Vanhentunut kalanmaksaöljy

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jääkapissa on Möllerin kalanmaksaöljyä, jonka parasta ennen päiväys on 12/2008. Onko vielä käyttö kelpoista?
Ei haise, maistu eikä näytä omituiselta. Eikä varmastikkaan ole vaarallista, mutta onko omega-3 ja e-vitamiini vielä toimintakunnossa.? Vai onko ne hapettuneet tehottomiksi?

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija
Sahrah
Kannattaa luottaa valmistajan antamiin käyttöohjeisiin.

Valmistajan ohjeen mukaan se ei ole enää parasta.

Vierailija

parasta ennen päiväys ei kerro mitään siitä onko tuote pilalla, viimeinen käyttöpäivä taas määräytyy tehtyjen pilaantumistestien perusteella, esim. lihaa ei suositella käytettäväksi viimeisen käyttöpäivän jälkeen (vaikka voikin syödä, tosin ei maistu hyvältä).

Eli 12/2008 jälkeen tuotteen kaikki ominaisuudet eivät taida olla laadukkaimmillaan. Jos ei vaikuta pilaantuneelta ei välttämättä sitä olekaan. Terve järki syöttää sitä lemmikille ja katsoo elääkö vielä seuraavana päivänä.

Vierailija
Armitage
Terve järki syöttää sitä lemmikille ja katsoo elääkö vielä seuraavana päivänä.

Ei ole lemmikkiä. Taidan itse käyttää sen. Jos minun kirjoittelu loppuu täällä, niin öljy oli pilalla. Muistakaa minut sankarina.

Vierailija

Tietääkö kukaan miten pitkään omega-3 tai d-vitamiini pysyy tehokkaana. Kumpikin taitaa hapettua ajan kanssa.

Vierailija

olen vetänyt itse kaverin vanhentuneen pullon mölleriä. hyvin se toimi. aisteilla eka tutkiskelin onko se vielä ok.

Emotion Science
Seuraa 
Viestejä451
Liittynyt18.3.2008

Hiilihydraatit pilaantuvat homehtumalla ja käymällä. Liha ja proteiinit mädäntymällä bakteerien toimesta.
Rasvat pilaantuvat eltaantumalla, eli härskiintymällä eli hapettumalla.

Tyydyttämättömät rasvahapot, joihin omegatkin kuuluvat, härskiintyvät helposti. Härskiintymistä estää elimistössä E-vitamiini, ja sitä lisätään usein omega-3 valmisteisiin säilyvyyden lisäämiseksi.

Voita ja tyydyttyneitä eläinrasvoja käytettiin ennen nimenomaan siksi, että ne säilyivät pitkään härskiintymättä. Seurauksena vain oli sitten verisuonten kalkkiutuminen. Transrasvat otettiin käyttöön juuri samasta syystä. Niillä pidennetään huomattavasti tuotteiden hyllyikää, eli viimeistä myyntipäivää. Jos tuotteella on pitkä myyntiaika, niin kannattaa varoa transrasvoja.

Kalanmaksaöljyjä ei kannata yleensä edes käyttää, sillä niissä on karsinogeeneja. Syö suoraan omegaa.

Vierailija
Emotion Science
Voita ja tyydyttyneitä eläinrasvoja käytettiin ennen nimenomaan siksi, että ne säilyivät pitkään härskiintymättä. Seurauksena vain oli sitten verisuonten kalkkiutuminen.

Miksi sitten suolattu meijerivoi säilyy jääkaapissa vain muutaman kuukauden, kun esimerkiksi rypsiöljy säilyy yli vuoden?

Kalanmaksaöljyjä ei kannata yleensä edes käyttää, sillä niissä on karsinogeeneja. Syö suoraan omegaa.

Ei ole mitään karsinogeeneja laadukkaassa öljyssä. Puhdistettuja ne ovat yhtä lailla kuin nuo kapseloidutkin versiot.

Vierailija

Olen käyttänyt kalanmaksaöljyä ja vielä olen hengissä. Mitä haittoja voi tulla km-öljyn yliannostuksesta? Annostus on 5ml/päivä, mutta olen ottanut vain huikan suoraan pullosta, josta taitaa tulla liikaa.

Vierailija
kabus
Olen käyttänyt kalanmaksaöljyä ja vielä olen hengissä. Mitä haittoja voi tulla km-öljyn yliannostuksesta? Annostus on 5ml/päivä, mutta olen ottanut vain huikan suoraan pullosta, josta taitaa tulla liikaa.

Liikaa A-vitamiinia ehkä?

Vierailija
Carloz
kabus

Liikaa A-vitamiinia ehkä?

Tässä kalanmaksaöljyssä ei ollut A- Eikä D-vitamiineja.
Eikä se A-vitamiini niin myrkyllistä ole, vaikka olisikin sisältänyt.

Vierailija

Tyydyttyneillä rasvoilla ei ole mitään tekemistä verisuonten kalkkeutumisen tai sydäntaudin kanssa, vaikka näin vuosikymmeniä luultiin. Oivallinen blogikirjoitus aiheesta tutkimuslinkkeineen tuolla:

http://ruohikolla.blogspot.com/2010/01/ ... pyraa.html

Tai itseasiassa on, lievä käänteinen yhteys. Mitatusti raffinoitu hiilihydraatti on se ravintotekijä, joka aiheuttaa verisuonten tukkeutumista:

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/80/5/1175

Mutta kalanmaksaöljyä en käyttäisi tuoreenakaan juuri tuon ylettömän A-vitamiinipitoisuuden kanssa. Heikentää luustoa.

Saati pilaantuneena.

Voin heikompi säilyvyys johtuu siitä, että sen joukossa on muitakin aineita kuin rasvaa. Puhdistettu voiöljy säilyy lähes loputtomasti. Teollisessa rypsiöljystä taas on kaikki aromiaineet poistettu (deodorisointi) mahdollisesti juuri siksi, jotta asiakkaat eivät pääsisi aistinvaraisesti arvioimaan tuoreutta. Kylmäpuristettu rypsiöljyhän maistuu -no, ei ainakaan minulle.

Vierailija

Kysytäämpä samassa ketjussa.
Sain vanhentunutta Mivi total plus- monivitamiinimikstuuraa.
Parasta ennen päiväys 4/2009. Pullossa lukee että käytettävä 2kuukauden sisällä avaamisesta. Tämä pullo on avattu yli vuosi sitten ja säilytetty siitä lähtien jääkaapissa.

Voiko olla mitenkään vaarallista käyttää tätä tuotetta?

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Mimei

Mutta kalanmaksaöljyä en käyttäisi tuoreenakaan juuri tuon ylettömän A-vitamiinipitoisuuden kanssa. Heikentää luustoa.

Onko tutkimusta jonka mukaan kalanmaksaöljy heikentäisi luustoa? Tahtoo nähdä. Jos teit johtopäätöksen vain sen perusteella että se sisältää paljon A-vitaa niin ainakaan minulle se ei riitä.. en muutenkaan usko yksittäisiin aineisiin.. ihmiset haluavat yksinkertaistaa asioita ja siksi päätyvät ratkaisuihin että "tätä ainetta pitää saada tämän verran, ja tätä tämän verran". Todellisuudessa kaikella on niin paljon yhteisvaikutuksia ettei asia mene ihan niin. A-vitamiinin tietyt annokset voivat vaikka pilleristä saatuna yhdessä huonon ruokavalion kanssa olla haitallisia, mutta samalla annoksella hyvän ruokavalion ja "luonnollisen" lähteen kautta saatuna terveellistä. Kalanmaksaöljyssä on paljon muutakin kuin A-vitamiinia, eikä niiden yhteisfunktiota kukaan voi tietää.

Mutta tosiaan jos sinulla oli joku lähde kalanmaksaöljyn haitallisuudelle niin sitten.. sori jos kuulostin taas kärkkäältä, olen humalassa.

EDIT: ja kaamee kusihätä

くそっ!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat