitkä matikka on ''vaatimuksena''. Vaatimus-sana siksi lainausmerkeissä, että se on vain muodollisuus, mikä johtuu tuosta yliarvostuksesta. Monessa yliopissa suoritettava tutkinto ei edes sisällä matematiikan kursseja.
Itse järjellä ajattelevana henkilönä en tarvitse toiseen enkä kolmannen asteen yhtälöitä määrittämään laatikon sivun pituutta vaan mittaan sen yksinkertaisesti mittanauhalla. Matematiikka ajattelee asiat liian vaikeasti, elämä on yksinkertaista.

Kommentit (15)

Vierailija
Pykälä
Käytännön elämässä tuskin koskaan tulee sellaista tilannetta vastaan, missä tarvitsisi soveltaa matematiikan taitoja.



Pitkää matikkaa ei lueta käytännön elämää varten, vaan siksi, että oletettavasti ollaan suuntautumassa sellaiselle alalle jossa sitä tarvitaan.

Pykälä

Itse järjellä ajattelevana henkilönä en tarvitse toiseen enkä kolmannen asteen yhtälöitä määrittämään laatikon sivun pituutta vaan mittaan sen yksinkertaisesti mittanauhalla.



Minä taasen toivon, että kerrostalon suunnitellut insinööri on laskenut elementtien kantavuudet ennen varsinaista rakentamista, eikä lähde pystyttämään tölliä yrityksen ja erehdyksen kautta.

Vierailija
Pykälä
Itse järjellä ajattelevana henkilönä en tarvitse toiseen enkä kolmannen asteen yhtälöitä määrittämään laatikon sivun pituutta vaan mittaan sen yksinkertaisesti mittanauhalla. Matematiikka ajattelee asiat liian vaikeasti, elämä on yksinkertaista.

Paras sitten olla tekemättä mitään. Sinä tarvitset sen laatikon tietääksesi jonkin mitan, minä voin laskea sen etukäteen paperilla.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Joskus vanhempana sitä sitten tajuaa, että opetettuja asioita ei välttämättä tule vastaan tosimaailmassa sellaisenaan, vaan joutuu soveltamaan.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
Pykälä
Matematiikka ajattelee asiat liian vaikeasti, elämä on yksinkertaista.




Päinvastoin, sillä jos ei usko, että matematiikka on yksinkertaista, johtuu se vain siitä ettei tajua kuinka monimutkaista elämä on.

Tiesitkö muuten, että matemaattinen lukihäiriö on yleisempää kuin luullaan. 100 ihmisellä viidestätoista on se.

Vierailija
rautaleuka

Tiesitkö muuten, että matemaattinen lukihäiriö on yleisempää kuin luullaan. 100 ihmisellä viidestätoista on se.




Taitaa sinullakin olla se. Nimittäin aika turhan yleiseltä vaikuttaa.

Vierailija
kabus
rautaleuka

Tiesitkö muuten, että matemaattinen lukihäiriö on yleisempää kuin luullaan. 100 ihmisellä viidestätoista on se.




Taitaa sinullakin olla se. Nimittäin aika turhan yleiseltä vaikuttaa.



Jesselläkin oli, sehän ruokki kahdella kalalla ja yhdellä leivällä 5 000 ihmistä (vai miten se menikään?) Onneksi meillä Suomessakin on näitä vastaavan tason matemaatikkoja kuten Astrid Thors.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Ei matematiikka ole yliarvostettu.

Kun katsoo miten ihmisille myydään alennusprosentteja, suurpakkauksia edullisina tai vaikka yhdistelmää pöytä ja tuolit samassa.

Tai miten ihmiset kiihkoaa kunnan velkarahalla tehtävää välttämätöntä investointia samaan aikaan kun veroprosettia joudutaan korottamaan. Olisi osan mielestä pitänyt siirtää rakentamista muutama vuosi ja vuokrata korvaavat tilat.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija
Pykälä
Minusta nykyään matemaattisia lahjoja korostetaan ihan liiakseen. On kaikenmaailman Pisa-tutkimuksia ja muita matemaattisen lahjakkuuden mittareita. Pitkän matikan lukio-opinnot käsittävät(mukaan lukien syventävät kurssit) 19% suoritettavien kurssien määrästä. Kurssien sisältö on turhan abstraktia. Käytännön elämässä tuskin koskaan tulee sellaista tilannetta vastaan, missä tarvitsisi soveltaa matematiikan taitoja. Peruslaskutoimitukset ja prosenttilaskenta on asia erikseen. Pöyristyttävää on myös se, kuinka jatkopaikkojen opinto-oppaissa pitkä matikka on ''vaatimuksena''. Vaatimus-sana siksi lainausmerkeissä, että se on vain muodollisuus, mikä johtuu tuosta yliarvostuksesta. Monessa yliopissa suoritettava tutkinto ei edes sisällä matematiikan kursseja.
Itse järjellä ajattelevana henkilönä en tarvitse toiseen enkä kolmannen asteen yhtälöitä määrittämään laatikon sivun pituutta vaan mittaan sen yksinkertaisesti mittanauhalla. Matematiikka ajattelee asiat liian vaikeasti, elämä on yksinkertaista.

Olet aivan oikeassa. Siivootessa, tistatessa, ruokaa laittaessa, autoa ajaessa tai kaupan kassalla ei tarvitse toisen asteen yhtälöitä puhumattamaan ihmeen derivaatoista tai jostain. Matikka on aika turha aine. Numerot, plus- ja miinuslaskut on hyvä tietää, ja elämää varten se riittääkin.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
anomalia
Numerot, plus- ja miinuslaskut on hyvä tietää, ja elämää varten se riittääkin.

Dementoitunut läheiseni todettiin testeissä hallitsevan vain nämä peruslaskutoimitukset. Tuloksen perusteella ei saa itsenäisesti hoitaa omia pankki ja muita asioitaan. Ei virallisesti riitä normaali elämää.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija
Wiisas
anomalia
Numerot, plus- ja miinuslaskut on hyvä tietää, ja elämää varten se riittääkin.

Dementoitunut läheiseni todettiin testeissä hallitsevan vain nämä peruslaskutoimitukset. Tuloksen perusteella ei saa itsenäisesti hoitaa omia pankki ja muita asioitaan. Ei virallisesti riitä normaali elämää.

No hyvä on, annan vähän periksi. Kerto-, jako- ja prosenttilaskut lisäksi. Ja ehkä jotain geometriaa. Kulmia, pinta-aloja, sivujen pituuksia ja semmoisia. Murtoluvuista, diagrammeista, tilastoista ja koordinaatistosta olisi myös hyvä tietää jotain, niin voi lukea lehdestä talousuutisia.

Mutta olen edelleen sitä mieltä, että kaupan kassalla ei tarvita käyrälle piirretyn tangentin kulmakerrointa!

Vierailija

'Turhat' kouluaineet ja opinnothan ovat juuri niitä kaikkein mielenkiintoisimpia. Opiskelu pelkän käytännön tarpeen mukaan olisi tylsää ja vähämielistä. Koulu, jossa olisi vain taloustietoa, kotitaloutta ja prosenttilaskua olisi vielä kamalampi paikka kuin mitä se nyt on.

Mitä vanhemmaksi elää, sitä useammin huomaa tarvitsevansa ja käyttävänsä juuri niitä oppeja, joita aikanaan ei voinut kuvitella missään tarvitsevansa. Niitä taas, joita ei 'tarvitse', huomaa muuten vain muistelevansa taustatietona johonkin lehtiuutiseen tms. ihan vain omaksi ilokseen.

Matematiikan opiskelussa tärkeintä on oppia ymmärtämään, miten hieno looginen systeemi matematiikka on. Sitä toki voi soveltaa moneen, mutta vain sellaisenaankin matemaattisten ongelmien ratkaiseminen on yksi tapa oppia ajattelemaan. Kaavat unohtuvat, mutta se perusperiaate, miten asioita niillä ratkotaan onkin paljon olennaisempaa omaksua.

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008
Pykälä
Kurssien sisältö on turhan abstraktia.

Matematiikka on abstraktia. Sen hyödyllisyys perustuu juuri tähän.

Pykälä

Käytännön elämässä tuskin koskaan tulee sellaista tilannetta vastaan, missä tarvitsisi soveltaa matematiikan taitoja.

Käytännön elämässä voi päivittäin soveltaa taitoja, jotka on hankittu matematiikkaa opiskelemalla. Ongelmanratkaisu- ja päättelykyvystä ei ole kenellekään haittaa.

Pykälä

Peruslaskutoimitukset ja prosenttilaskenta on asia erikseen.

Peruslaskutoimitukset on opeteltu jo ala-asteella. Prosenttilaskennan täydellinen oppimäärä on tässä:

1% = 0,01.

Pelkkä laskento ei mitään ajattelua kehitä enää sen jälkeen, kun kohtuullinen päässälaskutaito on opittu. Tuolle kohtuullisellekaan tasolle ei tietenkään nykyään opi kuin pieni osa koululaisista.

Pykälä

Pöyristyttävää on myös se, kuinka jatkopaikkojen opinto-oppaissa pitkä matikka on ''vaatimuksena''. Vaatimus-sana siksi lainausmerkeissä, että se on vain muodollisuus, mikä johtuu tuosta yliarvostuksesta. Monessa yliopissa suoritettava tutkinto ei edes sisällä matematiikan kursseja.

Pieni tietoisku: matematiikkaa tarvitaan paljon muuallakin kuin matematiikan kursseilla. Ei sitä pitkää matikkaa turhaan sinne vaatimuksiin ole laitettu. Minä olen tosin sitä mieltä, että lyhyenkin matematiikan pohjalta voisi aloittaa vaikka matematiikan pääaineopinnot, jos vain on riittävän lahjakas ja motivoitunut.

Pykälä

Matematiikka ajattelee asiat liian vaikeasti, elämä on yksinkertaista.

Voi voi. Ettei vain olisi juuri päinvastoin.

Matematiikan soveltaminen käytännön ongelmiin lähtee liikkeelle yksinkertaistamisesta, ja juuri siihen perustuu matematiikan käyttökelpoisuus. Todellisuus on aina matematiikkaa mutkikkaampaa.

We're all mad here.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Pykälä
Minusta nykyään matemaattisia lahjoja korostetaan ihan liiakseen. On kaikenmaailman Pisa-tutkimuksia ja muita matemaattisen lahjakkuuden mittareita. Pitkän matikan lukio-opinnot käsittävät(mukaan lukien syventävät kurssit) 19% suoritettavien kurssien määrästä. Kurssien sisältö on turhan abstraktia. Käytännön elämässä tuskin koskaan tulee sellaista tilannetta vastaan, missä tarvitsisi soveltaa matematiikan taitoja.



Lukiomatematiikan näennäinen abstraktius tai tarpeettomuus johtuu vain siitä, että lukiokurssin puitteissa ei ole aikaa mennä matematiikkaan niin syvälle, että oppisi laskemaan mitään hyödyllistä. Esimerkit ovat väkisinkin superyksinkertaistuksia. Lukiokurssi on kuitenkin välttämätön pohjatieto hyödyllisen matematiikan opiskelulle. Ja hyödyllisen matematiikan pohjalta voi sitten jatkaa siihen oikeasti abstraktiin ja teoreettiseen "oikeaan matematiikkaan", jos se kiinnostaa.

Pöyristyttävää on myös se, kuinka jatkopaikkojen opinto-oppaissa pitkä matikka on ''vaatimuksena''. Vaatimus-sana siksi lainausmerkeissä, että se on vain muodollisuus, mikä johtuu tuosta yliarvostuksesta.



Samaa mieltä. Kyllä jokaisen ammattilaisen tulisi myös täyttää ne perusvaatimukset, jotka eivät todella ole kohtuuttomat. Ja erityisesti korkeakoulutasolla. Esimerkiksi tilastomatematiikka ja integraali- ja differentiaalialskennan alkeet tulevat eteen kaikilla tieteenaloilla.

Matematiikka ajattelee asiat liian vaikeasti, elämä on yksinkertaista.



Käytännön tekniikka perustuu fysiikkaan, joka on approksimaatioiden tiede. Jotta ylipäätään mitään voidaan laskea, systeemejä pitää approksimoida monessa vaiheessa yksinkertaisemmilla. Ja kuitenkin niin, että tulos ei vääristy liikaa.

Uusimmat

Suosituimmat