Ostakaa häkkikanojen munia!

Seuraa 
Viestejä34
Liittynyt26.10.2007

Monet ihmiset etenkin nuoret haluavat nykyään ajaella syöänsä ruoan eettisyyttä. Yksi ilmiö tästä on se, että monet ihmiset ovat sitä mieltä, että ihmisten pitäisi syödä vain vapaiden kanojen munia. Häkkikanaloita pidetään epäeettisinä. Myös monet monia myyvät yritykset (esim. Pirkka) mainostaa myyvänsä vain vapaiden kanojen munia. Minä en katso tätä ilmiötä kovin hyvällä silmällä. Minun mielestä ihmisten pitäisi ostaa nimen omaan häkissä kasvatettujen kanojen munia. Kirjoitan tässä siitä.

Olen sen verran nuori, että olin alaikäinen ja peruskoulussa, kun lintuinfluenssa oli ajankohtainen asia. Minä muistan, että minun kotitalousopettaja sanoi silloin, että kannattaa ostaa mielummin häkkikanojen munia, koska täysin vapaana kasvatettujen kanojen muniin todennäköisemmin lintuinfluenssan kaltaisten sairauksien viruksia. Lintuinfluenssa ei ole enää ajankohtainen asia, mutta on monia muita sairauksia, joiden bagteereja ja viruksia voi mennä vapaiden kanojen muniin. Onhan se nyt itsestään selvää, että jossain kanalan lattialla tai kanalan pihalla ollut muna sisältää todennäköisemmin bagteereja tai viruksia kuin siistissä häkin pesässä ollut muna. Lattia tai piha kun eivät ole niitä hygieenisimpiä paikkoja. Sitä paitsi jos kananmuna on kanalan lattialla, niin muut kanat pääsee paskomaan sen päälle todennäköisemmin. Suosittelenkin ostamaan häkkikanaloiden kanojen munia ihan oman terveytenne takia. Jos ihmisen ja eläinen hyvinvointi on jossain asiassa vastakkain, niin valitsen mielummin ihmisen hyvinvoinnin.

Häkkikanala ei välttämättä ole millään tavoin epäeettinen paikka. Kanan kasvattaminen häkissä ei välttämättä tarkoita sitä, että kana viettää koko elämänsä ahtaassa häkissä tylsistyneenä ilman mitään tekemistä. On olemassa myös virikehäkkejä. Virikehäkissä kanoille on nimensä mukaisesti annettu virikkeitä mm. orrella istuminen, pehkun koputus jne. Tämmöisessä häkissä kanoilla on tekemistä. Sinällään minä en tiedä, miten paljon kanat edes tarvitsee tekemistä. Kanathan eivät ole leikkisiä samalla tavalla kuin esim. koirat.

Suosittelen ostamaan häkissä kasvatettujen kanojen munia. Ne on turvallisempia ja hygieenisempia kuin vapaiden kanojen munat. Älkää uskoko ympäristö - ja eläinoikeushihhuleiden saarnaamista. Ajatelkaa vähän itseännekin ostopäätöksiä tehtäessä.

Mikään ei ole mahdotonta, toiset asiat on vain mahdollisempia kuin toiset.

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Turha kliinisyys johtaa vain immuniteetin heikkenemiseen. Syön mielummin niit 'saastasii' kananmunii... kanatki tykkää ku pääsevät väljempien aitojen sisään moshaa ja kotkottaa, niinku festareillaki. \m/

Vierailija

Oletkos tullut ajatelleeksi, mistä ne kananmunat sinne hygieenisen häkin lattialle tupsahtavat?

Ne on perseestä!

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
Nobel
Onhan se nyt itsestään selvää, että jossain kanalan lattialla tai kanalan pihalla ollut muna sisältää todennäköisemmin bagteereja tai viruksia kuin siistissä häkin pesässä ollut muna. Lattia tai piha kun eivät ole niitä hygieenisimpiä paikkoja. Sitä paitsi jos kananmuna on kanalan lattialla, niin muut kanat pääsee paskomaan sen päälle todennäköisemmin.

Lattiakanalassa kanat eivät suinkaan muniskele lattialle sinne tänne vaan niillä on rakennettu pesät joihin ne lajityypillisesti käyvät munimassa, ei paskomassa. Sitä paitsi ainakaan meillä päin ei munia syödä kuorineen.

Häkkikanalassa tyypillisin virike on kanalajitoverin hakkaaminen jonka vuoksi onnettomilta on myös nokkaa leikelty.

Muutenkaan ei taida löytyä tieteellistä näyttöä väitteillesi.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
Electric shadow
Oletkos tullut ajatelleeksi, mistä ne kananmunat sinne hygieenisen häkin lattialle tupsahtavat?

Ne on perseestä!

Tuleva rouva tarjosi ateriaa anopilleen. Lisukkeena oli häränkieltä.
"Hyi, minä syö sellaista joka on ollut toisen suussa!"

Miniä:"Et taida ottaa sitten kananmunaakaan?"

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Vierailija

Ei niistä kananmunista kukaan ole saanut tautia, vaikka missä paskassa ovatkin pyörineet. Aika tyhmä köksän ope sulla.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Nobel, syöt siis ilmeisesti raakoja kananmunia ? Keitetyissä ja paistetuissa munissa kun ei mitään eläviä bakteereja tai viruksia ole.

Vierailija

Eiköhän suomessa käytännössä kaikki kanat kasvateta sisällä. Suomessa ei esim saa luomukanaa kaupasta siitä syystä, että tukkuliikkeet eivät ota ulkona kasvanutta lintua myyntiin salmonellariskin takia.

Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin puolesta paras näistä massatuotannon huonoista ja epäeettisistä vaihtoehdoista lienee kerroslattiakanala, joka on virikehäkkiä selvästi parempi vaihtoehto. Muistelen kuitenkin, että vain häkkikanalasta virikehäkkikanalaan siirtymiseen saa rahallista tukea, joten tavallisten munien ostaminen tulee edelleen olemaan eläinrääkkäyksen tukemista.

Vierailija
Nobel
Onhan se nyt itsestään selvää, että jossain kanalan lattialla tai kanalan pihalla ollut muna sisältää todennäköisemmin bagteereja tai viruksia kuin siistissä häkin pesässä ollut muna.

Munan ympäristön puhtaudella on merkitystä vain ja ainoastaan siinä tapauksessa, että syöt kananmunat kuorineen. Kuoren läpi ei bakteereita tahi viruksia kulkeudu, tietenkään. Munan kuorihan on kanan sikiön suoja ulkomaailmaa vastaan, ja sen huokoset päästävät lävitseen vain sellaisia pieniä molekyylejä kuin ilmaa.

Perinteisten häkkikanaloiden häkit eivät ole erityisen siistejä, eikä niissä ole pesiä. Kanoilla on yksi ainoa kanankokoinen tila, jossa kököttää, ja siitä peräpäästä tippuvat samaan laariin sekä munat että ulosteet. Sen sijaan lattia- ja luomukanaloissa (ja virikehäkeissäkin, oletan), joissa kanoilla on pesät, niiden ei tarvitse ulostaa samaan paikkaan kuin munivat. Jos siis kananmunien turvallisuutta jostain syystä arvioitaisiin sillä akselilla, kuinka paljon ne ovat tekemisissä kanankakan kanssa, kyllä se on häkkikana joka häviää.

Yläasteen opettajia ei kannata ihan joka asiassa kuunnella, sen tulin itsekin aikoinaan todenneeksi.

Nobel
Sinällään minä en tiedä, miten paljon kanat edes tarvitsee tekemistä. Kanathan eivät ole leikkisiä samalla tavalla kuin esim. koirat.

Koira on jämähtänyt lapsen asteelle, ja siksi leikkii paljon läpi elämänsä. Leikkisyys ei ole yhtä kuin aktiivisuus tai virikkeiden tarve. Myös aikuinen eläin tarvitsee tekemistä, haasteita, tutkittavaa, sosiaalista elämää. Kanat eivät missään tapauksessa ole aivottomia munintakoneita, vaikka häkissä istuva apaattinen eläin saattaa sellaisen mielikuvan antaa.

Ja kuten todettu, liika hygieenisyys on nykyään suurempi vaara kuin pieni määrä altistusta mikrobeille. Jos ihmiset pidetään lähes steriilissä ympäristössä koko ikänsä, rokotetaan joka ikistä tautia vastaan ja heille syötetään vain valvotuissa oloissa tuotettua teollista superturvallista mössöä, arvaahan mitä tapahtuu kun sitten vihdoin saat jonkun taudin?
Vastustuskykyä täytyy harjoittaa. Myös allergiat saattavat ainakin osaltaan johtua liian hygieenisestä ympäristöstä, kun immuunijärjestelmä alkaa tekemisen puutteessa käydä vainoharhaiseksi.

R4D4
Seuraa 
Viestejä1566
Liittynyt25.3.2009

En syö kuin luomukanojen munia, joten en äänestänyt.

Muutaman vuosisadan kuluttua jälkipolvemme vähintäänkin rinnastavat teollisen ajan eläintuotannon maailmanhistorian karmeimpiin sotarikoksiin. Pimeää myöhäiskeskiaikaa elävinä emme vain sitä ymmärrä.

Eläimen tappamisessa ei ole mitään moitittavaa, vaan sen elinoloissa ja kohtelussa.

Vierailija

Itse äänestän häkkimunien puolesta. Ylipäätänsä suosin kaikkea mikä tehostaa tuotteen X tuotantoa. Kehityksen on pysyttävä väestönkasvun tahdissa, jotta yhä useampi ihminen saisi tydyttävän elintason. Vastustan kaikenlaista sääntelyä.

Ja minkä ihmeen takia tuotantoesineelle kuten kana täytyisi antaa enemmän tilaa? Eihän muitakaan tuotantoesineitä levitetä miten sattuu sikinsokin kalliille tontille. Ennemmin näkisin kanalat monikerroksisina tehtaina jolloin neliötä kohden saataisiin vieläkin enemmän tuotantoa.

Vierailija
tuomari
Itse äänestän häkkimunien puolesta. Ylipäätänsä suosin kaikkea mikä tehostaa tuotteen X tuotantoa. Kehityksen on pysyttävä väestönkasvun tahdissa, jotta yhä useampi ihminen saisi tydyttävän elintason. Vastustan kaikenlaista sääntelyä.

Ja minkä ihmeen takia tuotantoesineelle kuten kana täytyisi antaa enemmän tilaa? Eihän muitakaan tuotantoesineitä levitetä miten sattuu sikinsokin kalliille tontille. Ennemmin näkisin kanalat monikerroksisina tehtaina jolloin neliötä kohden saataisiin vieläkin enemmän tuotantoa.

Hyvä näin, toivottavasti tukehdut läskeisihi 'tuotantotehokkaan' ateriasi edessä.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
Nobel
Olen sen verran nuori, että olin alaikäinen ja peruskoulussa, kun lintuinfluenssa oli ajankohtainen asia.
Asia on hyvin ajankohtainen

Everything you know, is about to change.

Vierailija
Teekkari
Nobel
Olen sen verran nuori, että olin alaikäinen ja peruskoulussa, kun lintuinfluenssa oli ajankohtainen asia.
Asia on hyvin ajankohtainen

Mutta ei enää muodissa. Nykyään sikainfluenssa on in.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Ostaisin mieluimmin aitoja munia. Nämä nykyisethän ovat pelkkiä tuulimunia. Joskus harvoin saattaa saada jostain tilamunia. Niissä on pieni verenvärinen alkio merkkinä aitoudesta.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat