Kannattaako kivetyttää pyöräteitä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olikohan Tampereen kaupungin teiden kivettämisestä päättävä elin vähän liian aikaisessa katujen terrorisoimisen suhteen? Viime viikolla puhkesi pyöränkumi, ja autottomana henkilönä pyörällä liikkuminen on nro 1 vaihtoehto minulla. Mokoma veitsenteränmallinen kivi törrötti päällyskumessa vielä silloinkin, kun aloitin kumenkorjaamisoperaation. Kävin lopulta asioimassa pyöräliikkeessä, sillä sisuskumi oli sellaista sorttia, että kumen paikkaaminen ei kotikonstein ja omilla työkaluillani onnistunut. Nyt se tosin onnistuu, kun venttiili on erityyppinen.

Olin juuri lähdössä kauppaan, niin eiköhän ***** taas...

Tällä kertaa tussahti etukumi.

Jos Pasilla on ongelmia teiden suolauksen kanssa...

http://www.youtube.com/watch?v=agVGPpyNCjo

...niin minulla on ongelma kivettämisen kanssa. Mikä perkele siinä on, että ihmiset skitsoaa sen liukastelun kanssa niin paljon, että mielummin ottavat korroosiota autoonsa tai tussuja pyöränkumeja? Opetelkaa ***tana ajamaan ja pistäkää ne vanhukset joukkoliikenteisiin, niin ratkeais tämäkin ongelma.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija
Barbaari
Kätevä keino on leikata vanhasta ulkokumista sellainen rengas siitä renkaan keskiosasta jonka asettaa uuden ulkokumin sisään.

Oletko testannut tuota?

DerMack
siis hä? sulla menee hiekoitussora rekaasta läpi? Onko vähän haperoks menny gummit...

Ainoastaan kolme kuukautta vanha pyörä. Solifer Retro, eli sellanen mummopyörä. Retroileekohan ne niiden päällyskumienkin kanssa sitten?

Vierailija

Pistosuojattuja renkaitakin saa. Niissä on sellainen kerros kumin kudoksena.
Talvella nastarenkaan kuvio itsessään estää pistojen ulottumisen renkaan läpi.
Talkkia sisäkumiin estää myös puhkeamisia, koska se estää sen tarttumisen päälliskumiin ja se pääsee myötäämään pistoa ja jos on onnea, niin piikki irtoaa ennen kuin se kalvaa reiän.
Hyvällä pumpulla saa lisäiltyä ilmaa niin että pääsee parin kilsan pätkissä ajamaan kotiin, välillä pumppaillen lisää.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

niinno itellä maastopyörä jossa 'kunnon' nappularenkaat, ei ole sora tuntunut... tietty jos sielläpäin käytetään jotain tosi terävää mursketta ni ehkä sitten...

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
Shriek
Barbaari
Kätevä keino on leikata vanhasta ulkokumista sellainen rengas siitä renkaan keskiosasta jonka asettaa uuden ulkokumin sisään.

Oletko testannut tuota?

Olen tehnyt noin omalle pyörälleni. Ei ole sen jälkeen puhjennut mutta käytänkin sitä suhteellisen harvoin.

Vierailija
DerMack
niinno itellä maastopyörä jossa 'kunnon' nappularenkaat, ei ole sora tuntunut... tietty jos sielläpäin käytetään jotain tosi terävää mursketta ni ehkä sitten...

Olisihan niitä keinoja välttää tuota, kuten esim. alhaisempien rengaspaiden pitäminen ja hiljaa eteenpäin mateleminen.

Silti hiukan ihmetyttää, että menivät heittämään jo tässä vaiheessa. Istuvatko nuo ihmiset lähinnä sisätiloissa vai mikä antaa olettaa, että ensilumi enää nykyään jäisi pysyvästi maahan ennen marraskuuta? Pari viime vuotta Oulun korkeudellakin ovat olleet melkoisen mustia joulukuita ja täällä etelämmässä sen nyt luulisi olevan vielä varvemmin noin.

Olisivat vaikka valinneet hiekan noiden kivien sijasta.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Sorat heitetään tielle estämään mummoja liukastumasta jäätikköön. Tähän aikaan vuodesta saattaa esiintyä jäätä, joten siksi sorat on heitelty.

Puhjennut rengas tulee kunnalle halvemmaksi kuin lohjennut lonkka.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
Saw
Sorat heitetään tielle estämään mummoja liukastumasta jäätikköön. Tähän aikaan vuodesta saattaa esiintyä jäätä, joten siksi sorat on heitelty.

Puhjennut rengas tulee kunnalle halvemmaksi kuin lohjennut lonkka.

Nimenomaan noin.
Ei muuta kuin ostamaan kunnolliset talvirenkaat ja turhat rutinat pois. Itte olen pyöräillyt talvikeleillä Tampereella työmatkoja eikä ole kumit tussahdelleet. Veikkaan siis että on myyty retropyörän mukana retrokummit? Taas jotain joka on vaan hyvännäköistä mutta muuten käyttökelvotonta.

Vierailija

Mulla puhkes ka uuden Scott pyörän rengas kaks viikkoa sitten näiden ylihiekotettujen katujen takia. Korjasin sen, ostin uuden sisäkumin. Seuraavalla viikolla pyörä pöllittiin jäähallin edestä ku olin ollu nyrkkeilemässä kuntosalilla Pyörä oli lukittu, mutta ei kiinnitetty mihinkään tankoon.
350euroa meni jonku idiootin takakontissa toiseen kaupunkiin. Ai että sillä kaverilla olis ollu kissanpäivät ku olisin just tullu paikalle kun tää kaveri oli kääntämässä mun pyörääni. Olisin antanu vähä oikeeta suoraa ja vasenta alakoukkua. Ja ehkä lukinnu vielä sen jätkän kaulasta kiinni kaiteeseen pyörän vannelukolla...perkule!

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Itse ostin keväällä jokseenkin 3 euron kumin pyörääni. (Säästin!) Kyseessä oli niin heikko materiaali, että se vuoti jo paketista otettuna keskisaumastaan. Yksittäistä reikää ei ollut, mitä olisi voinut paikata. 5 kilometrin ajossa rengas tyhjeni aina niin huomattavasti, että ärsytti. Pari päivää sitä ihmettelin, ja lopulta ostin seuraavasta hintaluokasta kumin.

Joskus on tullut vastaan myös vuotavia venttiileitä... niitäkin kannattaa epäillä, jos rengas tyhjenee ilman selvää syytä.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

Vierailija
Pönni
Taas jotain joka on vaan hyvännäköistä mutta muuten käyttökelvotonta.

Ei mummopyörässä ole mitään ylimääräistä hifistelyä eikä glamouria. Se on mekaniikaltaan yksinkertaisimmasta päästä ja varmasti myös kestävimmästä, ellei armeijan polkupyöriä lasketa mukaan.

Nyt minun pitäisi sen sijaan alkaa hifistelemään ja ostaa jotkut pistosuojatut päällyskumet, kun joku kaupungin herra on kofeiinitutinoissa päättänyt, että lätkitäänpä etukäteen kiviä pyöräteille.

Viinankylväjä
Seuraa 
Viestejä476
Liittynyt15.1.2009
DerMack

Tampereella ainakin. Nyt kun lumet suli, niin tilanne on pahin. Itseltä puhkesi toissapäivänä kumi

Murskeen hyvä puoli on, että se ei pölise keväällä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat