Leväravinto

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Aloin tässä miettimään, että miten suuren osan ruokavaliosta voisi täyttää merilevällä. Eivätkös ainakin japanilaiset syö jonkin verran punaista levää?

Sivut

Kommentit (26)

Turbokameli
Seuraa 
Viestejä890
Liittynyt26.10.2009

Ei kannata syödä kovinkaan paljon, muuten tulee kilpirauhasongelmia liian runsaan jodin saannin vuoksi. Mutta vähän voi syödä ja se on terveellistäkin.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Mikä määrä jodia on liikaa ?

Arviot jodin haitallisuudesta näyttävät samalta huuhaalta kuin D-vitamiininkin suhteen ja ihmisillä on yhä useammin subklinikaalista jodin puutosta suolan välttelyn vuoksi.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Turbokameli
Seuraa 
Viestejä890
Liittynyt26.10.2009

Ilmeisesti Japanissa jo saadaan liikaa, koska siellä on runsaammin kilpirauhassairauksia. Toisaalta liian vähäinenkin jodin saanti on esimerkiksi sydäntautien riskitekijä (mitä juuri kukaan ei tiedä).

Useiden ravintoaineiden ja ruoka-aineiden kohdalla on niin, että hyödyt eivät kasva lineaarisesti, vaan niillä on U:n muotoinen suhde sairastuvuuteen ja kuolleisuuteen. Voi siis olla liian vähäistä ja liialliasta saantia. Myös jodin - ja D-vitamiinin kohdalla.

Vierailija

Mikä jodimäärä on tarpeeksi? Tieto on vaihtelevaista, suositukset näkyy olevan 50-200µg ja suurin sallittava määrä 600µg per pv. Mutta mistä noista tietää...

Onko kellään antaa mitään vinkkiä, mistä ruoka-aineista saisin tarpeeksi jodia?

En käytä maitotuotteita, enkä muuta lihaa, kuin kalaa. Pähkinöitä voin syödä vähän, samoin joitain gluteenittomia viljoja plus kauraa. Ruokasuolaa en käytä ollenkaan, vain ruususuolaa.
En myöskään käytä tällä hetkellä mitään lisäravinteita, joissa olisi jodia.

Vierailija
-j-
Mikä jodimäärä on tarpeeksi? Tieto on vaihtelevaista, suositukset näkyy olevan 50-200µg ja suurin sallittava määrä 600µg per pv. Mutta mistä noista tietää...

Onko kellään antaa mitään vinkkiä, mistä ruoka-aineista saisin tarpeeksi jodia?

En käytä maitotuotteita, enkä muuta lihaa, kuin kalaa. Pähkinöitä voin syödä vähän, samoin joitain gluteenittomia viljoja plus kauraa. Ruokasuolaa en käytä ollenkaan, vain ruususuolaa.
En myöskään käytä tällä hetkellä mitään lisäravinteita, joissa olisi jodia.


Wikipedia auttaa aina
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jodi

Melkeinpä kaikki merestä tuleva ruoka sisältää jodia.

Vierailija

^
Kyllä minäkin osaan wikipediaa käyttää, ei se siitä ole kiinni. Olisin toivonut jotain ihan oikeita neuvoja ruoista ja määristä.

Tämä wikipediassakin mainittu:
"Suomalaiset saavat jodin pääosin viljavalmisteista, maitovalmisteista ja liharuoista. Ruoissa olevaa jodia saadaan paljon ruokasuolasta, koska jodia lisätään siihen."
erityisesti kiinnittää huomiota, koska minähän en syö noista mitään, viljaa vain vähän.

Emmäkää
Seuraa 
Viestejä77
Liittynyt9.1.2009

Tässä tietoa Vegaaniliiton sivulta.

Vegaanien jodin saanti

Jodia pitäisi saada noin 150 µg päivittäin, mutta eurooppalaisten vegaanien jodin saanti jää usein alle sen, jopa vajaaseen puoleen suositellusta (5,6,7). Suomessa on tutkittu elävän ravinnon syöjien jodin saantia (8), joka jäi keskimäärin 29 µg:aan päivässä. Suurin osa käytti nori-merilevää, mutta norin jodipitoisuus on muihin leviin verrattuna pieni.

Jodin saantia voidaan mitata virtsaan erittyneellä jodilla. Kun tällä menetelmällä tutkittiin slovakialaisia vegaaneja, viidestätoista vegaanista peräti 80 %:lla oli jodin puutos (9). Saman tutkimuksen mukaan lakto-ovovegetaristeista neljännes ja sekasyöjistäkin 9 % kärsi puutoksesta. Kilpirauhasen toimintahäiriöt ovat silti harvinaisia. Kirjallisuudesta löytyy yksittäistapaus brittiläisestä vegaaniäidistä, joka ei ollut käyttänyt jodioitua suolaa ja jolle kehittyi struuma raskauden aikana (10). Myös hänen vauvallaan havaittiin jodinpuutos, mutta kumpikin onneksi toipui asianmukaisella hoidolla.

Jodin puutokseen vaikuttaa paitsi vähäinen jodin saanti, myös goitrogeenit (11). Ne ovat aineita, jotka estävät jodin hyväksikäyttöä. Goitrogeenejä on esimerkiksi pähkinöissä, bataatissa, hirssissä, soijatuotteissa, kaalikasveissa (8) ja kassavassa (2). Kongossa kassava onkin merkittävä myötävaikuttaja siellä esiintyvään struumaan. Soijatuotteiden runsas käyttö puolestaan saattaisi vaikuttaa siihen, että vegaaneilla jodin puutos kehittyisi muita herkemmin (12).

Vierailija

^
No johan on hittolainen. Siis suht tärkeät ruoka-aineet vegaanisessa dieetissä vieläpä heikentävät jodin hyödyntämistä.

Onkohan olemassa mitään terveellistä suolaa, jossa olisi itsessään jodia merkittäviä määriä?
Merilevädieetille pitäisi varmaan alkaa. Paha vain, että merilevien maku tökkii mulla tosi paljon. Nori olisi helppo piilottaa muuhun ruokaan ja spirulinatabletit on ok, mutta spirulinassa ei ole jodia ja norissa siis vain pieni pitoisuus.

Vierailija

^
Mun spirulinassa, se on cocovin, lukee, että makean veden spirulina - siksi siinä ei ole jodia.

Jos joku tietää hyvän merkin, jolla on suolaisen veden spirulinaa, niin kertokaa toki! Valmisteessa ei saisi olla lisäaineita.

Emmäkää
Seuraa 
Viestejä77
Liittynyt9.1.2009

Jodi, terveys ja liikunta (A.Mero)

Jodin lähteet. Parhaita jodin lähteitä ovat merilevä, jodioitu ruokasuola, mineraalisuola ja kalat (taulukko 2). Merivedestä jodi kulkeutuu kaloihin ja muihin mereneläviin. Kasvit ja maalla liikkuvat eläimet saavat jodia maaperästä. Se maaperän osa, mikä on ollut joskus merenpohjaa, sisältää paljon jodia. Muussa tapauksessa jodia ei ole juuri lainkaan. Jodiköyhillä alueilla onkin jodia lisätty ruokasuolaan. Jodin saanti on siten hieman suurempaa lisäyksen takia, mutta se ei ole kuitenkaan haitallisen suurta. Myös aktiiviliikkujat ja urheilijat saavat suolan kautta riittävästi jodia. Elimistö sietää hyvin suuriakin jodimääriä. On arvioitu, ettei haittavaikutuksia esiinny, vaikka jodin saanti olisi 10 - 20 -kertainen tarpeeseen verrattuna. Pitkäaikainen jodin yliannostus voi häiritä kilpirauhashormonien muodostusta sekä aikaansaa kilpirauhasen laajentumisen. Normaalien ruoka-aineiden lisäksi jodia voi saada erikoisravinteista, joihin on lisätty jodia. Esimerkiksi WellNutritionin Monivitamiinissa on 150 μg jodia.

Taulukko 2. Elintarvikket ja jodi (Fineli/food)

Pitoisuus / annos (µg) Annospaino (g)
Merilevä spirulina 36000.0 100
Ruokasuola jodioitu 2200.0 100
Mineraalisuola keskiarvo 2100.0 100
Sushi, levärulla , tuoresuolattu lohi 522.7 100
Mäti keskiarvo, suolattu 243.0 100
Katkarapu 210.0 100
Emmentaljuusto rasvaa 27-30 g, punaleima 200.0 100
Puolikova juusto rasvaa 25-35g, lappi/polar/småland/billinge/rustholli 200.0 100
Sitruunateejuomajauhe valmistamaton, makeutettu pikatee 200.0 100
Emmentaljuusto rasvaa 27-30 g, suurikoloinen, sinileima/gruyere 176.8 100

Jodi ja liikunta. Jodipitoisen suolan käyttö on perusteltua ja terveellistä kaikille. Liikunta ja urheilu voi aiheuttaa voimakastakin hikoilua ja siten jodin hukka hikoilun myötä on suuri. Siksi on tärkeää, että liikunnallisesti aktiiviset ihmiset käyttävät jodipitoisia suoloja. Tiukka suolarajoitus liikkuvilla ihmisillä voi johtaa samalla jodin puutteeseen. Riskiryhmässä ovat ne, jotka eivät syö teollisesti valmistettua ruokaa ollenkaan, leipovat leipänsä itse ja käyttävät pelkästään jodittomia erikoissuoloja tai eivät käytä suolaa ollenkaan. Toisaalta kasvisruokailijat saattavat saada merilevien kautta liiankin paljon jodia.

Erikoissuola. Useissa ns. erikoissuoloissa (ruususuola, vuorisuola, aromisuola, yrttisuola) on vain vähän jodia tai sitä ei ole lainkaan.. Liikunnallisesti aktiivisille ihmisille perussuolaksi suositellaan tavallista jodipitoista ruokasuolaa. Jodittomia erikoissuoloja voi käyttää esimerkiksi satunnaisesti.

Vierailija

Rainbown monivitamiinikivennäistableteissa on 150mikrogrammaa jodia. Lisäksi siinä on melkein kaikkia vitamiineja ja kivennäisaineita, mitä ihminen päivässä tarvitsee. Ja on kaiken lisäksi halpaa. Menee kyllä vähän mainostamiseksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat