Kova treeni juuri sikaflunssan alkaessa

Seuraa 
Viestejä451
Liittynyt18.3.2008

Johtava sikainfluenssa-asiantuntija kertoi TVssä, että sikainfluenssa tyypillisesti puhkeaa erittäin nopeasti, muutamassa tunnissa täyteen oireiluun.

Mutta entä jos vetää kovan tunnin treenin juuri sillä hetkellä, kun sikainfluenssa on juuri alkamassa. Eikö tällaisessa tilanteessa keuhkot, ja koko elimistö ole suuressa vaarassa?

Mutta onko urheilijat kehittäneet mitään keinoja testata, ovatko juuri sairastumassa influenssaan. Luulisi esimerkiksi maratoonareilla olevan jotain varokeinoja terveystilan tarkastamiseksi ennen äärimmäiseen rääkkiin lähtemistä.

Olisiko syytä näin sikainfluenssa-epidemian ollessa päällä esimerkiksi mitata lämpö ennen raskaan treenin aloittamista? Tai ei-kilpaurheilijan välttää raskaampia treenejä kokonaan?

Kommentit (9)

Vierailija

Influenssa iskee nopeasti ja tunnin parin oireilun alusta on jo kuumeinen vuodepotilas. Tuo ärkäkkyys ei suo mitään valmistautumisaikaa.

Vierailija

Vastaus: Elämä on.
Joskus hyviäkin treenituloksia tai kisasuorituksia saadaan juuri sairastumisen kynnyksellä. Jotenkin elimistö on "boostattuna" silloin.

Sitten kun kynnys ylittyy menee voimat ja esim. maratoonarilta jää kyllä juoksu varmasti kesken. Tuo boosti koskee siis lähinnä lyhytsuoritteista tekniikkalajia.

Moni urheilija on kuumeessa tehnyt jopa loistavan kisasuorituksen kuumeessa buranan voimin (itse monestikin), mutta tuskin kuitenkaan kestävyysurheilijat. Sopiva pieni kuume saattaa rentouttaa suoritusta.

Onhan siellä urheilukentillä joka vuosi kuollut joitakin "ihan terveitä" aivan yllättäen.

Vierailija
tietää
Influenssa iskee nopeasti ja tunnin parin oireilun alusta on jo kuumeinen vuodepotilas. Tuo ärkäkkyys ei suo mitään valmistautumisaikaa.

Eihän se aina noin mene... Kuten tietää hyvin tietää, kun kerran aiemmin viestiäni diagnoosiksi syytti.

Vierailija
tietää
Koska?

Kun tuossa joku kertoi, että on diagnosoidusta sikainfluenssasta selvinnyt toistaiseksi vain kurkkukivulla, niin minä kerroin kokemukseeni perustuvan mielipiteeni, että kurkkukipu on usein vasta ensioire, niin sinä vastasit viestiini, että hänellähän on jo diagnoosi.

En nyt jaksa kaivaa sitä tähän lainaukseksi, muistat varmasti itse omat viestisi. Luulit kai, että yritän myydä jonkinlaisen jäsenkorjaajaa vaativaa diagnoosia hänelle.

Moni sikainfluenssasairas on selvinnyt ilman kuumetta koko sairaudesta.

Vierailija

Noh tällähetkellä yks tuttu makaa sairaalassa sydänlihastulehuksessa, aiheuttana ei kyllä ollu sikaflunssa mutta normi kausiflusnsa + treeni.

En tiedä, luulen että siinävaiheessa ko sikaflunssa vielä alkaa niin reeni ei oo niin kova riski, mutta tietenkää reeniä ei enää taudin aikana saa harjoittaa :p

Vierailija
Mandix
tietenkää reeniä ei enää taudin aikana saa harjoittaa :p

Joka vuosi kuolee monia urheilijoitakin (terveitä ja hyväkuntoisia). Ruotsalaisia suunnistajia kuoli useita 90-luvulla hyvin yllättäen. Selitystä ei kai löytynyt, ainakaan kaikkia tyydyttävää selitystä.

Virusten kanssa ei kannata leikkiä!

Epic
Seuraa 
Viestejä2174
Liittynyt16.5.2009
Mandix
Joka vuosi kuolee monia urheilijoitakin (terveitä ja hyväkuntoisia). Ruotsalaisia suunnistajia kuoli useita 90-luvulla hyvin yllättäen. Selitystä ei kai löytynyt, ainakaan kaikkia tyydyttävää selitystä.

Virusten kanssa ei kannata leikkiä!

Tehdääs nopea comeback palstalle. Eiköhän se ole ollut melko selvää, että noi suunnistajien kuolemat johtui kombinaatiosta brenkku, doping ja kova treeni/kilpailu.

Mitä itse aiheeseen tuleen niin viime kesältä on Landon Donovanin tapaus jalkapallosta.

Näillä puheilla takaisin taustalle.

Nyt kävi näin.

Uusimmat

Suosituimmat