Järki on uskonto

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Meistä voi tuntua, että päätöksemme ovat järkeviä, keräämme merkityksellistä tietoa päätöksiemme tueksi...

Jos olisimme todella tieteellisiä, kaiken tiedon keräämiseen menevä aika, hukkuttaisi päätöksen teon hetken...

Siksi suosittelenkin noppaa, päätöksen teon helpottamiseksi, se ei ole yhtään sen järjettömämpää, kuin luulla tekevänsä järkeviä ratkaisuja valitsemalla "oikean" vaihtoehdon muutamasta hassusta sovinnaisesta merkityksestä.

Järkeen ei voi luottaa... aivoihin ei voi luottaa, koska järjen kyky pohjaa elimiin, jotka ovat kasvaneet tiedottoman toimesta.

Voit vain uskoa tekeväsi järkeviä päätöksiä.

Oliko tässä mitään järkeä

Kommentit (8)

Vierailija

No voihan siihen järkeilyynkin, kohtuullisesti luottaa kunhan ymmärtää sen rajat.

Pitää kyseenalaistaa omat mieltymykset, ja auktoriteetit.
Tuntea mielen toiminta, sen oikut kaikki mikä vaikuttaa johtopäätösten tekemiseen.
Järki sanelee joka tapauksessa jokapäiväistä elämää. Järjellä, ja uskolla on periaatteessa samanlainen lähtökohta, molemmat perustuvat siihen mitä halutaan pitää totena.

Erakko
Seuraa 
Viestejä1807
Liittynyt26.8.2005

Olin mielestäni oikeassa. Nyt vieläkin se tuntuu perustellulta.( Mutta toisessa paljon merkittävämmässä mielessä olin pahasti ulalla.) Kuulin hänen vastauksensa minun kommenttiini täysin asiayhteydestä irrallisena " ei puukolla, saksilla ". Matkaa välillämme oli viitisentoista metriä. Ihmettelen vieläkin. Päättelin niin, että se merkittävämpi harhaluulo sai minut kuulemaan väärin. Oli taas aika palata todellisuuteen.

Vierailija

Ensi kerran kun olet aikeissa syödä, tee päätös nopalla. Ja näin luonnonvalinta pitää huolen ettei skeptisismistä tule koskaan vallitsevaa koulukuntaa.

Hume järkeili asian jotenkin niin, että vaikka maailman todellista luonnetta ei voida tietää, jokaisen mielessä rakentuu oma maailmankuva, jossa vallitsee luonnonlait ja katkeamaton logiikka. Vaikka ei voida olla varmoja että järki pätee todellisessa maailmassa samalla tavoin, ainakin omassa mielessä säännönmukaisuudet toimivat. Laskutoimitus 1+1=2 pätee siis huomennakin.

Silläkin riskillä että menee saivarteluksi, väitteesi järki on uskonto on termin "uskonto" raiskausta, enemmin järki on uskomus. Tästä voidaan kuitenkin johdatella koko ajattelun olevan turhaa, jos ei usko järkeen.

Vierailija

Täyttä paskaa. Ensinnäkin määrittele järki. Toisekseen olen sitä mieltä, että jos "heität noppaa" niin vähän monimutkaisemman logiikan kautta huomataan, että uskot havaintoosi sokeasti vaikka on olemassa todennäköisyyksiä joiden mukaan nopan silmäluku saattaa olla vain illuusio. Ja eiköhän ole ns. "maalaisjärjen" mukaan täysin selvää, että uskominen aisteihinsa on "järkeä"

Vierailija
peippo

Täyttä *****. Ensinnäkin määrittele järki.

Määrityksesi...
peippo

"maalaisjärjen" mukaan täysin selvää, että uskominen aisteihinsa on "järkeä"

Voidaanko maalaisjärki ja järki erotella omiksi yksiköikseen?
Onko järki alisteinen maalaisjärjelle vai päinvastoin?

Jos olen kotoisin kaupungista, voiko olla etten omaa selvää maalaisjärkeä.

basa
Laskutoimitus 1+1=2 pätee siis huomennakin.

Toki, jos sovimme näin, ja muistamme sopimuksemme vielä huomennakin. Viestiketjussa matematiikka on uskonto yritin valaista, miksi tähän 1+1=2 ei kuitenkaan välttämättä tarvitse uskoa.

R4D4
Seuraa 
Viestejä1566
Liittynyt25.3.2009

Kaikki tavoitteellinen tai arvoperustainen toiminta on uskonnollista tai hengellistä, ihan miten asian haluaa ymmärtää. Mistään faktoista ei voi löytää syytä tehdä asioita tavalla a tai b. Faktat imeytetään osaksi kokonaisnäkemystä - arvoja ja tavoitteita - jonka pohjalta sitten toimitaan. (Ihmismieli tekee tämän melko salakavalasti ja huomaamattomasti.)

Järki on faktojen ja hengellisten (moraalisten) arvojen sekoitus, toiminnan virike. Siksi järki ei voi koskaan olla tunteista vapaata.

Vierailija
Moukale
Kaikki tavoitteellinen tai arvoperustainen toiminta on uskonnollista tai hengellistä, ihan miten asian haluaa ymmärtää. Mistään faktoista ei voi löytää syytä tehdä asioita tavalla a tai b. Faktat imeytetään osaksi kokonaisnäkemystä - arvoja ja tavoitteita - jonka pohjalta sitten toimitaan. (Ihmismieli tekee tämän melko salakavalasti ja huomaamattomasti.)

Järki on faktojen ja hengellisten (moraalisten) arvojen sekoitus, toiminnan virike. Siksi järki ei voi koskaan olla tunteista vapaata.

Ihan, ok kuvaus.

Vosivatko nuo faktat olla siis älyllistä toimintaa… Käsitteistön luontia opitun mukaan… tunteet olisivat tässä toki mukana… nehän auttavat oppimaan, jopa aivopesemään ajatusmalleja.

Jos älyän vaikka 1+1=2 voinko sanoa, että toimin järkevästi? Tunnen onnistuneeni, mutta se mitä tein l. laskin oliko se järkevää toimintaa? Miksi valitsin laskemisen, enkä esimerkiksi polkkaa…

basa
Ensi kerran kun olet aikeissa syödä, tee päätös nopalla. Ja näin luonnonvalinta pitää huolen ettei skeptisismistä tule koskaan vallitsevaa koulukuntaa.

Syöminen ei vaadi kuin älyä, nälkä, syön. Hengityttää, hengitytän... tämä äly on hyvin pitkälle automatisoitua.

Jos järki olisi ihmisen työkalu totuuteen pääsemiseksi, äly olisi kaiketi ihmisen työkalu maailman menestykselliseen käsittelemiseen, käsittellistämiseen; ensin mainittu olisi olennaisesti inhimillinen, viimeksi mainittu kuuluuisi mielestäni ihmisen eläimelliseen osaan.

Eläimellisesti toimiessamme, ei kaiketi tarvitse käyttää järkeä? Voi seurata syötettyjä ajatusmalleja... ajattelematta toimintansa seuraamuksia. Älykkään apinanhan voi halutessaan johdattaa banaanilla vaikka kaivoon? Kansakunnan sotaan.

Olemmeko unessa, kenties mielisairaita?
http://www.youtube.com/watch?v=-PLbQTOc ... 35&index=0

Koska hyppäsimme kaivoon älyllisen banaanin perässä?

Ehkäpä se onkin äly se irrationaalinen uskonto, jota vastaan kapinoin... kaikkien uskontojen äiti… joka haistpaskattaa järjelliselle toiminnalle.

Seurailen eläimellisiä viettejäni, ja koneilen muiden mukana... sopuloidun ryhmään. Joten ,jos järki olisi jotain hengellistä, kaiken järjellisen toiminnan virike… eikö meidän tulisi seurata järkeä, eikä irrationaalista älyä. Ei äly ota vastuuta tekemisistään.

Äly eläimellistä, irrationaalista, käsitteellistävää uskontoa, apinatkin pärjäävät palikka testeissä, tunnistavat itsensä peilistä… tosin vain fyysisen rajapintansa… avan niin kuin ihmisapina.

Jos joskus tulen järkiini, heräisin unestani, parantuisin älyllisestä mielisairaudestani... kaiketi toimisin eri tavalla? Ottaisin nopan ja heittäisin vaikka sitä, toimisin ainakin eri tavalla kuin aiemmin… voisin toki kirjoittaa tämän saman eri muodossakin… siirtäisin vaikka sen pois vitsi osastolta, jonne se ei välttämättä edes kuulu.

Jos joku kuuluu vitsiosastolle se olen minä, ja minun älyllinen kuvani itsestäni... onneksi minua ei ole

Uusimmat

Suosituimmat