Kehumisen vaikutus ihmisen todellisuudentajuun

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuinka paljon toisilta tulleella palautteella voidaan vaikuttaa ihmisen todellisuudentajuun? Itsetuntoon kyllä hyvin paljon, mutta jos jollekin ihmiselle annettaisiin runsaasti positiivista palautetta jostain erikoisesta asiasta, saataisiinko hänet uskomaan siihen?

Esim. Jollekin sanottaisiin, että muista on aina tuntunut, että hän osaa ihmeparantaa ja on tosi haltiamainen ihminen. Ei varmaan kuulostaisi aluksi uskottavalta asianosaisesta, mutta jos sitä palautetta tulisi riittävän monelta erityyliseltä ihmiseltä?

B: A:n läsnäolo saa aina flunssani paranemaan.
C epäilijä: Se voi olla sattumaa, mutta A on kyllä sellainen terapeuttinen persoona.
D hörhö: A:ssa on jotain haltiamaista, niin, parantajan aura.
E fanittaja: A on paras kaverini, oikeasti ette osaa edes arvostaa häntä niinkuin minä. Voin sen sanoa 20 vuoden kokemuksella, hänen kanssaan olen aina virkeämpi ja onnellisempi.
F satunnainen parantunut: Tapasin A:n ensimmäisen kerran työpaikalla, kun olin lähdössä kotiin migreenin takia. Pelkkä A:n hymy sai päänsäryn katoamaan, vaikka yleensä se kestää monta tuntia.
C epäilijä: A:n lahjoja pitäisi tieteellisesti testata, voin sen silti myöntää , että monet kokevat olonsa paremmaksi hänen seurassaan.

Saisiko riittävän pitkään jatkuva kehuille altistuminen A:n todella tuntemaan itsensä parantajaksi, vaikka hän olisi skeptikko? Vastatkaa skeptikot, miten tuollainen vaikuttaisi teihin. Mitä ajattelisitte?

Kommentit (13)

Vierailija

Riippuu kuinka analyyttiinen persoona kohteella on. Mutta ihmiset jotka tämän tyylisiä huijauksia toteuttavat, osaavat etsiä juuri oikeanlaiset persoonat jotka ovat alttiita huijatuksi tulemiselle.

Eilen oli a-tuubissa aihetta sivuava jakso.
http://atuubi.yle.fi/ohjelmat/a_zoom

Kaikenlaisia tolloja sitä on. Pitää olla melko narsisti/sekopää uskoakseen sokeasti itsellään olevan yliluonnollisia voimia tai yhteys yliluonnolliseen.

Vierailija

Entä jos myös tutut ihmiset alkaisivat kehumaan parantajaksi? Kyseessä olisi siis psykologinen koe, josta asianosainen ei olisi tietoinen.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005

Itse koen kehumisen kohteena olemisen yleensä jotenkin ärsyttävänä ja kiusallisena.

Luulen, että jos nyt koko lähipiiri tekisi mainitsemasi kokeen, jossa kehuttaisiin minua jostain täydellisen järjettömästä asiasta, epäilisin ennemmin jotain salaliittoa, jonka tarkoitus on ajaa minut hulluksi, kuin olevani oikea parantaja. Paremmin varmaan toimisi joku hieman realistisempi asia, esimerkiksi minua kehuttaisiin silmittömästi jostakin, jota oikeasti teen keskinkertaisesti. Mutta kyllä siinäkin epäilisin varmasti kauan jotain manipulaatioyritystä, jos tutut tyypit alkaisivat yhtäkkiä kehua.

Vierailija

Tämä mitä kirjoitan, menee hiukan sivuun koska tässä en tarkoita tyhjän kehumista ja jonkin uskottelemista.

Tarkoitan sitä, että joku voi läsnäolollaan palauttaa mieleen jonkun tärkeän ihmisen, vaikkapa jonkun jo edesmenneen - sellaisen, joka eläessään oli ollut asianomaiselle vaikuttavuudessaan korvaamaton.
Muistot herätessään elähdyttävät muistajaansa, ja ne voivat palauttaa todellisuudentajun ja johtaa elämänmuutokseen - pois pahoilta teiltä.

Joillakuilla voi olla erityinen kyky herätellä ihmisten mielissä näiden parhaat tukijoukot, tai vain yhden heistä. Luulen tavanneeni yhden sellaisen.

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1145
Liittynyt16.3.2005

Joihinkin vaikuttaa joihinkin ei. Jos henkilö on taipuvainen hyväksymään asioita todeksi ilman kunnon todisteita on häneen helppo vaikuttaa, ellei tuo uuden asian todeksi hyväksiminen ole vastoin hänen aiemmin todeksi hyväksymäänsä kuten uskonto / tieteellinen ajattelumalli.

Omat tuntemukseni kyseisessä tilanteessa lähtisivät alun huvittuneisuudesta, sarkasmin epäilykseen, ja lopulta myötähäpeään ja häpeään. Alkaisin melko varmasti välttelemään kyseisiä henkilöitä.

Vierailija

Onhan se hieman hassua ylipäätään kehua/haukkua jotakuta, kun itsehän sen toisen kirjoituksen ... merkkijonon a-ö kuitenkin tulkitsee... persoonien palvonta/manaaminen on perseestä... toki heikkoina hetkinä voi kuka tahansa sortua elostelevaa egoaan hiplailemaan...

Itse Itseäänhän siinä pitäisi kehua, jos toisen tekstistä jotain kiksejä saa... suuntaan tai toiseen... siinä missä joku tykkää nauraa joku toinen purskahtaa itkuun, kolmas lyö päätään seinään.

Kaikkein mukavintahan olisi vain masturboida... arvostella muiden tekstejä, kirjoittamatta itse pätkääkään, muuta kuin arvosteluja omista +/- kikseistään, ottaa energiansa kikseistä ja verhota tarinansa kiksejen voimalla... jotka se kurja/hype... maaginen toinen ... oli/on mukamas aiheuttanut...

Lyhyesti, kuten piirretyissä... Minua saa siis kehua, minua saa myös haukkua, se missä vaikutus näkyy ei ole minä, vaan haukkujan/kehujan todellisuudentajussa

Vierailija

Positiiviset kommentit kannustavat ihmistä jatkamaan valitsemallaan uralla. Lisäksi ihminen muistaa onnistumiset paremmin, joten kehut auttavat muistamaan opittua asiaa.

Mutta teennäinen kehuminen tai jopa aitokin voi kyllä myös ärsyttää, riippuen tilanteesta.

Vierailija
Dredex
Positiiviset kommentit kannustavat ihmistä jatkamaan valitsemallaan uralla. Lisäksi ihminen muistaa onnistumiset paremmin, joten kehut auttavat muistamaan opittua asiaa.

Totta... tämä on tosin kehumisen positiivinen puoli, lantin kääntöpuolella kusi herahtaa nuppiin, kehuttava kohde alkaa palvomaan loistokasta persoonaansa... vaikka elämän oppikoulu on vielä kesken.

Kehumisessa/manaamisessa tulisi siis noudattaa tiettyä varovaisuutta... sitä ei kohdistettaisi persoonaan... ainoastaan tehtyihin tekoihin... välillä lipsuu, juu...

Lapsen paskaksi haukkuminen jättää syvät arvet... mutta väärin tehdyt teot tulisi tuomita oman/itsetunnon mukaan...
Kukin siis tavallaan omantuntonsa mukaan...

Koskee myös jokaista sanaa joka suusta lipsahtaa...
Kyllä se vastuu tekemisistään pitää ottaa, oli sitten lapsi tai aikuista leikkivä lapsi... Virheen, vääryyden havaittuasi, kerro mikä mielestäsi tehtiin väärin, miten olisi pitänyt toimia, mikä vaikutus tekemiselläsi oli/on... uskallus sanoa... vaikka koko muu sopulilauma juoksisi tuonen virtaan... tämä meiltä niin usein jää puuttumaan...

Tällä periaattella kehukin oikeasta menettelytavasta menee oikeaan osoitteeseen... se ei osu persoonaan, vaan hyväksi havaitsemasi toiminnan jatkamiseen...

Vierailija

Mielenkiintoinen aihe joskus pohdiskellut asiaa itsekin.

Joskus tullut vastaan myös lentävä lause "epäaidot ihmiset antavat epäaitoa palautetta ja se pitää yllä epäaitoa kuvaa itsestä".

Aika hullulta kohteena olo moisessa psyykkauksessa tuntuisi... Joissain hulluissa lahkoissa muuten saatetaan just tehdä noin et osa on sisäpiiriläisiä ja osa tulokkaita ja sitte "ohjelmoidaan" uudet haluttuun käyttäytymis malliin...

Tulee vihainen olo kun ajattelee tuollaista toimintaa.

Toisaalta poliisi kuulustelu tilanteessa pitää asiakastaan yleensä automaattisesti syyllisenä.

Vierailija

Yks anneli, nimi muutettu, luki kaikkee rajatiedettä. Rupes uskomaan jostain, että hänellä on parantajan taitoihin mahdollisuuksia, siis käsillä parantamiseen.

Hän meni ja opiskeli urheiluhierojaksi, teki työtä useita vuosia mutta mitään käsilläparantamisen erityis kykyjä Hänelle ei Hänen Luojansa antanut - kovasta yrittämisestä huolimatta.

Uskon kuitenkin jos, Hänen asiakkaansa olisivat ruenneet Hänelle kertomaan, että Hänen kätensä lämmittivat erityisesti ja että he saivat jotain ylimääräistä hyvää häneltä ja kertoneet Hänestä hyvää ja sankoin joukoin tilanneet Häneltä aikoja ... Niin uskompa Hänen sen uskoneen ja rahastaneen ja korottaneen hintojaan... Eikä varmasti pettyneenä olisi vaihtanut alaa.

Toinen juttu naapurin anusta, nimi vaihdettu. Hän taas on päivätyönsä tehnyt kehitysvammaisten hoitajana , tai ohjaajana tai jotain...

Minähän olen kovaa modaamaan ja rakentammaan kaiken aikaa ja ... "kehuskelemaankin" naapureille, että kato, nyt mää oon tällästä tekemässä ja rakentamassa... anu aina sanoo, kuin sää osaat, kuin sää oot noin etevä, kyllä sinä oot pätevä...

Minä tuollaisesta olen ajatellut Hänen jatkavan vain sitä samaa kuin työssäänkin , nyt vain näin vapaalla minuun nähden, ilmeiseti ei jaksa kiinostua oikein ja toimii totutusti... tai jotain...

Eli jos kassakone kilisee niin kannattaa uskoa. Muuten tyhjäntuntuiset hokemat vaan latistavat kaiken innon ja fiiliksen.

Vierailija
väläys
Vastatkaa skeptikot, miten tuollainen vaikuttaisi teihin. Mitä ajattelisitte?

Valpastusin välittömästi varuilleni ja yrittäisin keksiä kehujien motiivit. Tätä nykyä jo automaatio.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä27002
Liittynyt13.5.2005
väläys
Kuinka paljon toisilta tulleella palautteella voidaan vaikuttaa ihmisen todellisuudentajuun? Itsetuntoon kyllä hyvin paljon, mutta jos jollekin ihmiselle annettaisiin runsaasti positiivista palautetta jostain erikoisesta asiasta, saataisiinko hänet uskomaan siihen?

Esim. Jollekin sanottaisiin, että muista on aina tuntunut, että hän osaa ihmeparantaa ja on tosi haltiamainen ihminen. Ei varmaan kuulostaisi aluksi uskottavalta asianosaisesta, mutta jos sitä palautetta tulisi riittävän monelta erityyliseltä ihmiseltä?

B: A:n läsnäolo saa aina flunssani paranemaan.
C epäilijä: Se voi olla sattumaa, mutta A on kyllä sellainen terapeuttinen persoona.
D hörhö: A:ssa on jotain haltiamaista, niin, parantajan aura.
E fanittaja: A on paras kaverini, oikeasti ette osaa edes arvostaa häntä niinkuin minä. Voin sen sanoa 20 vuoden kokemuksella, hänen kanssaan olen aina virkeämpi ja onnellisempi.
F satunnainen parantunut: Tapasin A:n ensimmäisen kerran työpaikalla, kun olin lähdössä kotiin migreenin takia. Pelkkä A:n hymy sai päänsäryn katoamaan, vaikka yleensä se kestää monta tuntia.
C epäilijä: A:n lahjoja pitäisi tieteellisesti testata, voin sen silti myöntää , että monet kokevat olonsa paremmaksi hänen seurassaan.

Saisiko riittävän pitkään jatkuva kehuille altistuminen A:n todella tuntemaan itsensä parantajaksi, vaikka hän olisi skeptikko? Vastatkaa skeptikot, miten tuollainen vaikuttaisi teihin. Mitä ajattelisitte?

Kuin peiliin katsoisi... Mutta, uskoivatko noitavainotut (kultaisella myöhäiskeskiajalla) olleensa noitia ennen kärähtämistään? Epäilen.

Skepona en noissa tilanteissa poissulkisi aidon kosmisen persoonallisuuteni aiheutamaa plasebovaikutusta*, joka näin kavereiden kesken, on toki melkoinen.

* siis psykologiseen orientoitumiseen, en itse "paranemisiin".

Riittoisampi keskustelukumppani.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Mua kanssa ärsyttää kehuminen. Ihmettelen toisinaan, että olenko tosiaan niin onneton, että mua, tai tekemisiäni tarttee kehua. Tosin tiedän ihmistuntemukseni olevan sen verta kohdallaan, että tiedän milloin kehuja tarkoittaa sitä.

Todellisuudentajuun se voi kyllä vaikuttaa jos kohde on hölmö. Lähimmäisten, varsinkin vanhempien suhteessa lapsiinsa pitäisi olla vastuullisia. Ettei lapsi mene telkkariin nolaamaan itseään ja sukuaan.

Uusimmat

Suosituimmat