Kuuloaistin heilahtelu

Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Olen huomannut että kuuloaisti aaltoilee laidasta laitaan.
Joskus korvat nauttii äänistä tosi paljon jolloinka on kiva kuunnella lempimusiikkia tai kuulla mitä tahansa ääntä.

Kiinnostaisi tietää että mikä on syynä siihen että äänet tuntuu joskus nautinnollisilta ja joskus taas ei. Korvat väsyy ja silloin ei enää tee mieli kuulla mutta onko aivoissa jokin aine mikä lisää kuulon nautintoa?

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Kommentit (5)

mdmx
Seuraa 
Viestejä3564
Liittynyt23.11.2009

Minä en ole oikeastaan huomannut mitään tuollaista.

Sinä ilmeisesti teet musiikkia, eli olet muusikko? Luot musiikkia.

Minä ohjelmoin, ja luon matemaatiikan avulla erilaisia sovellutuksia.

Joskus numeroiden pyörittely ja ongelmien visualisointi mielessään on nautinnollista, ja homma toimii. Vektorit piirtyy mielen maisemaan terävänä ja selkeänä, ja kääntyvät kivuttomasti koodiksi. Joskus taas vituttaa, ei jaksa miettiä yhtään mitään eikä näe simppeleitäkään relaatioita tai ratkaisuja ongelmiin.

Voisiko tässä olla kyse siitä.. Joskus huvittaa, joskus ei.. tehdä sitä mitä tykkää tehdä. Eli sulla musa, mulla koodi, jollain muulla joku muu, mikä tahansa.

Tällöin kai normaalit aivojen välittäjäaineet, dopamiini ja serotoniini nyt ainakin, ovat syynä tuohon.

Voi tietysti olla että kuuloaistissa on joku tuollainen mainitsemasi ominaisuus. Mutta itse en ole moista itsessäni huomannut, ja kuuntelen kuitenkin musiikkia melko paljon.

Creativity Is Intelligence Having Fun

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Juu - teen musiikkia joka päivä - ja sitä kun tekee niin joutuu satoja kertoja kuulemaan sen saman biisin peräkkäin. Miksaus on vaativaa nysväystä - huomaan usein että alussa kipale on mukaansa-tempaava mutta myöhemmin se katoaa pienemmäksi ja pienemmäksi.

Tällä hetkellä olen paneutunut oppimaan tekemään musaa jonka luonne olisi tanssahtavaa - se on suhteellisen vaikeaa mutta olen edistynyt jo aika lailla.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Mä olen huomannut saman. Ja välillä sitä kiinnittää huomiota ihan kaikkiin ääniin ja välillä se on siistiä mutta välillä aivan tavattoman uuvuttavaa. Äänten vuoksi en pidä kerrostaloasumisestakaan. Sitten kaikista äänistä erottaa että mikä meininki, niin kuin tietokone nyt tietenkin, mutta myös uunit, patterit, ikkunat ja sitä kautta sää, jne. Ulkomaailmaa tulee havannoitua koko ajan, erotan jo osan naapureista pelkästä auton äänestä tai siitä missä kohtaa pihaa se käynnistetään.

Ja välillä ei kuule mitään.

Hämmentää.

Vierailija

Tuossa taas on kyse lähinnä tottumisesta. Jos samat ärsykkeet toistuvat jatkuvasti, niitä alkaa pian jättää huomiotta.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Dark Shade
Tuossa taas on kyse lähinnä tottumisesta. Jos samat ärsykkeet toistuvat jatkuvasti, niitä alkaa pian jättää huomiotta.

Olen sitä kuuloaistin turtumisen päivää odotellut. Ei ole vuosien aikana tapahtunut. Sinällään asia on kuitenkin helpottunut, että nyt tunnistan, mistä tuntemukseni johtuvat. Aiemmin saatoin stressata kauan aikaa tietämättä miksi kunnes ymmärsin kiinnittää huomiota kuuloympäristööni ja opin tunnistamaan muutokset siinä.

Hämmentää.

Uusimmat

Suosituimmat