Kolmiolääkkeet ja autolla ajaminen

Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Näiden lääkkeiden ohjeissa sanotaan: "Että voi vaikeuttaa ajoneuvojen kuljettamista jne." Mutta missä rajat liikkuu. Alkoholista on selvät lait, montako promillea saa olla, mutta lääkkeista saa vain ristiriitaista tietoa. Huumaantuminena ajaminen saattaa olla ainoa vastaus, eli minä en tiedä. Soitin poliisille joka sanoi, että jos olet ottanut vaikka pameja et saa ajaa. Puoliintumisaika kuitenkin esim diatsepamilla on 8-36 tuntia, eli älyttömän pitkä.

Naapurille oli lääkäri sanonut että voi ottaa 15 mg pamia ja silti voi ajaa. Lehdestä luin että huumaantuneena ajaminen on lisääntynyt sadoilla prosenteilla ja yleisin käytetty huume on juuri pamit. Entäs yskänlääkkeet, niissäkin useimmissa on punainen kolmio, ehkä siksi kun niissä on kodeiinia ja muita huumelistalla olevia aineita,

Siis missä kulkee raja, ja miten sen voi selvittää itse, ennenkuin lähtee rattiin?

Lierikki Riikonen

Sivut

Kommentit (19)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
lierik
Näiden lääkkeiden ohjeissa sanotaan: "Että voi vaikeuttaa ajoneuvojen kuljettamista jne." Mutta missä rajat liikkuu. Alkoholista on selvät lait, montako promillea saa olla, mutta lääkkeista saa vain ristiriitaista tietoa. Huumaantuminena ajaminen saattaa olla ainoa vastaus, eli minä en tiedä. Soitin poliisille joka sanoi, että jos olet ottanut vaikka pameja et saa ajaa. Puoliintumisaika kuitenkin esim diatsepamilla on 8-36 tuntia, eli älyttömän pitkä.

Naapurille oli lääkäri sanonut että voi ottaa 15 mg pamia ja silti voi ajaa. Lehdestä luin että huumaantuneena ajaminen on lisääntynyt sadoilla prosenteilla ja yleisin käytetty huume on juuri pamit. Entäs yskänlääkkeet, niissäkin useimmissa on punainen kolmio, ehkä siksi kun niissä on kodeiinia ja muita huumelistalla olevia aineita,

Siis missä kulkee raja, ja miten sen voi selvittää itse, ennenkuin lähtee rattiin?

En usko, että pystyy itse selvittämään ja varmasti riippuu paljon lääkkeestä. Itse sain joitakin vuosia sitten vahvaa lihasrelaksanttia erittäin kivuliaaseen hermopinteeseen, eikä se omasta mielestäni olisi vaikuttanut tippaakaan autolla ajamiseen.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
lierik
Naapurille oli lääkäri sanonut että voi ottaa 15 mg pamia ja silti voi ajaa. Lehdestä luin että huumaantuneena ajaminen on lisääntynyt sadoilla prosenteilla ja yleisin käytetty huume on juuri pamit.

Lääkärin määräämiä lääkkeitä ei yleensä luokitella huumeiksi. Jos lääkäri määrää sulle pameja, ne ovat lääkkeitä, mutta jos ostat katukaupasta samoja pameja, ne ovat silloin huumeita.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Ertsu

Lääkärin määräämiä lääkkeitä ei yleensä luokitella huumeiksi. Jos lääkäri määrää sulle pameja, ne ovat lääkkeitä, mutta jos ostat katukaupasta samoja pameja, ne ovat silloin huumeita.

Poliisin mielestä asialla ei ole vaikutusta, sille jolle soitin. Siis liikenteessä.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Ensinnäkin ilolla tervehdin taas lierikkiä. Toivottavasti Köpönen kukoistaa edelleen.

Olen samaa tivannut lääkäreiltä, mutta ovat liukkaampia kuin saippuat kylpyammeessa. Selväsanaisin vastaus on, että jos käyttää lääkärin määräämää annosta säännöllisesti, niin ei vaikuta ajokykyyn, mutta jokainen tapaus on yksilöllinen. Saa noista sitten selkoa...

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Bushmaster
Miksi vetää pää sekaisin ennen kun lähtee ajamaan??

15 mg:lla diapamia ei saa vielä päätä sekaisin. Päinvastoin, se rauhoittaa, jos on ahdistunut tai jännittynyt.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Seppo_Pietikainen

En usko, että pystyy itse selvittämään ja varmasti riippuu paljon lääkkeestä. Itse sain joitakin vuosia sitten vahvaa lihasrelaksanttia erittäin kivuliaaseen hermopinteeseen, eikä se omasta mielestäni olisi vaikuttanut tippaakaan autolla ajamiseen.

Tätä juuri tarkoitin, jos olen ottanut kolmiolääkkeitä en itse ole huomannut mitään vaikutusta ajokykykyyni seuraaavana päivänä, mutta poliisit ottavat niitä sylkytestejä nykyään joskus. Nehän voivat näyttää vaikka mitä. Miten se "huumemäärä" sitten mitataan, ja mitkä ovat rajat?

Lierikki Riikonen

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Mummo
Ensinnäkin ilolla tervehdin taas lierikkiä. Toivottavasti Köpönen kukoistaa edelleen.

Kiitoksia vaan, että muistetaan vielä.

Köpö on facebookin kansalaisia nykyään, ja mesessä. Hänestä on kehittynyt nuori nainen, rinnatkin ovat kuin hmm... Teini vielä. Jos valitan liikaa tietsikalla olemista vetelee 10 kurssikoe arvosanoja matematiikasta esiin jne. Onko mitään valittamista? kysyy. Mitäpä siihen vastais, itse olen sille PC käytön opettanut jo win 3.1 aikaan.

Lierikki Riikonen

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
lierik

Tätä juuri tarkoitin, jos olen ottanut kolmiolääkkeitä en itse ole huomannut mitään vaikutusta ajokykykyyni seuraaavana päivänä, mutta poliisit ottavat niitä sylkytestejä nykyään joskus. Nehän voivat näyttää vaikka mitä. Miten se "huumemäärä" sitten mitataan, ja mitkä ovat rajat?

Ja mitä "huumeita" poliisit pystyvät tien päällä testaamaan ? Tuskin sentään ihan kaikkia kolmiolääkkeitä.

Vierailija

Fiksu likkahan se Köpö oli jo pienenä, muistan kun isänsä pieksi shakissa. Jos et pidä varaasi, siittä voi isona tulla vaikka insinööri

Vierailija
Ertsu
Bushmaster
Miksi vetää pää sekaisin ennen kun lähtee ajamaan??

15 mg:lla diapamia ei saa vielä päätä sekaisin. Päinvastoin, se rauhoittaa, jos on ahdistunut tai jännittynyt.

Ei saa päätä sekaisin, mutta jos ei ole toleranssia kyseiselle lääkeaineelle voi 15mg diatsepaamia aiheuttaa pientä huimausta. Yleensä aloitusannos on 5-10mg pameilla.

Vierailija

Ihmisen vireystilaan vaikuttavat monet aivan tavalliset asiat. Esimerkiksi iso määrä kofeiinia (kahvia) aiheuttaa sekavuutta ja ylivireyttä. Pitkäaikainen syömättömyys taas saattaa aiheuttaa huimausta. Lääkärit eivät määrää kipulääkettä niin suurina annoksina, että potilas huumaantuisi. Niinpä tällaista kolmiolääkettä käyttänyttä ei rangaista, vaikka ratsiassa tehty pikatesti osoittaisikin lääkeaineita veressä.

Kokonaan toinen asia on sitten jos henkilö on ylittänyt itse annoksensa ja on selvästi pöllyssä.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Minun tädin miehen veljeltä oli otettu ajokortti pois lääkkeiden käytön vuoksi siellä Hesassa. Oli pitänyt käydä yksityislääkärillä ennenkuin sai takaisin. Mistä tämä kertoo?

Lierikki Riikonen

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009
3 § (20.12.2002/1198)
Rattijuopumus

Joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua nautittuaan alkoholia niin, että hänen verensä alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään 0,5 promillea tai että hänellä tällöin on vähintään 0,22 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa, on tuomittava rattijuopumuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Rattijuopumuksesta tuomitaan myös se, joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua käytettyään huumausainetta niin, että hänen veressään on ajon aikana tai sen jälkeen käytetyn huumausaineen vaikuttavaa ainetta tai sen aineenvaihduntatuotetta. Tämän momentin säännöstä ei kuitenkaan sovelleta, jos mainittu aine tai aineenvaihduntatuote on peräisin lääkevalmisteesta, jota kuljettajalla on ollut oikeus käyttää.

Rattijuopumuksesta tuomitaan niin ikään se, joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua käytettyään muuta huumaavaa ainetta kuin alkoholia taikka tällaista ainetta ja alkoholia niin, että hänen kykynsä tehtävän vaatimiin suorituksiin on huonontunut.
4 § (20.12.2002/1198)
Törkeä rattijuopumus

Jos rattijuopumuksessa

1) rikoksentekijän veren alkoholipitoisuus on vähintään 1,2 promillea tai hänellä on vähintään 0,53 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa, tai

2) rikoksentekijän kyky tehtävän vaatimiin suorituksiin on tuntuvasti huonontunut taikka

3) rikoksentekijä on käyttänyt muuta huumaavaa ainetta kuin alkoholia tai tällaista ainetta ja alkoholia niin, että hänen kykynsä tehtävän vaatimiin suorituksiin on tuntuvasti huonontunut,

ja olosuhteet ovat sellaiset, että rikos on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä rattijuopumuksesta vähintään 60 päiväsakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001

Jos käyttänyt luvatta huumaavaa ainetta ja veressä on sen hajoamistuotetta tai jos joku sallittu huumaava aine heikentää suorituskykyä, niin on rattijuoppo. Suorituskyvyn heikkenemisen on sitten toki hieman tulkinnanvaraista. Omia aivojaan toki kannattaa käyttää, kuten monessa muussakin asiassa.

Vierailija

Mahdollisessa kolaritilanteessa ei ole väliä vaikka kuinka reseptillä ne olisi määrätty. Oli syy sinun tai vastapuolen.

Niillä kun on nykyään niitä pikalappusia

Samoin, jos esimerkiksi puhallusratsiassa on havaittavissa, ettei kaikki ole kotona saattavat testin tehdä.

Onhan toki niitäkin, jolla on ikuinen kolmiolääkitys päällä, niin kuin eräällä ystävällänikin, mutta silti kortti meni jäähylle.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat