Muslimista

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Siirrän tämän nimityskysymyksen omaan ketjuunsa.

-:)lauri
Ei tuota käsitettä tietääkseni ole minun lähtökohdistani määritelty, vaan kaikkien maailman kielialueiden lähtökohdista.

No mikä se on arabian kielessä ja mikä oikeus sinulla on olla kunnioittamatta sanan alkukielistä merkitystä? Oletko tietoinen siitä, että jos nimität henkilöä muslimiksi, määrität samalla Islamin ja kaikki muslimit? Onko sinulla siihen oikeus tai pätevyys?

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija
Taha

Ei tuota käsitettä tietääkseni ole minun lähtökohdistani määritelty, vaan kaikkien maailman kielialueiden lähtökohdista.

No mikä se on arabian kielessä ja mikä oikeus sinulla on olla kunnioittamatta sanan alkukielistä merkitystä? Oletko tietoinen siitä, että jos nimität henkilöä muslimiksi, määrität samalla Islamin ja kaikki muslimit? Onko sinulla siihen oikeus tai pätevyys?

Sama kääntäen: Onko minulla myöskään oikeutta olla uskomatta toisen omaa ilmoitusta siitä, että hän on muslimi? Kuka määrittää, kuka saa olla muslimi? Jos kyseessä on Allah, kenellä on oikeus ja pätevyys tulkita hänen mielipiteitään täällä maan päällä?

Kenen ilmoitukseen uskonnosta ei-muslimi voi luottaa? Miten voin tunnistaa 'väärin' itseään muslimeiksi kutsuvat ottamatta samalla itselleni määrittelijän valtaa?

Vierailija
Feminine
Sama kääntäen: Onko minulla myöskään oikeutta olla uskomatta toisen omaa ilmoitusta siitä, että hän on muslimi?

Jos henkilö on lausunut shahadan julkisesti ja todistajien läsnäollessa, häntä tulee kohdella muslimina, ellei hän anna syytä muuhun.

Kuka määrittää, kuka saa olla muslimi? Jos kyseessä on Allah, kenellä on oikeus ja pätevyys tulkita hänen mielipiteitään täällä maan päällä?

Kenestäkään ihmisestä ei voi sanoa, että hän varmasti muslimi. Koraani on nimennyt joitain, mutta muslimin kuuluu noudattaa periaatetta, että oletetulle muslimille tulee antaa hänen oikeutensa muslimina ja Allah(SWT) tuomitsee hänet sen mukaan, mitä hänellä on sydämessään.

Kenen ilmoitukseen uskonnosta ei-muslimi voi luottaa? Miten voin tunnistaa 'väärin' itseään muslimeiksi kutsuvat ottamatta samalla itselleni määrittelijän valtaa?

Islam on määritelty Koraanissa ja sunnassa ja kuka tahansa voi koska tahansa arvioida toisen henkilön sanojen ja tekojen perusteella sen, tuleeko häntä pitää muslimina.

Seuraa 
Viestejä26991
Liittynyt13.5.2005
Taha

No mikä se on arabian kielessä ja mikä oikeus sinulla on olla kunnioittamatta sanan alkukielistä merkitystä?

Veikkaan että termi on arabian kielessä sekä substanttiivi että adjektiivi, mutta voin toki myös erehtyäkin. Miksi sinä muuten minulle suutut etkä wikipedian artikkelin, suomen, ranskan ja englannin kielen määrittelijöille? Miksi syy siihen, että käsitettä muslimi pidetään substanttiivina maailmalla olisi millään tavalla minun?

Oletko tietoinen siitä, että jos nimität henkilöä muslimiksi, määrität samalla Islamin ja kaikki muslimit?

Minulla on pyrkimys ainoastaan kunnioittaa kunkin yksilöllistä suhdetta maailmankatsomukseensa. Tarkoittaen sitä, että jos joku pitää itseään muslimina (islaminuskon tunnustajana) en minä ainakaan lähtökohtaisesti kiellä tätä yksilön itsensä oikeutta määritellä itseään. Siitä voidaan ymmärtääkseni kyllä sitten keskustella, kuinka vahvasta vakaumuksesta on kyse.

Onko sinulla siihen oikeus tai pätevyys?

Siihen, ketkä esittelevät itsensä muslimeina minulla ei ole mitään osaa taikka arpaa. Se ei vaadi minun oikeuksia taikka pätevyyksiä pätkän vertaa.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija
Veikkaan että termi on arabian kielessä sekä substanttiivi että adjektiivi, mutta voin toki myös erehtyäkin.

Se on verbi. Miten verbi voi muuttua adjektiiviksi ilman, että sanan alkuperäinen merkitys muuttuu?

Tarkoittaen sitä, että jos joku pitää itseään muslimina (islaminuskon tunnustajana)...

Mitä tuo tunnustaminen tarkoittaa käytännössä? Jos auto venäläinen pitää itseään ruotsalaisena, kumpi hän on?

Se ei vaadi minun oikeuksia taikka pätevyyksiä pätkän vertaa.

Jos sinä kutsut henkilöä muslimiksi, sinulla täytyy olla tieto siitä, mitä Islam on, eikö niin?

Seuraa 
Viestejä26991
Liittynyt13.5.2005
Taha
Veikkaan että termi on arabian kielessä sekä substanttiivi että adjektiivi, mutta voin toki myös erehtyäkin.

Se on verbi. Miten verbi voi muuttua adjektiiviksi ilman, että sanan alkuperäinen merkitys muuttuu?

No selvä. Se voi olla siis myös verbi sen lisäksi, että sitä käytetään substanttiivina ja adjektiivina.

Tarkoittaen sitä, että jos joku pitää itseään muslimina (islaminuskon tunnustajana)...

Mitä tuo tunnustaminen tarkoittaa käytännössä?

Sitä, että jollain on sellainen maailmankatsomus, jossa hän pitää islaminuskon oppeja sen keskeisenä viitekehyksenä.

Jos auto venäläinen pitää itseään ruotsalaisena, kumpi hän on?

Erehtyminen, valehtelu tai mielenvikaisuus ovat toki asioita erikseen.

Se ei vaadi minun oikeuksia taikka pätevyyksiä pätkän vertaa.

Jos sinä kutsut henkilöä muslimiksi, sinulla täytyy olla tieto siitä, mitä Islam on, eikö niin?

Minulla ei tarvitse olla tietoa siitä, mitä substanttiivi esim. "Petteri" tarkoittaa kyetäkseni käyttämään sitä sellaisen henkilön nimittäjänä, joka käyttää itsestään nimitystä Petteri. Se mitä Petteri asiasisällöllisesti sitten tarkoittaa, on kokonaan eri asia.

Vierailija
Taha

Jaahas. Jälleen yksi käännynnäinen, joka haluaa esittää muslimia käydäkseen täydestä...

Millänhän oikeudella sinä ylipäätään esität meille mitään, kuka on antanut sinulle oikeuden ajatella meistä mitään?

Olen satavarma, että sinun ajatuksesi meistä eivät pidä paikkaansa, vaan vain luokittelet, luulottelet ja arvailet, keitä me täällä olemme. Ilman lupaa. Emme ole sitä, mitä luulet.

Vierailija
No selvä. Se voi olla siis myös verbi sen lisäksi, että sitä käytetään substanttiivina ja adjektiivina.

Käytä miten lystäät, mutta koska kyseessä on juridinen termi, sen merkitys ei saa muuttua.

Sitä, että jollain on sellainen maailmankatsomus, jossa hän pitää islaminuskon oppeja sen keskeisenä viitekehyksenä.

Outoa, että sanakirjan määritelmä ei kelpaa. Tai no, se on aika yleistä.

Et vastannut kysymykseen.

Minulla ei tarvitse olla tietoa siitä, mitä substanttiivi esim. "Petteri" tarkoittaa kyetäkseni käyttämään sitä sellaisen henkilön nimittäjänä, joka käyttää itsestään nimitystä Petteri. Se mitä Petteri asiasisällöllisesti sitten tarkoittaa, on kokonaan eri asia.

Petteri ei taida asiasisällöllisesti tarkoittaa mitään, joten vertauksesi on kelvoton.

Vierailija
Taha
Petteri ei taida asiasisällöllisesti tarkoittaa mitään, joten vertauksesi on kelvoton.

Opettele ensin ajattelemaan:
Petteri tulee Peteristä, joka on Kallio.
Kallio on verbi, koska muutoin hiekka ei pysyisi kalliona, jos kallio ei olisi verbi.

Samoin ihminen -sana on verbi.

Samoin poliitikko on verbi,
kuten myös kirvesmies tai mullahi. Allah on myös verbi.

Kaikki on pelkkää tekemistä.

Seuraa 
Viestejä26991
Liittynyt13.5.2005
Taha

Käytä miten lystäät, mutta koska kyseessä on juridinen termi, sen merkitys ei saa muuttua.

Käytäthän sinäkin sitä substanttiivina, mikäli pidät itseäsi muslimina. Enkä toistaiseksi tiedä kyllä yhtään islaminuskon tunnustajaa, joka ei pitäisi itseään muslimina (eli käyttäisi käsitettä siten myös substanttiivina).

Outoa, että sanakirjan määritelmä ei kelpaa. Tai no, se on aika yleistä.

Miksei minulle kelpaisi myös sanakirjan määritelmä? Esittäisitkös tuon sanakirjamääritelmän ja viestin, jossa olen kieltäytynyt hyväksymästä määritelmää?

Se, että islaminuskoiset käyttävät käsitettä muslimi substanttiivina ei poissulje käsiteen muuta asiasisältöä. Kyseessä on sivistyssana. Toisin sanoen, vaikka joku pitää itseään humanistina (käyttää käsitettä "humanisti" substanttiivina), se ei tarkoita, että käsitteen humanisti merkitys muuttuisi miksikään.

Et vastannut kysymykseen.

No mikäli auto on venäläisvalmisteinen, mutta kirjoilla Ruotsissa, lienee kyseessä ruotsalainen auto. Mikäli auto on kirjoilla Venäjällä, lienee auto erehtynyt "kansalaisuudestaan", valehtelee sen tai on vilpittömästi hieman pihalla.

Sinä väitit kysymyksen muodossa, että minulla tulee olla tietoa substaniivin merkityksestä kyetäkseni käyttämään termiä substanttiivina. Osoitin vain, ettei se pidä kokonaan paikkaansa. Joten vastasin kyllä kysymykseesi. Muotoile kysymyksesi uudestaan, mikäli jäit mielestäsi vastausta vaille, sillä itse en ainakaan keksi parempaa tapaa vastata kysymykseesi.

Vierailija
Käytäthän sinäkin sitä substanttiivina, mikäli pidät itseäsi muslimina. Enkä toistaiseksi tiedä kyllä yhtään islaminuskon tunnustajaa, joka ei pitäisi itseään muslimina (eli käyttäisi käsitettä siten myös substanttiivina).

Olet oikeassa, se on sekä substantiivi, että verbi. Suomenkielessä se, että se on verbi, ei välity.

Miksei minulle kelpaisi myös sanakirjan määritelmä? Esittäisitkös tuon sanakirjamääritelmän ja viestin, jossa olen kieltäytynyt hyväksymästä määritelmää?

Väitit Islamin tunnustamisen tarkoittavan sitä, että "pitää pitää islaminuskon oppeja sen keskeisenä viitekehyksenä". Tunnustamiselle on vaikea löytää tuota selitystä sanakirjoista, mutta sinulla varmasti on viite?

Kyseessä on sivistyssana.

Kyseessä on vierassana, jolla on tietty merkitys alkukielessä. Kyseessä on myös juridinen termi, joten sille ei voi ladata mitä merkityksiä haluaa tai mitä tapana on ollut.

No mikäli auto on venäläisvalmisteinen, mutta kirjoilla Ruotsissa, lienee kyseessä ruotsalainen auto. Mikäli auto on kirjoilla venäjällä, lienee auto erehtynyt "kansalaisuudestaan", valehtelee sen tai on vilpittömästi hieman pihalla.

Onko sinulla jokin syy olla soveltamatta tätä samaa kriittisyyttä muslimiin?

Sinä väitit kysymyksen muodossa, että minulla tulee olla tietoa substaniivin merkityksestä kyetäkseni käyttämään termiä substanttiivina. Osoitin vain, ettei se pidä kokonaan paikkaansa.

Ei todellakaan, jos substantiivi on myös laatusana tai verbi.

Seuraa 
Viestejä26991
Liittynyt13.5.2005
Taha

Olet oikeassa, se on sekä substantiivi, että verbi. Suomenkielessä se, että se on verbi, ei välity.

Väitit Islamin tunnustamisen tarkoittavan sitä, että "pitää pitää islaminuskon oppeja sen keskeisenä viitekehyksenä". Tunnustamiselle on vaikea löytää tuota selitystä sanakirjoista, mutta sinulla varmasti on viite?

Ja millähän tavalla tuo esittämäni poikkeaa sanakirjamääritelmästä asiasisältönsä puolesta?

Kyseessä on sivistyssana.

Kyseessä on vierassana, jolla on tietty merkitys alkukielessä. Kyseessä on myös juridinen termi, joten sille ei voi ladata mitä merkityksiä haluaa tai mitä tapana on ollut.

Kuten sivistyssanat (tietääkseni) poikkeuksia lukuunottamatta aina.

No mikäli auto on venäläisvalmisteinen, mutta kirjoilla Ruotsissa, lienee kyseessä ruotsalainen auto. Mikäli auto on kirjoilla venäjällä, lienee auto erehtynyt "kansalaisuudestaan", valehtelee sen tai on vilpittömästi hieman pihalla.

Onko sinulla jokin syy olla soveltamatta tätä samaa kriittisyyttä muslimiin?

Mistä päätellen minä en ole soveltanut tätä muslimiin?

EDIT: En vain henkilökohtaisesti usko kenenkään ehdointahdoin haluavan valehdella asiaan kuuluvan vakaumuksensa. En siis näe itsensä muslimiiksi nimittämisessä mitään sellaista hyötyä, jota ei muissa maailmankatsomuksissa saavutettaisi. Lähtäköhtaisesti. Erehtyneet, valehtelijat ja mielenvikaiset ovat siis edelleen asioita erikseen.

Sinä väitit kysymyksen muodossa, että minulla tulee olla tietoa substaniivin merkityksestä kyetäkseni käyttämään termiä substanttiivina. Osoitin vain, ettei se pidä kokonaan paikkaansa.

Ei todellakaan, jos substantiivi on myös laatusana tai verbi.

?

Vierailija

Tämä asiahan ei millään tavalla minulle kuulu, mutta seuraavaan yksityiskohtaan haluan ottaa kantaa:

"No mikäli auto on venäläisvalmisteinen, mutta kirjoilla Ruotsissa, lienee kyseessä ruotsalainen auto."

Se auto ei voi olla ainakaan Lada, koska substantiivi on ruotsinkielessä "lato" ja sen vuoksi autoa ei myydä lainkaan Ruotsissa.

By the way (osta tie), milläköhän konstilla me suomalaiset saisimme lanseerattua itsemme islamistisessa maailmassa "nokialaisiksi", koska kaikki siellä lätisevät nokialaisiin ja tuntevat termin paljon paremmin kuin "suomalainen"?

Vierailija
Ja millähän tavalla tuo esittämäni poikkeaa sanakirjamääritelmästä asiasisältönsä puolesta?

"Islamin tunnustaminen" voi tarkoittaa melkein mitä tahansa. Etkö sinäkin tunnusta Islamia?

Kyseessä on vierassana ja juridinen termi.

Katsotaanpa. Oletko koskaan kutsunut ketään muslimiksi ja jos olet, niin ketä?

?

Erisnimen kohdalla tietoa mahdollisesta merkityssisällöstä ei tarvita.

Seuraa 
Viestejä26991
Liittynyt13.5.2005
Taha

"Islamin tunnustaminen" voi tarkoittaa melkein mitä tahansa. Etkö sinäkin tunnusta Islamia?

Minä ymmärsin käsitteen samoin kuin miten maailmankatsomuksen tunnnustaminen suomen kielessä ymmärretään, eli siten, että on kyseisen uskontokunnan uskovainen. En siis agnostikkona toisin sanoen tunnusta mitään uskontoa.

Kyseessä on vierassana ja juridinen termi.

Kyseessä on siitä huolimatta sivistyssana.

Katsotaanpa. Oletko koskaan kutsunut ketään muslimiksi ja jos olet, niin ketä?

Toistaiseksi kaikkia, jotka ovat itseään selaisiksi esittäneet, poislukien trolleiksi paljastuneet tiedepalstalla.

?

Erisnimen kohdalla tietoa mahdollisesta merkityssisällöstä ei tarvita.

No tuo on toki totta, mutta mitä sitten? Ei meidän tarvitse kovinkaan yksityiskohtaisesti tietää mitä tarkoitaa muslimi voidanksemme kutsua itseään muslimiksi nimittävää muslimiksi.

Vierailija
Ei meidän tarvitse kovinkaan yksityiskohtaisesti tietää mitä tarkoitaa muslimi voidanksemme kutsua itseään muslimiksi nimittävää muslimiksi.

Kuitenkin nimittäessäsi jotakuta muslimiksi määrittelet samalla Islamin, eikö niin?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat