Miksi körttiläisistä tuli myöhäispunikkeja?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ilman sen kummenpia jaaritteluja itse asiaan. Miten voi olla mahdollista että kirkollinen herätysliike, joka mm. 1930-luvulla oli kaikista herätysliikkeistä pahiten hurahtanut paitsi Lapuanliikkeeseen myös ja ennenkaikkea IKL:ään, on evoluutiokehityksen (?) seurauksena ehkäpä viimeisenä viimeisten joukossa tullut kirkolliseksi punikkiliikkeeksi? Onko kyse epäjohdonmukaisuudesta vai kenties sittenkin johdonmukaisesta, joskin hieman jälkijättöisestä tavasta hypätä kulloisenkin älymystön perässä ajan hengen mukaiseen muotiliikkeeseen?

Jos vielä täsmentäisin körttiläisyyden yleisilmettä niin sehän on mitä tympein suomalaisen flegmaattisuuden ja syyllisyydentunnossa rypemisen joukkoliike. Tehdään suoranaiseksi hyveeksi se, että uikutetaan kossupullon vierässä elämän kylmyyttä ja kovuutta kun pitäisi nostaa itseään tukasta ylös ja painumaan päin tuulta ja tuiskua ja huutaa: "EI MUUTA KUIN UUTTA MATOA KOUKKUUN". Körttiläisyyden syyksi voidaan laittaa todellakin se, että liike on suorastaan legitimoinut haurauden ja heikkoden muotitrendiksi.

Kyse on mitä ilmeisemmin käänteisestä farisealaisuudesta. "Katsokaa kuinka vaatimaton ja nöyrä minä olen". Mutta eräät meistä näemme bluffin läpi.

Kommentit (7)

Kanga
Seuraa 
Viestejä1327
Liittynyt26.4.2009

Olisiko tässä taustalla sosialismin muuttumisesta edistyksellisestä konservatiiviseksi liikkeeksi (so. uudistuksellisesta vanhoilliseksi, olemassaolevaa puolustavaksi liikkeeksi)?

Riso abundat in ore stultorum

Vierailija

Nyt täytyy kyllä sanoa että en oikein tunnista täältä Tampereen vinkkelistä moista.
Kyllä täällä ihan tavan ev.lut. seurakunnan leivissä olijat taitaa olla kovin huolissaan omista työpaikoistaan ja koittavat lanseerata Suurella sydämellä projektin ja monien muiden humanismiin verhottujen, ah niin hurskaiden hyväntekeväisyystempausten kautta jotain omituista hyvyyshommelia näkyviin, mutta..
Se työ kun pitäis tehdä juurikin vaikuttamalla kunnallistasolla ja myös voimakkaasti valtiotasolla siihen miten esmes perustoimeentuloa määritellään, miten yhteiskunnan sisäistä tulonjakoa toteutetaan.

Se körttiläisyys joka levisi rahvaan joukossa savon ja pohjammaan alueilla, josta Joonas Kokkonen on tehnyt oopperan Viimeiset kiusaukset, se oli nimenomaan rahvaan ja maalaisväestön uskonnollista suuntausta.
Kokkosen kuvauksessa Paavo Ruotsalainen saapuu Helsinkiin missä elitistinen ja yltäkylläisen hyvinvoiva herrasväki pitää häntä pilkkanaan. Paavohan ei paljoa poikennut hahmona Ryysyrannan Joosepista.

Kait sitä körttiläisyyttä sitten on ollut eri versioina maalaisväestön keskuudessa? Kartanoiden maan ja metsänomistajat ja talolliset on voineet omaksua siitä omat variaationsa ja siitä sitten kytkökset lama- ja pula-aikojen kapinoiden kautta IKL:n ja suojeluskuntiin seuraintalojen kautta ja oma variaationsa talottomiin maattomiin, huutolaisiin, varattomiin kerjäläisiin, maankiertäjiin ja nousevaan työväenluokkaan joka lisääntyi kaupungissa sitämukaa kun teollisuutta alkoi nousta koskien partaille.

Rannikkoseudun asukkaat, joiden joukossa kosolti ruotsalaisia ja heillä paljon vaikutteita keskieurooppalaisesta, huomattavasti vanhemmasta kulttuuriperinnöstä, heidän intressissään ei ole ollut mikään maatiaisvasemmistolainen körttiläisyys ties minkä resupekkojen sanojen saattamina.
Ikl, suojeluskuntalaisuus siinä on voinut korostua kun herraskaiset on omaansa suojatakseen ottaneet omistavanluokan maalaiserkut avosylin omiensa puolelle piittaamatta takapajuisesta ja karkeasta kulttuurista jota agraarikulttuuriset on mukanaan kantaneet ja ohessa maattomien ja talottomien körttiläisyys on jäänyt vähemmälle huomiolle?

Ehkä noin?

Valtakulttuuri tänäpänä sisältää aika lepsun kiinnityksen kirkkoon. Hyvinvointi ja tietotaidon määrä takaa sen että ei ole tarvetta turvata sellaiseen entiteettiin kuin luova persoonajumala. Kaikki siihen liittyvä nostattaa ennemminkin vinon ja hiukan halveksivan hymyn suupieleen ja se on ihan jotakin muuta mitä oli mm. Paavo Ruotsalaisen kamppailu rutiköyhänä hallaa ja katoa vastaan viinahuuruissaan, väsyneenä, sairaana harhojaan nähden ja lähimmäistensä kurjuutta potien syyllisyydentunnoissaan sykin mielin.

Nykysuomalaiset ovat pitkälti tottuneet siihen että yhteiskunta kerää verot ja päättäjiksi valitut tekee palkkatyönään säätöjä joilla verovaroin ylläpidetään infraa.

Suuri enemmistö suomalaisia elää ilman erityistä uskonnollisuutta vaikka seurakuntiin kuulutaankin. Juurikin se että on korkea verotus, se tarkoittaa sitä että on korkeatasoinen infra ja tasapuolinen kouluttautumismahdollisuus sitä myöden kun on oppivaisuutta.

Uskonto tarkoittaa etupäässä juhlaseremonioita, irtiottoja arjesta. Häitä, ristiäisiä, siunaustilaisuuksia, taas kohta ajankohtaisia joulukirkkoja, keväämmällä pääsiäismessuja jne.

Jos tuo on jotakin punikkitouhua Ralfin mielestä (?) niin sittenhän 19-luvun alkupuolella herrasväki edusti punikismia?

En tiä ymmärsinkö ketjun alustusta joka ei kovin täsmällinen ollut?

Tähän kyllä puuttuisin kernaasti kun mulla on teoriaa siihen:

Jos vielä täsmentäisin körttiläisyyden yleisilmettä niin sehän on mitä tympein suomalaisen flegmaattisuuden ja syyllisyydentunnossa rypemisen joukkoliike. Tehdään suoranaiseksi hyveeksi se, että uikutetaan kossupullon vierässä elämän kylmyyttä ja kovuutta kun pitäisi nostaa itseään tukasta ylös ja painumaan päin tuulta ja tuiskua ja huutaa: "EI MUUTA KUIN UUTTA MATOA KOUKKUUN". Körttiläisyyden syyksi voidaan laittaa todellakin se, että liike on suorastaan legitimoinut haurauden ja heikkoden muotitrendiksi.

Kyse on mitä ilmeisemmin käänteisestä farisealaisuudesta. "Katsokaa kuinka vaatimaton ja nöyrä minä olen". Mutta eräät meistä näemme bluffin läpi.




Nythän on niin että juurikin Savo - Pohjanmaa akselilta on löytynyt runsas perimäesiintymä autisminkirjoisuudesta. Ei tietenkään enää niin että olis pysyneet aloillaan vaan niin että monien suomalaisten autisminkirjoisten sukujuuret menee noille main. Sieltä on lähdetty, hajaannuttu Etelä-suomeen ja myös kaukomaille. Mutta tutkimuksissa on päästy jäljittämään sukujuuria seitsemänteekin polveen ja autisminkirjon löydöksiä on tehty.

Yksi selitys on ihan luonteva.
Agraarikulttuuri joka on pitänyt ihmisiä aloillaan ja suvuittain tiiviissä kanssakäymisessä kuin myös suomessa lisänä syrjäinen sijainti, pitkä, pimeä, kylmä ja usein luminen talvi. Hankalat liikenneyhteydet. Sekin kaiketi ettei ole erityisiä luonnonrikkauksia ja siksi elämä on ollut karua kädestä suuhun elämistä, jne.

Omassa teoriassanihan esivanhemmuus jo olis sisältänyt tietyntyyppisen autistisen epäsosiaalisuuden tai paremminkin kenties aistiyliherkkyyksiä, sietokyvyttömyyttä, sosiaalisen ahdistuksen taipumuksia, yms. jotka olis ylipäätään olleet syynä vaellukseen jostakin väkirikkailta ja hedelmällisiltä, mutta myös rauhattomilta ja sotaisilta mailta tänne hevon*tunperälle keskelle ei mitään (joka tietenkin kuitenkin on rakkain paikka maailmassa, ofkourse )..

Autisminkirjoisuuteenhan liittyy jostakin syystä (aivokemia?) taipumus pessimismiin, alakuloon, ahdistukseen, kriittisyyteen, jopa yltiöpäiseen kriittisyyteen, joskus fanaattisuudeksi leimahtavaan hillumiseen, yms. jotka normitavalliset, siis neurologisesti tyypilliset ja etenkin he "flegmaattisuudessaan" kokevat kauhistuttaviksi käytöshäiriöiksi. Sosiaalisesti sopeutuvien.. vai pitäiskö puhua ihmiskeskeisten keskuudessahan arvostettua on olla nätisti ja kiltisti vaikka henki menis. Lopulta kuka tahansa ääriolosuhteissa käyttäytyy hilluen. Kysehän on vaan siitä että joillakin sitä yliherkkyyttä voi olla niin että olosuhteet n aina ääriasennossa.

Ahkeruuden puutteesta ei ole kyse. Kun on jotain innostavaa se voi viedä mennessään niin madon kuin koukunkin.. (Hm.. kukas siitä laulunkin on tehnyt? Eppu Normaaliko?.. Koukun ja kohonkin..)

Kyse on siitä että autisminkirjoisuuteen liittyy usein anarkistisuutta. Ei aina, mutta silloin kun on perimässä voimakasta temperamenttisuutta, muutosvastarintaa ja sitä on ympäristövaikutteiden taholta yhteisöllisesti hiottu niin että omaehtoisuus on vahvistunut. On yksilöitä joista ei niin vaan saada "luuloja pois" ei niin millään.

Päihdeongelmat tietenkin vaanii niitä joilla on erityispoikkeavuutta, joilla on elämänhallintaongelmia, joilla on jotain "hullua luovuutta", erittäin vilkas mielikuvitus joka lähtee helposti laukkomaan omille teilleen riippumatta ympäröivästä yhteisöstä joka tahtoisi ihan jotain muuta.

Kun ajatellaan taas sitä agraarikulttuuria missä Paavo Ruotsalainen kynti ja kynti nälkiintyneellä hevosellaan kivisiä peltoja ja halla vei lopulta viljan.. kyllä siinä on olleet vitsit vähissä.
Ei ole herrasväelle kelvannut kynnettäväksi alavat maat hallanvaaroineen. Ovat tulleet jostakin käymään kauppaa. Tulleet ensin myymään, siitä jääneet naimapuuhien yhteydessä ja rannikkoseudut on heidän mestojaan. Paimentolaiset ja maanilveilijät työn raskaan raatajat on jotain ihan muuta sakkia.
Toki teollisuus jota on sittemmin tuotu Eteläsuomen taajamiin se on vaatinut työväestöä työn raskaan raatajista ja siinähän sitä on sitten olleet napit vastakkain punikit ja pönäkät.

Niin.. kun se tässä pitää kans huomioida mikä vaikutus on X ja mikä Y kromosomilla.

Mutta jatkan tästä, nyt breikin paikka..
Tästä aiheesta mulla piisaa kyllä sanotavaa, sori vaan.

Huom! Mitään selkeää jakoa ei tietenkään le neuologisesti. Ei saa lukea kuin piru raamattua keskeneräisiä pohdintoja jotka on hataria yhdistelmiä syistä ja seurauksista joiden seassa on paljon syitä joita ei voi yhtäkkiä ylöskirjata aikaansaamatta tolkuttoman pitkiä tekstejä.. nääs.. Hyväntahtoisuudella tästä kuitenkin selvitään ma luulen..
Paremmat selityksetkin on sangen tervetulleita.
Minä vaan en ole pinnallinen. Syyt syvemmät kiinnostaa. Se miksi ihmiset jakaantuvat eri jengeihin, miks syyttävät toisiaan tutkimatta hutkien, jne.

Vierailija
Kanga
Olisiko tässä taustalla sosialismin muuttumisesta edistyksellisestä konservatiiviseksi liikkeeksi (so. uudistuksellisesta vanhoilliseksi, olemassaolevaa puolustavaksi liikkeeksi)?



Eikös Ralf toistappäin koittanut kuvata?
Sikstoisekseen Suomessa ei kyllä mitään sosialismia ole ollut ikinä. Tai.. jostain jääkauden jälkeisestä ajasta on vaikea sanoa mutta siitä päätellen että täällä on ollut kuninkaita jo muinaisaikoina se on hyvin epätodennäköistä.
Pelkästään jo se että on vallinnut hyvinkin patriarkaalinen vallanpito, se on epätodennäköistä. Isännyys kuin jyrisevä Ukko ylijumala, yms.
Entisaikoina elämä on ollut erityisen fyysistä verrattuna nykypäiviin. Toki niin että naisetkin on olleet samaoissa olosuhteissa sen haastein. Ei ne erot ole isoja olleet.

Vasta teollisuus, joka on tavattoman nuori ilmiö euroopassa höyryvoiman keksimisen seurauksesta, se on tuonut muassaan tasa-arvoaatteita ja käsitteen sosialismi.
Kannatas pikkasen perehtyä asioihin niin ei tarttis muitten joka asiaa selittää kohta kohdalta. Kannattais myös lukea mitä aloittaja on kirjoittanut ettei tee ihan päinvastaisia päätelmiä.

Informaation kulkukin oli ennen höyryvoimaa (junat, painettu sana, jne..) sellaisten kuriirien varassa joista osa katosi matkoillaan vieden muassaan sanomat. Kuriireja myös ryösteltiin, jne.
Ei ollut sanomalehtiä netistä puhumattakaan..

Tota.. Välillä kyllä tuntuu että olipa aikaa enemmän ajatella omilla aivoillaan.. ehkä?

Vierailija

En kyllä ole huomannut, että körttiläisistä olisi tullut punikkeja. Suosituin puolue körttiläisten keskuudessa on taatusti Kepu.

Vierailija
Rere
En kyllä ole huomannut, että körttiläisistä olisi tullut punikkeja. Suosituin puolue körttiläisten keskuudessa on taatusti Kepu.



Eikö ole siis jakoa SMP/perussuomalaiset ja KEPU/maanomistajat?

Molemmilta tahoilta näkyy ja kuuluu isäntämäinen henkeslien pauke, holhousmentaliteetti, isänmaallisuus. Ainakin siis olevinaan.. Persujen äänestäjistä kuin kepunkin on valtaosa tavallisia palkkatyöläisiä ja osa jopa sosiaalielättejä.

Maanomistajat suomessa elävät maataloustukiaisten hamstraamisen varassa joten loppujenlopuksi.. jos sitten tuon sosiaalielättistatuksen kautta ovat punikkeja?

Nyt on kyllä aika monimutkainen juttu tämä pintasilausanalyysi..
Mutta nyt mun täytyy mennä..

Vierailija

Täytyy kyllä sanoa, etten kyllä oikein ymmärrä mikä oli ralfin pointti tässä? Körttiläisyys ja punikit? En itse ainakaan tunnista tuota, vaikka olenkin puoleksi körttiläinen ja puoleksi evankeelinen.

Vierailija
ralf64
. Tehdään suoranaiseksi hyveeksi se, että uikutetaan kossupullon vierässä elämän kylmyyttä ja kovuutta kun pitäisi nostaa itseään tukasta ylös ja painumaan päin tuulta ja tuiskua ja huutaa: "EI MUUTA KUIN UUTTA MATOA KOUKKUUN". Körttiläisyyden syyksi voidaan laittaa todellakin se, että liike on suorastaan legitimoinut haurauden ja heikkoden muotitrendiksi.

Eli mielestäsi 1918 sisällissodan hävinneiden "punikkien" olisi pitänyt heti pistää uutta matoa koukkuun ja aloittaa uusi vallankumous?

Palestiinalaiset ovat Israelin kostoiskujen jälkeen aina pistäneet uutta matoa koukkuun, ja vihanpito siellä on jatkunut yli 60 vuotta. Tämäkö on ajamasi malli?

Uusimmat

Suosituimmat