Seuraa 
Viestejä163

Tarkotus olis saada tuonlainen peltilärväke taivutettua "tavallisesta pellistä" (1mm-paksua):
Kuva poikkileikkauksesta. Syvyyssuuntana joku 300mm.

Nyt haluaisinkin tietää että millä kaarevuussäteellä nuo tavoitellut säteet täytyis tehdä jigiin että taivutuksen jälkeinen palautuma osuis just kuvassa oleviin mittoihin. Tiukemmat kurvithan pitää olla jigissä, mutta kuinka paljon tiukemmat?

Meneeks liian hankalaksi?

  • ylös 2
  • alas 3

Sivut

Kommentit (22)

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

kaikki riippuu käytettävästä materiaalista. on aikaa kun näitä on pitänyt laskea. myös taivutus pitää tehdä peltiin nähden tiettyyn suuntaan.

toisen polven pilkkuvirhe

Mitenkähän aattelit sadasosamillin tarkkuuteen taivuttaa tuon peltis?

Helpointa olis vain vetää mankelista tuota päätä läpi ja verrata sopivaan (vaikka pahviseen) kiekkoon, jossa oikea säde. Kun ei tuo sun sovellus kuitenkaan niin tarkkaa vaadi, ts. sillä ei ammuta. Tai mistäs minä tiedän, kun on mitoitettu sadasosamilliin asti ja kuitenkin puhutaan peltitöistä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Köpseli
Seuraa 
Viestejä163

No nuo mitat on ihan kaavojen perusteella tulleet, en niitä ole korjannut järkeviin mittoihin. Joten ne sadasosat ny saa unohtaa. En muista enää lujuusopista mitään, niin en kykene asiaa selvittämään paitsi kokeilemalla.

Menee vähän vaikeaksi, koska eri teräksillä on erilainen myötöraja ja taivutuksen kaarevussäde riippuu myös kappaleesta ja siitä kuinka paljon se lujittuu taittaessa.

Mutta helpoin tapa olisi testata asiaa empiirisesti ihan vääntämällä se pelti luokille ja mittaamalla kuinka paljon se palautuu.

Tarkimpiin mittoihin päästään kun pelti vielä lämmitetään ja päästetään jännitykset laukeamaan samalla kun siinä on taivutus päällä oikeisiin mittoihin.

Jännitykset pois niin saa niin tarkan kuin haluaa käsityönä. Erittäin tarkat tehdään hioen pinnat tasaan. Sarjatyössä ei auta kuin hioa menetelmää niin kauan kunnes se asettuu.
Ohuet levyt pakotetaan yleensä liitosta tehtäessä siihen haluttuun muotoon vetämällä ne yhteen jolloin jännitykset kumoavat toisensa.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Tuolta ihan goooglettamalla:

oikaistu pituus

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463

Ei tuohon taida olla mitään yleispätevää kaavaa. Eiköhän noita yleensä taivuteta ihan vaan kokemusperäiseen tietoon nojaten. Taivutuskäyttäytymiseen vaikuttaa jopa sekin, taivutatko peltiä valssaussuunnassa vai sitä vastaan. Jos valmistettavan sarjan suuruus on 1 kpl, voi olla aika vaikea arvata oikeat korjaustermit kerralla kohdalleen.

Heksu
Ei tuohon taida olla mitään yleispätevää kaavaa. Eiköhän noita yleensä taivuteta ihan vaan kokemusperäiseen tietoon nojaten. Taivutuskäyttäytymiseen vaikuttaa jopa sekin, taivutatko peltiä valssaussuunnassa vai sitä vastaan. Jos valmistettavan sarjan suuruus on 1 kpl, voi olla aika vaikea arvata oikeat korjaustermit kerralla kohdalleen.

Näihän se on. Todetaan kyllä tuossa postaamassani linkissä.

Levyissä voi olla eroja toimituserittäin, materiaali ei ole aina tasalaatuista, valssaussuunta vaikuttaa - kuten totesit jne.

Jos materiaali on alumiinia, vaikeus vielä korostuu. Kun levy- tai putkinippu varastoidaan ja sattuu aurinko paistamaan kasan toiseen päähän, tavara on samassa aihiossa aivan erilaista eri päissä.

Työkaluissa ja koneissa on aina yksilöllisiä piirteitä.

Materiaalien käyttäytyminen tiedetään suuntaa antavasti, mutta tarkempi muovaaminen edellyttää aina koetaivutuksia. Sarjatyössä lisäksi tarvitsee mitata lopputulosta koko ajan ja muuttaa parametreja tarpeen mukaan.

Eli ei voi olla tarkkoja kaavoja. Jos yhden kappaleen valmistus onnistuu nappiin kerralla, kannattaa jättää lottolappu. Tai ehkä ei, kun tuuri on jo käytetty.

Diam
Seuraa 
Viestejä3859

Sisämittojen mukaan levy noin suurin piirtein, kun se venyy ja neutraaliakseli siirtyy. Sitten täytyy hioa mittoihin. Cadillähän sen saa mitattua. Solidworksillä varmaan näkee lopputuloksen mitat. Valssaussuuntaa vasten kohtisuoraan oleva särmä kestää paremmin.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

MakeeK
Tarkotus olis saada tuonlainen peltilärväke taivutettua "tavallisesta pellistä" (1mm-paksua):
Kuva poikkileikkauksesta. Syvyyssuuntana joku 300mm.



Jokin tuuliropelli tulossa?

Mitä jos tekisi tukiruoteet vanerista sahaamalla ja hiomalla ja pakottaisi pellin sitten sitä vasten? Kiinnitykseen sopivat uppokantaruuvit ja porattu reikä.

Entä oletko miettinyt lasikuitumuotin tekemistä vastaavalla tavalla? Muottia on helppo käyttää useamman kerran.

Canccu
Kiinnitykseen sopivat uppokantaruuvit ja porattu reikä.

Millin peltiin uppokannoilla? Kupukantaisia taikka sitten popniiteillä mikäli mahdollista.

JaakkoFagerlund
Canccu
Kiinnitykseen sopivat uppokantaruuvit ja porattu reikä.

Millin peltiin uppokannoilla? Kupukantaisia taikka sitten popniiteillä mikäli mahdollista.



Jos siitä muotin tekee, niin kyllä millinkin peltiin sen saa uppokannoilla kiinni. Toisaalta jos muotin tekee, voi pellin sijasta käyttää vaikka muovia tai ohutta vaneria.

MakeeK

Meneeks liian hankalaksi?




Joo, näyttäisi menevän. Millin peltiä voi oikaista käsin vääntämällä tarvittaessa.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

Puusta tekee sopivan aihiot joiden välissä sitten puristaa pellin muotoon. aihion välissä kun puristaa niin kaikista tulee kutakuinkin identtisiä. Se lienee tärkeintä sillä pelti antaa tuulessa kuitenkin periksi jolloin muoto muuttuu.

toisen polven pilkkuvirhe

myös taivutus pitää tehdä peltiin nähden tiettyyn suuntaan.
Siis tarkoitat varmaan että VALSSAUSSUUNTAAn nähden....

Sisämittojen mukaan levy noin suurin piirtein, kun se venyy ja neutraaliakseli siirtyy.
Ei siirry kyseisessä tapauksessa. Vain särmäyksessä akseli siirtyy.
Varsinkaan ohutlevyissä (kuten tässä tapauksessa..) ei tarvitse välittää neutraaliakselin siirtymisestä vaan se on keskilinja (puolet kappaleen paksuudesta).


Ei tuohon taida olla mitään yleispätevää kaavaa. Eiköhän noita yleensä taivuteta ihan vaan kokemusperäiseen tietoon nojaten. Taivutuskäyttäytymiseen vaikuttaa jopa sekin, taivutatko peltiä valssaussuunnassa vai sitä vastaan. Jos valmistettavan sarjan suuruus on 1 kpl, voi olla aika vaikea arvata oikeat korjaustermit kerralla kohdalleen.
Kyllä taitaa kaavat olla olemassa. Myös särmäykseen löytyy kaavat.

Jos kyseinen taivutus tehdään pohjaiskuna niin palautumisesta ei tarvitse välittää.

Tosin...

Mitenkähän aattelit sadasosamillin tarkkuuteen taivuttaa tuon peltis?

Helpointa olis vain vetää mankelista tuota päätä läpi ja verrata sopivaan (vaikka pahviseen) kiekkoon, jossa oikea säde.

Itse tekisin myös näin.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1578
KBolt
Sisämittojen mukaan levy noin suurin piirtein, kun se venyy ja neutraaliakseli siirtyy.
Ei siirry kyseisessä tapauksessa. Vain särmäyksessä akseli siirtyy.
Varsinkaan ohutlevyissä (kuten tässä tapauksessa..) ei tarvitse välittää neutraaliakselin siirtymisestä vaan se on keskilinja (puolet kappaleen paksuudesta).

Ei levy sitä tiedä, miten sitä taivutetaan. Neutraalipinnan siirtyminen riippuu suhteellisesta taivutussäteestä eli arvosta R/t (R taivutussäde ja t levyn paksuus). Yleensä neutraalitason siirtymää ei tarvitse ottaa huomioon, jos R/t > 5. Lisäksi siirtymiseen vaikuttaa lauma muita tekijöitä, jotka yleensä näkyvät levyyn taivutuksessa vaikuttavana vetojännityksenä.

Käytin tuossa termiä neutraalipinta, koska todellisessa kappaleessa on kyse pinnasta, joka lähtee paksuussuunnassa levyn keskeltä, koukkaa sisäkurvin läheltä ja palaa levyn keskelle. Lisäksi levyn reunoilla pinta on eri kohdassa kuin leveyssuunnan keskikohdassa. Tämä keskikohdan ja reunan erilaisen jännitystilan takia.

Vanha jäärä

Mr Bauglir
Seuraa 
Viestejä1829

Jos et aio tuolla ampua niin en käsitä mitä käyttöä tuollaisilla mitoilla on. Särmäimellä saa varmasti riittävän tarkat ja identtiset kappaleet.

Oikeiston ja vasemmiston erohan on nykyisin taantumuksellisuus ja uudistusten halu.-Puuhevonen-
Verkkomedia ja Venäjän ääni ovat asiallisia ja antavat oikeata tietoa. -pinklin1-
Huumekauppaa ei säätele mikään lainsäädäntö -:)lauri

Ei levy sitä tiedä, miten sitä taivutetaan. Neutraalipinnan siirtyminen riippuu suhteellisesta taivutussäteestä eli arvosta R/t (R taivutussäde ja t levyn paksuus).
Aivan oikein. Silloin kun akseli siirtyy on kyse särmäyksestä, ei taivutuksesta.

Tämä keskikohdan ja reunan erilaisen jännitystilan takia.
Kyllä, koska ulkopintaa venytetään (vetojännitys) ja sisäpintaa puristetaan (puristusjännitys)...

Särmäimellä saa varmasti riittävän tarkat ja identtiset kappaleet.
Juuri tällä sitä ei saa tehtyä...kuten laitenimikin jo paljastaa..

Mr Bauglir
Seuraa 
Viestejä1829
KBolt
Särmäimellä saa varmasti riittävän tarkat ja identtiset kappaleet.
Juuri tällä sitä ei saa tehtyä...kuten laitenimikin jo paljastaa..



Niinkuin jo sanoin, se riippuu täysin kuinka tarkkaan tuon kuvan mukainen kappaleen tulee olla. Ihan normaali terilläkin saa tuollaisen aikaiseksi useammalla taitoskohdalla, kaari ei toki ole silloin pyöreä vaan kulmikas. Erikoisterillä (ja niitähän saa tehtyä itse vaikka minkälaisia) kuvan mukainen taivutus voisi onnistua, pelin ohuus tarjoaisi kyllä haastetta.

Oikeiston ja vasemmiston erohan on nykyisin taantumuksellisuus ja uudistusten halu.-Puuhevonen-
Verkkomedia ja Venäjän ääni ovat asiallisia ja antavat oikeata tietoa. -pinklin1-
Huumekauppaa ei säätele mikään lainsäädäntö -:)lauri

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat