'Superruuat', kotimaiset vs. ulkomaiset?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Näistä jo tuolla Olli Posti-ketjussa keskustellaan, mutta haluaisin näistä keskustelua myös ilman Ollia...

Oma kantani eksoottisiin kuivattuihin marjoihin on, että suosi suomalaista. Eli kotimaisista aineksista luultavimmin tiedät mitä ne sisältävät ja suurinpiirtein minkälaisista olosuhteista ne kauppaan ovat eksyneet. Toki kaikki muutkin kotimaisen suosimisen hyödyt siinä samalla koituvat.
Mitä suomalaisia "superfoodeja" löytyy kaupoista, marjat tietenkin ensimmäisinä tulee mieleen. Tähän tietenkin pakkasesta löytyy yhdeltä jos toiselta melkoinen arsenaali tuotteita ja ehdotuksia, mutta entäs jollei löydykään, tai ne eivät riitä koko talveksi... eli mitä kotimaisia tuotteita ulkolaisten superfoodien korvikkeeksi kaupoista?

Eksoottisista aineksista kaakaojauheeseen olen viime aikoina mieltynyt, käytän sitä maustamaan heraproteiinijuomani. Sen monipuolisesta ja vahvasta ravinteikkuudesta kirjoitellaan, ja se ei toki ole huono asia, mutta lieneeköhän n. 10g päivässä vielä sopiva annos, kenelläkään tietoa mahdollisesta liikasaannin haitoista ja kuinka isolla annoksella?
Ja onko lisäravinnekaupan "luomu"kaakaojauheella ja esim. marketin Van Houtenilla (jota nyt olen käyttänyt) jotain käytännön eroa?

Sivut

Kommentit (25)

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

No, mulla on tässä eksoottisia lisäruokia:

Nokkosta olen itse poiminut ja pakastanut, sehän on todellinen terveysruoka.

Luonnonmarjoja saa nykyään myös kuivattuna jauheena, niiden laatu ilmeisesti vähän vaihtelee, vähän vielä opetellaan. Esimerkiksi karpaloa en itse löydä, vaikka runsaasti sienestänkin, sitä kun on saaristossa harvoin. Pussista sitäkin saa. Ja hinta tietysti on hirveä! Mutta kun ottaa huomioon mikä määrä marjaa on kuivatussa 100g jauheannoksessa, niin ei se hinta enää olekan kova. Sama muuten koskee ulkomaisiakin marjoja!

Mm. Japanissa mustikka on todella kova juttu.

Kuusenkerkkäteetä on helppo valmistaa itse, mutta sen terveysvaikutuksista on erittäin vähän tietoa, mutta hyvää se on, suorastaan makeaa!

Pakurikääpä on itselleni uusi juttu, aion ensi kesänä sitä metsästää! Jos joku tietää siitä enemmän, niin mielelläni kuulen. Sitä on Venäjällä ilmeisesti yleisesti käytetty mm. syöpälääkkeenä.

En ole perehtynyt näiden ravintoarvoihin tai ihmeitä tekeviin voimiin sen enempää, joten keskustelua kiitos!

Olen satunnaisesti ostellut gogimarjoja tai cacao "nibsejä", mutta en käytä niitä säännöllisesti enkä ole huomannut niiden yksittäisiä vaikutuksia. Olen muuten VHH-ruokavaliolla.

En osaa näitä kotimaisia ja ulkomaisia siis sen enempää verrata. Uskon, että ulkomaisissa voi olla terveysvaikutuksia jopa enemmän kuin kotimaisissa, mutta lähiruoka on aina lähiruokaa.

Imeytymishäiriöinen elimistö tarvitsee enemmän ravintoaineita kuin terve, se on myös muistettava.

Käytän myös luonnon muurahaishappoa, mutta se on enemmän lääke kuin ruoka. Yäk!

Vierailija

Haen tällä keskustelulla lähinnä lisätietoa kotimaisista vaihtoehdoista ja vertailua niiden ja ulkomaisten välillä ravintoarvojen suhteen.
Tämä superruokien hypetys näyttäisi vielä olevan niin mystistä, että puhutaan enemmänkin tunnetasolla , ei vertailla niiden sisältämiä ravintoaineita ja keskustella mistä ne hyödyt tulevat, tai näin olen ainakin havainnoinut. Pelkkä tuotteen nimi ja kertominen että se on "superterveellistä" ei vielä oikein kerro mitään eikä etenkään auta vertailussa johonkin toiseen tuotteeseen.
Tähän ketjuun voitaisiinkin kerätä erilaisia ruoka-aineita, kuten tuossa jo ansiokkaasti aloitettukin, mutta myös vertailua ja keskustelua hyötynäkökohdista ja ravintoaineista. Näin kenties löytyisi omaankin ruokavalioon hyviä lisävinkkejä. Ja etenkin kun en oikein usko etteikö Suomen arktisilta leveysasteilta löytyisi ravinnearvoiltaan ihan vastaavia tuotteita kuin täältä katsoen eksoottisimmiltakin alueilta.
Ja tosiaan kiinnostaa myös eri kotimaisten tuotteiden saatavuus kaupoista, tai nettitilauksena.

Luuloa siis on paljon, tietoa vähemmän, joten Kulaushaikaran sanoin: keskustelua kiitos!

Turbokameli
Seuraa 
Viestejä890
Liittynyt26.10.2009

Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Esimerkiksi gojimarjojen, inkamarjojen ja macajauheen terveellisyydestä ei ole näkynyt mitään kovaa faktaa, jossa olisi kerrottu esimerkiksi fytokemikaalien määrä 100 grammassa tuotetta verrattuna muihin fytokemikaalipitoisiin ruoka-aineisiin.

Vierailija

Kotimaisia itse poimittuja marjoja menee päivittäin eli mustikka,puolukka,karpalo,lakka.sitten musta-ja punaherukka.

Vierailija
juhis68
Pelkkä tuotteen nimi ja kertominen että se on "superterveellistä" ei vielä oikein kerro mitään eikä etenkään auta vertailussa johonkin toiseen tuotteeseen.



Mistäs nuo tiedot sitten luottettavasti saapi?

Vierailija
MsHorton
juhis68
Pelkkä tuotteen nimi ja kertominen että se on "superterveellistä" ei vielä oikein kerro mitään eikä etenkään auta vertailussa johonkin toiseen tuotteeseen.



Mistäs nuo tiedot sitten luottettavasti saapi?



http://www.google.com

Vierailija
AncientOne
http://www.google.com[/quote]

Kerrohan nyt sitten mistä saan luotettavaa tietoa juuri nyt syömästäni marjajauheen ravintosisällöstä.

Sitähän ei ole tutkittu missään.

"""marjajauheet
Finnish Berry Powdersin ja Mahevin kotimaisilla marjajauheilla maustat niin jogurtit kuin smoothie -juomatkin. Terveelliset marjajauheet voit nauttia myös myslin tai aamupuuron joukossa ja ne soveltuvat erinomaisesti ruoanlaittoon sekä leivontaan.

Tuoreiden marjojen syönti on hyväksi terveydelle. Ongelmana on kuitenkin niiden siemenet, jotka puremattomana kulkeutuvat elimistön läpi. Marjajauheissa marjojen siemen on jauhettu ja sen kaikki hyvät ravintoaineet, vitamiinit, rasvahapot, flavonoidit ja antioksidantit ovat elimistön hyödynnettävissä."""

Turbokameli
Seuraa 
Viestejä890
Liittynyt26.10.2009
tuc
garygrant
Olisiko persilja?

Spirulinassa on noin 50 kertaa enemmän proteiinia:

Persiljassa ei myöskään omega kolmosia nimeksikään (jotain 10 kertaa enemmän spirulinassa)




Vähän suhteellisuudentajua kehiin. Spirulinaa ja persiljaa syödään kerralla niin vähän, että niiden proteiini- tai omega-3-rasvahappojen määrällä ei ole juuri mitään käytännön merkitystä. Muilla aineilla voi ollakin.

Vierailija
garygrant
Otapas saman verran, esim 100 kcal molemmista, niin ei ne erot taida olla kovinkaan kummoiset.

Niinpä, otatko 30 grammaa spirulinaa vai noin kilon persiljaa.

Vähän suhteellisuudentajua kehiin. Spirulinaa ja persiljaa syödään kerralla niin vähän, että niiden proteiini- tai omega-3-rasvahappojen määrällä ei ole juuri mitään käytännön merkitystä. Muilla aineilla voi ollakin.

Miksi spirulinaa ei voisi vetää vaikka 30g kerralla vaikka pirtelön seassa? Se, että jotkut äpylit tuo sitä maahan niin kalliina ettei kellään oo varaa ottaa sitä kuin teelusikallinen päivässä ei tarkoita, etteikö sitä voisi hankkia myös kohtuuhintaan ja syödä kymmeniä grammoja päivittäin.

Nimim. perustin eilen maahantuontiyrityksen, joka panee ko. tuotteiden hinnoittelun aivan uusiksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat